OPRUIMING Meubelhuis „RENAISSANCE" Oranje Nassau' F. OELÏOYE „De Concurrent" J. A. Steketee Jacq. Meel LOOPJONGEN PAPIERËÏT BEKERS METAALBEDRIJF vraagt personeel De Scheldetunnel „ALLROUND" 16-23 Augustus op gebied van Constructiewerk en transportmaterieel, Beperkt aantal WILTON KARPETTEN Ver beneden de waarde. Prach tige dessins. 280 x 200 f 89.50 320 x 225 I 117.50 VERENDE MATRASSEN met garantie 1-pers. vanaf f 59 2-pers. vanaf f 69.— VLOKMATRASSEN 80 x 190 f 29.80 120 x 190 f 47.80 SCHUIMRUBBER MATRASSEN Het bed voor Uw leven. 1-pers. f 80.— 2-pers.4 f 115.— Kussens f 10.per stuk FIRMA Groenewoud 42-44, Vliss. Wegens vacantie gesloten van 15 t.e.m. 22 Augustus 't Is overal bekend, 't Is goedkoper in „De Concurrent0 Deze week als reclame voor de boterham Slagerij Schouwenaar „DE KLEINE KAPEL" Walstraat 117, Vliss. Tel. 2708 Rood-Wit DROGISTERIJ DE WOLFF dat vestiging op Walcheren overweegt Gegadigden (ook ongeschoolden) gelieven te schrijven onder no. 1737 Bureau van dit blad, met vermelding van tegenwoor dige werkkring dan wel alleen opleiding en verdere bijzonderheden* M»n «ihrijft ons In Uw blad van 30 Juli 1954 stond onder het hoofd „Ons eigen sehuld" veel waars. Een tunnel ander de West(erschelde is allernood zakelijkst voor Zeeland. En zeker, wanneer ooit na langer of kor tst tijd afdamming van Oosterschelde en Zandkreek zal hebben pleats gehad en het land van Saeftinge zal zijn ingepolderd. Zal Zsslafid dan recht van bestaan als zelfstandige provincie behouden, dab moeten de onderdelen ervan zo goed mogelijk verbonden, volop ra»! elkaar gemeenschap kunnen hebben. Wanneer Saeftinge ingepol derd is ligt het voor de hand, dat er, hetzij door een tunnel, hetzij door een veerpont, op zijn snelst en veelvuldigst verbinding gezocht en gemaakt wordt, met Noord-Brabant. Dat ligt voor de hand en is zeer gewenst, inzonderheid voor het R.K. deel van Zeeuws-Vlaande- r.nt hetwelk coder het lisd^ru Breda ressorteert. Maar een dergelijke verbinding met N.-Brabant en daarlangs ook met overig Nederland, dus mogelijk en snel, zou Zeeuws-Vlaanderen vab, een samenleven met overig Zeeland zeer afhouden, wanneer niet de beste en snelste verbinding met Beveland en Walcheren t)ot stand kwam. En dat is een tunnel. Zieland kan het rijke en krachtige Zeeuws-Vlaanderen met zijn bloeiende landbouw, grote en tpenemejndo industrie en energieke fifevclking niet missen. Ligt het dan niet voor de hand, dat NU vóór Ket ie laat is onderzocht wordt, waar het best een tunnel Ojnder de Westerschelde ware aan t|e leggen? Wat de kosten daarvan zijn, te Begroten? En welke toegangswegen in Oostelijk en Westelijk Zeeuws-Vlaanderen en op Walcheren en Beveland naar de ingangen van die tunnel waren aan t/e leggen en op welke uitgaven (dit zou komfen? Eerst dan kan men ook nagaan of op de duur de lasten daarvan, bestaande in rent|e en aflos van stichtings- en aanlegkost.e.n i— bienbvens jaarlijks onderhoud niet minder zullen bedragen dan de uitgaven voor de bouw en de exploitatie der boten, welke nu het enorttie verkeer en dan nog ongenoegzaam, dienen? Deze laatstie kosten blijven, want zijn de bouwkosten van boten en veer ponten eenmaal afgelost, dan kan men weer opnieuw beginnen, om dat 6r telkens nieuwe gebouwd moeten worden. Wat met de stich- titïgskoatfrn van een tunnel niet het geval is, doch maar uitgaven vöbr éénmaal zijn, waarvan men na aflos in een zeker groot aantal jarèn om niet t|e zwaar de gemeenschap te belasten, zeer groot aantal jaren af is. Dan blijven alléén de kosten van onderhoud die ook oneindig veel minder zullen bedragen dan de verliezen op de exploi tatie der veerponten. Uiteindelijk moet dus ook de aanleg van een tunhel financieel voordeliger zijn, terwijl de voordelen van een permanente, veilige verbinding van Zeeuws-Vlaanderen en zijn ach terland met overig Zeeland, in 't oog springen en voor beide delen van Zeeland uit welvaartö- en cultureel oogpunt ongemeen groot zullen zijn, zodat Zeeland ook bij dichtpn van de Oosterschelde en andere zeegaten ein mogelijk sneller verbinding met het Westen en 'negtórihgscpntrum van ons land, tloch voldoende sterk en inn é.r- 1 ij k kraehtig blijken zal om een zelfstandige provincie met eigen karakter te blijven. Zou het niet onbillijk zijjn, dat ter tegemoet koming in de kosten passagegelden voor de doorgang door een tunnel werden betfaald? Hoeveel voordelen heeft het aan Antwerpen en België niet opgeleverd, dat daar een klein bedrag st,eeds is betaald en nog betaald wordt? Onbillijk, zegt men, als men voor de over gang van de Moerdijk niets moet betalen. Het zij zo, maar is het' dah zo moeilijk om ëlechts het bedrag wat aanleg en exploitatie van een tunnel meer zou kosten dan de exploitatie van de veer ponten, liet komen tep laste van de passage? Of zóu toen niet van wege het internationaal vervoer door dergelijke tunnel het algemeen landsbelang dermate gebaat achten, dat het verkeer erdoor geheel vrij of slechts met een over die verschilkosten evenredig bedrag zou worden betaald? Wij vragen slechts, omdat cijfers na deskundig onderzoek hier een j woord zullen meespreken. In ieder geval is voor de ontwikkeling van Zeeland en de ontplooiing van Zeeuws-Vlaanderen als deel van ^eeland, die tunnel noodzakelijk en moet} deze er hoe eerder hoe beter komen, waardoor millioenen voor de aanleg van nieuwe en op zeer grot» veerboten berekende aanlegfuiken en telkens weer tc bouwen veerbot|en kunnen worden bespaard. Men behoeft daar geen jaren over te debatteren, gelijk in Amsterdam. Meoö zij ook niet kortzichtig. Wat nu in sommige ogen dwaas lijkt en daardoor niet tot; stand komt, wordt later als het eenmaal wel tot stand is geko men, geloofd, terwijl dan met verwondering geconstateerd wordt, dat men dit niet eerder heeft ingezien. Regeren is vooruitzien. Zelfs 100 jaar vooruit. Maar nu reeds ziet men dagelijks en in iedeU zomerseizoen het sterkst, hoe noodlottig en duur voor Zeeland uitstel in deze steeds meer zal worden. Moet niet op zijn minst het project ener totstandkoming van zo'n tunnel gelijke tred houden met de ont wikkeling der plannen voor de dichtmaking der zeegaten en het z.g. Drie-eilandenplan? Tenminste in gelijke tred. Beter nog: Moet dit werk niet reeds zijn voltpoid, vóór de andere? Is het daarom niet dringend gewenst, dat zo spoedig mogelijk dc Statiën van ons gewest besluiten, aan deskundigen op te dragen een onderzoek in te 6tellen naar de plaats waar het best zo'n tunnel ware t» ontwerpen, met de nodige toegangswegen aan de Z.-Vlaamse en Bevelands» zijde en op hoeveel de kosten van de bouw dan ongeveer waren te begroten, alsmede die der exploitatie tot aflossing van het geleeftd benodigd kapitaal en daarna? Alsmede hoe deze kosten zich verhouden tot voortdurende nieuwbouw en exploitatie der veer boten, bouw en exploitatie van aanlegfuiken inbegrepen? Wij vragen slechts in alle bescheidenheid. 13 Augustus 1954 LUCTOR Bellamypark 48 Vlissingcn CHR. GYMNASTIEKVER. Adspiranten en ledep die medewerken aan demonstratie gelieven 's Maandagsavonds van 69 uur te komen oefenen Gymnastieklokaal Bonedijkestraat BEVORDERINGEN TEN STADHUIZE In aansluiting op de door Burgemeester en Wethouders jin de Raadsvergadering van 10 Augustus j.l. gedane mededelingen, dat 'in verband met de benoeming van de heer A. Bouwmeester, chef van de afdeling Financiën, Onderwijs en Personeelszaken, tot Referen daris ter secretarie van Zeist, met ingang van 1 October a.s., de ge noemde afdeling zal worden gesplitst in twee afdelingen, t.w. een afdeling Financiën en Belastingen onder leiding van de heer J. A. Geluk en een afdeling Onderwijs en Personeelszaken onder leidijnfi van de heer H. Strabbing, kan nog worden gemeld, da,t| nog de navolgende bevorderingen hebben plaats gevonden met| ingang van genoemde datum: De heren H. Stroo en J. Marijs werden bevorderd tot adjunct-, commies le klas aan de afd. Financiën. De heren I. W. Wierstra en F. E. M. Bakker 'werden bevorderd tot commies aan de afd. Onderwijs en Personeelszaken. Vports kan nog worden medegedeeld, dat in verband met het pqr 1 September a.s. op zijn verzoek verleende eervol ontslag wegens Met bereiken van de pensioensgerechtjigde leeftijd aan de heer J. Louwers» als registrator ter secretarie, de heer J. Bimmel tojet ingang van laatstgenoemde datum is bevorderd tot adjunct-com'mies le klas op de afd. Alg. Zaken.' i GRATIS OP FIETS GEZET DUBBELE TASSEN 5.95, 6.95, 8.— Grote Maat 9.50, 11.75, 15.— ENKELE DRAGERTASSEN 3.75, 6.50 BROMFIETS-TASSEN 11.50, 12.50, 17.50 SCHOTSE RUIT-TASSEN 2.50, 3.—, 4.50, 5.50 LANGE LEREN RIEMEN 0.80, 1.20, 1.65 ponsrubber ZADELDEKKEN 1.75, 1.95, 2.50, 4.25 BUITENBANDEN 3.40, 3.80, 4.40, 4.80 PARABANDEN 5.20, 5.75, 6.75 BINNENBANDEN 1.35, 1.50, 1.85, 2.10, 2.25, 2.65 GROENEWOUD VLISSINGEN 55 AUTO-RIJSCHOOL Grondige practijk Goede service Prijs f 4.75 per uur J. C. KOETSENRUYTER Erk. instr. B.B.N. Bonedijkestraat 160 Vlissingen, Telef. 680 1 ons prijma RUNDER ROOKVLEES 68 ct 1 ons TONGENWORST 34 ct Nu samen f 0.95 Beleefd aanbevelend, Bellamypark 16 Telefoon 2747 Wij ontvingen 'n partij Standaard Nylons le keus, die wij ver kopen voor de spotprijs van 1.98 Theedoeken 0.75 Wit zijden piqué Blouses, de laatste voor 3.98 DAMESKAPSALON WEGENS VACANTIE GESLOTEN VAN DE WINKEL BLIJFT GEOPEND Scheldestr. 66, Telefoon Vlissingen 804 Uw Regenkleding waterdicht met Harmisol, Pluvisol, Regenpantser, Paul Krugerstraat 45 Telefoon 2802 gevraagd, goed kunnende fietsen BLOEMENHUIS DAGELINCKX WALSTRAAT 89 ZINDELIJK en GOEDKOOP! voor reisjes, aan het st|rand, enz. per 6 stuks 40 ct per 100 stuks 650 ct, Grote partijen {Speciale prijs! C Vraagt inlichtingen: KANTOORBOEKHANDEL VAN DER HOEVEN KNUIJT NOORDSTR. 44 TEL. 2077 VLISSINGEN ani ttriM S 8'' AFSCHEID RAADSLID A. BUIJS Wegens vertrek naar Amsterdam nam het raadslid, de „heer A. Buijs, afscheid van de Vlissingse vroedschap. Sedert 18 Deo.' ?53 had de heer Buijs zitfling in de raad voor de P.v.d.A. De Burgemeester dankte het scheidende lid voor de betoonda belangstelling en ijver; hij noemde hem een vief raadslid en be treurde het dat één der jongeren, waarvan het goed is dat zij belang stelling toner, voor de gemeentezaken, vertrekt. Als opvolger pp do lijst van de P.v.d.A. komt voor F. G., Smit. POSTZEGEL-TENTOONSTELLING t Door het Hoofdbestuur van de Nederlandse Bond valn Verenigingen van Postzegelverzamelaars is beslotjen de Algemene Jaarlijkse Ver gadering dit jaar in onze provincie tp houden en wel te Vlissingen. Tevens zal gedurende de z.g. Bondsdagen de 42e Ned.' Philatelisten- dag worden gevierd. De ontvangende vereniging, n.l. de Afd.' Vlissingen van de Intj. Ver. „Philatelica", zal gedurende die dagen een Nationale PhiMtelistische Tentoonstelling organiseren, waarvoor grote belangstellingybestaat^ daar thans reeds vrijwel alle beschikbare expositjie-ruimte moest worden toegewezen Deze Tentoonstelling, genaamd „Zeelandia 1954", zal in het Con certgebouw worden gehouden en zal ruim 300 kaders omvatten. In het gevormde Ere-Comité hebben zitting genomen de Commis saris der Koningin in Zeeland, Jhr Mr A. F. C.' de Casembroot, de Burgemeester van Vlissingen, Mr B. Kolff, alsmede de Directejur-' Generaal der P.T.T., de Inspecteur van de P.T.T. ,in Zeeland, (del Directeur van het| P.T.T.-kantoor te Vlissingep, de Directeur en de Voorzitter van het Ned. Postmuseum, de heer J. W.' Hupkes, Direc teur N.V. Kon. Mij. „De Schelde", de Commandant! Maritieme Mid delen te Vlissingen, de Directpur van de N.V. Haven van Vlissingein. en de heren Jan Poulie te Amsterdam en F. A. Hofman te 's-Gra- venhage. Een vijftal te goeder naam en faam bekend staande verzaine|a»rs vormt de jury. Er zullen bronzen, zilveren en verguld zilveren medailles aan dp beste inzendingen worden verleend. De Tentoonstellingscommissie werd reeds vereerd met de ontvangst van een fraaie medaille van H.M. de Koningin, Z.K.H. de Prins en de Commissaris der Koningin, terwijl inmiddels nog een aantal werd 'toegezegd. Gedurende de Tentoonstelling, die op 3, 4 en 5 September a.s. wordt gehouden, zal in het Concertgebouw een tijdelijk postkantoor zijn gevestigd, waar ter post bezorgde correspondentie met e«e» spe ciaal 6tempel zal worden voorzien. Ook zullen er voor dit} dopl bij zondere enveloppen en briefkaarten verkrijgbaar worden gesteld. De Commissaris der Koningin heeft zich bereid verklaard de Ten;-* toonstelling „Zeelandia 1954" op 3 September te 13.30 uur officiteol te openen. LAND- EN TUINBOUW. De tijd nadert..t.... Nu opnieuw de tijd nadert^ dat veel gewassen, in de eerste plaats de granen, het veld hebben verladen is het niet alleen goed toaari zelfs noodzakelijk, dat direct de nodige aandacht aan de stoppel wordt geschonken. In vele gevallen hebben wij aan het gewas kunnen zien wat, er nog hapert aan de vruchtbaarheid van de grond voor de teelt van een product met, een maximale opbrengst. Hoewel de weergoden ons dit seizoen niet- altijd gunstig gezind waren, moeten we toch ook concluderen dat de bemestijngstoestainl van de grond vaak te wensen overliet. Met nadruk wijzen wij er daarom op, dat thans de tijd gekomen is om le. Op alle hiervoor in aanmerking komende gronden thans een gift van 20-30 ton goed verteerde stalmest per ha over de stopp'el t,e brengen en deze zo spoedig mogelijk ondiep order te ploegen, (stoppelploegen) 2e. Op alle gronden met een te lage pH (is te hoge zuurgraad) een bekalking toe te dienen en deze door de bouwvoor te w.ebkjefiii (ploegen, cultivateren, eggen). 3e. Op fosfaatbehoeftigo gronden, Thomasmeel te - É&ro'Öien en deze oppervlakkig door ondiep ploegen, cultivatererf^'en eggen door de bouwvoor te verdelen. Vooral hier geldt een goed begin is net halve werk. Nu hebt U de gelegenheid, grijpt deze kans met beide handen aan. DOKTERSDIENSTï Doktersdient loopt altijd van Zaterdagmiddag 12 ,.-,uur tot Maandagmorgen 8 uur. Dokter G. J. M., de Greef, Julianalaan 13. Telef. 2121. APOTH EKERSDlENST Apothekersdienst loopt van Zaterdagmiddag 6 uur tot Maandag- morgen 9 uur; Apotheek J. M. H. van de Sande, Badhuisstraat 22. Teli 2066. DIENST VERLOSKUNDIGEN.- Mej. A. H. Stolk, Van Diahoeckatraat 199, Telef. 838.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1954 | | pagina 2