OPRUIMING
Meubelhuis „RENAISSANCE"
Oranje Nassau'
F. OELÏOYE
„De Concurrent"
J. A. Steketee
Jacq. Meel
LOOPJONGEN
PAPIERËÏT
BEKERS
METAALBEDRIJF
vraagt personeel
De Scheldetunnel
„ALLROUND"
16-23 Augustus
op gebied van Constructiewerk
en transportmaterieel,
Beperkt aantal
WILTON KARPETTEN
Ver beneden de waarde. Prach
tige dessins.
280 x 200 f 89.50
320 x 225 I 117.50
VERENDE MATRASSEN met garantie
1-pers. vanaf f 59
2-pers. vanaf f 69.—
VLOKMATRASSEN
80 x 190 f 29.80
120 x 190 f 47.80
SCHUIMRUBBER MATRASSEN
Het bed voor Uw leven.
1-pers. f 80.—
2-pers.4 f 115.—
Kussens f 10.per stuk
FIRMA
Groenewoud 42-44, Vliss.
Wegens vacantie
gesloten van
15 t.e.m. 22 Augustus
't Is overal bekend,
't Is goedkoper in
„De Concurrent0
Deze week als reclame
voor de boterham
Slagerij Schouwenaar
„DE KLEINE KAPEL"
Walstraat 117, Vliss.
Tel. 2708
Rood-Wit
DROGISTERIJ
DE WOLFF
dat vestiging op Walcheren overweegt
Gegadigden (ook ongeschoolden) gelieven
te schrijven onder no. 1737 Bureau van
dit blad, met vermelding van tegenwoor
dige werkkring dan wel alleen opleiding
en verdere bijzonderheden*
M»n «ihrijft ons
In Uw blad van 30 Juli 1954 stond onder het hoofd „Ons eigen
sehuld" veel waars. Een tunnel ander de West(erschelde is allernood
zakelijkst voor Zeeland. En zeker, wanneer ooit na langer of kor
tst tijd afdamming van Oosterschelde en Zandkreek zal hebben
pleats gehad en het land van Saeftinge zal zijn ingepolderd. Zal
Zsslafid dan recht van bestaan als zelfstandige provincie behouden,
dab moeten de onderdelen ervan zo goed mogelijk verbonden, volop
ra»! elkaar gemeenschap kunnen hebben. Wanneer Saeftinge ingepol
derd is ligt het voor de hand, dat er, hetzij door een tunnel, hetzij
door een veerpont, op zijn snelst en veelvuldigst verbinding gezocht
en gemaakt wordt, met Noord-Brabant. Dat ligt voor de hand en is
zeer gewenst, inzonderheid voor het R.K. deel van Zeeuws-Vlaande-
r.nt hetwelk coder het lisd^ru Breda ressorteert. Maar een dergelijke
verbinding met N.-Brabant en daarlangs ook met overig Nederland,
dus mogelijk en snel, zou Zeeuws-Vlaanderen vab, een samenleven
met overig Zeeland zeer afhouden, wanneer niet de beste en snelste
verbinding met Beveland en Walcheren t)ot stand kwam.
En dat is een tunnel.
Zieland kan het rijke en krachtige Zeeuws-Vlaanderen met zijn
bloeiende landbouw, grote en tpenemejndo industrie en energieke
fifevclking niet missen. Ligt het dan niet voor de hand, dat NU vóór
Ket ie laat is onderzocht wordt, waar het best een tunnel Ojnder
de Westerschelde ware aan t|e leggen? Wat de kosten daarvan zijn,
te Begroten? En welke toegangswegen in Oostelijk en Westelijk
Zeeuws-Vlaanderen en op Walcheren en Beveland naar de ingangen
van die tunnel waren aan t/e leggen en op welke uitgaven (dit zou
komfen? Eerst dan kan men ook nagaan of op de duur de lasten
daarvan, bestaande in rent|e en aflos van stichtings- en aanlegkost.e.n
i— bienbvens jaarlijks onderhoud niet minder zullen bedragen dan de
uitgaven voor de bouw en de exploitatie der boten, welke nu het
enorttie verkeer en dan nog ongenoegzaam, dienen? Deze laatstie
kosten blijven, want zijn de bouwkosten van boten en veer
ponten eenmaal afgelost, dan kan men weer opnieuw beginnen, om
dat 6r telkens nieuwe gebouwd moeten worden. Wat met de stich-
titïgskoatfrn van een tunnel niet het geval is, doch maar uitgaven
vöbr éénmaal zijn, waarvan men na aflos in een zeker groot aantal
jarèn om niet t|e zwaar de gemeenschap te belasten, zeer groot aantal
jaren af is. Dan blijven alléén de kosten van onderhoud die ook
oneindig veel minder zullen bedragen dan de verliezen op de exploi
tatie der veerponten. Uiteindelijk moet dus ook de aanleg van
een tunhel financieel voordeliger zijn, terwijl de voordelen van een
permanente, veilige verbinding van Zeeuws-Vlaanderen en zijn ach
terland met overig Zeeland, in 't oog springen en voor beide delen
van Zeeland uit welvaartö- en cultureel oogpunt ongemeen groot
zullen zijn, zodat Zeeland ook bij dichtpn van de Oosterschelde en
andere zeegaten ein mogelijk sneller verbinding met het Westen en
'negtórihgscpntrum van ons land, tloch voldoende sterk en inn é.r-
1 ij k kraehtig blijken zal om een zelfstandige provincie met eigen
karakter te blijven. Zou het niet onbillijk zijjn, dat ter tegemoet
koming in de kosten passagegelden voor de doorgang door een
tunnel werden betfaald? Hoeveel voordelen heeft het aan Antwerpen
en België niet opgeleverd, dat daar een klein bedrag st,eeds is betaald
en nog betaald wordt? Onbillijk, zegt men, als men voor de over
gang van de Moerdijk niets moet betalen. Het zij zo, maar is het'
dah zo moeilijk om ëlechts het bedrag wat aanleg en exploitatie van
een tunnel meer zou kosten dan de exploitatie van de veer
ponten, liet komen tep laste van de passage? Of zóu toen niet van
wege het internationaal vervoer door dergelijke tunnel het algemeen
landsbelang dermate gebaat achten, dat het verkeer erdoor geheel
vrij of slechts met een over die verschilkosten evenredig bedrag zou
worden betaald?
Wij vragen slechts, omdat cijfers na deskundig onderzoek hier een j
woord zullen meespreken. In ieder geval is voor de ontwikkeling
van Zeeland en de ontplooiing van Zeeuws-Vlaanderen als deel van
^eeland, die tunnel noodzakelijk en moet} deze er hoe eerder
hoe beter komen, waardoor millioenen voor de aanleg van nieuwe en
op zeer grot» veerboten berekende aanlegfuiken en telkens weer
tc bouwen veerbot|en kunnen worden bespaard. Men behoeft daar
geen jaren over te debatteren, gelijk in Amsterdam. Meoö zij ook niet
kortzichtig. Wat nu in sommige ogen dwaas lijkt en daardoor niet
tot; stand komt, wordt later als het eenmaal wel tot stand is geko
men, geloofd, terwijl dan met verwondering geconstateerd wordt, dat
men dit niet eerder heeft ingezien. Regeren is vooruitzien. Zelfs 100
jaar vooruit. Maar nu reeds ziet men dagelijks en in iedeU
zomerseizoen het sterkst, hoe noodlottig en duur voor Zeeland uitstel
in deze steeds meer zal worden. Moet niet op zijn minst het project
ener totstandkoming van zo'n tunnel gelijke tred houden met de ont
wikkeling der plannen voor de dichtmaking der zeegaten en het z.g.
Drie-eilandenplan? Tenminste in gelijke tred. Beter nog: Moet dit
werk niet reeds zijn voltpoid, vóór de andere?
Is het daarom niet dringend gewenst, dat zo spoedig mogelijk dc
Statiën van ons gewest besluiten, aan deskundigen op te dragen een
onderzoek in te 6tellen naar de plaats waar het best zo'n tunnel ware
t» ontwerpen, met de nodige toegangswegen aan de Z.-Vlaamse en
Bevelands» zijde en op hoeveel de kosten van de bouw dan ongeveer
waren te begroten, alsmede die der exploitatie tot aflossing van het
geleeftd benodigd kapitaal en daarna? Alsmede hoe deze kosten zich
verhouden tot voortdurende nieuwbouw en exploitatie der veer
boten, bouw en exploitatie van aanlegfuiken inbegrepen?
Wij vragen slechts in alle bescheidenheid.
13 Augustus 1954 LUCTOR
Bellamypark 48 Vlissingcn
CHR. GYMNASTIEKVER.
Adspiranten en ledep die
medewerken aan demonstratie
gelieven 's Maandagsavonds
van 69 uur te komen
oefenen Gymnastieklokaal
Bonedijkestraat
BEVORDERINGEN TEN STADHUIZE
In aansluiting op de door Burgemeester en Wethouders jin de
Raadsvergadering van 10 Augustus j.l. gedane mededelingen, dat 'in
verband met de benoeming van de heer A. Bouwmeester, chef van
de afdeling Financiën, Onderwijs en Personeelszaken, tot Referen
daris ter secretarie van Zeist, met ingang van 1 October a.s., de ge
noemde afdeling zal worden gesplitst in twee afdelingen, t.w. een
afdeling Financiën en Belastingen onder leiding van de heer J. A.
Geluk en een afdeling Onderwijs en Personeelszaken onder leidijnfi
van de heer H. Strabbing, kan nog worden gemeld, da,t| nog de
navolgende bevorderingen hebben plaats gevonden met| ingang van
genoemde datum:
De heren H. Stroo en J. Marijs werden bevorderd tot adjunct-,
commies le klas aan de afd. Financiën.
De heren I. W. Wierstra en F. E. M. Bakker 'werden bevorderd
tot commies aan de afd. Onderwijs en Personeelszaken.
Vports kan nog worden medegedeeld, dat in verband met het pqr
1 September a.s. op zijn verzoek verleende eervol ontslag wegens
Met bereiken van de pensioensgerechtjigde leeftijd aan de heer
J. Louwers» als registrator ter secretarie, de heer J. Bimmel tojet
ingang van laatstgenoemde datum is bevorderd tot adjunct-com'mies
le klas op de afd. Alg. Zaken.' i
GRATIS OP FIETS GEZET
DUBBELE TASSEN
5.95, 6.95, 8.—
Grote Maat 9.50, 11.75, 15.—
ENKELE DRAGERTASSEN
3.75, 6.50
BROMFIETS-TASSEN
11.50, 12.50, 17.50
SCHOTSE RUIT-TASSEN
2.50, 3.—, 4.50, 5.50
LANGE LEREN RIEMEN
0.80, 1.20, 1.65
ponsrubber ZADELDEKKEN
1.75, 1.95, 2.50, 4.25
BUITENBANDEN
3.40, 3.80, 4.40, 4.80
PARABANDEN
5.20, 5.75, 6.75
BINNENBANDEN
1.35, 1.50, 1.85, 2.10, 2.25, 2.65
GROENEWOUD
VLISSINGEN
55
AUTO-RIJSCHOOL
Grondige practijk
Goede service
Prijs f 4.75 per uur
J. C. KOETSENRUYTER
Erk. instr. B.B.N.
Bonedijkestraat 160
Vlissingen, Telef.
680
1 ons prijma
RUNDER ROOKVLEES 68 ct
1 ons TONGENWORST 34 ct
Nu samen f 0.95
Beleefd aanbevelend,
Bellamypark 16
Telefoon 2747
Wij ontvingen 'n partij
Standaard Nylons
le keus, die wij ver
kopen voor de spotprijs
van 1.98
Theedoeken 0.75
Wit zijden piqué
Blouses, de laatste
voor 3.98
DAMESKAPSALON
WEGENS VACANTIE
GESLOTEN VAN
DE WINKEL
BLIJFT GEOPEND
Scheldestr. 66,
Telefoon
Vlissingen
804
Uw Regenkleding
waterdicht met
Harmisol, Pluvisol,
Regenpantser,
Paul Krugerstraat 45
Telefoon 2802
gevraagd, goed kunnende fietsen
BLOEMENHUIS DAGELINCKX
WALSTRAAT 89
ZINDELIJK en GOEDKOOP!
voor reisjes, aan het st|rand, enz.
per 6 stuks 40 ct
per 100 stuks 650 ct,
Grote partijen
{Speciale prijs! C
Vraagt inlichtingen:
KANTOORBOEKHANDEL
VAN DER HOEVEN KNUIJT
NOORDSTR. 44 TEL. 2077
VLISSINGEN
ani
ttriM
S 8''
AFSCHEID RAADSLID A. BUIJS
Wegens vertrek naar Amsterdam nam het raadslid, de „heer
A. Buijs, afscheid van de Vlissingse vroedschap. Sedert 18 Deo.' ?53
had de heer Buijs zitfling in de raad voor de P.v.d.A.
De Burgemeester dankte het scheidende lid voor de betoonda
belangstelling en ijver; hij noemde hem een vief raadslid en be
treurde het dat één der jongeren, waarvan het goed is dat zij belang
stelling toner, voor de gemeentezaken, vertrekt. Als opvolger pp
do lijst van de P.v.d.A. komt voor F. G., Smit.
POSTZEGEL-TENTOONSTELLING
t
Door het Hoofdbestuur van de Nederlandse Bond valn Verenigingen
van Postzegelverzamelaars is beslotjen de Algemene Jaarlijkse Ver
gadering dit jaar in onze provincie tp houden en wel te Vlissingen.
Tevens zal gedurende de z.g. Bondsdagen de 42e Ned.' Philatelisten-
dag worden gevierd.
De ontvangende vereniging, n.l. de Afd.' Vlissingen van de Intj. Ver.
„Philatelica", zal gedurende die dagen een Nationale PhiMtelistische
Tentoonstelling organiseren, waarvoor grote belangstellingybestaat^
daar thans reeds vrijwel alle beschikbare expositjie-ruimte moest
worden toegewezen
Deze Tentoonstelling, genaamd „Zeelandia 1954", zal in het Con
certgebouw worden gehouden en zal ruim 300 kaders omvatten.
In het gevormde Ere-Comité hebben zitting genomen de Commis
saris der Koningin in Zeeland, Jhr Mr A. F. C.' de Casembroot, de
Burgemeester van Vlissingen, Mr B. Kolff, alsmede de Directejur-'
Generaal der P.T.T., de Inspecteur van de P.T.T. ,in Zeeland, (del
Directeur van het| P.T.T.-kantoor te Vlissingep, de Directeur en de
Voorzitter van het Ned. Postmuseum, de heer J. W.' Hupkes, Direc
teur N.V. Kon. Mij. „De Schelde", de Commandant! Maritieme Mid
delen te Vlissingen, de Directpur van de N.V. Haven van Vlissingein.
en de heren Jan Poulie te Amsterdam en F. A. Hofman te 's-Gra-
venhage.
Een vijftal te goeder naam en faam bekend staande verzaine|a»rs
vormt de jury.
Er zullen bronzen, zilveren en verguld zilveren medailles aan dp
beste inzendingen worden verleend.
De Tentoonstellingscommissie werd reeds vereerd met de ontvangst
van een fraaie medaille van H.M. de Koningin, Z.K.H. de Prins en
de Commissaris der Koningin, terwijl inmiddels nog een aantal werd
'toegezegd.
Gedurende de Tentoonstelling, die op 3, 4 en 5 September a.s.
wordt gehouden, zal in het Concertgebouw een tijdelijk postkantoor
zijn gevestigd, waar ter post bezorgde correspondentie met e«e» spe
ciaal 6tempel zal worden voorzien. Ook zullen er voor dit} dopl bij
zondere enveloppen en briefkaarten verkrijgbaar worden gesteld.
De Commissaris der Koningin heeft zich bereid verklaard de Ten;-*
toonstelling „Zeelandia 1954" op 3 September te 13.30 uur officiteol
te openen.
LAND- EN TUINBOUW.
De tijd nadert..t....
Nu opnieuw de tijd nadert^ dat veel gewassen, in de eerste plaats
de granen, het veld hebben verladen is het niet alleen goed toaari
zelfs noodzakelijk, dat direct de nodige aandacht aan de stoppel
wordt geschonken.
In vele gevallen hebben wij aan het gewas kunnen zien wat, er
nog hapert aan de vruchtbaarheid van de grond voor de teelt van
een product met, een maximale opbrengst.
Hoewel de weergoden ons dit seizoen niet- altijd gunstig gezind
waren, moeten we toch ook concluderen dat de bemestijngstoestainl
van de grond vaak te wensen overliet.
Met nadruk wijzen wij er daarom op, dat thans de tijd gekomen
is om
le. Op alle hiervoor in aanmerking komende gronden thans een gift
van 20-30 ton goed verteerde stalmest per ha over de stopp'el t,e
brengen en deze zo spoedig mogelijk ondiep order te ploegen,
(stoppelploegen)
2e. Op alle gronden met een te lage pH (is te hoge zuurgraad)
een bekalking toe te dienen en deze door de bouwvoor te w.ebkjefiii
(ploegen, cultivateren, eggen).
3e. Op fosfaatbehoeftigo gronden, Thomasmeel te - É&ro'Öien en
deze oppervlakkig door ondiep ploegen, cultivatererf^'en eggen
door de bouwvoor te verdelen.
Vooral hier geldt een goed begin is net halve werk. Nu hebt U
de gelegenheid, grijpt deze kans met beide handen aan.
DOKTERSDIENSTï
Doktersdient loopt altijd van Zaterdagmiddag 12 ,.-,uur tot
Maandagmorgen 8 uur.
Dokter G. J. M., de Greef, Julianalaan 13. Telef. 2121.
APOTH EKERSDlENST
Apothekersdienst loopt van Zaterdagmiddag 6 uur tot Maandag-
morgen 9 uur;
Apotheek J. M. H. van de Sande, Badhuisstraat 22. Teli 2066.
DIENST VERLOSKUNDIGEN.-
Mej. A. H. Stolk, Van Diahoeckatraat 199, Telef. 838.