HET EILAND EN DE SLUIZEN van H. L. SCHMELZER TAXI-KOLIJN KOFFERS en REISTASSEN Vlissingsche Nutsspaarbank telefoon 2000 telefoon 2008 DAGELINCKX iERSr- Oetisvzkmgeri J. B. SCHIFFER 16 DECEMBER - le JAARGANG No. 4 OP REIS MET COOSJE BUSKENSTRAAT 62 VLISSINGEN Coosje Buskenstraat 61 - Telefoon 2591 - Postgiro 5120 Met ingang van 1 Januari 1950 wordt de inleggersrente VERHOOGD tot Dagelijkse berekening v. Aardappel-, Groente- en Fruitbedrijf Specialiteit in mooie FRUITMANDEN gevuld met le klas fruit enz. Het adres voor goede AARDAPPELEN blauwe en witte Best Fruit en prima Groente Thans prima sappige Handperen van de Manderesfr. 10 Telefoon 2904 Vlissingen v. d. Manderestr. 40 Verl. Paul Krugerstr. (hoek Beatrixlaan) Voor KERSTARTIKELEN Walstraat-Bazar M. P. v. d. HOEVEN Billijke tarieven Ruim gesorteerd in Kerstkransen en Kerststaven Kersttaarten in verschillende prijzen Grote voorraad Kerstkransjes en -klokjes van Chocolade en Suikerwerk VOOR OUD EN NIEUW Sneeuwballen gevuld met Slagroom Worstebroodjes, Appelbollen, enz. enz. Beziet onze etalage Billijke prijzen SCHELDEBODE Gratis Advertentieblad voor Vlissingen en W. Z. Vlaanderen. Verschijnt elke Vrijdag Wanneer men thans een wandeling maakt naar het Eiland met de sluizen en men is de grote hallen van de Kon. Mij. „De Schelde" gepasseerd, is het moeilijk zich te realiseren, dat een tiental jaren geleden op deze plek een hele gemeen schap woonde. Een hechte gemeenschap, nauw verbonden met havens en zeevaart en- alles wat daaraan vast zat. Het moet de echte „Eilandboy" wel heel vreemd te moede zijn, als hij die kale en troosteloze vlakte daar ziet vanaf de zeedijk. Weg zijn de vele huizen en straten, weg zijn de winkels van de shipchandlers, waar menig schepeling zijn voorraad insloeg, weg zijn de café's waar de marineman en varens gezel zijn „pijpje" uitdronk. Vernield zijn de steigers waarop dagelijks bedrijvigheid heerste, leeg is de kade waar de oude eilandbewoners hun pijp tabak rookten en de jongeren hun „zware" shag draaiden. Menig verlof dag je aan de wal is er door gebracht in gezellige sfeer en velen zullen bij de herinnering eraan een diepe zucht slaken. De oorlog vaagde alle opstallen weg en liet een kaal Eiland achter. Reeds in de eerste dagen van de oorlog, op 12 Mei 1940, de eerste oorlogs-Zondagmorgen om half twaalf vielen de eerste bommen op het Eiland en richtten een grote ravage aan. Het gehele Eiland stroomde leeg en slechts enkele bewoners keerden na ver loop van tijd terug, totdat in Februari 1943 het sombere bevel kwam, dat de nog aan wezige bewoners hun huizen moesten ver laten. In Mei 1943 was het gehele Eiland met de grond gelijk gemaakt. Slechts één huis bleef staan, n.l. Kanaalstraat no. 100. Het hield stand tot October 1944 en was gedurende die tijd het symbool van trouw aan het Eiland. Het verhaal gaat, dat dit huis destijds het. eerste op het Eiland ge bouwde huis was en dus ook het laatste dat bleef staan. Het eens zo bedrijvige Eiland, waar de loodskotters en Groningers vredig aan de steigers lagen, inkopen werden gedaan, biertjes gedronken en waar de jongens met de braniekragen met de meisjes flirt ten, op weg naar hun Hydra of Douwe Aukes, werd een vergeten vlakte. Wat in jaren werd opgebouwd, ging in ogenblik ken verloren. Toen in October 1944 de dijken werden gebombardeerd, kregen ook de sluizen een beurt. Vele Vlissingers zullen zich de traditionele Zondagmiddagwandeling over die sluizen nog wel herinneren. Dezelfde sluizen, waarvan Pa tegen de kinderen vertelde, hoe ze werkten en die nu al lang vergeten zijn. Toch werd hier in de jaren na de be vrijding reeds veel werk verzet. Men zal zich nog herinneren, hoe het jaagpad naar Souburg en Middelburg langs het kanaal onder water stond met alle nare gevolgen van dien. Deze toestand werd gelukkig opgeheven, dank zij het werk aan de sluizen, waaraan de Geallieerden direct na de bevrijding zijn begonnen. Tijdens de bevrijding was de 20 m.-sluis totaal onbruikbaar geworden, terwijl de 35 m.-sluis zwaar beschadigd werd. De zee kreeg hierdoor vrij spel en stroomde met opkomend water lustig naar binnen. Men is begonnen met de zwaar vernielde deuren van de 20 m.-sluis te sluiten, het geen met veel moeite gepaard ging. Toen deze deuren dicht waren, werd er een houten brugje gelegd, dat de Engelsen hebben gedoopt met „Koningin Wilhel- minabrug". Ingewijden houden deze naam nog steeds in ere. Hoewel de deuren ge sloten werden, vloeide er nog steeds water door. Daarom is aan de buitenzijde een z.g. spuischuif geplaatst, welke het vloed- water keert. Deze schuif regelt dus nog steeds het waterpeil in het kanaal door Walcheren. Van de grote sluis was de taats, het steunpunt waarop de sluisdeuren rusten, door bommen verplaatst, en men moest dit steunpunt weer terug op de plaats brengen. In deze 35 m.-sluis zijn inmiddels schuiven geplaatst, waardoor na het uit vallen van de door de geallieerden aan gebrachte schuif in de kleine sluis, de waterstand in het kanaal kan worden geregeld. Vanzelfsprekend brengt de huidige toe stand vele moeilijkheden met zich, het geen vooral hinder veroorzaakt aan de scheepvaart. Slechts 2 uur bestaat er ge legenheid tot in- en uitvaren. In deze uren is de toegangsweg tussen het Eiland en het station verbroken. Hoewel dus het noodherstel spoedig ge reed was, laat het definitieve herstel nog steeds op zich wachten, zeer tot ongerief van de scheepvaart en tot nadeel van Vlissingen. Vele deputaties zijn reeds naar de Minister getogen en uitgebreide corres pondentie werd gevoerd. Gelukkig wint het besef, dat het herstel der sluizen het meest urgente herstelwerk in Zeeland is geworden, allerwege veld en mag zeer spoedig de uitwerking der plannen der Rijkswaterstaat worden tegemoetgezien. Het ligt in het voornemen van de Directie der Rijkswaterstaat om in 1950 een aan vang te maken met het herstel. Het voor 1949 op de rijksbegroting uitgetrokken be drag ad één millioen gulden kon door om standigheden niet worden benut, maar blijft disponibel. De totale kosten zullen echter 10 millioen gulden vergen en nor maal moet het werk in drie jaar worden uitgevoerd, zodat met één millioen per jaar het tempo te traag zal worden tot nadeel van onze industrie en de werken zelf. Daarom wordt momenteel alles in het werk gesteld om de regering te overtuigen van de harde noodzaak om dieper in de beurs te tasten. Deze actie wordt gemeen schappelijk gevoerd door het gemeente bestuur, de N.V. Kon. Mij. „De Schelde", de N.V. Haven van Vlissingen, de S.V.H. en de Kamer van Koophandel. Ook het Provinciaal Bestuur van Zee land, met voorop onze Commissaris der Koningin, zijn overtuigd van deze nood zaak. Mogen deze pogingen spoedig de ge wenste resultaten opleveren in het belang van scheepvaart en industrie, opdat slui zen en Eiland weer de plaats kunnen gaan innemen, die hun toekomen, n.l. de sleutel positie in de toegang tot Vlissingen. Maximum rentegevend tegoed f 10.000 L DE RIJKE VLISSINGEN VLISSINGEN BLOEMENHUIS Zie voor iets aparts vooral onze etalage, vol vroolijke mandjei en bakies in diverse prijzen! Vanaf Maandag verkrijgbaar Walsfraat 89. Vliss., Tel 2865 naar de Walstraat 109-111 - 9liss. Kerstboom versieringen, Kerstlopers, Kerstlakens, Kerstservetten. Kaarsen, crêpepapier in alle kleuren, rode tulpen Aannemer van Begrafenissen voor Vlissingen, Souburg e.o. Vervoer met lijkauto binnen en buiten de stad Badhuisstraat 16 Telefoon 2344 Beleefd aanbevelend Banketbakkerij en Chocolaterie St. Jacobsstraat 29, Tel. 2908, Vliss. alleen gebakken met zuivere amandelen. Beleefd verzoek Uw bestellingen voor de Feestdagen tijdig op te geven.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1949 | | pagina 1