HET EILAND
EN
DE SLUIZEN
van H. L. SCHMELZER
TAXI-KOLIJN
KOFFERS
en REISTASSEN
Vlissingsche
Nutsspaarbank
telefoon 2000
telefoon 2008
DAGELINCKX
iERSr-
Oetisvzkmgeri
J. B. SCHIFFER
16 DECEMBER - le JAARGANG No. 4
OP
REIS
MET
COOSJE BUSKENSTRAAT 62
VLISSINGEN
Coosje Buskenstraat 61 - Telefoon 2591 - Postgiro 5120
Met ingang van 1 Januari 1950 wordt de
inleggersrente VERHOOGD tot
Dagelijkse
berekening
v.
Aardappel-, Groente- en
Fruitbedrijf
Specialiteit in mooie
FRUITMANDEN
gevuld met le klas fruit enz.
Het adres voor goede
AARDAPPELEN
blauwe en witte
Best Fruit en prima Groente
Thans prima sappige Handperen
van de Manderesfr. 10
Telefoon 2904
Vlissingen
v. d. Manderestr. 40
Verl. Paul Krugerstr.
(hoek Beatrixlaan)
Voor KERSTARTIKELEN
Walstraat-Bazar
M. P. v. d. HOEVEN
Billijke tarieven
Ruim gesorteerd in
Kerstkransen en Kerststaven
Kersttaarten in verschillende prijzen
Grote voorraad
Kerstkransjes en -klokjes
van Chocolade en Suikerwerk
VOOR OUD EN NIEUW
Sneeuwballen gevuld met Slagroom
Worstebroodjes, Appelbollen, enz. enz.
Beziet onze etalage Billijke prijzen
SCHELDEBODE
Gratis Advertentieblad voor Vlissingen en W. Z. Vlaanderen. Verschijnt elke Vrijdag
Wanneer men thans een wandeling
maakt naar het Eiland met de sluizen en
men is de grote hallen van de Kon. Mij.
„De Schelde" gepasseerd, is het moeilijk
zich te realiseren, dat een tiental jaren
geleden op deze plek een hele gemeen
schap woonde. Een hechte gemeenschap,
nauw verbonden met havens en zeevaart
en- alles wat daaraan vast zat. Het moet
de echte „Eilandboy" wel heel vreemd te
moede zijn, als hij die kale en troosteloze
vlakte daar ziet vanaf de zeedijk. Weg
zijn de vele huizen en straten, weg zijn de
winkels van de shipchandlers, waar menig
schepeling zijn voorraad insloeg, weg zijn
de café's waar de marineman en varens
gezel zijn „pijpje" uitdronk. Vernield zijn
de steigers waarop dagelijks bedrijvigheid
heerste, leeg is de kade waar de oude
eilandbewoners hun pijp tabak rookten en
de jongeren hun „zware" shag draaiden.
Menig verlof dag je aan de wal is er door
gebracht in gezellige sfeer en velen zullen
bij de herinnering eraan een diepe zucht
slaken. De oorlog vaagde alle opstallen
weg en liet een kaal Eiland achter. Reeds
in de eerste dagen van de oorlog, op 12
Mei 1940, de eerste oorlogs-Zondagmorgen
om half twaalf vielen de eerste bommen
op het Eiland en richtten een grote ravage
aan.
Het gehele Eiland stroomde leeg en
slechts enkele bewoners keerden na ver
loop van tijd terug, totdat in Februari 1943
het sombere bevel kwam, dat de nog aan
wezige bewoners hun huizen moesten ver
laten. In Mei 1943 was het gehele Eiland
met de grond gelijk gemaakt. Slechts één
huis bleef staan, n.l. Kanaalstraat no. 100.
Het hield stand tot October 1944 en was
gedurende die tijd het symbool van trouw
aan het Eiland. Het verhaal gaat, dat dit
huis destijds het. eerste op het Eiland ge
bouwde huis was en dus ook het laatste
dat bleef staan.
Het eens zo bedrijvige Eiland, waar de
loodskotters en Groningers vredig aan de
steigers lagen, inkopen werden gedaan,
biertjes gedronken en waar de jongens
met de braniekragen met de meisjes flirt
ten, op weg naar hun Hydra of Douwe
Aukes, werd een vergeten vlakte. Wat in
jaren werd opgebouwd, ging in ogenblik
ken verloren.
Toen in October 1944 de dijken werden
gebombardeerd, kregen ook de sluizen
een beurt. Vele Vlissingers zullen zich de
traditionele Zondagmiddagwandeling over
die sluizen nog wel herinneren. Dezelfde
sluizen, waarvan Pa tegen de kinderen
vertelde, hoe ze werkten en die nu al lang
vergeten zijn.
Toch werd hier in de jaren na de be
vrijding reeds veel werk verzet. Men zal
zich nog herinneren, hoe het jaagpad naar
Souburg en Middelburg langs het kanaal
onder water stond met alle nare gevolgen
van dien. Deze toestand werd gelukkig
opgeheven, dank zij het werk aan de
sluizen, waaraan de Geallieerden direct
na de bevrijding zijn begonnen.
Tijdens de bevrijding was de 20 m.-sluis
totaal onbruikbaar geworden, terwijl de
35 m.-sluis zwaar beschadigd werd. De
zee kreeg hierdoor vrij spel en stroomde
met opkomend water lustig naar binnen.
Men is begonnen met de zwaar vernielde
deuren van de 20 m.-sluis te sluiten, het
geen met veel moeite gepaard ging. Toen
deze deuren dicht waren, werd er een
houten brugje gelegd, dat de Engelsen
hebben gedoopt met „Koningin Wilhel-
minabrug". Ingewijden houden deze naam
nog steeds in ere. Hoewel de deuren ge
sloten werden, vloeide er nog steeds water
door. Daarom is aan de buitenzijde een
z.g. spuischuif geplaatst, welke het vloed-
water keert. Deze schuif regelt dus nog
steeds het waterpeil in het kanaal door
Walcheren.
Van de grote sluis was de taats, het
steunpunt waarop de sluisdeuren rusten,
door bommen verplaatst, en men moest
dit steunpunt weer terug op de plaats
brengen. In deze 35 m.-sluis zijn inmiddels
schuiven geplaatst, waardoor na het uit
vallen van de door de geallieerden aan
gebrachte schuif in de kleine sluis, de
waterstand in het kanaal kan worden
geregeld.
Vanzelfsprekend brengt de huidige toe
stand vele moeilijkheden met zich, het
geen vooral hinder veroorzaakt aan de
scheepvaart. Slechts 2 uur bestaat er ge
legenheid tot in- en uitvaren. In deze uren
is de toegangsweg tussen het Eiland en
het station verbroken.
Hoewel dus het noodherstel spoedig ge
reed was, laat het definitieve herstel nog
steeds op zich wachten, zeer tot ongerief
van de scheepvaart en tot nadeel van
Vlissingen. Vele deputaties zijn reeds naar
de Minister getogen en uitgebreide corres
pondentie werd gevoerd. Gelukkig wint
het besef, dat het herstel der sluizen het
meest urgente herstelwerk in Zeeland is
geworden, allerwege veld en mag zeer
spoedig de uitwerking der plannen der
Rijkswaterstaat worden tegemoetgezien.
Het ligt in het voornemen van de Directie
der Rijkswaterstaat om in 1950 een aan
vang te maken met het herstel. Het voor
1949 op de rijksbegroting uitgetrokken be
drag ad één millioen gulden kon door om
standigheden niet worden benut, maar
blijft disponibel. De totale kosten zullen
echter 10 millioen gulden vergen en nor
maal moet het werk in drie jaar worden
uitgevoerd, zodat met één millioen per
jaar het tempo te traag zal worden tot
nadeel van onze industrie en de werken
zelf.
Daarom wordt momenteel alles in het
werk gesteld om de regering te overtuigen
van de harde noodzaak om dieper in de
beurs te tasten. Deze actie wordt gemeen
schappelijk gevoerd door het gemeente
bestuur, de N.V. Kon. Mij. „De Schelde",
de N.V. Haven van Vlissingen, de S.V.H.
en de Kamer van Koophandel.
Ook het Provinciaal Bestuur van Zee
land, met voorop onze Commissaris der
Koningin, zijn overtuigd van deze nood
zaak.
Mogen deze pogingen spoedig de ge
wenste resultaten opleveren in het belang
van scheepvaart en industrie, opdat slui
zen en Eiland weer de plaats kunnen gaan
innemen, die hun toekomen, n.l. de sleutel
positie in de toegang tot Vlissingen.
Maximum rentegevend tegoed f 10.000
L DE RIJKE
VLISSINGEN
VLISSINGEN
BLOEMENHUIS
Zie voor iets aparts vooral onze
etalage, vol vroolijke mandjei
en bakies in diverse prijzen!
Vanaf Maandag verkrijgbaar
Walsfraat 89. Vliss., Tel 2865
naar de
Walstraat 109-111 - 9liss.
Kerstboom versieringen,
Kerstlopers, Kerstlakens,
Kerstservetten.
Kaarsen, crêpepapier in alle
kleuren, rode tulpen
Aannemer van Begrafenissen
voor Vlissingen, Souburg e.o.
Vervoer met lijkauto binnen en
buiten de stad
Badhuisstraat 16 Telefoon 2344
Beleefd aanbevelend
Banketbakkerij en Chocolaterie
St. Jacobsstraat 29, Tel. 2908, Vliss.
alleen gebakken met zuivere amandelen.
Beleefd verzoek Uw bestellingen voor de Feestdagen
tijdig op te geven.