DE ONZE SCHEEPSBOUW Vlissingen-Middelburg-Goes v.v. moöelslc\qemj c. snel Vlissingsche Nutsspaarbank Gabardine Jassen MUZIEKHANDEL N. Met ingang van 1 Januari 1950 wordt de inleggersrente VERHOOGD tot Dagelijkse berekening heeft zuivere wollen AUTODIENST U-onnehlc 'oem M. P. v. d. HOEVEN Fa. Gebr. Van Damme kwaliteit. Zie onze etalages 9 DECEMBER - le JAARGANG No. 3 SCHELDEBODE Gratis Advertentieblad voor Vlissingen en W. Z. Vlaanderen. Verschijnt elke Vrijdag Vlissingen staat of valt met de scheeps bouw én aanverwante industrie. Een ge volg hiervan is, dat in tijden van hoog conjunctuur in deze industrie het onze stad goed gaat. Maar in geval van een inzin king in deze industrie blijven de gevolgen onze stad niet bespaard. Nu mag. het een geruststelling zijn, dat momenteel van een inzinking nog geen sprake is, maar dat neemt niet weg, dat met de mogelijkheid voor de toekomst wel degelijk rekening moet worden gehouden. Ook hier geldt, dat regeren is vooruitzien. Het is dan ook verheugend, dat deze mogelijkheid thans reeds van verschillende zijden aan een beschouwing werd onderworpen en men wegen zoekt en middelen beraamt om in de toekomst aan mogelijke gevaren op dit gebied het hoofd te kunnen bieden. Het verleden heeft geleerd, dat in tijden van economische teruggang de scheep vaart en scheepsbouw zeer gevoelig zijn en van iedere conjunctuurslag de weer slag ondervinden. Vroeger behoorden ook tot de econo mische grondslag van Vlissingen de maat schappij Zeeland en de Marine. Dit is thans helaas niet meer het geval, al hopen we deze beiden eenmaal terug te zien, vooral nu de mij. Zeeland een bescheiden begin heeft gemaakt met de instelling van de zomerdienst op Engeland en de moge lijkheid van het vestigen van een marine opleiding in onze stad blijft bestaan. Voor lopig 'echter zijn we nog meer dan voor de oorlog economisch aangewezen op de Kon. Mij. de Schelde. Mocht zich dué onverhoopt een inzinking voordoen, dan zal de weerslag voor Vlis singen des te gevoeliger zijn. Het doet ons daarom goed te kunnen constateren, dat ook de leiding van deze industrie alle aandacht daaraan besteedt, hetgeen bleek uit de woorden van Directeur Hupkes bij de laatste huldiging van .de jubilerende personeelsleden in het Scheldekwartier. De Heer Hupkes behandelde de gang van zaken in het bedrijf en bestempelde het als een arbeidsintensief bedrijf, dat moet kunnen concurreren op de wereldmarkt,' waar het aanbod veel groter is dan de normale vraag. Hij wees hierbij op het gemis aan een stabiele weerstand nadat toch de oorlog reeds jaren achter ons ligt, op de gewijzigde verhoudingen door het gebeuren in Indonesië, de nieuwe samen werking der westelijke mogendheden en de geweldige spanning tussen Oost- en West-Europa die ons bedreigt. Spreker gewaagde van de taak, die voor ieder is weggelegd, te beginnen in eigen gezin en in het grote gezin, dat de Schelde vormt. Medegedeeld werd, dat het verkrijgen van nieuwe opdrachten op dit moment in sterke mate' de aandacht der directie heeft. Het feit doet zich voor, dat de. Nederlandse reders na dp oorlog nog geen nieuw sch p bij de Schelde hebben besteld.Aangezien de reders terughoudend zijn, wil men andere gebieden exploreren en trachten te openen. Een drietal ingenieurs volgen een cursus om straks wetenschappelijk voorlichting te kunnen verstrekken over alle verbeteringen die mogelijk en nodig zijn, omdat nu eenmaal een fris, capabel bedrijf, dat efficiënt werkt, de beste ver zekering tegen werkloosheid is. Bij de wereldconcurrentie doet zich mo menteel echter een zeer belangrijke factor gelden en wel de factor Duitsland. Door het ontbreken van sociale maatregelen in Duitsland is de arbeider daar een zeer goedkopearbeidskracht, waardoor con currentie voor Nederland met de ver door gevoerde sociale maatregelen en de daar aan verbonden kosten uiterst moeilijk wordt. Een protest van Nederland bij de UNO inzake de sociale positie van de Duitse arbeider mag worden verwacht. Hierover sprak vorige week het lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland, tevens lid van 't College-van Rijksbemiddelaars, Mr. Dr. A. J. J. M. \Mes uit Heinkenszand, te Vlissingen tijdens een ontwikkelings avond voor arbeiders. Spreker wees er op, dat met name voor de scheepsbouw, waar ook Vlissingen zo nauw bij betrok ken is, de gevolgen van dit Duitse pro bleem van betekenis kunnen worden. Hij noemde de economische grondslag van Vlissingen eenzijdig en achtte het nood zakelijk, dat de N.V. Kon. Mij. „De Schelde" zich als reparatiebedrijf zal kun nen ontwikkelen, waartoe niet genoeg kan worden aangedrongen op spoedig herstel der sluizen. Hieruit blijkt, dat ook dit lid van Gedeputeerde Staten oog heeft voor deze voor Vlissingen zo belangrijke ma terie. Wij menen echter, dat met reparatie "alleen niet kan worden volstaan, omdat ook voor reparatie de genoemde moeilijk heden blijven bestaan. Vooral nu ook de vliegtuigafdeling is verdwenen, het car- rosseriebedrijf in Dordrecht is gevestigd en het kcelhuisbedrijf naar Breskens is verplaatst, blijft voor Vlissingen alleen de scheepsbouw en de daarbij behorende machinebouw over. Andere industrieën dienen te worden aangetrokken om in de bestaande een zijdigheid van onze economische basis wijziging te kunnen bewerkstelligen. Een grote moeilijkheid hierbij is gelegen in de beschikbaar te stellen woonruimte voor de arbeiders enz. Het vestigen of uitbreiden van een industrie is door de tijdsomstan digheden geheel afhankelijk geworden van de beschikbaarstelling van woon ruimte. De oplossing van het woningpro bleem zal echter jaren van ingespannen arbeid vergen, zodat van industrie-uitbrei ding geen sprake zal kunnen zijn voor lopig. Verheugend is, dat het gemeente bestuur van onze stad een open oog heeft voor het woningprobleem en in de achter ons liggende jaren een grote activiteit heeft ontwikkeld bij het stimuleren van een uitgebreide woningbouw. Moge men op deze ingeslagen weg blijven voortgaan, want van hpt tempo van' de toekomstige woningbouw is de gehele economische uitbreiding van onze stad afhankelijk. Slaagt men-er in via woonruimte neven industrie aan te trekken, dan kan Vlissin gen met gerust hart de komende ontwikke ling tegemoetzien. Coosje Buskenstraat 61 - Telefoon 2591 - Postgiro 5120 Maximum rentegevend tegoed f 10.000 WALSTRAAT 63 VLISSINGEN en geheel dub bale Egyptisch katoenen jassen Wij verzenden Uw goederen op correcte wijze en tegen billijke prijzen. Alle goede ren worden afgehaald en bezorgd, zowel in Vlissingen. Middelburg. Goes als op de tussengelegen plaatsen. Verzending door het gehele land J. JONGEPIER A. LUITWIELER Nieuwstraat 30, Tel. 2559 Molenstraat 61, Tel. 2794 St. Jacobsstraat 28 - Vlissingen - Telefoon 2872 Pliseren, Ajoureren.Stofknopen, -gespen, en -ceintuurs Knoopsgaten Aannemer van Begrafenissen voor Vlissingen, Souburg e.o. Jc Billijke tarieven Vervoer met lijkauto binnen en buiten de stad Badhuisstraat 16 Telefoon 2344 Beleefd aanbevelend WALSTRAAT 45-76 TELEFOON 2916, VLISSINGEN Wij hebben aan te bieden een ruime sortering Mond- orgels, Violen, Mandolines Gitaren, Banjo's, Fluiten, Metronomes, Snaren,Etui's Foudraals en alle instru menten-onderdelen, enz. Piano- en orUelhandel Paul Krugerstraat 16, Vlissingen ST. JACOBSSTRAAT 3 VLISSINGEN TELEFOON 2570 Het juiste adres voor Vlees- en Vleeswaren van uitsluitend eerste

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1949 | | pagina 1