DE DE VRIJE VEREN! Vlissingers! L. DE RIJKE Goede Mantels B08BE P. M. Merk dubbel-woonbuis W- STROO Voor prima BRANDSTOFFEN BOTERLETTER 2 DECEMBER - le JAARGANG No. 2 ^0 !UeC 2,011 Noordstraat 82, Telefoon 2701 M. P. v. d. HOEVEN Koopt lekkere Aardappelen Zeeuwse Blauwe of prima Witte Koopt beste Groenten Prima Lof, Spruiten, Bloemkool, Zuurkool, enz. Koopt goed Fruit Jonathan, Goudreinetten, Bellefleurs, Cocs Oranje 5, 6, 8, 10 of 12 pond voor één gulden Speciale aanbieding van jonge geschrapte Worteltjes met halve blikjes Doperwten Aardappels-, Groen ten- en Fruitbedrijf v. cL Manderestraat 10, Vlissingen, Tel. 2904 WINTERMANTELS BIJ INSCHRIJVING TE KOOP het VOOR N GOEDE 1 r \0 cetv Dv\eS s> °eV tv^^e ^eAet leV*' 21 b#1 ad^et \e&e A4, tf\e^e „0otAe \S*° ^oo- \o* SCHELDEBODE Gratis Advertentieblad voor Vlissingen en W. Z. Vlaanderen. Verschijnt elke Vrijdag De veren en met name de vrije veren staan momenteel in het middelpunt der belangstelling, niet alleen in Zeeland, maar ook daarbuiten. Vergaderingen zijn belegd en commissies in het leven ge roepen. In menige raadsvergadering maakten de vrije veren een deel der be sprekingen uit. De ene gemeente spreekt zich uit voor handhaving der vrije veren, de andere, maar heel wat minder in aan tal, spreekt zich uit tegen die handhaving. Vele argumenten zijn reeds aangegrepen en te berde gebracht en men begeeft zich op velerlei terrein om de beweringen te staven. Er zijn morele, zakelijke en andere motieven bijgehaald en met spanning wacht men op de uiteindelijke beslissing van hogerhand. Ook voor Vlissingen is deze aangelegenheid van zeer groot be lang. De ervaring heeft geleerd, dat nu eenmaal velen in W. Zeeuws-Vlaanderen en België de gelegenheid gaarne benutten om eens gratis over de Schelde te steken en in Vlissingen te gaan winkelen. De Vlissingse zakenmensen begroeten deze gang van zaken met instemming en maken er gretig gebruik van om de kooplustige ,,overkanters" en Belgen tot tevredenheid te bedienen. Vanzelfsprekend is men ook in onze stad benieuwd hoe straks de be slissing zal vallen, want van die beslis sing zal in belangrijke mate afhangen of het winkelen zal uitbreiden dan wel terug lopen. In verband met deze veren is het wel eens interessant een blik te slaan in de exploitatiebegroting van de Provinciale Stoombootdiensten voor 1950. We consta teren daarbij, dat de totale nadelige ex ploitatiekosten voor dat jaar worden ge raamd op f 2.335.030, waarvan alleen voor de dienst VlissingenBreskens een na delig saldo wordt geraamd van f994.100. Voor deze dienst zijn geraamd de kosten voor de motorschepen Prins Bemhard en Koningin Juliana, waaruit blijkt, dat men voornemens is de beide nieuwe schepen op deze lijn in te leggen. Een gelukkig voornemen voor de vele zakenmensen en de velen die dagelijks naar Breskens trek ken voor hun werkzaamheden. Men moet de omstandigheden persoonlijk kennen om te beseffen, wat dit betekent. Wie in de achter ons liggende jaren was aange wezen op de Lekstroom, Dordrecht en Moerdijk, wie op deze schepen storm en mist heeft meegemaakt, weet daarvan mee te praten. Met menig uurtje vertra ging moest men genoegen nemen en menige warme hap is 's avonds koud geworden. Niet alleen de passagiers, maar vooral ook het bootpersoneel kan ervan meepraten. Zij waren het, die niet konden volstaan met het maken van een enkele overtocht per dag, maar de gehele dag op hun posten moesten blijven en bij alle moeilijkheden nog eens het gewee klaag van ontevreden passagiers moesten aanhoren. Dat ze ondanks alles hun dienst opgewekt en plichtsgetrouw hebben ver vuld, mag hier wel eens worden onder streept. Te vaak wordt dit vergeten en heeft men alleen oog voor de eigen be langen en omstandigheden. Te gauw is men geneigd een beslissing van de kapi tein of agent inzake het al of niet varen of het tijdstip daarvan te beoordelen, zonder de motivering te kennen. We weten bij ervaring hoe lastig het is om een trein- of busverbinding te moeten missen, maar ook het provinciaal personeel is gebonden aan de omstandigheden. Laten we hopen, dat de nieuwe schepen ons straks blijvend uit de misère zullen helpen en we ons horloge kunnen afstemmen op vertrek en aankomst, Het in de begroting opgenomen ver- voersoverzicht geeft ons een duidelijk beeld, welke eisen worden gesteld aan de vervoerscapaciteiten op de lijn Vlissingen- Breskens. In 1939 vervoerde men 362.832 passa giers en 47.992 auto's. In 1948 waren het 984.527 passagiers en 98.954 auto's. Op 1 September 1949 was reeds een vervoer geboekt van 1.006.567 passagiers en 104.858 auto's, dus reeds meer dan in het gehele jaar 1948. Hieruit blijkt wel overduidelijk hoe het vervoer is toegenomen en nog steeds toe neemt. Om aan deze toenemende behoefte te voldoen, zal men genoodzaakt zijn op alle lijnen nieuwe en dure schepen in te leggen, waaraan natuurlijk grote kosten zijn verbonden. Het is dan ook niet te verwonderen, dat de regering van de consequenties, verbon den aan de toezegging van vrije veren, is geschrokken en thans pogingen doet om deze zware lasten voor de toch al zo zwaar belaste rijksbegroting te verminde ren door het heffen van veergelden. Het spreekt echter ook vanzelf, dat men in. Zeeland alles op het spel zet om de rege ring de consequenties van de eenmaal gedane toezeggingen te doen aanvaarden. Te veel is het besef doorgedrongen, dat men boven de Moerdijk graag geneigd is onze provincie de eigen boontjes te laten doppen, wanneer het gaat om financiële bijdragen. Na de bevrijding heeft men in overig Nederland de waardering jegens het in het belang van heel Nederland zo getroffen Zeeland, niet onder stoelen of banken gestoken. Is het een wonder, dat men thans in Zeeland vraagt die waar dering niet langer in woorden maar in daden uit te drukken en in dit geval bijv. door de betaling van de kosten, verbonden aan het opheffen van het isolement van een gedeelte van onze provincie. Een netelige taak voor de regring, maar een taak die naar behoren dient te worden volvoerd. Het tegenwoordige Zeeland stelt eisen en laat zich niet meer zonder meer af schepen. Dat is de winst van de laatste oorlog en met deze nieuwe mentaliteit zal men in Den Haag behoorlijk rekening dienen te houden, niet alleen op het ge bied van de vrije veren, maar ook op ander gebied. Daarom zal men straks niet mogen staren op de cijfers van deze begroting, die in de Kamers ter behandeling zal wor den voorgelegd, maar op de noodzaak om een uithoek door een goede en gratis ver binding te doen aansluiten aan overig Nederland. Gaat men van dit standpunt uit, dan zullen nog vele kooplustigen een bezoek brengen aan onze stad. Wij leveren U alle soorten huisbrand- en indu striekolen. Speciaal in brechcokes voor centrale verwarming Aannemer van Begrafenissen voor Vlissingen, Souburg e.o. Billijke tarieven Vervoer met lijkauto binnen en buiten de stad Badhuisstraat 16 Telefoon 2344 Beleefd aanbevelend zijn ook nu nog schaars. Wij ontvangen elke week nieuwe zendingen. Ook deze week ont vingen wij een geheel nieuwe collectie in aparte modellen en in diver se kleuren, ook zwart, en in de maten 44-46-48-50 Uit onze Stoffenafdeling Franse velourchiffon (pletvrij)in zwart, donker blauw, bleu, lila en bordeaux. Wollen jersey voor japonnen in diverse kleuren. Velour de laine voor mantels in diverse kleuren, met bijpas- sende voering Uw Modehuis CO OSJE BUSKENSTRAAT 63 VLISSINGEN J- Het is maar éénmaal St. Nicolaas per jaar Tracteer U op het allerfijnste een met uitsl. zuivere amandelen a f 3.50 Letterbanket 60 cent per 100 gram Boterstaven f 1.75; Gevuld Speculaas 45 ct. 100 gr. Hammen en Harten opgemaakt met .marsepain rozen. Chocolade harten met amandelen in ieder gewenst opschrift Overheerlijke slagroom-borstplaat, amand. marsepain bonbons, stukjes worst enz. Chocol. bonbonnières, gevuld naar keuze. Chocolade letters, enz. enz. Dozen bonbons van 1e klas huizen (Droste. Lindt, Ringers) Wij maken uitsluitend één kwaliteit, de allerbeste Badhuisstraat 28 Telefoon 2783 Bestel s.v.p. heden Uw boterletter, staaf, ham of hart, dankur- nen wij er onze volle aandacht aan besteden en U bent verzekerd van een heerlijk gebak. ■ar Verloofd Corry Janssen en Cor Sloof Vlissingen, 3 Dec. '49 Scheldestsaat 35 Nieuwstraat 19 Gelegenh, tot feliciteren van 4-6 uur Jacob Marinus Kole en Jacomina de Ridder hebben de eer U, mede namens wederzijdse Ouders, kennis te geven van hun voorgenomen Huwelijk, waarvan de voltrek king D.V. za' plaats hebben op Vrijdag 16 December a.s., des' namiddags te 2.30 uur De kerkelijke bevestiging hier van zal plaats hebben in de Geref. Kerk, Paul Krugerstraat, door de Weleerw. Heer Ds A. Verschoor te Vlissingen, 's n.m. om 3 uur 25 November 1949 a b. „Arcturus" (Ned. Loodsw.) Vlissingen, Breewaterstraat 22 Gelegenheid tot feliciteren van 4.30—6 uur, Beursstr. 3, Vliss. Toekomstig adres Hendrick Berckmanstraat 9 b, Vlissingen X' Zo de Heerc wil hopen onze geliefde Ouders Chr. Tissink ij! en 't T. Tissink-de Rijke p op 5 December a.s. hun '$i 6 25-jarige p p Echtvereniging te herdenken Dat zij nog lang gespaard P mogen blijven, is de wens p p van hun dankbare kinderen H. Tissink P. Tissink-v. d. Woestijne jb L. iVi. Tissink W p Vlissingen, Havendorp 484 3K met afzonderlijke opgang a. d. Coosje Busken straat ■41 te Vlissingen. Te bezichtigen Maandag en Dinsdag van 24 uur, op vertoon van toegangs bewijs, verkrijgbaar ten kantore van Notaris J. L. VERHAGEN, Badhuisstraat 97 te Vlissingen, (Telef. 2295), alwaar verdere in lichtingen worden ver strekt. Inschrijvingsbiljetten in te zenden vóór Woensdag 7 December a.s. ten kan tore van voorn, notaris. NAAR WALSTRAAT 45-76 TELEFOON 2916, VLISSINGEN

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1949 | | pagina 1