Artikelen, waarop U wacht nv ,h BOUMAN-NOACH TAXI KOLIJN een schip gaat te wateR 25 jaren lichamelijke opvoeding en sport C. Meerman telefoon 2000 telefoon 2008 fDe gAo-crtbte bo-hieünq, TER MEULEN'S Fa. L. Wagenaar wint 0 ieder jaar de ot.Uicolaasprijs voor Een keurcollectie Fantasieschortjes f 3.32 tot t 4.98 Prachtige Damesonderjurken vanaf f 3.57 Dameskousen f 2.09 Wollen Bedjasjes f 6.95 Kinder Ledikantgarnituren f 6.33 - Wieggarnituren f 4.46 Teddyluiers f 1.20 p. stuk"^ Bokken vanaf f 1.25 - Kinderkousjes vanaf f 0.69 Gemolt Herenonderbroeken m 5-6-7 m 5 f 6.81 Gemolt. Herenborstrokken I. mouw m 5-6-7 m 5 f 6,72 Vistra per meter f 2.98 N Fraaie Tafelkleden f 7.50 p. stuk Kelim Tafelkleden f 36.73 p. stuk Holtapkarpetten 12-4 f 73. Dekens vanaf f 14.32 Voortsshawls, bretelles, sokhouders, jaratelles, elastiek, garens, knopen, ceintuurs, zelfbinders, haakgaren, kantjes, bandfluweel, enz. enz. tegen uiterste prijzen U bespaart guldens op Uw Textieluitgaven, door te kopen bij LEPELSTRAAT 5-7 VLISSINGEN TELEFOON 2262 v. d. Manderestr. 40 Verl. Paul Krugerstr. Fa.Daalhuizen Zn SIGARENMAGAZIJN o.a. Thee-, Tafel- en Ontbijtserviezen (aarde werk en porselein) 30-delig Drinkserviezen (glas en kristal) Keukenuitzetten en Casettes ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••O* Vele schepen hebben reeds de hellingen verlaten op de werf van de Koninklijke Maatschapnij „De Schelde" en menig maal hebben wij de daaraan verbonden plechtigheden bijgewoond. Toch is een tewaterlating altijd een evenement, dat ons weet te boeien. Er hangt nu eenmaal een aparte sfeer rond. Een spannende sfeer. Ieder weet het, de techniek is reeds heel ver gekomen en mannen met repu tatie en vakkennis zwaaien de scepter bij deze plechtigheid, maar honderd procent gerust is men slechts, wanneer de boot eenmaal rustig in haar element ligt en door de sleepboten naar de bestemde plaats wordt gebracht. Dagen tevoren treft men reeds voorbereidingen, alles is in de weer, van groot tot klein worden alle fac toren berekend en men laat nu eenmaal niets aan het toeval over. Deze dagen kenmerken zich als dagen van hoogspan ning. Wanneer eenmaal het tijdstip der plech tigheden is aangebroken en alles is tot in de finesses geregeld, heeft de spanning inmiddels een hoogtepunt bereikt. Ge nodigden komen van alle kanten, kennis makingen vinden plaats, het feest kan be ginnen. Directeuren, ingenieurs, bedrijfs leiders, tekenaars, bazen en arbeiders zien met trots op het resultaat van hun werk. Een historie apart vormt de bouw van het schip. Van ontwerptekeningen tot stapel loop is een lange weg. Duizenden hoofden en handen zijn er mee gemoeid. Kapitalen aan materialen en lonen werden geïnves teerd en een hele gemeenschap, vooral de Vlissingse gemeenschap, vond een be staan in de bouw. Ieder die het wel en wee van deze industrie van nabij heeft kunnen volgen, weet wat het betekent, wanneer in een bepaald tijdvak geen op drachten tot het bouwen van schepen lopen. De terugslag treft in zulke dagen de gehele Vlissingse gemeenschap. Het is dan ook niet te verwonderen, dat bij het ontvangen van grote opdrachten, menige vlag in Vlissingen wordt uitgestoken. Het is dan ook van groot belang, dat direct na een tewaterlating van een schip, kan worden begonnen met de kiellegging voor een nieuw schip. Kan dit niet, dan' bestaat reeds na de tewaterlating de zeker heid voor bepaalde categorieën, dat de ontslagbriefjes in de maak zijn. Vele arbeiders zullen staan rekenen of hun karweibon wordt afgesloten deze week en of de administratie nog kans zal zien zijn aangenomen werk-percentage uit te keren voor St. Nicolaas of Kerstmis, want uiteindelijk moet daar het schouwtje van roken. Het vaste loon heeft een weke lijkse bestemming. De grote stukken echter moeten gekocht worden van de „percenten". Dat betekent blijde gezichten voor moeder de vrouw en de kinderen, dat betekent koopkracht en een meevallertje voor de Middenstand. Deze factoren vor men de achtergrond van de tewaterlating, maar ze zijn belangrijk voor velen. De „Prins Bernhard" van stapel. Als altijd bestond ook Zaterdagmiddag grote belangstelling ter gelegenheid van de tewaterlating van de veerboot „Prins Bernhard", bestemd voor de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland. Vele pro vinciale autoriteiten gaven blijk van hun belangstelling. Tevoren had men zich ver enigd aan een lunch in het Wooldhuis, waarna men zich naar de helling op het Eiland begaf. Mevrouw M. H. de Jonge-Kwant, echt genote van de Directeur der Provinciale Stoombootdiensten, hakte de kabel door en vlot zocht de „Prins Bernhard", met de genodigden aan boord, zijn element op. Nadat het schip door sleepboten was op gevangen en aan de kade in de 2e binnen haven was gemeerd, hield de directeur van de Kon. Mij. „De Schelde", de heer Ing. A. Smit Izn., een korte toespraak, waarin hij de geschiedenis van 't jongste Schelde-product memoreerde. De bespre kingen voor de bouw begonnen reeds in 1930, de bestelling volgde in' 1940 en tijdens de bezetting in 1941 liep het schip van stapel. De afbouw werd zoveel mo gelijk vertraagd en deze was in 1944 nog niet beëindigd, toen het schip door een bomtreffer tot zinken werd gebracht. Daar na is het casco gelicht en omgebouwd. De Commissaris der Koningin in Zee land, Jhr. Mr. A. F. C. de Casembroot, dankte „De Schelde" voor de geleverde prestaties en wees er met name op, dat meermalen is opgemerkt, dat de nieuwe schepen der Provinciale Stoombootdiensten te luxueus zouden zijn. Men mag echter volgens spreker niet uit het oog verliezen, dat alle meubilair reeds voor de oorlog werd aangeschaft en speciaal werd ont worpen voor deze schepen. Dat Mevrouw de Jonge de eer te beurt viel de stapellöop- plechtigheid te verrichten, vindt oorzaak in de erkenning van de verdiensten, welke haar echtgenoot zich wist te verwerven. Mevrouw de Jonge dankte met enkele woorden voor de haar te beurt gevallen eer, waarmee de plechtigheid was afge lopen. j v - V oor goede lederwaren naar ,fDe L UZeermin St. Jacobsstr. 11 - Vlissingen Hofleverancier van St. Nicolaas MEER DAN is firma Noordstraat 42 - Vlissingen het voordeligste adres voor al Uw textiel VLISSINGEN (hoek Beatrixlaan) VLISSINGEN Gaat U trouwen? Komt U zich hier vestigen? Laat ons dan voor Uw kolen zorgen! BRANDSTOFFENHANDEL v. Dishoekstraat 32 - Tel. 2595 (B.g.g.h. 2833) Zie onze speciale Sint Nicolaas tafels Sigaren, Sigaretten, Tabak, Pijpen, Aanstekers enz. vindt U bij Walstraat 34 Telefoon 2341 Noordstraat 19, Vlissingen Het aangewezen adres voor: Kippenvoer, Ochtendvoer, Duivenvoer Alle zaden voor Tropische vogels. SPec'aa' Sirius en Hols' Honden en Kattenbrood Tropische \?issen en kogels Wanneer dit prachtige schip in de eerste helft Van Januari gereed zal zijn voor de vaart, zal wederom een mijlpaal zijn bereikt in de verbinding met Zeeuws- Vlaanderen. Het schip heeft 4 motoren met een ge zamenlijk vermogen van 2500 P.K. De lengte is 74 m., de breedte 14.25 m. en de diepgang 4.20 m. Het zal 2800 passagiers en 70 auto's kunnen vervoeren. Met verlangen zullen de passagiers, vooral zij die dagelijks met de veerpont Dordrecht overgaan, uitzien naar het mo ment dat zij de fraaie salons van de „Prins Bernhard" zullen kunnen betreden. Voor velen onder de z.g. „sportliefheb bers", waaraan onze stad rijk is, zal de benaming lichamelijke opvoeding onwen nig klinken. De benaming „sport" is zodanig inge burgerd, daar men hieronder meer begrijpt dan met sport te maken heeft. Wat is n.l. sport Sport is vooral een middel tot recreatie, welk woord men niet mag misverstaan, door er geen andere betekenis aan te hechten dan van „tijdverdrijf" of „ontspan ning" zonder meer. De betekenis dient heel letterlijk te worden genomen, n.l. „herschepping". Het beoefenen van sport stelt de mens in de gelegenheid zich te herstellen en zich te vervolmaken, voor zover dit menselijkerwijze natuurlijk mo gelijk is. Daardoor is de sportbeoefening één van de belangrijkste middelen om een onevenwichtige leefwijze in evenwicht te brengen en om de veelal eenzijdige activiteit, welke vele ambachten en werk zaamheden kenmerkt, te compenseren. Om dit met een voorbeeld toe te lichten, diene bijv. de ambtenaar, die dagelijks in eenzelfde houding achter zijn bureau zit, op gezette tijden een flinke wandeling in dé buitenlucht te maken, terwijl de grond werker die regelmatig in gebogen houding staat, als tegenprestatie bijv. eens flink zijn ledematen en lichaam moet uitrekken aan een rekstok of in de ringen. Er zijn natuurlijk legio voorbeelden te noemen, maar deze slechts om de bedoeling duide lijk te maken. De sport heeft met het spel gemeen, dat men zich zowel tijdens als door de be oefening een ander mens gaat voelen, waarbij dat „ander" vooral schuilt in de belevenis van in vrijheid, of althans in vrijwillige gebondenheid bezig te kunnen zijn. Men voelt zich zo vrij als een vogeltje in de lucht. Men levert prestaties, geheel ongedwongen, omdat men het zelf wil. Welke baas ziet er kans zijn personeel tijdens het werk zo af te matten en te laten zweten, zoals datzelfde personeel op het sportveld zichzelf afmat tot op de draad en tot zwetens toe Hieruit blijkt hetDe sport is een geheel vrijwillig zelfgekozen geestelijk-lichamelijke activiteit. In dit opzicht verschilt de sport van de lichamelijke opvoeding, ofndat.het daarbij de opvoeder is die de middelen kiest en niet de deelnemer zoals in de sport. De lichamelijke opvoeding, waarover straks meer, is een onmisbaar onderdeel van de totale opvoeding van de mens. Hieruit vloeit voort, dat het tot de plicht moet worden gerekend van elke instantie, die verantwoordelijk kan worden gesteld voor de opvoeding der jeugd, de lichame lijke opvoeding te behartigen. Om aan deze verplichting te kunnen voldoen is er recht nodig om al die middelen te gebrui ken, die voor het welslagen nodig worden geacht. Juist op deze gronden is het nood zakelijk en niet te voorkomen, dat de lichamelijke opvoeding door de overheid verplicht wordt gesteld, hetgeen dan ook in onze tijd is ingezien en welk groeiproces zich in de toekomst ook steeds verder zal ontwikkelen en uitbreiden. Uit het vorenstaande zal thans ieder duidelijk worden dat, ook al zou het nut van sportbeoefening algemeen worden in-

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1949 | | pagina 2