‘Verkeersveiligheid is verkwanseld
LENTE! VROEGE VOGEL
KORTING
l
TTJ
zn
intratuin
Koudekerke
School ABS laat elf
personeelsleden gaan
20% KORTING OP ALLES*
KORTING
k OP HET HELE ASSORTIMENT* j
c Conclusie uit onderzoek in opdracht van dorpsraad Grijpskerke
VOOR DE
VROEGE VOGELS:
Z7 APRIL
KONINGSDAG
10.00-11.00 uur
6
VRIJDAG 28 APRIL 9.00-10.00 ui
ZATERDAG 29 APRIL 9.00-10.00 uur
ZONDAG 30 APRIL 12.00-13.00 uur
extra koopavonden ziewww.intratuinkoudekerke.nl
Intratuin Koude kerke Galgeweg 5, 0118-551623, www.intratuinkoudekerke.nl
1
Veere heeft de afgelopen jaren
de verkeersveiligheid van
Grijpskerke verkwanseld. Dat
is de strekking van een
onderzoek in opdracht van de
dorpsraad.
De Algemene Basisschool
(ABS) Middelburg neemt
gedurende het lopende
schooljaar afscheid van elf
onderwijskrachten door
een dalend leerlingen
aantal en minder budget.
dens zijn zoektocht op de uitspraak
van een gemeentebestuurder: ‘We
hebben niets gehoord uit het dorp.
In Grijpskerke doen ze toch niet
moeilijk’. Hij stelde duidelijk dat hij
bijna van zijn stoel van verbazing
viel toen hij die uitspraak hoorde.
Tegelijkertijd hield hij de ruim
honderd aanwezigen voor dat het
een belangrijke les is. ,,We moeten
van ons laten horen.”
Een aantal jaren geleden koos de
gemeente er samen met provincie
en waterschap bewust voor een
verkeersbeleid waarbij de kustdor
pen worden gevrijwaard van door
gaand verkeer. Daardoor worden
veel auto’s via Grijpskerke naar de
kust gestuurd. Dat zorgt ervoor dat
in een plaats als Domburg maxi
maal 3100 auto’s per dag rijden, al
dus het onderzoek. ,,En het gaat
daar om bestemmingsverkeer”, be
nadrukte Maas. ,,Dus maar een frac
tie van de 12.000 auto’s die zomers
dagelijks door Grijpskerke rijden.”
dat het extra geld tijdelijk be
schikbaar was. ,,Dat het leerlin
genaantal af zou nemen, is con
form de verwachting. Dat geldt
voor meer scholen in de Middel
burgse binnenstad. Bij ons is het
nu nog net iets hoger, onder meer
door het wegvallen van een grote
lichting groep 8.”
ABS heeft nu 511 leerlingen, de
interim-directeur rekent de ko
mende jaren nog op een kleine
daling. ,,Daarna zal het leerlin
genaantal rond de 500 blijven
schommelen, verwacht ik.” Voor
die leerlingen blijven tussen de 45
en 50 onderwijskrachten aan het
werk. Levien Hamelink: ,,Dat zijn
leerkrachten, onderwijsonder-
steuners en onderwijsassisten
ten, van wie de meesten in deel
tijd werken. Met dat aantal profes
sionals is kwalitatief uitstekend
onderwijs op ABS gegarandeerd.”
Verkeersaanbod
Ook stelde hij dat de wegen naar
Grijpskerke en in het dorp niet vol
doen aan de officiële normen. Zo
zijn ze niet duurzaam veilig inge
richt, terwijl dat gezien het aantal
auto’s dat daar rijdt wel zou moe
ten. Dat heeft gevolgen voor alle
mensen die over die wegen rijden.
Maas: ,,Ze worden bewust over on
veilige wegen naar en van de kust
gestuurd.”
De dorpsraad wil nu met de ge
meente praten over maatregelen
om ervoor te zorgen dat het veiliger
wordt in Grijpskerke. Zo moeten er
maatregelen genomen worden zo
dat er minder verkeer door Grijps-
kerke rijdt. Dat kan door het ver
keersaanbod beter te verdelen
waardoor het wel in andere dorpen
drukker kan worden.
Een andere belangrijke eis is dat
er geen extra asfalt wordt aange
legd.
Tijdens de bijeenkomst pleitte
een inwoner om grenzen te stellen
aan het toerisme om zo de verkeers
drukte te verminderen. Daar bleek
absoluut geen meerderheid voor te
zijn.
Vertrouwde gezichten
Het grote personeelsverloop zorgt
wel voor onrust onder ouders en
betrokkenen, begrijpt Hamelink.
Hij betreurt dat al twee teamle
den zijn vertrokken en na de mei
vakantie nog twee leerkrachten
niet terugkeren. Aan het eind van
het schooljaar verlaten nog zeven
onderwijskrachten de school.
,,Het draait niet slechts om geld
natuurlijk. Het persoonlijke as
pect is belangrijk, kinderen en ou
ders missen straks vertrouwde
gezichten.”
In Grijpskerke doen
ze toch niet moeilijk
De leerkrachten, onderwijson-
dersteuners en onderwijsassis
tenten vertrekken, omdat de
school afgelopen jaar het leerlin
genaantal met dertig heeft zien
afnemen. Dat verlies van leerlin
gen levert een aanzienlijke daling
aan inkomsten op. Daarnaast
scheelt het wegvallen van de in
komsten uit het Nationaal Pro
gramma Onderwijs (NPO) - inge
voerd om extra kosten voor coro-
namaatregelen te dekken - een
grote slok op een borrel. ,,Ook
kent ABS van oudsher een hoge
vrijwillige ouderbijdrage, die in
het huidige tijdsgewricht onder
druk staat”, meldt interim direc-
teur-bestuurder Levien Hame-
link. Hij voegt er direct aan toe dat
de onderwijskwaliteit en de fi
nanciële draagkracht van de
school niet in het geding zijn.
Grijpskerke hoort een verkeer
sluwe kern te zijn, zo staat in de of
ficiële stukken van de gemeente.
De praktijk is echter anders. Elke
dag rijden vele duizenden auto’s
door het dorp. In het toeristensei
zoen gaat het om aantallen die vol
gens de officiële normen daar nooit
mogen rijden. Dat heeft te maken
met de officiële indeling van de we
gen door de overheid waardoor
routeplanners automobilisten ad- aldus het onderzoek. Het onder
viseren via Grijpskerke te rijden als zoek kwam maandagavond tijdens
iemand bijvoorbeeld uit Aken komt een druk bezochte bijeenkomst van
en in Domburg wil zijn. de dorpsraad ter sprake. De dorps
raad had de bijeenkomst belegd om
Dubbele de bewoners bij te praten over het
Volgens de Wegencategorisering onderzoek en de eigen bevindin-
Walcheren mogen er binnen de be- gen. Want de leden van de dorps-
bouwde kom maximaal zesduizend raad en een speciale verkeerswerk-
auto’s per dag door Grijpskerke rij- groep zijn de afgelopen weken in
den. De praktijk wijst echter uit dat alle openbare stukken gedoken om
er in de zomermaanden meer dan precies te weten te komen hoe het
het dubbele rijdt. Onaanvaardbaar, komt dat hun dorp nu te maken
Minder leerlingen
Hamelink benadrukt, zoals hij vo
rige maand al in een brief aan de
ouders deed, dat er geen faillisse
ment dreigt. Ook van financieel
wanbeheer is geen sprake. De
school had wat eerder moeten an
ticiperen op het wegvallen van de
NPO-gelden, omdat duidelijk was
heeft met zo veel verkeersoverlast.
Een van de conclusies is dat in het
verleden er in hun dorp door de ge
meente niet of onvoldoende ge
zocht is naar hoe de inwoners den
ken over verkeersmaatregelen.
Lange tijd kende Grijpskerke na
melijk geen dorpsraad of een on
dernemersvereniging. Daardoor
werd er met name over hen beslist
zonder dat inwoners gevraagd werd
wat ze zelf vonden. Zo stuitte Leen
Maas van de verkeerswerkgroep tij-
- René Hoonhorst
"Actievoorwaarden:
De korting is alleen geldig op bovenstaande data en tijden.
Uitgezonderd lopende acties, aanbiedingen en vastlaag.
Deze actie is uitsluitend geldig bij Intratuin Koudekerke.
Zie alle voorwaarden op www.intratuin.nl/koudekerke
- gemeentebestuurder,
citaat uit oud raadsverslag
over verkeersproblemen
in Grijpskerke
Emile Calon
Grijpskerke
F
1
Verkeersdrukte in 2021 bij de kruising Schuitvlotstraat-Gasthuis-
straat. FOTO BOAZ TIMMERMANS
20%
WOENSDAG 26 APRIL 2023 WA