‘Verkeersveiligheid is verkwanseld LENTE! VROEGE VOGEL KORTING l TTJ zn intratuin Koudekerke School ABS laat elf personeelsleden gaan 20% KORTING OP ALLES* KORTING k OP HET HELE ASSORTIMENT* j c Conclusie uit onderzoek in opdracht van dorpsraad Grijpskerke VOOR DE VROEGE VOGELS: Z7 APRIL KONINGSDAG 10.00-11.00 uur 6 VRIJDAG 28 APRIL 9.00-10.00 ui ZATERDAG 29 APRIL 9.00-10.00 uur ZONDAG 30 APRIL 12.00-13.00 uur extra koopavonden ziewww.intratuinkoudekerke.nl Intratuin Koude kerke Galgeweg 5, 0118-551623, www.intratuinkoudekerke.nl 1 Veere heeft de afgelopen jaren de verkeersveiligheid van Grijpskerke verkwanseld. Dat is de strekking van een onderzoek in opdracht van de dorpsraad. De Algemene Basisschool (ABS) Middelburg neemt gedurende het lopende schooljaar afscheid van elf onderwijskrachten door een dalend leerlingen aantal en minder budget. dens zijn zoektocht op de uitspraak van een gemeentebestuurder: ‘We hebben niets gehoord uit het dorp. In Grijpskerke doen ze toch niet moeilijk’. Hij stelde duidelijk dat hij bijna van zijn stoel van verbazing viel toen hij die uitspraak hoorde. Tegelijkertijd hield hij de ruim honderd aanwezigen voor dat het een belangrijke les is. ,,We moeten van ons laten horen.” Een aantal jaren geleden koos de gemeente er samen met provincie en waterschap bewust voor een verkeersbeleid waarbij de kustdor pen worden gevrijwaard van door gaand verkeer. Daardoor worden veel auto’s via Grijpskerke naar de kust gestuurd. Dat zorgt ervoor dat in een plaats als Domburg maxi maal 3100 auto’s per dag rijden, al dus het onderzoek. ,,En het gaat daar om bestemmingsverkeer”, be nadrukte Maas. ,,Dus maar een frac tie van de 12.000 auto’s die zomers dagelijks door Grijpskerke rijden.” dat het extra geld tijdelijk be schikbaar was. ,,Dat het leerlin genaantal af zou nemen, is con form de verwachting. Dat geldt voor meer scholen in de Middel burgse binnenstad. Bij ons is het nu nog net iets hoger, onder meer door het wegvallen van een grote lichting groep 8.” ABS heeft nu 511 leerlingen, de interim-directeur rekent de ko mende jaren nog op een kleine daling. ,,Daarna zal het leerlin genaantal rond de 500 blijven schommelen, verwacht ik.” Voor die leerlingen blijven tussen de 45 en 50 onderwijskrachten aan het werk. Levien Hamelink: ,,Dat zijn leerkrachten, onderwijsonder- steuners en onderwijsassisten ten, van wie de meesten in deel tijd werken. Met dat aantal profes sionals is kwalitatief uitstekend onderwijs op ABS gegarandeerd.” Verkeersaanbod Ook stelde hij dat de wegen naar Grijpskerke en in het dorp niet vol doen aan de officiële normen. Zo zijn ze niet duurzaam veilig inge richt, terwijl dat gezien het aantal auto’s dat daar rijdt wel zou moe ten. Dat heeft gevolgen voor alle mensen die over die wegen rijden. Maas: ,,Ze worden bewust over on veilige wegen naar en van de kust gestuurd.” De dorpsraad wil nu met de ge meente praten over maatregelen om ervoor te zorgen dat het veiliger wordt in Grijpskerke. Zo moeten er maatregelen genomen worden zo dat er minder verkeer door Grijps- kerke rijdt. Dat kan door het ver keersaanbod beter te verdelen waardoor het wel in andere dorpen drukker kan worden. Een andere belangrijke eis is dat er geen extra asfalt wordt aange legd. Tijdens de bijeenkomst pleitte een inwoner om grenzen te stellen aan het toerisme om zo de verkeers drukte te verminderen. Daar bleek absoluut geen meerderheid voor te zijn. Vertrouwde gezichten Het grote personeelsverloop zorgt wel voor onrust onder ouders en betrokkenen, begrijpt Hamelink. Hij betreurt dat al twee teamle den zijn vertrokken en na de mei vakantie nog twee leerkrachten niet terugkeren. Aan het eind van het schooljaar verlaten nog zeven onderwijskrachten de school. ,,Het draait niet slechts om geld natuurlijk. Het persoonlijke as pect is belangrijk, kinderen en ou ders missen straks vertrouwde gezichten.” In Grijpskerke doen ze toch niet moeilijk De leerkrachten, onderwijson- dersteuners en onderwijsassis tenten vertrekken, omdat de school afgelopen jaar het leerlin genaantal met dertig heeft zien afnemen. Dat verlies van leerlin gen levert een aanzienlijke daling aan inkomsten op. Daarnaast scheelt het wegvallen van de in komsten uit het Nationaal Pro gramma Onderwijs (NPO) - inge voerd om extra kosten voor coro- namaatregelen te dekken - een grote slok op een borrel. ,,Ook kent ABS van oudsher een hoge vrijwillige ouderbijdrage, die in het huidige tijdsgewricht onder druk staat”, meldt interim direc- teur-bestuurder Levien Hame- link. Hij voegt er direct aan toe dat de onderwijskwaliteit en de fi nanciële draagkracht van de school niet in het geding zijn. Grijpskerke hoort een verkeer sluwe kern te zijn, zo staat in de of ficiële stukken van de gemeente. De praktijk is echter anders. Elke dag rijden vele duizenden auto’s door het dorp. In het toeristensei zoen gaat het om aantallen die vol gens de officiële normen daar nooit mogen rijden. Dat heeft te maken met de officiële indeling van de we gen door de overheid waardoor routeplanners automobilisten ad- aldus het onderzoek. Het onder viseren via Grijpskerke te rijden als zoek kwam maandagavond tijdens iemand bijvoorbeeld uit Aken komt een druk bezochte bijeenkomst van en in Domburg wil zijn. de dorpsraad ter sprake. De dorps raad had de bijeenkomst belegd om Dubbele de bewoners bij te praten over het Volgens de Wegencategorisering onderzoek en de eigen bevindin- Walcheren mogen er binnen de be- gen. Want de leden van de dorps- bouwde kom maximaal zesduizend raad en een speciale verkeerswerk- auto’s per dag door Grijpskerke rij- groep zijn de afgelopen weken in den. De praktijk wijst echter uit dat alle openbare stukken gedoken om er in de zomermaanden meer dan precies te weten te komen hoe het het dubbele rijdt. Onaanvaardbaar, komt dat hun dorp nu te maken Minder leerlingen Hamelink benadrukt, zoals hij vo rige maand al in een brief aan de ouders deed, dat er geen faillisse ment dreigt. Ook van financieel wanbeheer is geen sprake. De school had wat eerder moeten an ticiperen op het wegvallen van de NPO-gelden, omdat duidelijk was heeft met zo veel verkeersoverlast. Een van de conclusies is dat in het verleden er in hun dorp door de ge meente niet of onvoldoende ge zocht is naar hoe de inwoners den ken over verkeersmaatregelen. Lange tijd kende Grijpskerke na melijk geen dorpsraad of een on dernemersvereniging. Daardoor werd er met name over hen beslist zonder dat inwoners gevraagd werd wat ze zelf vonden. Zo stuitte Leen Maas van de verkeerswerkgroep tij- - René Hoonhorst "Actievoorwaarden: De korting is alleen geldig op bovenstaande data en tijden. Uitgezonderd lopende acties, aanbiedingen en vastlaag. Deze actie is uitsluitend geldig bij Intratuin Koudekerke. Zie alle voorwaarden op www.intratuin.nl/koudekerke - gemeentebestuurder, citaat uit oud raadsverslag over verkeersproblemen in Grijpskerke Emile Calon Grijpskerke F 1 Verkeersdrukte in 2021 bij de kruising Schuitvlotstraat-Gasthuis- straat. FOTO BOAZ TIMMERMANS 20% WOENSDAG 26 APRIL 2023 WA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 38