Rover: ‘Openbaar vervoer in Zeeland moet en kan beter’
L
f
Tp 1
F
li i
Jw
Jhl
O
g S W
O
3
A
- SJ
I
Ineens viel de naam
Koudekerke in het
DeLaMar Theater in
Amsterdam. En niet een,
maar twee keer. Het
Walcherse dorp telt
twee restaurants met
een groene
Michelinster, van de
vijftien in het hele land.
C De prijzen van het
openbaar vervoer
mogen wat Rover
betreft bovendien
niet verder stijgen
Dat doet Rover juist nu, omdat er na
de verkiezingen van vorige maand
een wisseling van de wacht is in het
provinciebestuur. Dat is druk bezig
afspraken te maken voor de ko
mende jaar. De reizigersorganisatie
dringt erop aan het openbaar ver
voer daarin een belangrijke plaats te
geven.
Dat is ‘hoognodig’, aldus Rover.
Door de bouw van duizenden wo
ningen neemt het verkeer toe. Te-
gelijkertijd is er bezuinigd op het
openbaar vervoer. Daardoor staat
de bereikbaarheid van onder meer
scholen, ziekenhuizen en werk on
der druk.
bied van duurzaamheid. Zo maakt
Meijer zo veel mogelijk ingrediënten
zelf. ,,Eigen boter, alles. En wat niet
gaat, komt in elk geval van boerde
rijen uit de omgeving. Maar het
meeste pluk ik gewoon zelf. Dat is
het voordeel van onze ligging aan de
voet van de duinen. Dat is in Amster
dam wel anders.”
miso’s of sappen. Het heel kleine bé-
tje dat we overhouden, wordt opge
haald door een bedrijf dat er bio
massa van maakt. Kost geld, ja. Maar
ik ga toch zeker niks weggooien ter
wijl we hier met een energiepro
bleem zitten?”
Zo laat collega-chef Dennis Wil
lems van restaurant Morille niks le
veren wat hij zelf kan kweken. In zijn
zaak, de andere winnaar van de
groene Michelinster, staat een hele
kast vol zelfgekweekte ingrediënten.
Stekelzwammen, sponszwammen,
kweepeer lavendel, rimpelroos, klap
rooszaad: noem maar op. ,,En de ei
tjes komen van mijn eigen kippen.
De kracht zit hem niet in dure spul
len, maar wat je tussen de stoeptegels
uit trekt.”
Waarom hij dat doet? Simpel. ,,Ik
ben me bewust van ons rentmeester
schap hier op aarde. Je moet bij mij
niet aankomen met CO2-fratsen,
ternatief is voor het deel tussen
Antwerpen en Breda. Verder wil de
reizigersorganisatie dat de provin
cie geldt steekt in busbanen,
OV-coaches en goede fietsroutes
naar stations.
De prijzen van het openbaar ver
voer mogen bovendien niet verder
stijgen. De provincie zou boven
dien bij het kabinet moeten pleiten
maar ik weet wel dondersgoed wat
een enorme vervuilers we zijn.
Daarom werk ik alleen met produc
ten die uit mijn eigen omgeving ko
men.
Willems maakt er de mooiste ge
rechten mee, allemaal verzameld op
één menu. ,,Mensen kunnen niet kie
zen, nee. En diëten, lactose-arm, glu
tenvrij, weet ik het, daar doe ik ook
niet meer aan. Is de wortel op, dan
bedenk ik wat anders. Maar mag je
dingen niet hebben, dan is het pech.
Mensen zijn bij mij te gast en niet an
dersom. Mijn zaak zit toch wel vol.”
Zeker na maandagavond. ,,Niet
normaal. Ik geloof dat we wel vijftig
reserveringen hebben binnengekre
gen. Ja, natuurlijk ben ik trots.” Wil
lems laat zijn vuist zien, met daarop
de beeltenis van een kleine groene
Michelinster. ,,Gelijk toen we het
theater uit kwamen, ben ik Tattoo
Bob in gerend. Haha, mooi hè?”
voor verlaging van het btw-tarief
tot nul. Daarnaast hoopt Rover dat
OV Pay, de opvolger van de
OV-chipkaart, ook geldig wordt
voor het veer Vlissingen-Breskens.
‘Je moet durven’
Voor Meijer moet alles ‘traceerbaar’
zijn. ,,Ik wil het met mijn eigen ogen
zien. Ook vlees en vis. Ik vind het
zo’n raar idee om vlees uit Argentinië
te halen, terwijl hier zoveel moois
rondloopt. Maar ook knolselder of
een goede oude kaas uit de buurt.
Dat vormt gewoon een geweldige
combinatie. Je moet alleen wel dur
ven.”
En doen. Zoals Meijer ook perti
nent geen resteten weggooit. ,,Van
wat ik over heb, maak ik garums,
Nachttrein
Voor het treinvervoer zou de pro
vincie bij het Rijk moeten lobbyen
voor twee snelle intercity’s en twee
Sprinters per uur op de Zeeuwse
lijn. Ook kan de verbinding met
Breda en die tussen Roosendaal en
Antwerpen beter. Voor het uit
gaanspubliek is in het weekend een
nachttrein vanuit Rotterdam en
Breda richting Vlissingen welkom.
De kracht zit
hem in wat je
tussen de
stoeptegels uit
trekt
oudekerke als groene,
duurzame hotspot van
Zeeland. Je zou het niet
zeggen als je er binnen
rijdt. Her en der staan
bordjes met ‘aardappels te koop’ of
houten kraampjes met zelfgekweekte
tuinplanten. Maar zo bijzonder is dat
niet, voor Zeeuwse begrippen dan.
Een restaurant waar je als kok even
de duinen in kunt lopen om wat
winterpostelein te plukken voor het
avondmenu, is dat wél. En precies dat
is Hof aan Zee, een van de twee res
taurants die maandagavond een
groene ster in ontvangst nam.
Of ja, virtueel dan. Want chef-kok
Marcel Meijer was er niet bij in Am
sterdam. ,,We hadden ons wel opge
geven, maar ’s nachts was onze doch
ter ziek geworden, dus zijn we niet
meer gegaan. Maar toen belde een
medewerker. Ik weet niet hoor, zei
hij, maar je hebt een groene ster. Ik
dacht dat het een grap was. Even later
belde nog iemand, en nog iemand.
Daarna ontplófte mijn telefoon. Het
was dus echt.”
Dat had Meijer niet verwacht. ,,Ik
wil graag op een zo hoog mogelijk ni
veau koken, maar een ster was nooit
een doel op zich. Het maakt mij niet
uit of er iemand van Michelin zit te
eten, of iemand die gewoon in Kou-
dekerke woont. Ik doe gewoon mijn
best voor een mooie avond.”
Groene sterren worden uitgereikt
aan chefs die zich inzetten op het ge-
Elders kan het verlies aan buslijnen
worden opgevangen door busjes
die op afroep rijden. Rover wil dat
geen enkele buslijn wordt ge
schrapt voordat er een laagdrempe
lig en aantrekkelijk alternatief is.
Dat betekent dat de busjes vindbaar
moeten zijn in de reisplanners, dat
aanmelden 24 uur per dag mogelijk
is, dat de aanmeldtijd kort is en dat
voor de busjes die vertrekken bij de
stations aanmelden helemaal niet
nodig is.
Andere wensen zijn dat lijn 20
(Goes-Hulst) ook Terneuzen blijft
aandoen, dat lijn 104 (Renes-
se-Ouddorp) vaker rijdt en dat de
Bredabus (Hulst-Breda) alleen
wordt ingekort, als er een goed al-
Kaalslag
Een groot aantal buslijnen dreigt te
verdwijnen. ,,Er dreigt nu een grote
kaalslag”, zegt Rover, die pleit voor
het behoud van in elk geval de lij
nen 10 (Terneuzen-Kloosterzan-
de-Hulst), 23 (Goes-’s-Heeren-
hoek), 27 (Goes-Yerseke), 31
(Goes-Kamperland), 52/53 (Mid-
delburg-Domburg-Zoutelande),
56/58 (Middelburg-Vlissingen) en
185 (Goes, tussen station en zieken
huis).
I
lp
bjf/
PC
WOENSDAG 26 APriL 2023
Koudekerke groene hotspot
MIDDELBURG
- Rolf Bosboom
Het openbaar vervoer in Zee
land moet op veel punten beter.
Reizigersorganisatie Rover
heeft daarom een lange wen
senlijst bij de provincie neerge
legd.
Chef-kok Dennis
Willems en leer-
ling-kok Luca van
Peene van restaurant
Morille met hun
groene Michelinster.
FOTO BOAZ TIMMERMANS
- Dennis Willems,
Morille
Wendy Wagenmakers
Koudekerke
4