Rover: ‘Openbaar vervoer in Zeeland moet en kan beter’ L f Tp 1 F li i Jw Jhl O g S W O 3 A - SJ I Ineens viel de naam Koudekerke in het DeLaMar Theater in Amsterdam. En niet een, maar twee keer. Het Walcherse dorp telt twee restaurants met een groene Michelinster, van de vijftien in het hele land. C De prijzen van het openbaar vervoer mogen wat Rover betreft bovendien niet verder stijgen Dat doet Rover juist nu, omdat er na de verkiezingen van vorige maand een wisseling van de wacht is in het provinciebestuur. Dat is druk bezig afspraken te maken voor de ko mende jaar. De reizigersorganisatie dringt erop aan het openbaar ver voer daarin een belangrijke plaats te geven. Dat is ‘hoognodig’, aldus Rover. Door de bouw van duizenden wo ningen neemt het verkeer toe. Te- gelijkertijd is er bezuinigd op het openbaar vervoer. Daardoor staat de bereikbaarheid van onder meer scholen, ziekenhuizen en werk on der druk. bied van duurzaamheid. Zo maakt Meijer zo veel mogelijk ingrediënten zelf. ,,Eigen boter, alles. En wat niet gaat, komt in elk geval van boerde rijen uit de omgeving. Maar het meeste pluk ik gewoon zelf. Dat is het voordeel van onze ligging aan de voet van de duinen. Dat is in Amster dam wel anders.” miso’s of sappen. Het heel kleine bé- tje dat we overhouden, wordt opge haald door een bedrijf dat er bio massa van maakt. Kost geld, ja. Maar ik ga toch zeker niks weggooien ter wijl we hier met een energiepro bleem zitten?” Zo laat collega-chef Dennis Wil lems van restaurant Morille niks le veren wat hij zelf kan kweken. In zijn zaak, de andere winnaar van de groene Michelinster, staat een hele kast vol zelfgekweekte ingrediënten. Stekelzwammen, sponszwammen, kweepeer lavendel, rimpelroos, klap rooszaad: noem maar op. ,,En de ei tjes komen van mijn eigen kippen. De kracht zit hem niet in dure spul len, maar wat je tussen de stoeptegels uit trekt.” Waarom hij dat doet? Simpel. ,,Ik ben me bewust van ons rentmeester schap hier op aarde. Je moet bij mij niet aankomen met CO2-fratsen, ternatief is voor het deel tussen Antwerpen en Breda. Verder wil de reizigersorganisatie dat de provin cie geldt steekt in busbanen, OV-coaches en goede fietsroutes naar stations. De prijzen van het openbaar ver voer mogen bovendien niet verder stijgen. De provincie zou boven dien bij het kabinet moeten pleiten maar ik weet wel dondersgoed wat een enorme vervuilers we zijn. Daarom werk ik alleen met produc ten die uit mijn eigen omgeving ko men. Willems maakt er de mooiste ge rechten mee, allemaal verzameld op één menu. ,,Mensen kunnen niet kie zen, nee. En diëten, lactose-arm, glu tenvrij, weet ik het, daar doe ik ook niet meer aan. Is de wortel op, dan bedenk ik wat anders. Maar mag je dingen niet hebben, dan is het pech. Mensen zijn bij mij te gast en niet an dersom. Mijn zaak zit toch wel vol.” Zeker na maandagavond. ,,Niet normaal. Ik geloof dat we wel vijftig reserveringen hebben binnengekre gen. Ja, natuurlijk ben ik trots.” Wil lems laat zijn vuist zien, met daarop de beeltenis van een kleine groene Michelinster. ,,Gelijk toen we het theater uit kwamen, ben ik Tattoo Bob in gerend. Haha, mooi hè?” voor verlaging van het btw-tarief tot nul. Daarnaast hoopt Rover dat OV Pay, de opvolger van de OV-chipkaart, ook geldig wordt voor het veer Vlissingen-Breskens. ‘Je moet durven’ Voor Meijer moet alles ‘traceerbaar’ zijn. ,,Ik wil het met mijn eigen ogen zien. Ook vlees en vis. Ik vind het zo’n raar idee om vlees uit Argentinië te halen, terwijl hier zoveel moois rondloopt. Maar ook knolselder of een goede oude kaas uit de buurt. Dat vormt gewoon een geweldige combinatie. Je moet alleen wel dur ven.” En doen. Zoals Meijer ook perti nent geen resteten weggooit. ,,Van wat ik over heb, maak ik garums, Nachttrein Voor het treinvervoer zou de pro vincie bij het Rijk moeten lobbyen voor twee snelle intercity’s en twee Sprinters per uur op de Zeeuwse lijn. Ook kan de verbinding met Breda en die tussen Roosendaal en Antwerpen beter. Voor het uit gaanspubliek is in het weekend een nachttrein vanuit Rotterdam en Breda richting Vlissingen welkom. De kracht zit hem in wat je tussen de stoeptegels uit trekt oudekerke als groene, duurzame hotspot van Zeeland. Je zou het niet zeggen als je er binnen rijdt. Her en der staan bordjes met ‘aardappels te koop’ of houten kraampjes met zelfgekweekte tuinplanten. Maar zo bijzonder is dat niet, voor Zeeuwse begrippen dan. Een restaurant waar je als kok even de duinen in kunt lopen om wat winterpostelein te plukken voor het avondmenu, is dat wél. En precies dat is Hof aan Zee, een van de twee res taurants die maandagavond een groene ster in ontvangst nam. Of ja, virtueel dan. Want chef-kok Marcel Meijer was er niet bij in Am sterdam. ,,We hadden ons wel opge geven, maar ’s nachts was onze doch ter ziek geworden, dus zijn we niet meer gegaan. Maar toen belde een medewerker. Ik weet niet hoor, zei hij, maar je hebt een groene ster. Ik dacht dat het een grap was. Even later belde nog iemand, en nog iemand. Daarna ontplófte mijn telefoon. Het was dus echt.” Dat had Meijer niet verwacht. ,,Ik wil graag op een zo hoog mogelijk ni veau koken, maar een ster was nooit een doel op zich. Het maakt mij niet uit of er iemand van Michelin zit te eten, of iemand die gewoon in Kou- dekerke woont. Ik doe gewoon mijn best voor een mooie avond.” Groene sterren worden uitgereikt aan chefs die zich inzetten op het ge- Elders kan het verlies aan buslijnen worden opgevangen door busjes die op afroep rijden. Rover wil dat geen enkele buslijn wordt ge schrapt voordat er een laagdrempe lig en aantrekkelijk alternatief is. Dat betekent dat de busjes vindbaar moeten zijn in de reisplanners, dat aanmelden 24 uur per dag mogelijk is, dat de aanmeldtijd kort is en dat voor de busjes die vertrekken bij de stations aanmelden helemaal niet nodig is. Andere wensen zijn dat lijn 20 (Goes-Hulst) ook Terneuzen blijft aandoen, dat lijn 104 (Renes- se-Ouddorp) vaker rijdt en dat de Bredabus (Hulst-Breda) alleen wordt ingekort, als er een goed al- Kaalslag Een groot aantal buslijnen dreigt te verdwijnen. ,,Er dreigt nu een grote kaalslag”, zegt Rover, die pleit voor het behoud van in elk geval de lij nen 10 (Terneuzen-Kloosterzan- de-Hulst), 23 (Goes-’s-Heeren- hoek), 27 (Goes-Yerseke), 31 (Goes-Kamperland), 52/53 (Mid- delburg-Domburg-Zoutelande), 56/58 (Middelburg-Vlissingen) en 185 (Goes, tussen station en zieken huis). I lp bjf/ PC WOENSDAG 26 APriL 2023 Koudekerke groene hotspot MIDDELBURG - Rolf Bosboom Het openbaar vervoer in Zee land moet op veel punten beter. Reizigersorganisatie Rover heeft daarom een lange wen senlijst bij de provincie neerge legd. Chef-kok Dennis Willems en leer- ling-kok Luca van Peene van restaurant Morille met hun groene Michelinster. FOTO BOAZ TIMMERMANS - Dennis Willems, Morille Wendy Wagenmakers Koudekerke 4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 35