l tl S ‘Sprint Shootout’ in Bakoe 0 DonaldDuck.nl/pockets 24 c Voor kleinere F1-teams komen crashes als in Australië net wat harder aan t 1 Nieuwe opzet te di D’ 0 a o o K. o» De Formule 1-liefhebber is het enorme slagveld dat ontstond toen de Grand Prix van Australië begin deze maand een tweede herstart kreeg vast nog niet vergeten. Na een rode vlag in de slotfase van de derde race van dit seizoen kwam er een nieuwe, staande start voor de laat ste paar rondjes op het Albert Park Street Circuit in Melbourne. In een ultieme poging nog wat plekken op te schuiven ontstond er vervolgens chaos met flink wat uitvallers, schade aan de auto’s én een nieuwe rode vlag. Toen de jury vervolgens besloot dat de volgorde werd teruggezet naar die van vóór die herstart was het algemene gevoel dat meerdere teams voor niets voor veel geld aan averij opliepen. Vooral omdat de Formule 1 een ‘budget cap’ heeft, oftewel een budgetplafond, kan dat weleens erg pijnlijk zijn. Want ‘heel blijven’ is door dat gelimiteerde be drag dat teams kunnen besteden aan hun auto belangrijker gewor den. Red Bull-teambaas Christian Horner refereerde er eerder al aan. Hij gaf aan dat het heel fijn was dat Max Verstappen in 2022 van alle coureurs de minste schade aan zijn auto had opgelopen. De wereldkampioen rijdt dan ook meestal voor de chaos, ook aan het begin van het nieuwe seizoen is dat het geval. Alles in Australië ge beurde achter de Nederlander, maar voor zijn landgenoot Nyck de Vries (28) was dat anders. Hij zat middenin alle hectiek en viel uit. Zo’n onnodige, desastreuze situatie als in Melbourne kan zeker voor zijn relatief kleine team AlphaTauri en hem flink doorwegen. Deze dubbeldikke pockets staan boordevol vrolijke avonturen, spannende missies, grappige blunders en bizarre mysteries van Donald, Mickey en hun vrienden. Op de rug van elke Dubbelpocket staat een deel van Donalds hoofd in steeds een andere bui. Als je alle delen spaart, verschijnt hij blij, boos, beteuterd of melig op je boekenplank! Een probleem is schade dan ook altijd. ,,Het werpt je terug in je ont wikkeling”, zegt Tom Coronel zon der twijfel. ,,Aan het einde van het seizoen gaat het je altijd bijten. Want in plaats van tijd en geld steken in het doorontwikkelen van de auto, moet je het nu besteden aan het herstel len van de schade. Dat komt harder aan bij het AlphaTauri van Nyck de Vries dan bij Red Bull.” Voor De Vries is er genoeg reden om te balen van het feit dat hij uit viel en de finish niet haalde. Na een stroeve start van zijn eerste seizoen als Formule 1-coureur kan hij dat niet hebben. Maar hoewel ‘heel blij ven’ zo belangrijk is, moet hij zich daar persoonlijk niet mee bezig houden volgens Coronel. ,,Dit is hoe het spelletje werkt. Nyck moet gewoon zorgen dat hij het minstens net zo goed doet als zijn teamgenoot Yuki Tsunoda en dat is alles.” r Schade werpt je terug in ontwikkeling. Aan einde van het seizoen gaat het altijd bijten ,,Schade is altijd een drama, na tuurlijk”, legt Tom Coronel (51) uit. De autocoureur en Formule 1-ana- lyticus probeert de financiële schade van een crash in te schatten. ,,Wat het kost, ligt eraan hoe je er naar kijkt. Want eigenlijk is elk on derdeel van de auto onbetaalbaar. Alles is met de hand gemaakt. Een nieuwe vleugel kan zomaar drie ton aan mensuren kosten, terwijl het qua materiaal misschien maar 25.000 euro is. Elke situatie is an ders natuurlijk. Zo’n crash als Max in 2021 op Silverstone had, is een ander verhaal. Dan moet je een hele nieuwe auto bouwen en dat kost miljoenen. Maar om een ophanging of een vleugeltje hoeft een coureur zich niet al te druk te maken.” Coronel wil het schadeplaatje bij de coureurs weghalen. ,,Bij zo’n si tuatie als in Australië gaat elke cou reur all-in”, geeft hij aan. ,,Het is een shoot-out en je ruikt je kans om een paar plekken op te schuiven. Je móét risico nemen en dan krijg je dit. Dat is te verwachten, want ie dere coureur denkt zo. Je wordt als coureur betaald om risico te nemen, om alles te doen wat je kunt voor een zo goed mogelijk resultaat, om in dat gaatje te duiken dat er mis schien niet is. Een team budgetteert het ook, maar als het geld op is en er gaat dan iets kapot dan heb je een probleem.” Veel Formule 1-teams moesten na de GP van Australië schade herstellen van de chaotische herstart. Zo ook Nyck de Vries, voor wiens kleinere team dat flink vervelend kan zijn. Hoe duur is een crash, en hoe lang werkt dat door? Nu in de winkel of bestel online via BEUPÖC«T -O' X p-jU i» -1 ‘Schade is altijd drama’ - Tom Coronel De Grand Prix van Azerbeidzjan krijgt zoals verwacht een andere opzet dan we van de Formule 1 gewend zijn. Gisteren werd er unaniem voor de komst van een revolutionaire ‘Sprint Shootout’ gestemd. De veranderingen in de opzet van de weekeinden met een sprintrace kondigden zich al een tijdje aan en zijn nu definitief. In Bakoe gaat het komend weekeinde helemaal anders. De GP start op vrijdag met een vrije training en een kwalificatie in de bekende vorm die de startvolgorde voor de race op zondag bepaalt. De zaterdag wordt ‘sprint day’ en dat gaat er revolutionair aan toe. Er is eerst een extra kwalificatie, die de startvolgorde voor de sprintrace bepaalt. Die kwalifica tie heet Sprint Shootout en dat is een kortere kwalificatie dan normaal. Q1 duurt twaalf minuten en wordt verplicht op nieuwe mediumbanden gereden. Vijftien coureurs halen Q2. Zij krijgen tien minuten en moeten weer op nieuwe mediumbanden rijden. De sessie voor de tien snelste coureurs duurt slechts acht minuten en is verplicht op nieuwe zachte banden. Die op zet zou ervoor kunnen zorgen dat er in Q3 slechts tijd is voor één ultieme poging. Daarna volgt de echte sprintrace. 3 Marijn Abbenhuijs Bakoe r Max Verstappen is in Melbourne net weg voor de chaos, achter hem rijden veel coureurs op elkaar en worden diverse auto’s (onherstelbaar) beschadigd. FOTO ANP Scan de code WOENSDAG 26 APRIL 2023 GO 1 VI r Ai V o X 'X* WS-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 24