l
tl
S
‘Sprint Shootout’ in Bakoe
0
DonaldDuck.nl/pockets
24
c Voor kleinere F1-teams komen crashes als in Australië net wat harder aan
t 1
Nieuwe opzet
te di
D’
0
a
o
o
K.
o»
De Formule 1-liefhebber is het
enorme slagveld dat ontstond toen
de Grand Prix van Australië begin
deze maand een tweede herstart
kreeg vast nog niet vergeten. Na een
rode vlag in de slotfase van de derde
race van dit seizoen kwam er een
nieuwe, staande start voor de laat
ste paar rondjes op het Albert Park
Street Circuit in Melbourne. In een
ultieme poging nog wat plekken op
te schuiven ontstond er vervolgens
chaos met flink wat uitvallers,
schade aan de auto’s én een nieuwe
rode vlag.
Toen de jury vervolgens besloot
dat de volgorde werd teruggezet
naar die van vóór die herstart was
het algemene gevoel dat meerdere
teams voor niets voor veel geld aan
averij opliepen. Vooral omdat de
Formule 1 een ‘budget cap’ heeft,
oftewel een budgetplafond, kan dat
weleens erg pijnlijk zijn. Want ‘heel
blijven’ is door dat gelimiteerde be
drag dat teams kunnen besteden
aan hun auto belangrijker gewor
den. Red Bull-teambaas Christian
Horner refereerde er eerder al aan.
Hij gaf aan dat het heel fijn was dat
Max Verstappen in 2022 van alle
coureurs de minste schade aan zijn
auto had opgelopen.
De wereldkampioen rijdt dan
ook meestal voor de chaos, ook aan
het begin van het nieuwe seizoen is
dat het geval. Alles in Australië ge
beurde achter de Nederlander,
maar voor zijn landgenoot Nyck de
Vries (28) was dat anders. Hij zat
middenin alle hectiek en viel uit.
Zo’n onnodige, desastreuze situatie
als in Melbourne kan zeker voor
zijn relatief kleine team AlphaTauri
en hem flink doorwegen.
Deze dubbeldikke pockets staan boordevol vrolijke
avonturen, spannende missies, grappige blunders en
bizarre mysteries van Donald, Mickey en hun vrienden.
Op de rug van elke Dubbelpocket staat een deel van
Donalds hoofd in steeds een andere bui. Als je alle
delen spaart, verschijnt hij blij, boos, beteuterd of
melig op je boekenplank!
Een probleem is schade dan ook
altijd. ,,Het werpt je terug in je ont
wikkeling”, zegt Tom Coronel zon
der twijfel.
,,Aan het einde van het seizoen
gaat het je altijd bijten. Want in
plaats van tijd en geld steken in het
doorontwikkelen van de auto, moet
je het nu besteden aan het herstel
len van de schade. Dat komt harder
aan bij het AlphaTauri van Nyck de
Vries dan bij Red Bull.”
Voor De Vries is er genoeg reden
om te balen van het feit dat hij uit
viel en de finish niet haalde. Na een
stroeve start van zijn eerste seizoen
als Formule 1-coureur kan hij dat
niet hebben. Maar hoewel ‘heel blij
ven’ zo belangrijk is, moet hij zich
daar persoonlijk niet mee bezig
houden volgens Coronel.
,,Dit is hoe het spelletje werkt.
Nyck moet gewoon zorgen dat hij
het minstens net zo goed doet als
zijn teamgenoot Yuki Tsunoda en
dat is alles.”
r
Schade werpt je terug
in ontwikkeling. Aan
einde van het seizoen
gaat het altijd bijten
,,Schade is altijd een drama, na
tuurlijk”, legt Tom Coronel (51) uit.
De autocoureur en Formule 1-ana-
lyticus probeert de financiële
schade van een crash in te schatten.
,,Wat het kost, ligt eraan hoe je er
naar kijkt. Want eigenlijk is elk on
derdeel van de auto onbetaalbaar.
Alles is met de hand gemaakt. Een
nieuwe vleugel kan zomaar drie ton
aan mensuren kosten, terwijl het
qua materiaal misschien maar
25.000 euro is. Elke situatie is an
ders natuurlijk. Zo’n crash als Max
in 2021 op Silverstone had, is een
ander verhaal. Dan moet je een hele
nieuwe auto bouwen en dat kost
miljoenen. Maar om een ophanging
of een vleugeltje hoeft een coureur
zich niet al te druk te maken.”
Coronel wil het schadeplaatje bij
de coureurs weghalen. ,,Bij zo’n si
tuatie als in Australië gaat elke cou
reur all-in”, geeft hij aan. ,,Het is
een shoot-out en je ruikt je kans om
een paar plekken op te schuiven. Je
móét risico nemen en dan krijg je
dit. Dat is te verwachten, want ie
dere coureur denkt zo. Je wordt als
coureur betaald om risico te nemen,
om alles te doen wat je kunt voor
een zo goed mogelijk resultaat, om
in dat gaatje te duiken dat er mis
schien niet is. Een team budgetteert
het ook, maar als het geld op is en er
gaat dan iets kapot dan heb je een
probleem.”
Veel Formule 1-teams moesten na de GP van
Australië schade herstellen van de chaotische
herstart. Zo ook Nyck de Vries, voor wiens
kleinere team dat flink vervelend kan zijn. Hoe
duur is een crash, en hoe lang werkt dat door?
Nu in de winkel of bestel online via
BEUPÖC«T
-O'
X
p-jU i» -1
‘Schade is altijd drama’
- Tom Coronel
De Grand Prix van Azerbeidzjan
krijgt zoals verwacht een andere
opzet dan we van de Formule 1
gewend zijn. Gisteren werd er
unaniem voor de komst van een
revolutionaire ‘Sprint Shootout’
gestemd. De veranderingen in
de opzet van de weekeinden
met een sprintrace kondigden
zich al een tijdje aan en zijn nu
definitief. In Bakoe gaat het
komend weekeinde helemaal
anders. De GP start op vrijdag
met een vrije training en een
kwalificatie in de bekende vorm
die de startvolgorde voor de
race op zondag bepaalt. De
zaterdag wordt ‘sprint day’ en
dat gaat er revolutionair aan toe.
Er is eerst een extra kwalificatie,
die de startvolgorde voor de
sprintrace bepaalt. Die kwalifica
tie heet Sprint Shootout en dat
is een kortere kwalificatie dan
normaal. Q1 duurt twaalf
minuten en wordt verplicht op
nieuwe mediumbanden gereden.
Vijftien coureurs halen Q2. Zij
krijgen tien minuten en moeten
weer op nieuwe mediumbanden
rijden. De sessie voor de tien
snelste coureurs duurt slechts
acht minuten en is verplicht op
nieuwe zachte banden. Die op
zet zou ervoor kunnen zorgen
dat er in Q3 slechts tijd is voor
één ultieme poging. Daarna
volgt de echte sprintrace.
3
Marijn Abbenhuijs
Bakoe
r
Max Verstappen is in Melbourne net weg voor de chaos, achter hem rijden veel coureurs op elkaar en
worden diverse auto’s (onherstelbaar) beschadigd. FOTO ANP
Scan de code
WOENSDAG 26 APRIL 2023 GO
1 VI
r Ai
V o
X
'X* WS-