De mooiste
en beste
oplossing’
Molen staat stil: wieken zijn hard aan vervanging toe
l
Eendje Alfred broedt op een bed
violen op een balkon in Terneuzen
6
c Voorkeur voor Roosendaalbus
De ‘Roosendaalbus’ lijkt het
beste alternatief voor de
Bredabus, de levensader van
Zeeuws-Vlaamse studenten
die in Brabant studeren.
Alfred, dat is me er eentje
hoor. Ze had haar eieren
overal in de Terneuzense wijk
Othene kunnen uitbroeden.
Maar er ging volgens haar
niets boven een bak met
viooltjes op het balkon van
Karin de Laat-Peeters.
Rond de Bredabus, de lijn die al de
cennialang tussen Hulst, via Ant
werpen, naar Breda rijdt en vice
versa, heerst nu al jaren onzeker
heid over het voortbestaan. De bus
verbinding is voor met name stu
denten uit de gemeenten Hulst en
Terneuzen dé route tussen thuis en
hun studentenstad, vaak in Brabant
of nog verder weg. Maar Lijn 19 is
duur: de kosten bedragen een mil
joen euro per jaar.
Hulst en Terneuzen willen dat de
huidige Lijn 19 blijft rijden, ófdat er
een goed alternatief komt. Daarvan
zijn er nu vier, waarvan de ‘Roosen
daalbus’ de beste kaarten lijkt te
hebben. Als het aan de samenwer
kende dorps- en wijkraden in de
gemeente Hulst en wethouder De
pauw ligt, in ieder geval wel.
zocht naar alternatieven. Eentje
zou zijn om Lijn 19 af te schalen, hij
blijft dus wel rijden, maar (veel)
minder vaak. Een tweede optie is
om Lijn 19 tot Antwerpen te laten
rijden en dat passagiers met be
stemming Brabant daar overstap
pen op de trein, maar de vraag is of
dat te combineren is met Neder
landse reisproducten. Ook ge
noemd, maar niet populair, is een
busverbinding van Hulst naar Goes
en dat studenten daar overstappen
op de trein, maar deze route is be
paald niet sneller.
Het laatste geopperde alternatief
is de Roosendaalbus. Dan rijdt de
bus rechtstreeks van Hulst naar het
treinstation van Roosendaal en kan
daar worden overgestapt naar de
eindbestemming. Deze route is het
snelst. Gedeputeerde Harry van der
Maas heeft vertegenwoordigers van
de wijk- en dorpsraden van Hulst
bijgepraat over de vier opties. De
Roosendaalbus werd het beste ont
vangen. Het is ook de voorkeur van
Depauw. ,,Het is de mooiste en
beste oplossing.” Maar de wethou
der waarschuwt: ,,Wij kunnen dat
als bewoners en gemeente wel vin
den, maar het is uiteindelijk de pro
vincie die beslist.” Die beslissing
wordt rond mei verwacht.
In het rapport ‘Elke Regio Telt’
wordt Zeeuws-Vlaanderen aange
merkt als achterstandsregio. De-
pauw: ,,De leefbaarheid is gebaat
bij een goed ov. Daar mag Den Haag
weleens in investeren, al is dat met
lager of zelfs negatief rendement.
Bewoners in de plattelandsprovin-
cies verdienen dezelfde mobili-
teitsmogelijkheden als een Rand-
stadbewoner. Als je in de Randstad
de helft van de lijnen schrapt, dan
rijden ze niet om de vijf, maar om
de tien minuten. Doe je dat hier,
dan blijft er niks over.”
blijkt dat de wieken na vijftig jaar
aan het einde van hun technische
levensduur zijn.”
Er zijn meer molens die met dit
soort problemen kampen. Zo staat
ook de molen van Hoek voor nog
onbepaalde tijd stil. De molen in
Cadzand wordt jaarlijks door zeker
3000 belangstellenden bezocht en
er zijn in de zomer vijf streekpro
ductenmarkten. De molenwieken
maken jaarlijks haast 200.000 om
wentelingen, maar nu dus geen
een. De biologische tarwe wordt
tijdelijk elders gemalen.
Dankzij subsidies, inkomsten uit
de verkoop van de biologische
tarwe, de bezoekers en de streek
productenmarkten, is de stichting
in staat om in het reguliere onder
houd te voorzien. Het herstel van
de wieken is echter van een andere
financiële orde, aldus het bestuur.
,,Voor het herstellen van de wieken
is een bedrag van maximaal 100.000
euro nodig. We trachten zo veel
mogelijk nog bruikbare delen van
de wieken te hergebruiken. De
stichting hoopt dat de periode van
stilstand mede door veel giften van
korte duur zal zijn.”
Even voor de duidelijkheid: voor
dat Alfred het balkon van Karin
(53) uitkoos heette ze nog geen
Alfred. Karin noemt haar liefko
zend zo, met het tekenfilmfi
guurtje Alfred Jodocus Kwak in
het achterhoofd. Ook al is Alfred
een vrouwtje. Sinds een week of
drie woont Alfred bij Karin in. Of
beter, ze logeert er een tijdje in
een vijfsterrenhotel. Want Karin
vertroetelt Alfred zo goed als ze
kan. Ze houdt haar gast goed in
de gaten. ,,Drie weken geleden
hoorde ik op het balkon een
lampje vallen. Een man die voor
bijliep riep naar me dat hij een
coladeatelier Petra Finest Present
tegenover de molen worden er zak
jes met molenchocolaatjes voor een
leuke prijs aangeboden. Bij de mo
len, in de winkel van Petra, het Le-
deltheater in Oostburg en een aan
tal andere zaken hebben we er al ze
ker duizend verkocht. Zodra we zelf
5000 euro bij elkaar gesprokkeld
hebben, kunnen we een beroep
doen op het Molenfonds Groot On
derhoud van de Vereniging De Hol-
landsche Molen. De omvang van de
bijdrage en of we de sponsoring
ontvangen, moeten we nog af
wachten. Verder is het mogelijk
subsidie aan te vragen bij de ge
meente Sluis en de provincie.”
eend van ons balkon had zien
wegvliegen’’, vertelt ze. ,,Een
week later lag er allemaal rotzooi
uit de bloempotten op de grond.
En plots zag ik dat ze in de bak
met violen op het tuintafeltje zat.
Eerst een paar uur per dag, tel
kens om een ei te leggen. Nu zit
ze er continu op. Alleen ’s avonds
gaat ze even weg om te drinken.’’
ning af tot ze de eerste pulletjes
vanonder Alfreds veren ziet en
hoort piepen. Maar hoe raken die
schattige donsjes dan vanaf het
balkon in het water? Da’s voor
een eendenjong toch best een
eind springen. ,,We hebben een
loopplank voor ze gemaakt. En op
het balkon heb ik ook een ondiep
badje klaargezet. Hopelijk gaan ze
daar eerst in voordat ze het ruime
sop kiezen. Want in het diepere
water zouden ze de eerste peri
ode als gevolg van onderkoeling
nog kunnen verdrinken.’’
Alfred treft het maar. Het ont
breekt haar aan niets; Karin heeft
zelfs eendenvoer voor haar ge
kocht. En welke eend kan er nou
nog zeggen dat ze zit te broeden
op een bed violen? Broeden op een
bed violen, het klinkt als een paro
die op het bekende boek Knielen
op een bed violen van Jan Siebe-
link. Karin moet er smakelijk om
lachen. ,,Een mooier kraambed
had ze niet kunnen uitkiezen,
toch? De bloemen zijn er al!’’
Dure lijn, lange rit
De huidige Bredabus is niet alleen
duur, de reis is ook lang en duurt
met oponthoud rond Antwerpen
soms nóg langer. Maar een goede
ov-verbinding met Brabant is wel
grote noodzaak. Daarom wordt ge-
Inzamelingsactie
Er is een inzamelingsactie opge
start en die loopt volgens molenaar
Sjaak Herman uitstekend. ,,Er is
nog veel nodig, maar het begin is er.
Dankzij de medewerking van cho-
Bescherming
Karin woont aan een watertje.
Vanaf haar balkon voerde ze de
eenden weleens. Misschien dacht
Alfred daarom wel dat het hier
goed toeven was. En het balkon
biedt Alfred bescherming. Geen
kat, rat of hond die erbij kan. Ze
hoeft hier alleen maar te vrezen
voor meeuwen of eksters. ,,Ze
blijft heel stil zitten als ik op het
balkon ben, maar als ik té dichtbij
kom zet ze haar veren op en be
gint ze te blazen. De eieren kun
nen nu ook elk moment uitko
men. Ik weet inmiddels (‘Ik zit nu
zelfs bij een eendenclub op Face
book!’) dat ze drie tot vier weken
broeden.’’ Karin wacht met span-
De leefbaarheid
is gebaat
bij een goed ov
De wieken mogen niet meer
draaien, omdat ze vervangen moe
ten worden. ,,Na een uitvoerig on
derzoek door diverse specialisten in
het kader van de veiligheid, is be
sloten de molen stil te zetten”, al
dus het bestuur van de Stichting
Molenbehoud West-Zeeuwsch-
Vlaanderen. ,,Uitgerekend in het
jaar dat onze molen 125 jaar bestaat,
I
J
VriJDAG 21 APriL 2023
VL
Zie ook pzc.nl/play
- Gino Depauw, wethouder Hulst
CADZAND
Beeldbepalend voor het dorp,
lichtbaken gedurende de maand
december, in de zomer een
vaste stopplaats tijdens fiets
tochten en verkooppunt van
pannenkoekenmeel. Iedereen
kent de molen van Cadzand.
Maar nu staat hij stil.
- Wilma Valk
Sheila van Doorsselaer
Hulst
Raymond de Frel
Terneuzen
Molenaar Sjaak Herman bij de
molen van Cadzand.
FOTO PETER NICOLAI
Karin de Laat-Peeters houdt Alfred nauwlettend in de gaten. ,,Een mooier kraambed had ze niet
kunnen uitkiezen toch? De bloemen zijn er al!” FOTO’S FRANK PETERS