Holland-Amerika Lijn viert 150-jarig jubileum al 9 Het eerste schip met migranten van de Holland-Amerika Lijn vertrok 150 jaar geleden. Er zouden nog zeker 1,6 miljoen landverhuizers volgen. Van luxe was geen sprake. ,,De omstandigheden waren in het begin Spartaans.’’ 01 lijkertijd subtiel en stijlvol. ,,Ach, die stoomschepen. Mooi, mooi, mooi.Vooral de zeeg, die gebo gen lijn over de lengte. Zo worden ze niet meer gemaakt.’’ nis, die 150 jaar geleden van start ging. Guns is auteur van meerdere boeken over de HAL en heeft on langs samen met coauteur Albert Schoonderbeek uitgerekend hoe veel migranten er zijn vervoerd door de rederij. Tot dusver werd dit aantal geschat op een miljoen. Maar het zijn er meer geweest, zegt Guns: rond de 1,6 miljoen personen zijn met HAL-schepen geëmigreerd. ,,Dat zijn de passa giers die tussen 1873 en 1973 als migrant stonden geregistreerd. 1,6 miljoen dus, met een fout marge van 10 procent door enkele omissies is het archief”, zegt hij. Grote oversteek Het was 77 jaar geleden niet de enige keer dat er tranen vloeiden bij het zien van de passagierssche pen, die op en neer voeren naar Amerika en Canada. Want wie als migrant zo’n schip betrad, bij de vertrekhal op de Wilhelminapier, nam voorgoed afscheid; van fami lie en van Europa. Deze emigran ten - voor de Tweede Wereldoor log ‘landverhuizers’ genoemd - maakten vanuit Rotterdam de grote oversteek, om aan de andere kant van de oceaan een nieuw be staan op te bouwen. Een lijn dienst dus van historische beteke- Vrijheid De reden voor deze migratie was divers; de passagiers waren op zoek naar economische voor spoed, of naar politieke en religi euze vrijheid. Of naar allebei. Na 1945 vertrokken er ook mensen uit Europa uit angst voor een nieuwe wereldoorlog. De migranten bestonden grof weg uit twee groepen. Ten eerste de Nederlanders, die tot aan de Tweede Wereldoorlog voorname lijk naar Amerika trokken en daarna meest naar Canada. De grootste groep kwam uit Midden- en Oost-Europa. „Helemaal van uit Rusland kwamen ze aan in Rotterdam. Mensen die de taal ■'=SS2 I et was janken I langs de kade. I Op 10 april 1946 I keerde stoom- I schip Nieuw I Amsterdam te- I rug naar Rotter dam, nadat het in de oorlogsjaren dienst had gedaan als transport schip voor de geallieerde troepen. Duizenden bewonderaars verwel komden het passagiersschip van de Holland-Amerika Lijn. „Men sen stonden te janken, van Hoek van Holland tot aan de Wilhemi- nakade. ‘De oorlog is voorbij - ons vlaggenschip is terug!’ Dat was het gevoel. De kapitein heeft con tinu die stoomfluit laten gaan. Emotie tot op het bot.’’ Nico Guns, geschiedschrijver van de Holland-Amerika Lijn, geeft ze geen ongelijk. Alleen al vanwege de schoonheid van de oceaanstomers van toen. Giganti sche vaartuigen van staal, en tege- ANTTI LIUKKU fj I LEES VERDER OP PAGINA 10 A Brug naar de toekomst liep via Rotterdam Bovenste foto: stoomschip Nieuw Amsterdam na de terug keer uit de oorlog; daaronder: passagiers op de loopbrug. Grote foto onder: uitzwaaiers bij vertrek van een schip. FOTO’S NATIONAAL ARCHIEF, NEDERLANDS FOTO MUSEUM, STADSARCHIEF ROTTERDAM X GO ZAtERDAG 15 APRIL 2023 - -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 57