saai, maar is interessant’ —'‘De gezinnen waren heel normaal. Klinkt MZ! MEZZ A 39 VI Historicus ELKE WEESJES (43) laat in Mama las Marx ‘communistenkinderen’ aan het woord die opgroeiden in na-oorlogs Nederland. Waar ik ook over leerde: de schaamte. Toen de Muur viel, kwamen er mondjesmaat verhalen over de verschrikkingen van het communisme naar buiten. Dan valt je wereldbeeld uit elkaar. Er is veel misgegaan, erkenden de kinderen die ik sprak, maar ze namen het ook op voor hun ouders, met hun oorlogs trauma’s en goede bedoelingen. Als je ziet dat je ouders ergens spijt van hebben, is het makkelijker ze te vergeven, denk ik. Een deel van de interviews deed ik als twintiger. In 2011 promoveerde ik aan de universiteit van Sussex, Engeland. Daarna deed ik een tijd lang andere onder zoeken en in 2019 pakte ik ‘de commu nisten’ weer op. Ik merkte dat ik ben veranderd. Toen een twintiger en student, nu een veertiger en moeder. Ik ben geen communist, maar herkende mezelf wel in de communistische moeders: politiek betrokken, ze werkten vaak, maar vonden het ook belangrijk bij hun kinderen te zijn. Ik woon met mijn man en zoon in Amerika en heb een drukke baan aan de City University New York. Ik worstel met schuldgevoel; ben ik er wel genoeg voor mijn kind? Maar de kinderen van die communistische moeders lieten me inzien: je mag soms falen als moeder, als de intentie dat je er wil zijn er maar is.’ Mama las Marx verschijnt bij de Walburg Pers 24,99 k zie mezelf nog lopen, door het archief van de CPN, in een gigantisch pand in Amsterdam. Ik was 21 en had nog nooit zoveel informatie bij elkaar gezien. Nederlanders hebben een negatief beeld van communisten, maar wat dacht je van de mensen die nu strijden tegen de loonkloof, klimaatverandering, racisme, jeugdwerkloosheid? Stond allemaal ook op de communistische agenda. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zaten veel communisten in het verzet. Mama las Marx gaat over hen. Ik wilde de sociale kant belichten, een inkijkje geven in de gezinnen, via de ogen van kinderen. Hoe hebben zij hun opvoeding ervaren? De gezinnen waren eigenlijk heel normaal. Dat klinkt saai, maar het is juist interessant, omdat je met een ideologie snel kan radicalise ren. De meeste gezinnen kwamen in het dagelijks leven ook graag in contact met niet-communisten - om te laten zien: kijk, we I-- zijn heel aardig. Er zat ook f iets calvinistisch in de opvoeding: doe maar normaal, het gaat niet om spullen, en ook: het leven draait niet alleen om jou, je moet solidair zijn. Wat dat betreft kwam ik veel raakvlakken tegen met mijn eigen opvoeding: ik kom uit een gerefor meerd gezin, groeide op in Warns- veld, en ook wij waren vrij sober. Communisten wilden niet te veel opvallen, hun kinderen gingen gewoon naar de bijbelschool, maar de uitjes gingen naar Russische balletvoorstellingen en films. Ze waren heel cultureel geëngageerd. En ze waren vooruitstrevend: ze namen hun dochters mee naar de dokter voor de pil, dat was toen heel ongewoon. “ras? ■'I o L±J CO MIJN BOEK L±J n CO Elke Weesjes vJg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 119