‘Ik voel me niet verantwoordelijk voor mijn opa’s daden, maar zal er nooit echt vrij van zijn’ Sunny Bergman 24 VI zijn. Daardoor voelde ik me alleen maar schuldiger. Mijn vader heeft sinds zes jaar een dwarslaesie, wat betekent dat ik soms zijn mantelzorger ben als zijn vrouw op vakantie gaat. Ik vind wel dat ik dat moet, ja natuurlijk. Voor mijn gevoel zou ik nog veel vaker naar hem toe moeten gaan. Ik vind ook dat ik mijn moeder, die van oorsprong Brits is en alweer jaren in Engeland woont met mijn stiefvader Peet, veel vaker zou moeten bellen.’ Dat steeds terugkerende schuld en verantwoordelijkheidsgevoel speelt waarschijnlijk ook een rol in Sunny’s drang naar activisme. Waarom heeft zij het relatief gezien goed en anderen niet? Is dat niet totaal willekeurig? Ze kan zich het leed van de wereld vreselijk aantrekken, zegt ze. ‘Ik kan me al schuldig voelen als ik langs een lege cafetaria loop, dat vind ik zielig. Dan vraag ik me af of ik er niet iets moet bestellen. Ik heb heel lang naar buiten geleefd, voor anderen. Tijdens de zoektocht van de afgelopen jaren realiseerde ik me dat ik me meer wil focussen op mijn kinderen, mijn naaste familie en mijn beste vrienden. Ik hoef niet meer bij elke demonstratie te zijn.’ Lacht: ‘Ik heb mijn plicht gedaan.’ Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Als iemand Sunny belt om een acute maatschap pelijke misstand te bespreken, zoals de vele ongedocumenteerden die bijvoorbeeld schoonmaakwerk deden in ons land en tijdens de coronacrisis rücksichtslos zijn ontslagen en daardoor niets meer hebben, gaat ze meteen geld inzamelen of iets doen. ‘En stel dat mijn goede vriend en mede- activist Jerry Afriyie appt dat hij iemand zoekt die Sinterklaas kan spelen tijdens het alternatieve sinterklaasfeest dat hij voor minderbedeelden organiseert, dan krijg ik meteen een soort adrenalinestoot en ga rondbellen.’ Ook in Mijn nazi-opa kaart ze maatschappelijke thema’s aan, een bewuste keuze. ‘Naast de soms emotionele stukken over mijn leven, vond ik het ook belangrijk het te hebben over zaken als mijn antiracismewerk en het huidige antisemitisme. Dat is ook gelieerd aan mijn nazi- opa. Het gevaar van een fascistisch regime ligt altijd op de loer.’ Een ander stokpaardje van Sunny is feminisme, wat in het boek pijnlijk naar voren komt wanneer meerdere mensen die ze spreekt over het verleden van haar familie, betwijfelen of haar grootmoeder wel echt is verkracht. Ook Sunny zelf weet op een gegeven moment niet meer wat ze moet geloven. ‘Ik vertel in mijn boek over een avond waarop ik tijdens een ouderwetse literaire salon met andere schrijvers sprak over mijn familiegeschiedenis. Een van hen vroeg aan mij waarom mijn oma tijdens de Tweede Wereldoorlog naar Duits land was gegaan. Had ze wellicht sympathie voor het nationaalsocialisme? Vervolgens zei hij dat zwangerschap buiten het huwelijk in die tijd nog een grof schandaal was, dus dat je óf een slet was, of verkracht. Hij stelde dat ongehuwd seks een verkrachting noemen, ook een manier was om je eer te redden. Ik schoot in de verdediging en benadrukte dat er een leeftijdsverschil van zo’n veertig jaar was tussen mijn grootmoeder en de burge meester. Bovendien was zij zijn dienstmeid en was er dus hoe dan ook geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Het feit dat hij haar toen ze zwanger werd een ‘oprotpremie’ van duizend mark gaf - destijds een klein kapitaal - en haar een contract liet onder tekenen waarin ze geen enkele aanspraak op hem als vader kon doen, maakte hem er ook niet bepaald sympathieker op. Ik was in de war. Want aan de andere kant is gelijk waardigheid geen voorwaarde voor lust gevoelens. Misschien gebruikte ze seks om de burgemeester te vriend te houden, of voor bescherming. De schrijver tijdens de salon noemde die duizend mark ook een mogelijke manier van Stender om mijn oma te bescher men.’ Sunny is even stil. ‘Nee,’ peinst ze. ‘Ik geloof mijn oma wel. Ik geloof dat ze verkracht is.’ Waar Sunny in het begin van haar queeste nog een klein beetje hoop had dat haar bio logische grootvader net zoals zoveel Duitsers in die tijd min of meer gedwongen was om zich aan te sluiten bij de nazi’s en zo slecht niet was, wordt gaandeweg duidelijk dat hij GEBOREN Amsterdam, 1972 STU DEERDE Philosophy Politics aan de Universiteit van York, Engeland BEROEP filmmaker, schrijver, acti vist BOEKEN Sletvrees, Wit is ook een Kleur FILMS o.a. Oproerkraaiers, Man Made, Beperkt Houdbaar NIEUW BOEK Mijn nazi-opa verschijnt bij Nijgh Van Ditmar 21,99

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 104