‘Zonder andermans bloed was ik er niet meer’ Muziekvereniging Witte van Haemstede viert 140-jarig bestaan - j r 1 KOZIJNEN ZONWERINGEN OVERKAPPINGEN ascozeeland.nl het verhaal van de jongen. „Je weet Sylvia Mol speelde trompet bij Witte van Haemstede tot haar duppie een klarinettist nodig had. Ze is er als secretaris manusje van alles. Witte van Haemstede zorgt op het dorp voor saamhorigheid Het was niet zomaar een ketting. Hij staat symbool voor het lange traject dat de tiener uit Ovezande heeft doorlopen, nadat bij hem op io-jarige leeftijd de diagnose leu kemie werd gesteld. Zo staan de vele oranje kralen voor de chemo- kuren die hij onderging, maar er zij n ook kralen voor onder meer de beenmergpuncties en ruggenprik ken. De laatste kraal is een bloem. Toen was Sil genezen, na een zwaar deze zomer haar twee grote liefdes samen. Het 140-jarig bestaan van ‘de Witte’ wordt uitgebreid in de Burghse Schoole gevierd. Mol is een muzikale allesvreter. Als kind speelde ze bugel. Toen ze twintig jaar geleden bij muziekvereniging Witte van Haemstede instapte, ging ze aan de trompet. Dat doet ze nog steeds als ze met de Witte de straat opgaat, maar bij binnen- concerten stapt ze op de klarinet over. Sinds een jaartje blaast ze zelfs basklarinet. En, o ja, ook nog kornet. Bij de Brouwse brassband Apollo. Soms moet ze even schakelen, merkte ze toen ze laatst sinds lange tijd weer een gewone klarinet aan haar lip pen zette. „Die blies ik bijna op.” Mol is een muziekliefhebber eerste klas. „Ik vind het fantastisch om samen muziek te maken. Dat vind ik persoonlijk het allerleuk ste. Dat je met z’n allen probeert er iets moois van te maken, waarmee je andere mensen misschien wel kippenvel bezorgt.” Ze is niet het enige lid uit de 140 jaar lange geschiedenis van Ko ninklijke Muziekvereniging Witte van Haemstede dat er zo over denkt. In een filmpje dat in de Burghse Schoole is te zien, vertelt het 89-jarige oud-lid Job Boot over zijn muziekvereniging in de peri ode na de oorlog. Mensen trokken, n dan is Sylvia Mol ook nog bij museum de Burghse Schoole als vrijwilliger actief. In dat museum komen project van vier jaar. Toen de jon gen hoorde dat hij voor school - hij zit op het Calvijn College - een snuffelstage moest doen bij een non-profitorganisatie klopte hij aan bij de Sanquin Bloedbank. Daar was hij vanzelfsprekend meer na die inktzwarte verdrietige tijd, overal en nergens muziekinstru menten vandaan. „En gingen weer samen spelen. Je wordt toch even stil als je dat hoort. Die muziek gaf iedereen een fijn en vrolijk gevoel. Er ontstond weer saamhorigheid”, zegt John van Veenhuizen van museum de Burghse Schoole. De Burghse Schoole wijdt dit jaar de wisseltentoonstelling aan het 140-jarig bestaan van de plaat selijke muziekvereniging. Jaarlijks zet het museum een voor de West hoek historisch prominent onder werp in de schijnwerpers. De Witte is tussen al die wisselexpo’s wel een heel bijzondere. „Het is een tastbaar iets. Nog altijd zorgt Witte van Haemstede voor saam horigheid op het dorp.” Of het nu om 4 mei gaat, de avondvierdaagse of de strao: de muzikanten van de jarige club zijn vaak als sfeerbren- gers van de partij. Dat is komend museumseizoen ook merkbaar in de Burghse Schoole. Het plan is om daar vaker met een paar muzikanten live te spe len. „We kunnen niet met de hele harmonie het museum binnen. Dan gaat het dak er af’, lacht Mol. Maar een plan voor onder meer een dweilbandsessie met biertap vóór het museum is in de maak. het verhaal van de Witte aan de hand van onder meer oude Zierik- zeesche Nieuwsbodes. „De eerste uitvoering met blaasin strumenten erbij was in 1884. Want ze hebben natuurlijk wel eerst moeten oefenen. Via een connectie bij de marine tikten ze tweedehands instrumenten op de kop. En zo is het eigenlijk begon nen.” Het hele verhaal, de uniformen die door de jaren heen werden ge dragen en nog veel meer is deze zomer te zien in de Burghse Schoole. Dit museum is gevestigd in het oude schooltje van Burgh en laat nog veel meer van de geschie denis van de Westhoek zien. Sprong De wisseltentoonstelling maakt een grote hink-stap-sprong door de geschiedenis van de harmonie, die in 1883 werd opgericht. „Er was hier toen al een mannenkoor, dat Witte van Haemstede heette”, weet Mol. Zij stortte zich met de rest van de expositiewerkgroep op de archieven en reconstrueerde De tiener maakte zich nuttig in de bloedbank in Goes door de dono ren te voorzien van een natje en een droogje. Niet alleen voor het aangename, maar ook omdat het belangrijk is om goed te eten en te drinken als je bloed of plasma komt doneren. „Ik heb net een lek ker kopje koffie en een krentenbol val Sil gekregen”, zei Jan Faasse, die weer zo’n anderhalf uur op de stoel lag om bloedplasma te geven. Hij dan welkom. „Dat mensen hier toonde zich erg geïnteresseerd in bloed geven, is heel belangrijk”, lichtte Sil gisteren toe. „Als nie- natuurlijk wel dat het goed te- mand dat zou doen, was ik er niet rechtkomt Maar als zo'n jongen meer geweest.” Hij doelt daarmee dan naast je staat, weet je weer op de bloedtransfusies die hij zelf waarvoor je het doet.” heeft ondergaan. - Rob Paardekam I* Jffl El VRIJDAG 14 APRIL 2023 Verhaal van ‘de Witte’ in beeld Sylvia Mol en John van Veenhuizen bouwen de expositie op. Alle kostuums zijn nu in de Burghse Schoole te zien. FOTOSANDRASCHIMMELPENNINK GOES - John van Veenhuizen, Stichting Westerschouwen Kultureel ‘Dat maakt wel indruk, hoor.’ Donor Jan Faasse was gisteren in de bloedbank in Goes vol aandacht toen de 15-jarige Sil van Zweden hem zijn ketting liet zien. E Sil van Zweden maakt een praatje met plasmadonor Jan Faasse en laat ook zijn ketting zien. FOT0MARCELLEQAVJDSE' Esme Soesman Burgh

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 50