Hooghartig en liefdadig in Oosterland Liederen van Huub Oosterhuis vinden weerklank bij Zeeuwse gelovigen 4 SPOREN IN DE DELTA In Zeeuwse kerken - van vele gezindten - klonk tijdens de paasviering het Lied aan het lichtban Huub Oosterhuis. „Zondagavond nog”, zegt dominee Willem Peene van de Protestantse Gemeente Terneuzen. „Juist dat lied, de avond dat hij overleed, las ik achteraf. Heel bijzonder.” Oosterhuis (geboren in 1933 op Al lerheiligen, gestorven op paaszon dag 2023) wist met zijn liederen verschillende geloofstradities te verbinden. Ook bij de viering van de paaswake, zaterdag in de Mid delburgse H.H. Petrus en Paulus- kerk, werd de typerende Ooster- huis-tekst Lied aan het licht gezon gen. Ondanks de gecompliceerde verhouding van Oosterhuis tot de RK Kerk maken zijn liederen nog altij d deel uit van de RK-liedbundel mbachtsvrouw Susanna Maria Loncque van Oos terland, Sirjansland en Oosterstein kon zich enorm kwaad maken. In 1746 koos de ha zenstroper Jan Gabriëlse zelf het hazenpad. Hij was veroordeeld tot 100 gulden boete, geseling en ver banning uit Zeeland. Jan verklaarde dat hij als soldaat naar Oost-Indië wilde gaan, waarna zijn verbanning werd te ruggebracht tot ‘maar’ veertien jaar. Voor hij op zijn schip zat, wist Jan te ontkomen. Hij werd gepakt, maar Maria Loncque schold de verantwoordelijke ‘stadhouder’ Aart Goudswaart uit voor ‘lomper’ en ‘bour’. Tegenspraak was geen optie: Susanna Maria Loncque (1699- 1752) behoorde tot een specifiek clubje vrouwelijke regenten. Ze paarden de hooghartigheid van hun standsbewustzijn aan de lief dadigheid die óók bij hun status behoorde. Noordgouwe had rond 1650 Maria de Pottere, die vijf ar menhuisjes stichtte. In Wemel- dinge ‘regeerde’ ambachtsvrouw Maria Coomans (1717-1791) welda dig en eigenzinnig. Loncque was van dit drietal het aanzienlijkst. Haar vader Charles was comman- theoloog, dichter, schrijver, vader van Tjeerd en Trijntje. De Maat: „De laatste decennia is er een tendens in de katholieke kerk om afstand van zijn liederen te nemen. Ik begrijp dat niet goed. Het kan best zijn dat sommige teksten wat moeilijk te begrijpen zijn in de context van de katholieke traditie, maar de melo dieën en teksten zijn heel mooi. Oosterhuis heeft geprobeerd de be leving van het geloof in de Neder landse taal te vangen, vanuit het ge voel en in dichterlijke bewoordin gen. Licht dat ons aanstoot in de mor gen, voortijdig licht waarin wij staan; Koud, één voor één en ongeborgen. Dat is Oosterhuis ten voeten uit. God ter sprake brengen op een poë- dant van de forten Lillo en Lief- kenshoek bij Antwerpen, haar opa raadpensionaris van Zeeland. Zij zelf huwde de Zierikzeese regent Johan Cau. Van haar vader erfde ze in 1731 de heerlijkheid Oosterland op Duiveland. Zijn taalgebruik is krachtig, hij speelt met Bijbelse kernbegrippen als vrede en licht Vanwege de tijdgeest liet ze zich vaak door een mannelijk familielid vertegenwoordigen. Maar het was Susanna Maria die aan de touwtjes trok bij de aanstelling van predi kant, schoolmeester, kerkenraad, dorps- en polderbestuurders. Verschillende sporen wijzen op haar betekenis voor Oosterland. Het in 1954 gerestaureerde Gast huis prijkt aan de Sint-Joostdijk: zes woningen met halverwege de voorgevel een rijkversierd, half rond fronton. Plierop staan de ‘alli- antiewapens’ van de geslachten Cau en Loncque. Deze zijn ook te zien op de ‘baard’ van de koren molen uit 1752 aan de Molenweg. De kerk herbergt een marmeren grafmonument van de beroemde architect Jan Peter van Baurscheit de Jonge. En sinds 2004 staat vóór het Gasthuis een beeldje van Sus anna Maria, iets bescheidener misschien dan ze zich zou hebben voorgesteld. Tragedies De rijkdom hield tragedies niet te gen. Susanna verloor snel haar man en haar twee dochtertjes. Nu besteedde ze haar energie aan het bestieren van haar gebied en haar aanzienlijke bezittingen en inves teringen. Een deel van dit fortuin was bestemd voor liefdadigheid. Dankzij een ruime gift verrees in Oosterland postuum het Gasthuis (1754), bestemd voor huisvesting van arme dorpelingen. Steppe zal bloeien Op Paasmorgen 9 april - de dag van Oosterhuis’ sterven - werd in Axel nog het bekende OosterhuisliedDe steppe zal bloeien gezongen. Ver- linde: „Dat eindigt met het visioen van Gods Toekomst: En wij zullen horen en wij zullen opstaan en lachen en juichen en leven! Als ik die woor den zing, ontspringen hoop en ver langen in mijn hart. Volgens mij heb je dan je werk als tekstdichter goed gedaan.” Dominee Willem Peene van de Protestantse Gemeente Terneuzen: „Zijn taalgebruik is krachtig, hij speelt met Bijbelse kernbegrippen als vrede en licht. Hij wijst je de weg met zijn woorden, laat je even stil worden en nadenken over hun betekenis en moedigt je aan er in je dagelijks leven iets mee te doen. Dat past bij wie hij was: een geën gageerd mens.” varing benadert. „Zo vriendelijk en veilig als het licht, dat vind ik daar het mooiste voorbeeld van.” In zijn gemeenten (vroeger en nu) zijn Oosterhuis’ liederen minder be kend dan ze gezien hun prachtige teksten verdienen, vindt hij. Hij wijt het aan de onbekende melo dieën waarop ze gezongen moeten worden. Maar ook, vermoedt hij: tische manier, als het morgenlicht „De dichterlijke teksten worden dat wij allemaal ervaren.” vaak als versluierend-poëtisch er- Dominee Jan van Langevelde van varen en raken daarom het hart van de Christelijke Gereformeerde veel kerkgangers niet echt. Het Kerk (CGK) Zierikzee is geraakt meest geliefd en gezongen is Zolang door de openheid en eerlijkheid er mensen zijn op aarde. Een enkele waarmee Oosterhuis de geloofser- keer wordt bij een huwelijksbeves tiging Liedboek 369 opgegeven. Qua tekst een prachtig en toepasselijk lied.” Bij veel gelovigen komt in ieder geval één lied van Oosterhuis voor in hun top-5 van geliefde gezangen, weet ds. Jan Vertinde van de PKN Axel. „Hij slaagde erin om het Ge heimenis van geloven recht te doen. In plaats van platgetreden paden te bewandelen gebruikte hij frisse taal en pakkende beelden. Zijn liederen zijn poëtisch, getuigen van een grote taalgevoeligheid, zijn tegelij kertijd doorspekt met taal ontleend aan de Bijbelse verhalen én raken aan de menselijke ervaring.” Dat vraagt wel iets van de kerkgangers, tekent hij aan: „Want niet iedereen heeft een even goed ontwikkeld taalgevoel ofvertrouwdheid met de Schriften.” Levenswandel De Maat, Zeeuws-Vlaming van ge boorte, werd in 1970 tot priester ge wijd. Zes jaar na Oosterhuis. Hij volgde van een afstand (‘Plet speelde zich allemaal in Amster dam af) de opmerkelijke levens wandel van zijn tijdgenoot Ooster huis: uit de kloosterorde verwij derde Jezuïet, uitgetreden priester, Een tweewekelijkse rubriek over Zeeuwse vondsten, historische sporen en verhalen - Willem Peene, dominee - Jan J.B. Kuipers Beeldje Susanna Maria Lonc que, Oosterland. foto hmd dekker Ondine van der Vleuten Vlissingen Emeritus pastoor Paul de Maat uit Vlissingen met het RK zangboek Gezangen voor Liturgie, waarin veel liederen van Huub Oosterhuis zijn opgenomen, foto boazTimmermans ‘Hij wijst je de weg met zijn woorden’ Gezangen voor Liturgie. „Dat boekje ligt altijd bij ons achterin de kerk, om mee te nemen naar je plaats. Ik heb altijd graag, en nog steeds, zijn liederen gezongen”, aldus emeritus pastoor Paul de Maat van de H. Ma ria Parochie Walcheren, die zater dag de dienst leidde. WOENSDAG 12 APRIL 2023 GO '-o Lh

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 32