Namen van 22 foute Nederlanders op oorlogsmonument upg Eric Vreugdenhil coördineerde razendsnel 112-hulpverlening bij treinramp 3 Een melding van oranje gloed. Een harde klap. De eerste telefoontjes in de 112-meldkamer waren vaag. Toch moest calamiteitencoördinator Eric Vreugdenhil direct belangrijke keuzes maken na de treinramp in Voorschoten. De autorit van Eric Vreugdenhil (49) naar zijn huis in Honselers- dijk voelde onwerkelijk. „Het was half acht ’s morgens. Ik luisterde naar de radio en hoorde berichten over de ramp die net had plaatsge had. Voor de meeste Nederlanders waarschijnlijk nieuws. Ik had er op dat moment al vier uur werken op het hoogste niveau op zitten en was vooral onvoorstelbaar moe.” Het was even voor half vier ’s morgens vroeg, toen het eerste te lefoontje binnenkwam op de meldkamer op de grens van Den Haag en Nootdorp. Calamiteiten coördinator Vreugdenhil had zo genoemde ‘wakkere dienst’ op de 112-meldkamer. „Op dat moment stond ik bij de collega’s van de brandweer. Een burger belde, de strekking was iets van: bij station Voorschoten is een klap gehoord. Dat gebeurde vaker, maar dit klonk anders.” Ook zei die persoon iets over een oranje gloed. „Het is heel moeilijk om zo’n telefoontje op waarde te schatten. Er bellen ook weleens mensen die onrustig heb ben gedroomd en in hun half slaap een loze melding doen.” Desondanks werd besloten langs te gaan. „Op basis van die in formatie gingen we uit van het Dat blijkt uit onderzoek van de Eindhovense Stichting 18 Septem ber, die de afgelopen twee jaar alle 1096 op het monument vermelde namen heeft doorgelicht. De der tien personen in Duitse dienst wa ren bijvoorbeeld aangesloten bij de Wehrmacht, de Nationalsozia- listische Kraftfahrkorps (NSKK) of laagste niveau calamiteit.” De nieuwsgierigheid van Vreugden hil was wel al aangewakkerd. Dat het een groot incident was, bleek al na minuten. „Er kwamen steeds meer telefoontjes binnen vanuit de omgeving van de trein. Ook meldingen van gewonden.” Vreugdenhil hoorde iets over een goederentrein en toen een passagierstrein. „Ik dacht: welk van de twee is het nou? Het duurde even tot het besef kwam, dat beide treinen waren betrokken bij het ongeluk.” de Kriegsmarine. Los van de 22 foute namen staan er volgens het onderzoek nog 31 namen op de plaquettes die er ook niet op thuis horen. Bijvoorbeeld van Eindho venaren die door een hersenbloe ding om het leven zijn gekomen, of door een fiets- of auto-ongeval. Tegelijkertijd zijn er volgens de stichting ook 144 namen van Eindhovenaren die ten onrechte niét op het monument vermeld staan. Vorig jaar werd al bekend dat de namen van de meeste van de 38 bij een razzia in 1944 omge komen Sinti ten onrechte op het monument ontbreken. De stichting heeft de gemeente Eindhoven, sinds enkele jaren ei- ziekenhuizen vervoeren. Via cen tralisten bestelde ik meer ambu lances, die uit andere regio’s wer den opgetrommeld.” En ook de po litiek moest worden ingelicht. „Het werd tijd om de burgemees ter actief te betrekken.” Al met al had Vreugdenhil een goed kwartier nodig om de situatie op z’n waarde te kunnen schatten, stelt hij nu. „Het is belangrijk de boel niette onderschatten, maar je moet evenmin overschatten. Na tuurlijk kun je denken: dit is zo ernstig, laat alle hulpdiensten van heel Nederland maar uitrukken. genaar van het monument, deze week op de hoogte gesteld van haar bevindingen. „Daarover gaan we heel graag het gesprek met de stichting aan”, zo laat een woord voerder van burgemeester Jeroen Dijsselbloem desgevraagd weten. „Want dit is echt heel vervelend, natuurlijk willen wij ook een mo nument dat recht doet aan de wer kelijkheid.” Of en zo ja het monument wordt aangepast, is nog niet be kend. Als de gemeente alle door de stichting voorgestelde verwijde ringen en toevoegingen over neemt, moeten 43 van de 93 pane len worden aangepast. Het gebeurt wel vaker dat er fou- van meer dan honderd slachtof fers, om iets te noemen. „Met de beperkte informatie die je hebt, moetje zulke afwegingen maken. Gelukkig kunnen we ach teraf concluderen dat we het pro ces heel goed hebben kunnen lei den. Er is geen moment van chaos geweest op de meldkamer.” Vaak vervagen de nachtelijke in cidenten in zijn hoofd snel weer naar de achtergrond. „Hier is dat anders: ik ben er een kleine week nadien nog steeds erg mee bezig. Misschien nog wel meer zelfs, in de loop der dagen. „Of ik nog wat heb geleerd van deze nacht? Vooral de acceptatie dat je onmogelijk alles direct in beeld kan krijgen. En dat je dus ook met halve informatie door dachte keuzes kunt maken.” Be slissingen waardoor mogelijk mensenlevens zijn gered. „Wij van de meldkamer halen nooit het journaal, maar bij een incident als dit zijn we van cruciaal belang.” ten op oorlogsmonumenten aan het licht komen. In Leidschen- dam-Voorburg bleken namen van drie SS’ers bij een monument ge plaatst. Maar het grote aantal foute namen dat in Eindhoven is aange troffen, heeft ook onderzoeker Frank van Dijk van Stichting 18 September verbaasd én verrast. „Het is voor ons niet te achterha len hoe de foutieve vermeldingen zijn ontstaan”, aldus Van Dijk. „We hebben in elk geval geen on derzoeksgegevens kunnen vinden die de namen onderbouwen.” Het monument, een bronzen beeldensculptuur, werd op 18 sep tember 1954 onthuld. Adrenaline De adrenaline begon door zijn lijf te razen. „Dit is waar je altijd voor oefent en wat zo zelden voorkomt, gelukkig. Dan is het echt alle hens aan dek, voor mij en het hele team.” Hoewel hij op dat moment nog maar zo’n kwart wist van wat er was gebeurd, besloot hij tot op- schaling. „De eerste zorg was slachtoffers zo snel mogelijk naar ‘Kraan te vroeg op of bij spoor’ De spoorkraan die betrokken was bij het treinongeluk zou, ondanks een afspraak, te vroeg op of bij het spoor zijn gekomen waar het treinver keer nog reed. Daardoor werd het voertuig even later aangereden door een vracht- trein. Twee van de vier sporen waren buiten dienst voor werkzaamheden. Dat staat in het eerste feitenrelaas dat ProRail heeft gedeeld met ‘relevante betrokkenen. De aannemer had om 03.23 uur aan de treindienstleider ge vraagd om het treinverkeer even stil te leggen zodat de spoorkraan kon oversteken. Die zou geantwoord hebben ‘dat dit over 10 minuten mo gelijk is’. Voordat het zover was, ontstond de aanrijding. CACO EINDHOVEN Mi Al decennia prijken op een oor logsmonument op het Stadhuis plein in Eindhoven namen van 22 personen, die een fout verleden blijken te hebben. Er staan namen op van zes SS'ers, drie NSB’ers en dertien mannen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitse dienst waren. Eric Vreugdenhil had in de meldkamer binnen enkele minu ten door dat de 112-belletjes over een groot ongeluk gingen. FOTO’S HENRBJTE GUEST, ROBIN UTRECHT - Ad de Koning Anne Kompagnie Den Haag V,S,.-TO - KVK® k. Het monument in het centrum van Eindhoven, fotodcimedia GO ZATERDAG 8 APRIL 2023 ‘Hier oefen je voor. Het was alle hens aan dek, voor mij en het hele team'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 3