APR Eens op het water, altijd op het water M Mosselen niet erg geliefd in eigen land dö 2023 90 procent van de oogst is voor de export 2 Het Mosself estival in Yerseke vorig jaar. foto johan van der hemden Daling huizenprijzen in afgelopen kwartaal De gemiddelde prijs van een bestaande woning is in Zeeland afgelopen kwartaal met iets meer dan 2 procent gedaald. Het aantal huizen dat te koop staat is boven de Westerschelde ver dubbeld, blijkt uit de NVM-cij- fers. Vooral mensen die een ap partement in Zeeuws-Vlaande ren kochten, waren aanmerke lijk goedkoper uit. De prijzen daarvan daalden 8,7 procent. Voor een hoekwoning daaren tegen moest juist meer betaald worden. De gemiddelde prijs steeg met 0,7 procent. Oscar Garschagen Toos&Henk NATIONALE COLLE0A&AÖ COLUMN En hij gaat door met zijn passie, varen Zogezegd in deze krant Belgen doen er een moord voor, maar het gros van de Nederlanders haalt de neus op voor mosselen. Ze lusten de schelpdiertjes niet. Of ze kennen ze niet. „Onbekend maakt onbemind.” Hoe kan het ook anders. Met de verkoop van zijn bunkerschepen viel namelijk het doek voor de 86 jaar oude Sandrini Oliehan del, gekend door iedereen op het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Opa Sandrini uit het noord-Italiaanse Piacenza was voor de Tweede Wereldoorlog met de varende olie handel begonnen. Als gastarbeider in de co- kesfabriek van Sas van Gent ‘was hij blijven hangen aan een vrouwtje in Sluiskil’. Nieuwe milieueisen, krankzinnige diesel- p rij zen (‘op 1000 liter diesel verdiende ik nog maar 25 euro’) dwongen hem, een zesti ger, te kiezen. De boten ombouwen voor vervoer van nieuwe brandstoffen als water stof was gezien zijn leeftijd geen optie. Dat twee jonge kerels uit het noord-Franse Ar- leux, wel brood zien in een varende oliehan del, kan hij niet goed doorgronden. Bunker boten runnen in tijden van energiecrises- en transitie is riskant, zelfs met overheidssteun. „Tja, in Frankrijk gelden kennelijk heel an dere regels.” Jan Boskamp Flitsende YouTube-filmpjes zoals Doe de Mossel moeten de kokkerel lende consument aansporen om eens mosselen met pasta of curry te bereiden. Het Mosselbureau nodigt ook elk jaar in Yerseke het culinaire journaille uit voor de opening van o’n boot, het is maar een stuk ijzer en toch gaat je gevoel er in zitten. Dat Zeeuwse vissermannen grienen als ze hun schepen naar de Gentse sloper bren gen, begrijpt schipper Renzo Sandrini in Sas van Gent heel goed. Zelf hield hij het ‘droog’ toen hij donderdagochtend vroeg voor het laatst zijn twee olieboten, de Remar 4 en de Remar 5, zag uitvaren met de nieuwe, Franse eigenaren aan het roer. „Nat word ik alleen in het café. Maar toch: „Partir, c’est mourir un peu.” selproductie van 30 miljoen naar 50 miljoen kilo mosselen groeien om grote acties voor de retail te kunnen voeren en beter zichtbaar te zijn in het supermarktschap. Daar hebben we nu te weinig mosselen voor.” In 2020 begon een driejarige campagne 'u? om vooral jongeren en F dan met name twinti- F gers warm te maken voor het zeebanket. De mosselsector kreeg daarvoor 900.000 euro subsidie van de Euro pese Unie. Mosselen vormen een gezonde - want niet vet en boorde vol vitaminen en mineralen - maal tijd die snel op tafel kan worden ge zet. Koken is in een paar minuten gebeurd. Ook bestaan er magne- tronmosselen. Daarnaast zijn mos selen een duurzame keuze want ze hebben het MSC-certificaat. Toch lukt het op de een of andere manier niet om veel meer jongeren tot de mossel te bekeren. Zoek het vooral in gemaksvoedsel, zegt Rem van den Bosch die samen met chef/ ondernemer Tim Sinke vorig jaar de Mosselburger lanceerde. De ge zonde, zilte ‘take on the hambur ger’ loopt goed. „Ik denk dat ik met de Mosselburger zeker jongeren lekker kan maken voor de mossel.” Het ritme van het leven in de Zeeuws- Vlaamse en Gentse kanaalzone is altijd al bepaald door grote industriële en geopoli tieke veranderingen. Het Industriemu seum in Sas vertelt dat verhaal. Groot nieuws is het af scheid van Sandrini Oliehandel dus niet. Het besluit van Renzo om te stop pen, is wel een van die kleinere tekenen des tijds in een fa- briekslandschap waar het zelfs nabij Zelzate niet meer stinkt naar giftige pis. Voor Renzo telt nu dat hij meer tijd heeft voor de Corn Boys, voor het café van zijn neef Carlo Sandrini dat, what’s in a name, De Rijnvaart heet. En hij gaat door met zijn passie, varen. Zijn andere neef, de in Zeeuwse wateren nog veel bekendere kapitein Robin van Aerde van het gelijknamige ook al weer 86 jaar oude slepers- bedrijf F. van Aerde, heeft kapi- teinswerk in overvloed. „Eens op het water, altijd op het water”, grijnst Renzo die zich vlak voor Pasen al heeft ver zoend met een nieuwe toekomst. Bij veel Zeeuwen staat regelmatig een pannetje mosselen op tafel, maar buiten de provincie wint het zwarte goud uit Zeeland nauwe lijks terrein. Sinds jaar en dag ver dwijnt maars tot 10 procent van de Zeeuwse mosselen in Nederlandse magen. Alle campagnes, mosselda- gen en proeverijen ten spijt. Dat su permarkten al jaren mosselen in va cuüm verpakkingen aanbieden, kan het tij evenmin keren. „Wat er moet gebeuren? Zeg het maar”, verzucht Wouter van Zand- brink, voorzitter van de Vereniging van handels- en verwerkingsbe drijven van schelpdieren. „Helaas moet ik vaststellen dat er in Neder land weinig waardering bestaat voor een mooi en gezond product als de Zeeuwse mossel. Dat komt vooral omdat de consument mosse len niet kent. En onbekend maakt onbemind.” Het is niet zo dat de mosselsector achterover leunt totdat de consu ment de mossel een keer ontdekt. Het Nederlandse Mosselbureau, verantwoordelijk voor de collec tieve promotie van het schelpdier, voert onder meer campagnes en ac ties. Het bureau houdt de website mosselen.nl supervers met allerlei nieuwtjes, tips en recepten. Ook mosselverwerkers en -handelaren zetten hun marketeers volop in. het mosselseizoen, in de hoop dat daaruit inspirerende artikelen en smakelijke podcasts en video’s voortkomen. Ambassadeur van de mossel en voetbalanalist Jan Boskamp is steevast van de partij. Volkser kan bijna niet. Toch lukt het nauwe- t- lijks meer Nederlanders S lekker te maken voor de "7 mossel. Van de jaarpro ductie van 30 miljoen kilo mosselen, uit de Waddenzee en de Oosterschelde, gaat twee derde naar België. Daarna volgt Frankrijk met een marktaandeel van 15 tot 20 procent. De rest wordt opgepeuzeld in Duitsland en Nederland, allebei goed voor 5 tot 10 procent. T illy Sintnicolaas (foto inzet) van het Nederlandse Mosselbureau wijt de geringe interesse in Neder land niet alleen aan onbekendheid met de mossel. „Al drie seizoenen op rij lopen de volumes mosselen terug, zoals dit jaar door heftige stormen op de Waddenzee in fe bruari. Als je minder mosselen hebt, kun je moeilijk meer markt veroveren.” Bij schaarste zullen ook eerst trouwe klanten zoals Belgische af nemers worden bediend, zegt Sint nicolaas. „Eigenlijk moet de mos- OPINIE ZEELAND8 ETEN ZEELAND10 VLISSINGEN Paul Kusters Internet: toosenhenk.nl 07 „Dure kinder opvang zorgt ervoor dat ou ders kiezen voor deeltijd werken.” - Olav Davidse, uitbater Brasserie Bries „Nieuwe chef, nieuw menu, nog meer rich ting Franse keuken.” - Vera Tax, lid van het Europees Parlement voor de PvdA Frank Balkenende Yerseke VRIJDAG 7 APRIL 2023 GO heerlijk! ze hebben L ALLEMAAL VRIJ VANBAA0

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 2