29?5
z.
w f
De Tweede Wereldoorlog
op indrukwekkende wijze
in kleur geïllustreerd
17
Bestel direct op pzc.nl/woii
V J
STAAT OVER WIE TREINEN MAG LATEN RIJDEN
DEEL2
Volgens de plannen van het
ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat zou de NS tot 2035
geen concurrentie hebben op de
belangrijkste spoorverbindingen.
De Europese Commissie stelt ech
ter dat het kabinet hiermee
nieuwe Europese regels schendt.
Brussel eist dat het kabinet ook
andere vervoersbedrijven in over
weging neemt. Nederland stelt dat
er al vóór deze Europese regels is
VAN
DE
besloten het hoofdradnet weer aan
de NS te gunnen, maar volgens de
Europese Commissie moet er als
nog worden aanbesteed om meer
marktwerking te stimuleren.
Concurrentie op het spoor zou tot
meer, betere en goedkopere trein
verbindingen moeten leiden.
„Het is allereerst voor alle betrok
kenen goed als er meer duidelijk
heid komt”, stelt Gerrie Spaansen
Als de staat
plotseling moet
aanbesteden, kan
dat veel gedoe
opleveren
van de Autoriteit Consument
Markt (ACM). „Wij doen geen uit
spraak over de rechtszaak die nu
loopt, maar geloven ook dat de rei
ziger baat heeft bij concurrentie
buiten de vergunning voor het
hoofdradnet. Zo ontstaat er meer
keus voor de reiziger. Maar er spe
len meer belangen en marktwer
king kan ook negatieve effecten
hebben.”
Daarmee doelt Spaansen op de
maatschappelijke functie van de
NS, dat ook treinen laat rijden in
dunbevolkt gebied, waar het spoor
financieel niet zo aantrekkelijk is
voor het vervoersbedrijf.
Onderzoeker Wij nand Veene
man (TU Delft) ziet meer risico’s
rond de rechtszaak: „Als de staat
plotseling moet aanbesteden, kan
dat veel gedoe opleveren. Vergelijk
het met het stikstofdossier, waar
bij we tien jaar geleden maatrege
len hadden kunnen nemen, maar
nu opeens razendsnel moeten
handelen. Als de rechter besluit
dat de staat de belangrijkste spoor
verbindingen van Nederland moet
aanbesteden, kan dat niet zomaar
van de ene op de andere dag wor
den geregeld.”
Vooralsnog niets. In de rechtszaak,
een zogeheten bodemprocedure,
wordt in tegenstelling tot eerdere
kortgedingen nu ruim de tijd ge
nomen om de kwestie goed te on
derzoeken. Arriva stelt dat de rei
ziger baat heeft bij meer vervoer
ders op het spoor en dat zij voor
meer en beter openbaar vervoer
kunnen zorgen.
Dat is volgens onderzoeker
Veeneman van TU Delft wat kort
door de bocht: „Arriva doet prach
tige dingen op de regionale lijnen,
onder meer met aansluitingen
tussen treinen en bussen. Maar het
is een ander trucje dan wat de NS
doet en het hoofdrailnet is inge
wikkelder. Als Arriva meer stop
treinen tussen de IC’s van de NS
kan laten rijden, kan dat voor rei
zigers positief uitpakken, maar
ook dat is complex. We zullen
eerst de uitspraak van deze bo
demprocedure moeten afwachten,
want het kan nog alle kanten op
gaan.”
Wat betekent het voor
“Tck- reiziger?
*>ls marktwerking
Oinderdaad zo goed?
Waarom steunt
Europa Arriva?
ECIAAL
OR JOU
r Éi
PC:
DINSDAG 28 MAART 2023
l NU BESCHIKBAAR I
dagje uit
SCAN SHOP
De bijzondere boeken met uniek ingekleurde foto's geven de lezer een
andere blik op de vijfjaar durende bezetting van Nederland.
Het tweede deel van de vierdelige serie “W02 in Kleur": Onderdrukking
Met kleurimpressies van één van 's werelds beste colouristen, Jakob Lagerweij
Begeleidende teksten door Jaap Visser, Matty Verkamman en Ad van Liempt
Luxe uitgave van 240 pagina's
- Wijnand Veeneman,
onderzoeker TU Delft
De Europese Commissie
stelt dat Nederland Europese
regels schendt en ook andere
vervoersbedrijven dan NS
toegang moet gunnen tot
het hoofdrailnet.
FOTO ANP SIESE VEENSTGA.
w