29?5 z. w f De Tweede Wereldoorlog op indrukwekkende wijze in kleur geïllustreerd 17 Bestel direct op pzc.nl/woii V J STAAT OVER WIE TREINEN MAG LATEN RIJDEN DEEL2 Volgens de plannen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zou de NS tot 2035 geen concurrentie hebben op de belangrijkste spoorverbindingen. De Europese Commissie stelt ech ter dat het kabinet hiermee nieuwe Europese regels schendt. Brussel eist dat het kabinet ook andere vervoersbedrijven in over weging neemt. Nederland stelt dat er al vóór deze Europese regels is VAN DE besloten het hoofdradnet weer aan de NS te gunnen, maar volgens de Europese Commissie moet er als nog worden aanbesteed om meer marktwerking te stimuleren. Concurrentie op het spoor zou tot meer, betere en goedkopere trein verbindingen moeten leiden. „Het is allereerst voor alle betrok kenen goed als er meer duidelijk heid komt”, stelt Gerrie Spaansen Als de staat plotseling moet aanbesteden, kan dat veel gedoe opleveren van de Autoriteit Consument Markt (ACM). „Wij doen geen uit spraak over de rechtszaak die nu loopt, maar geloven ook dat de rei ziger baat heeft bij concurrentie buiten de vergunning voor het hoofdradnet. Zo ontstaat er meer keus voor de reiziger. Maar er spe len meer belangen en marktwer king kan ook negatieve effecten hebben.” Daarmee doelt Spaansen op de maatschappelijke functie van de NS, dat ook treinen laat rijden in dunbevolkt gebied, waar het spoor financieel niet zo aantrekkelijk is voor het vervoersbedrijf. Onderzoeker Wij nand Veene man (TU Delft) ziet meer risico’s rond de rechtszaak: „Als de staat plotseling moet aanbesteden, kan dat veel gedoe opleveren. Vergelijk het met het stikstofdossier, waar bij we tien jaar geleden maatrege len hadden kunnen nemen, maar nu opeens razendsnel moeten handelen. Als de rechter besluit dat de staat de belangrijkste spoor verbindingen van Nederland moet aanbesteden, kan dat niet zomaar van de ene op de andere dag wor den geregeld.” Vooralsnog niets. In de rechtszaak, een zogeheten bodemprocedure, wordt in tegenstelling tot eerdere kortgedingen nu ruim de tijd ge nomen om de kwestie goed te on derzoeken. Arriva stelt dat de rei ziger baat heeft bij meer vervoer ders op het spoor en dat zij voor meer en beter openbaar vervoer kunnen zorgen. Dat is volgens onderzoeker Veeneman van TU Delft wat kort door de bocht: „Arriva doet prach tige dingen op de regionale lijnen, onder meer met aansluitingen tussen treinen en bussen. Maar het is een ander trucje dan wat de NS doet en het hoofdrailnet is inge wikkelder. Als Arriva meer stop treinen tussen de IC’s van de NS kan laten rijden, kan dat voor rei zigers positief uitpakken, maar ook dat is complex. We zullen eerst de uitspraak van deze bo demprocedure moeten afwachten, want het kan nog alle kanten op gaan.” Wat betekent het voor “Tck- reiziger? *>ls marktwerking Oinderdaad zo goed? Waarom steunt Europa Arriva? ECIAAL OR JOU r Éi PC: DINSDAG 28 MAART 2023 l NU BESCHIKBAAR I dagje uit SCAN SHOP De bijzondere boeken met uniek ingekleurde foto's geven de lezer een andere blik op de vijfjaar durende bezetting van Nederland. Het tweede deel van de vierdelige serie “W02 in Kleur": Onderdrukking Met kleurimpressies van één van 's werelds beste colouristen, Jakob Lagerweij Begeleidende teksten door Jaap Visser, Matty Verkamman en Ad van Liempt Luxe uitgave van 240 pagina's - Wijnand Veeneman, onderzoeker TU Delft De Europese Commissie stelt dat Nederland Europese regels schendt en ook andere vervoersbedrijven dan NS toegang moet gunnen tot het hoofdrailnet. FOTO ANP SIESE VEENSTGA. w

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 17