M d Vervoer van ammoniak zal drastisch stijgen Engelse steun bij protest tegen kerncentrales Provincie dreigt voor tonnen het schip in te gaan door uitbreiding natuurgebied 2 Volgens een nieuw rapport is het niet ondenkbaar: duizenden gevaarlijke giftreinen die door Zeeland gaan rijden. Hoe groot is de kans dat het ook gebeurt? 4 PZC.NL De potentiële effecten van een incident heel ver kunnen reiken Auto rijdt moeder en kind aan Man zit vast voor bedreiging Net als Ipg is ammoniak giftig, brandbaar en explosief Hoe meer treinen er rijden, hoe groter de ri sico’s. In Servië ontspoorde vorig jaar tijdens de kerstdagen een goe derentrein die ammoniak ver voerde. Daardoor ontstond een lek in een van de wagons. Tientallen mensen in de omgeving beland den met vergiftigingsverschijnse len in het ziekenhuis. Nee. In elk geval niet in die mate. Het schrikbarende getal dat de on derzoekers noemen, gaat over het meest extreme scenario, waarbij er op langere termijn heel veel vraag Een toverwoord bij de ‘energie- transitie’ is waterstof. Dat is een kleur- en reukloos gas dat heel veel energie kan bevatten. Als wa terstof wordt verbrand, komt die energie vrij. Op dit moment wordt waterstof nog vooral gebruikt als grondstof in de chemische indus trie, bijvoorbeeld om kunstmest te maken, zoals bij Yara in Sluiskil. North Sea Port, waaronder de Zeeuwse havens vallen, is de grootste waterstofspeler in de Be nelux. beurt de Belgische collega’s heeft aangesproken. „Het mag immers niet zo zijn dat de Provincie Zee land wordt geconfronteerd met een dubbele btw-heffing”, zo schrijft het provinciebestuur in een brief aan Provinciale Staten. Er is nu overleg tussen Nederland en Vlaanderen. Omdat in België een verjaringstermijn van drie jaar geldt, wordt de kans dat de Belgi sche btw van vóór 2020 nog terug komt, ingeschat als ‘gering’. Kans rijker is het bedrag dat over 2020 is betaald. Dat gaat om 38.000 euro. is vanuit Duitsland en Limburg naar ammoniak, die dan ook uit sluitend over het spoor wordt ver voerd. Dat is niet realistisch, zeg gen de onderzoekers ook zelf. De getallen moeten ‘geen eigen leven gaan leiden of uit de context ge haald worden’, waarschuwen zij. Tegelijkertijd willen zij wel dui delijk maken dat er onvermijdelijk veel meer gevaarlijke stoffen over de weg, het water en/of het spoor zullen gaan in Nederland. Het is af wachten wanneer en waar dat zal gebeuren. Op die plekken nemen de risico’s toe, met alle gevolgen van dien. Het kan bijvoorbeeld be tekenen dat een nieuwe wijk in de buurt niet kan doorgaan omdat - in de woorden van de onderzoekers - ‘de potentiële effecten van een inci dent heel ver kunnen reiken’. Belgische aannemer blijkt over de werkzaamheden aan Nederlandse kant Belgische btw in rekening te hebben gebracht. Het geld is afge dragen aan de Belgische belasting dienst. Inmiddels is gebleken dat de btw niet in België moest worden af gedragen, maar in Nederland. De Nederlandse belastingdienst heeft de provincie een naheffingsaanslag van 650.000 euro opgelegd. Daar kan nog rente bovenop komen. Dat betekent dat de provincie twee keer de pineut zou zijn. Zij heeft daarover inmiddels uitge breid gesproken met de Neder landse belastingdienst, die op zijn Wie het onderzoek leest, slaat de schrik om het hart. De overgang naar schone energie, met een be langrijke rol voor groene waterstof, zorgt waarschijnlijk voor veel meer gevaarlijke stoffen die moeten wor den vervoerd. Daarbij gaat het vooral om ammoniak. In elk geval een deel van het transport zal per trein en over het water gebeuren. Vanuit de Zeeuwse havens kan het in het uiterste geval gaan om 145.000 wagons ammoniak per jaar, zo staat in het rapport dat Arcadis, Berenschot en TNO hebben opge steld. Dat komt, volgens een grove rekensom, neer op gemiddeld twintig ammoniaktransporten per dag. Ter vergelijking: de bekende Ipg-treinen - nu het gevaarlijkste transport door Zeeland - zijn goed voor 10.000 wagons per jaar. „We willen laten zien dat we solidair zijn met Zeeuwen die de komst van nieuwe kerncentra les bij Borssele af wijzen”, zegt Roy Pumfrey, woord voerder van de anti kernenergie groep Stop Hinkley. Het moment was be wust gekozen. Deze week bracht een Zeeuwse delegatie met gedeputeerden Jo-Annes de Bat en Dick van der Velde alsook burgemees ter Gerben Dijkster- huis van de ge meente Borsele een bezoek aan Hinkley Point. Daar bouwt de Franse energiereus EDE samen met een Het West-Zeeuws-Vlaamse na tuurgebied, op de grens met België, werd tussen 2016 en 2020 met 120 hectare uitgebreid. Het overgrote deel daarvan bevindt zich op Bel gisch grondgebied. De werkzaam heden waren onderdeel van het na- tuurherstel in de Westerschelde. De provincie Zeeland dreigt nu, drie jaar na afronding van het pro ject, flink het schip in te gaan. De Chinese partner een nieuwe kerncen trale, pal naast twee oudere kerncentra les waarvan er een is gesloten. De delega tieleden wilden zich laten informeren over de bouwen we ten hoe de regio het gigantische nucle aire project ervaart, nu het kabinet Bors sele heeft aangewe zen als voorkeurslo catie voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Het kabinet kiest voor de bouw van twee EPR III-centrales, het zelfde type dat EDF in Hinkley Point bouwt. De PZC peilde onlangs de stemming in So merset over de kern centrale in aan bouw. Daaruit blijkt dat de bevolking vooral de zegenin gen van het nucle aire project telt. De bouw van Hinkley Point C, zoals de nieuwe kerncen trale heet, levert veel nieuwe en goed be taalde banen op. Lo kale ondernemers profiteren van de toestroom aan bouwarbeiders. Bo vendien steekt EDF onder de titel ‘com munity funding’ miljoenen euro's in lokale besturen, goede doelen en sportvoorzieningen. ZATERDAG 25 MAART 2023 PC Giftreinen door - Arcadis, Berenschot en TNO RETRANCHEMENT WAT VINDT U? Doe ook mee aan de poll op pzc.nl Oneens - Rolf Bosboom THOLEN HOEK Stroom naar de Toekomst, een Zeeuwse actie groep die tegen de bouw van twee nieuwe kerncen trales bij Borssele is, krijgt onver wacht steun uit Engeland. Leden van Stop Hinkley hielden bij de kerncentrale in aan bouw in het graafschap So merset een span doek met ‘Bors sele 2 en 3, doch ’tnie’ vast. Leden van de Britse antikernenergie groep Stop Hinkley, foto stop hinkley Gisteren: Het gaat niet goed met de acceptatie van homo’s (1466 reacties) Nieuwe stelling: Voor groene energie neem ik ammoniaktreinen voor lief Een moeder en kind zijn gister middag gewond geraakt bij een aanrijding. De vrouw fietste met haar kind over de Molen - vlietsedijk in Tholen, toen ze werden aange reden door een personenauto. De fiets brak door het ongeval in tweeën. De hulpdiensten ontvingen de melding rond 14.10 uur. Moe der en kind wer den overge bracht naar het ziekenhuis om aan hun verwon dingen te wor den behandeld. Daarna heeft de politie samen met agenten van Team Verkeer het ongeval on derzocht. Een 60-jarige man uit Hoek is donderdagavond aangehouden. Hij zou een plaatsgenoot op straat hebben bedreigd met een wapen. Agenten zijn di rect na de mel ding van de be dreiging rond 21.00 uur naar de Gerberalaan gereden. Daar zagen zij een man lopen die aan het signale ment voldeed. Agenten trokken uit voorzorg hun wapen bij de aanhouding. De verdachte had geen wapen bij zich. Later is bij onderzoek in zijn woning wel een wapen in beslag genomen. De verdachte zit vast voor ver hoor. Hoe gevaarlijk is ammoniak? De uitbreiding van ’t Zwin dreigt een kostbaar staartje te krijgen voor de provincie Zeeland. De strop kan oplopen tot ruim zes ton. Zo veel transporten door Zeel and, gaat dat ook gebeuren? Klinkt eng, maar wat is nu het ver band met schone energie? Protest van de SP in 2004 te gen ammoniaktreinen door dichtbevolkte gebieden. In 2005 perkte het kabinet de transpor ten sterk in vanwege de veilig heidsrisico’s. Dat standpunt wil het kabinet nog dit jaar ‘herij ken’. FOTO ANP 51% m Eens Frank Balkenende Borssele Rolf Bosboom Vlissingen/Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 30