M
d
Vervoer van ammoniak zal drastisch stijgen
Engelse steun
bij protest tegen
kerncentrales
Provincie dreigt voor tonnen het schip in
te gaan door uitbreiding natuurgebied
2
Volgens een nieuw rapport is het niet
ondenkbaar: duizenden gevaarlijke
giftreinen die door Zeeland gaan rijden.
Hoe groot is de kans dat het ook
gebeurt?
4
PZC.NL
De potentiële
effecten van een
incident heel ver
kunnen reiken
Auto rijdt
moeder en
kind aan
Man zit
vast voor
bedreiging
Net als Ipg is ammoniak giftig,
brandbaar en explosief Hoe meer
treinen er rijden, hoe groter de ri
sico’s. In Servië ontspoorde vorig
jaar tijdens de kerstdagen een goe
derentrein die ammoniak ver
voerde. Daardoor ontstond een lek
in een van de wagons. Tientallen
mensen in de omgeving beland
den met vergiftigingsverschijnse
len in het ziekenhuis.
Nee. In elk geval niet in die mate.
Het schrikbarende getal dat de on
derzoekers noemen, gaat over het
meest extreme scenario, waarbij er
op langere termijn heel veel vraag
Een toverwoord bij de ‘energie-
transitie’ is waterstof. Dat is een
kleur- en reukloos gas dat heel
veel energie kan bevatten. Als wa
terstof wordt verbrand, komt die
energie vrij. Op dit moment wordt
waterstof nog vooral gebruikt als
grondstof in de chemische indus
trie, bijvoorbeeld om kunstmest te
maken, zoals bij Yara in Sluiskil.
North Sea Port, waaronder de
Zeeuwse havens vallen, is de
grootste waterstofspeler in de Be
nelux.
beurt de Belgische collega’s heeft
aangesproken. „Het mag immers
niet zo zijn dat de Provincie Zee
land wordt geconfronteerd met een
dubbele btw-heffing”, zo schrijft
het provinciebestuur in een brief
aan Provinciale Staten.
Er is nu overleg tussen Nederland
en Vlaanderen. Omdat in België
een verjaringstermijn van drie jaar
geldt, wordt de kans dat de Belgi
sche btw van vóór 2020 nog terug
komt, ingeschat als ‘gering’. Kans
rijker is het bedrag dat over 2020 is
betaald. Dat gaat om 38.000 euro.
is vanuit Duitsland en Limburg
naar ammoniak, die dan ook uit
sluitend over het spoor wordt ver
voerd. Dat is niet realistisch, zeg
gen de onderzoekers ook zelf. De
getallen moeten ‘geen eigen leven
gaan leiden of uit de context ge
haald worden’, waarschuwen zij.
Tegelijkertijd willen zij wel dui
delijk maken dat er onvermijdelijk
veel meer gevaarlijke stoffen over
de weg, het water en/of het spoor
zullen gaan in Nederland. Het is af
wachten wanneer en waar dat zal
gebeuren. Op die plekken nemen
de risico’s toe, met alle gevolgen
van dien. Het kan bijvoorbeeld be
tekenen dat een nieuwe wijk in de
buurt niet kan doorgaan omdat - in
de woorden van de onderzoekers -
‘de potentiële effecten van een inci
dent heel ver kunnen reiken’.
Belgische aannemer blijkt over de
werkzaamheden aan Nederlandse
kant Belgische btw in rekening te
hebben gebracht. Het geld is afge
dragen aan de Belgische belasting
dienst. Inmiddels is gebleken dat de
btw niet in België moest worden af
gedragen, maar in Nederland. De
Nederlandse belastingdienst heeft
de provincie een naheffingsaanslag
van 650.000 euro opgelegd. Daar
kan nog rente bovenop komen.
Dat betekent dat de provincie
twee keer de pineut zou zijn. Zij
heeft daarover inmiddels uitge
breid gesproken met de Neder
landse belastingdienst, die op zijn
Wie het onderzoek leest, slaat de
schrik om het hart. De overgang
naar schone energie, met een be
langrijke rol voor groene waterstof,
zorgt waarschijnlijk voor veel meer
gevaarlijke stoffen die moeten wor
den vervoerd. Daarbij gaat het
vooral om ammoniak. In elk geval
een deel van het transport zal per
trein en over het water gebeuren.
Vanuit de Zeeuwse havens kan
het in het uiterste geval gaan om
145.000 wagons ammoniak per jaar,
zo staat in het rapport dat Arcadis,
Berenschot en TNO hebben opge
steld. Dat komt, volgens een grove
rekensom, neer op gemiddeld
twintig ammoniaktransporten per
dag. Ter vergelijking: de bekende
Ipg-treinen - nu het gevaarlijkste
transport door Zeeland - zijn goed
voor 10.000 wagons per jaar.
„We willen laten
zien dat we solidair
zijn met Zeeuwen
die de komst van
nieuwe kerncentra
les bij Borssele af
wijzen”, zegt Roy
Pumfrey, woord
voerder van de anti
kernenergie groep
Stop Hinkley. Het
moment was be
wust gekozen. Deze
week bracht een
Zeeuwse delegatie
met gedeputeerden
Jo-Annes de Bat en
Dick van der Velde
alsook burgemees
ter Gerben Dijkster-
huis van de ge
meente Borsele een
bezoek aan Hinkley
Point.
Daar bouwt de
Franse energiereus
EDE samen met een
Het West-Zeeuws-Vlaamse na
tuurgebied, op de grens met België,
werd tussen 2016 en 2020 met 120
hectare uitgebreid. Het overgrote
deel daarvan bevindt zich op Bel
gisch grondgebied. De werkzaam
heden waren onderdeel van het na-
tuurherstel in de Westerschelde.
De provincie Zeeland dreigt nu,
drie jaar na afronding van het pro
ject, flink het schip in te gaan. De
Chinese partner een
nieuwe kerncen
trale, pal naast twee
oudere kerncentra
les waarvan er een is
gesloten. De delega
tieleden wilden zich
laten informeren
over de bouwen we
ten hoe de regio het
gigantische nucle
aire project ervaart,
nu het kabinet Bors
sele heeft aangewe
zen als voorkeurslo
catie voor de bouw
van twee nieuwe
kerncentrales. Het
kabinet kiest voor de
bouw van twee EPR
III-centrales, het
zelfde type dat EDF
in Hinkley Point
bouwt. De PZC
peilde onlangs de
stemming in So
merset over de kern
centrale in aan
bouw. Daaruit blijkt
dat de bevolking
vooral de zegenin
gen van het nucle
aire project telt. De
bouw van Hinkley
Point C, zoals de
nieuwe kerncen
trale heet, levert veel
nieuwe en goed be
taalde banen op. Lo
kale ondernemers
profiteren van de
toestroom aan
bouwarbeiders. Bo
vendien steekt EDF
onder de titel ‘com
munity funding’
miljoenen euro's in
lokale besturen,
goede doelen en
sportvoorzieningen.
ZATERDAG 25 MAART 2023
PC
Giftreinen door
- Arcadis, Berenschot en TNO
RETRANCHEMENT
WAT VINDT U?
Doe ook mee aan de poll op pzc.nl
Oneens
- Rolf Bosboom
THOLEN
HOEK
Stroom naar de
Toekomst, een
Zeeuwse actie
groep die tegen de
bouw van twee
nieuwe kerncen
trales bij Borssele
is, krijgt onver
wacht steun uit
Engeland. Leden
van Stop Hinkley
hielden bij de
kerncentrale in
aan bouw in het
graafschap So
merset een span
doek met ‘Bors
sele 2 en 3, doch
’tnie’ vast.
Leden van de Britse antikernenergie
groep Stop Hinkley, foto stop hinkley
Gisteren: Het gaat niet goed met de
acceptatie van homo’s (1466 reacties)
Nieuwe stelling: Voor groene energie
neem ik ammoniaktreinen voor lief
Een moeder en
kind zijn gister
middag gewond
geraakt bij een
aanrijding. De
vrouw fietste
met haar kind
over de Molen -
vlietsedijk in
Tholen, toen ze
werden aange
reden door een
personenauto.
De fiets brak
door het ongeval
in tweeën. De
hulpdiensten
ontvingen de
melding rond
14.10 uur. Moe
der en kind wer
den overge
bracht naar het
ziekenhuis om
aan hun verwon
dingen te wor
den behandeld.
Daarna heeft de
politie samen
met agenten van
Team Verkeer
het ongeval on
derzocht.
Een 60-jarige
man uit Hoek is
donderdagavond
aangehouden.
Hij zou een
plaatsgenoot op
straat hebben
bedreigd met
een wapen.
Agenten zijn di
rect na de mel
ding van de be
dreiging rond
21.00 uur naar
de Gerberalaan
gereden. Daar
zagen zij een
man lopen die
aan het signale
ment voldeed.
Agenten trokken
uit voorzorg hun
wapen bij de
aanhouding. De
verdachte had
geen wapen bij
zich. Later is bij
onderzoek in zijn
woning wel een
wapen in beslag
genomen. De
verdachte zit
vast voor ver
hoor.
Hoe gevaarlijk is ammoniak?
De uitbreiding van ’t Zwin dreigt
een kostbaar staartje te krijgen
voor de provincie Zeeland. De
strop kan oplopen tot ruim zes
ton.
Zo veel transporten door Zeel
and, gaat dat ook gebeuren?
Klinkt eng, maar wat is nu het ver
band met schone energie?
Protest van de SP in 2004 te
gen ammoniaktreinen door
dichtbevolkte gebieden. In 2005
perkte het kabinet de transpor
ten sterk in vanwege de veilig
heidsrisico’s. Dat standpunt wil
het kabinet nog dit jaar ‘herij
ken’. FOTO ANP
51% m
Eens
Frank Balkenende
Borssele
Rolf Bosboom
Vlissingen/Terneuzen