M 21 -'c Cl 1 15 ^7 i - r 1 j 4 KETEN IN NEDERLAND, OMZETTEN IN FYSIEKE ZAKEN STIJGEN Wij maken de keuze voorde klant, bij Smyths wordt de klant overvoerd Met Smyths komt er een kapi taalkrachtige speler bij op de Ne derlandse speelgoedmarkt. Dat de Ierse multinational in boekjaar 2021/22 475 miljoen euro winst maakte op een omzet van bijna 1,5 miljard, is een aanwijzing dat er wel degelijk nog brood zit in de speelgoedhandel. Nu staat er iets anders op de eta lage: Planet Happy. De bescheiden speelgoedketen, met zaken in Driebergen, Arnhem en Nijme gen, nam Knutsel Frutsel twee jaar geleden over van de moegestreden eigenaar, via crowdfunding. „Ban ken staan niet te springen om winkelovernames te financieren, laat staan speelgoedwinkels”, zegt eigenaar Mark Ligteringen. Waterspeelbaan De winkel bloeit na een verbou wing weer. Binnenkort komen er een zandbak en waterspeelbaan in de achtertuin, om de beleving voor de jonge klant zo aantrekke lijk mogelijk te maken. Want bele ving, dat biedt internet niet. „Het verhaal leeft dat online zo winst gevend is, maar dat is een fabeltje. Internet is een noodzakelijk kwaad. Ik heb meer stress van Wegsnoepen Maar of er plek genoeg is voor de twintig megawinkels van Smyths, is de vraag. Ondanks de halvering is Nederland met bijna 550 speel goedzaken nog altijd goed voor zien. Assies van Intertoys, die in 2018 betrokken was bij de eerste poging van Smyths om naar Ne derland te komen, ziet het de Ieren toch wel lukken. „Op lokaal niveau zeker. Ze weten wat ze doen. Ze zullen vooral omzet wegsnoepen bij internetverkoop. Als wij win kels renoveren of openen, zien we onze omzet stijgen. Dat gaat ten koste van internet, niet van andere winkels.” Ook speelgoedspecialist Planet Happy ligt niet wakker van de Ierse opmars. „Misschien als ik In tertoys of Toychamp was, met hetzelfde assortiment,” zegt eige naar Ligteringen. „Ik probeer me vooral te onderscheiden van de grote spelers. Wij maken de keuze voor de klant, in een zaak als Smyths wordt de consument over voerd.” noeg, te danken aan corona. Tij dens alle lockdowns merkten klanten hoezeer ze het winkelen misten. „Mensen vinden online kopen minder gezellig. Een cadeau samen uitzoeken is leuker in een echte winkel.” Huishoudens hebben in coro- natijd ook de connectie tussen ou ders en kinderen herontdekt, weet Assies. Men is meer thuis gaan spelen: volwassenen gingen bij voorbeeld Legodoosjes bouwen. Dat is goed bevallen, daar gaan mensen mee door.” De speelgoedbranche heeft er daarmee een nieuwe doelgroep bij: kidults. Volwassenen die speel goed uitzoeken omdat ze daar een goed gevoel bij hebben. „Dat kan Lego Star Wars zijn, games of bordspellen. En het afgelopen jaar zagen we ook veel volwassen Pokémonverzamelaars.” Ook de kleine speelgoedwinke- lier ontworstelt zich aan de wurg greep van internet. Vier jaar gele den ging de aanval van de Amster damse speelgoedwinkel Knutsel Frutsel op webkopende klanten, het land door. ‘Wil je dat Knutsel Frutsel blijft bestaan?’ stond toen op de dichtgeplakte gevel. ‘Kom binnen. Kijk, vraag, en koop.’ Dodo De komst van het Ierse miljarden bedrijf is opvallend. Want gingen speelgoedwinkels de afgelopen twintig jaar niet de weg van de dodo? Waren er in 2004 nog 1100 zaken, volgens het CBS zijn het er nu de helft minder: 545. Bart Smit verdween uit het straatbeeld en in 2019 ging zelfs marktleider Inter toys failliet, na een zwerftocht langs buitenlandse investeerders met weinig vingertoppengevoel voor de speelgoedbranche. Maar zie daar. Intertoys leeft weer. Overgenomen door het Am sterdamse Mirage Retail, dat zich eerder over Blokker en BCC ont fermde. „In 2021 hebben we een heel gezonde winst gemaakt, in 2022 nog wat beter”, zegt Inter- toysdirecteur Eddy Assies. „De omzet ligt rond de 250 miljoen. De afgelopen drie jaar hebben we zelfs 25 winkels geopend en 15 franchisers toegevoegd.” De keten wapende zich volgens Assies in een vorig leven onvol doende tegen internet. „Maar sinds najaar 2022 groeit bij ons het winkelaandeel sneller dan online. In de laatste maanden zien we zelfs dat internet krimpt en win kels groeien. Dat is echt een trend breuk.” Volgens Assies is dat, wrang ge zien geen enorme groei in de om zetten. De markt lijkt nu een ge zonde omvang te hebben. Maar ik denk ook niet dat de omzetten verder zullen dalen. Kinderen blij ven spelen.” Het overaanbod van speelgoed winkels, met veel eenheidsworst, zat de branche volgens haar lang dwars. „Er waren te veel winkels en er was te weinig vraag. Daar kwam internet nog bij. Maar door al die faillissementen de afgelopen jaren zijn er gaten gevallen, waar door hier en daar plek is voor nieuwe zaken.” mijn internethandel dan van mijn winkels.” Het is een simpele rekensom. Het gemiddelde verjaarscadeautje kost 10 euro. Minus btw blijft daar 8,50 van over. Daar moeten inkoop en alle kosten nog van af. Een win kel is dan klaar, maar met internet komt daar nog 6 tot 8 euro bij aan verzendkosten, een doosje, de kos ten voor opslag en logistiek. Die omslag ontgaat ook retail- econoom Gerarda Westerhuis van ABN Amro niet. „Er is een nieuw evenwicht ontstaan,” zegt ze. „Na corona zijn mensen teruggekeerd naar de winkel. Dat is een alge mene trend. Dat zie je bij kleding, maar ook bij speelgoed. Mensen willen winkelen omdat ze het op internet minder gezellig vinden.” Er is volgens haar sprake van herstel, maar niet van een ople ving in de speelgoedsector. „We ri ■staakt b De kleine speelgoedketen Planet Happy wil zich onderscheiden van grote concurrenten als Smyths en Intertoys. fotosimonlenskens Een Engelse vestiging van Smyths Toys Superstores.fotogetty - Mark Ligteringen, Planet Happy GO ZATERDAG 18 MAART 2023 .4'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 15