O 9 Het Goese Lyceum, locatie O ran jeweg. archieffoto johan van der hemden FENNADEVOS OPINIE De locatie Oranjeweg van Pontes Het Goese Lyceum kreeg een onvoldoende van de Onderwijs inspectie. Voor oud- leerlinge Fennade Vos was dit de reden om een opiniestuk te schrijven. Ze schreef een ode aan haar oude school. ferentiatie? Daarnaast was ik vooral in mijn laatste twee jaar geen modelleerling. Ik kreeg een zware depressie, wat het voor mij moeilijk maakte om überhaupt onderwijs te volgen. Op school werd er hard aan de slag gegaan om een leerplan op maat te maken en zo kon ik mijn examen jaar spreiden over twee jaar. Vooral wiskunde was een probleem. Het wilde maar niet lukken. Maar ge lukkig had ik een fantastische wis kundedocente, Bracha van Steen bergen, die uren, nee dagen, extra werk gehad heeft om mij wis kunde eindelijk te laten begrijpen. Ze verloor nooit het vertrouwen in mij. Mijn mentoren in die jaren, Mariëlle Speelziek en Angelo van der Goore, hebben mij er echt doorheen getrokken. Als ik er bij voorbeeld niet was omdat ik me zelf zo slecht voelde, kreeg ik een motiverend belletje om wel te ko men en ze boden altijd een luiste rend oor. Alle docenten hebben echt een stapje extra gedaan om mij te helpen met het behalen van een vwo-diploma en daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor. Dus hoezo bij dreigende overschrijding van de norm expres op een lager niveau uit laten stromen? Ik heb gewoon een vwo-diploma hoor. den leerlingen niet geprikkeld worden om zelf na te denken. Ook hier ben ik het niet mee eens. Ik ben heel mijn schoolcarrière bezig geweest met het afvuren van kriti sche vragen over de leerstof naar mijn docenten, op het irritante af. man van natuurkunde naar Walibi om proefjes te doen en zo kan ik nog wel even doorgaan. En na tuurlijk zijn niet alle lessen altijd zo leuk, maar dat hoort erbij. Dus hoezo weinig variatie? Ook zou- Ik kreeg altijd een antwoord en werd vaak gestimuleerd om nog verder te denken. Zo werd ik door meneer Van Vugt van maatschap pijleer uitgedaagd om na te den ken over het perfecte politieke be stel na een discussie over de zin en onzin van democratie. Zo, nu weet u het, Het Goese Ly ceum laat leerlingen niet te mak kelijk vallen. Ik heb een fantasti sche tijd gehad op het Pontes en dat is grotendeels te danken aan de betrokken en goede docenten. Nu Covid voorbij is, wordt al snel weer vergeten dat ook zij in de frontlinie stonden en daardoor ge lukkig ook wat meer waardering kregen. Ik hoop dat die lof nog wat langer blijft hangen en dat het rap port van de Onderwijsinspectie ergens in een diepe la eindigt en het licht niet meer ziet. Fenna de Vos is student geschiedenis en Russische Studies aan de Univer- siteitvan Leiden en oud-leerling van Pontes Het Goese Lyceum. Verwijten Een van de verwijten is dat er te weinig begeleiding op maat is en dat de school leerlingen ‘bij drei gende overschrijding van de norm expres op een lager niveau laat uit stromen’. Laat mijn loopbaan op het Pontes dit nou net mooi ont krachten. Toen ik startte in vwo 4 was ik op zoek naar extra uitda ging. Ik mocht geschiedenis als ex tra vak volgen boven op mijn dub- belprofiel. Roostertechnisch was dat lastig en het leverde ook voor de docenten meer werk op, maar toch werd ik aangemoedigd om dit te doen. Dus hoezo te weinig dif- Weinig variatie? Ook zou er te weinig variatie in lessen zijn. Daar ben ik het we derom mee oneens. Wat heb ik ge noten van het behandelen van de Canterbury Tales bij Engels door mevrouw Harrison, columns schrijven bij Nederlands met me vrouw Videler, met meneer Hage- Laat mijn loopbaan op het Pontes dit nou net mooi ontkrachten Ik heb een fantastische tijd gehad op het Pontes en dat is grotendeels te danken aan de betrokken en goede docenten et is maandagmiddag. Voor mij als student geschiedenis en Rus- g|| III sische studies bete- Mï kent dat, dat ik op mijn vaste stek in de universiteits bibliotheek van Leiden hard bezig ben met het onder de knie krijgen van de Russische grammatica. Tot dat mijn focus wordt onderbroken door een notificatie op mijn tele foon. PZC: ‘Het Goese Lyceum laat leerlingen te makkelijk vallen.’ Ik krijg nog net geen attaque als ik dat lees. Want ik ben het hier absoluut niet mee eens. Dan zult u vast denken: Wat heeft een Leidse student nou in te brengen tegen een kritisch rapport van de onder wijsinspectie’. Nou, kort gezegd: veel. Waar de Onderwijsinspectie een paar lessen bezoekt, heb ik daar zeven jaar rondgelopen als vwo-scholier. En in die zeven jaar heb ik niet stilgezeten: ik ben lid geweest van de leerlingenraad en in mijn laatste jaar zelfs leerlinglid in de medezeggenschapsraad. Mijn boosheid slinkt langzamer hand als ik terugdenk aan mijn herinneringen aan het onderwijs op Het Goese Lyceum. Hierin neem ik u graag mee. i O::. k Mil I 1 V' De op deze pagina geplaatste opiniestukken vindt u ook op onze website onder het kopje Opinie Fenna de Vos Goes ‘Goese Lyceum laat leerlingen echt niet te makkelijk vallen’ GO VRIJDAG 17 MAART 2023 - ƒ,7 - •‘-'1' -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 37