O
9
Het Goese Lyceum, locatie O ran jeweg. archieffoto johan van der hemden
FENNADEVOS
OPINIE
De locatie Oranjeweg
van Pontes Het
Goese Lyceum kreeg
een onvoldoende van
de Onderwijs
inspectie. Voor oud-
leerlinge Fennade Vos
was dit de reden om
een opiniestuk te
schrijven. Ze schreef
een ode aan haar
oude school.
ferentiatie? Daarnaast was ik
vooral in mijn laatste twee jaar
geen modelleerling. Ik kreeg een
zware depressie, wat het voor mij
moeilijk maakte om überhaupt
onderwijs te volgen.
Op school werd er hard aan de slag
gegaan om een leerplan op maat te
maken en zo kon ik mijn examen
jaar spreiden over twee jaar. Vooral
wiskunde was een probleem. Het
wilde maar niet lukken. Maar ge
lukkig had ik een fantastische wis
kundedocente, Bracha van Steen
bergen, die uren, nee dagen, extra
werk gehad heeft om mij wis
kunde eindelijk te laten begrijpen.
Ze verloor nooit het vertrouwen in
mij. Mijn mentoren in die jaren,
Mariëlle Speelziek en Angelo van
der Goore, hebben mij er echt
doorheen getrokken. Als ik er bij
voorbeeld niet was omdat ik me
zelf zo slecht voelde, kreeg ik een
motiverend belletje om wel te ko
men en ze boden altijd een luiste
rend oor. Alle docenten hebben
echt een stapje extra gedaan om
mij te helpen met het behalen van
een vwo-diploma en daar ben ik
ze eeuwig dankbaar voor. Dus
hoezo bij dreigende overschrijding
van de norm expres op een lager
niveau uit laten stromen? Ik heb
gewoon een vwo-diploma hoor.
den leerlingen niet geprikkeld
worden om zelf na te denken. Ook
hier ben ik het niet mee eens. Ik
ben heel mijn schoolcarrière bezig
geweest met het afvuren van kriti
sche vragen over de leerstof naar
mijn docenten, op het irritante af.
man van natuurkunde naar Walibi
om proefjes te doen en zo kan ik
nog wel even doorgaan. En na
tuurlijk zijn niet alle lessen altijd
zo leuk, maar dat hoort erbij. Dus
hoezo weinig variatie? Ook zou-
Ik kreeg altijd een antwoord en
werd vaak gestimuleerd om nog
verder te denken. Zo werd ik door
meneer Van Vugt van maatschap
pijleer uitgedaagd om na te den
ken over het perfecte politieke be
stel na een discussie over de zin en
onzin van democratie.
Zo, nu weet u het, Het Goese Ly
ceum laat leerlingen niet te mak
kelijk vallen. Ik heb een fantasti
sche tijd gehad op het Pontes en
dat is grotendeels te danken aan de
betrokken en goede docenten. Nu
Covid voorbij is, wordt al snel
weer vergeten dat ook zij in de
frontlinie stonden en daardoor ge
lukkig ook wat meer waardering
kregen. Ik hoop dat die lof nog wat
langer blijft hangen en dat het rap
port van de Onderwijsinspectie
ergens in een diepe la eindigt en
het licht niet meer ziet.
Fenna de Vos is student geschiedenis
en Russische Studies aan de Univer-
siteitvan Leiden en oud-leerling van
Pontes Het Goese Lyceum.
Verwijten
Een van de verwijten is dat er te
weinig begeleiding op maat is en
dat de school leerlingen ‘bij drei
gende overschrijding van de norm
expres op een lager niveau laat uit
stromen’. Laat mijn loopbaan op
het Pontes dit nou net mooi ont
krachten. Toen ik startte in vwo 4
was ik op zoek naar extra uitda
ging. Ik mocht geschiedenis als ex
tra vak volgen boven op mijn dub-
belprofiel. Roostertechnisch was
dat lastig en het leverde ook voor
de docenten meer werk op, maar
toch werd ik aangemoedigd om dit
te doen. Dus hoezo te weinig dif-
Weinig variatie?
Ook zou er te weinig variatie in
lessen zijn. Daar ben ik het we
derom mee oneens. Wat heb ik ge
noten van het behandelen van de
Canterbury Tales bij Engels door
mevrouw Harrison, columns
schrijven bij Nederlands met me
vrouw Videler, met meneer Hage-
Laat mijn loopbaan
op het Pontes
dit nou net
mooi ontkrachten
Ik heb een
fantastische tijd
gehad op het Pontes
en dat is grotendeels
te danken aan de
betrokken en goede
docenten
et is maandagmiddag.
Voor mij als student
geschiedenis en Rus-
g|| III sische studies bete-
Mï kent dat, dat ik op
mijn vaste stek in de universiteits
bibliotheek van Leiden hard bezig
ben met het onder de knie krijgen
van de Russische grammatica. Tot
dat mijn focus wordt onderbroken
door een notificatie op mijn tele
foon. PZC: ‘Het Goese Lyceum laat
leerlingen te makkelijk vallen.’
Ik krijg nog net geen attaque als
ik dat lees. Want ik ben het hier
absoluut niet mee eens. Dan zult u
vast denken: Wat heeft een Leidse
student nou in te brengen tegen
een kritisch rapport van de onder
wijsinspectie’. Nou, kort gezegd:
veel. Waar de Onderwijsinspectie
een paar lessen bezoekt, heb ik
daar zeven jaar rondgelopen als
vwo-scholier. En in die zeven jaar
heb ik niet stilgezeten: ik ben lid
geweest van de leerlingenraad en
in mijn laatste jaar zelfs leerlinglid
in de medezeggenschapsraad.
Mijn boosheid slinkt langzamer
hand als ik terugdenk aan mijn
herinneringen aan het onderwijs
op Het Goese Lyceum. Hierin
neem ik u graag mee.
i
O::. k Mil
I 1
V'
De op deze pagina geplaatste opiniestukken vindt
u ook op onze website onder het kopje Opinie
Fenna de Vos
Goes
‘Goese Lyceum laat leerlingen
echt niet te makkelijk vallen’
GO VRIJDAG 17 MAART 2023
-
ƒ,7 - •‘-'1'
-