AUTO Hoe een volbloed de Italiaanse sportstal verrijkt Ferrari beloofde jarenlang nooit met een SUV te komen. Maar nu presenteert het merk toch de hoge, vierzits Purosangue. En wat op een onmogelijke missie leek, blijkt toch haalbaar: de auto rijdt als een echte sportauto. 18 VRAAG ANTWOORD Waarom worden stillere banden niet verplicht? Ben ik aansprakelijk bij een terugroepactie? Het geluid van detwaalfcilinder motor is overweldigend: diep, vol soul en emotie TIPS VOOR ALLEDAG natie van carrosserie en aandrijflijn. En al klinkt de auto net iets minder schel dan in de lage sportwagens van Ferrari, het geluid is overweldigend: diep, vol soul en emotie. Gekoppeld aan de nieuwe acht- trapsautomaat die op de achteras ligt, ram je met de grote flippers (hendeltjes bij het stuur) door de verzetten alsof het een lage sportwagen is. Met 725 pk (533 kW) is de auto snel genoeg: 3,3 tellen tot 100 km/u en in 10,7 zitje op de 200 km/u. Best rijdende SUV Het systeem werkt zo goed dat de anti- rolstangen verdwenen: de dempers hou den de auto vlak genoeg. Dit in combina tie met vierwielsturing en vierwielaan- oto’s doen een auto wel vaker te kort, maar om een goede in druk van de Purosangue te krijgen, moetje hem echt in levenden lijve zien. Dat blijkt wel uit de re actie van de vele wintersporters tijdens de persintroductie in de Dolomieten. De skiërs verrekken bijkans hun nek om te zien waar dat motorkabaal vandaan komt. Na verbazing en bewondering, volgt al tijd de lach. Nu zijn we in Italië, waar re acties op iets met een Ferrari-logo altijd positief zijn, maar ook voor de Italianen blijkt dit toch echt iets nieuws. Purosangue is Italiaans voor volbloed. De naam is om te benadrukken dat dit wel degelijk een échte Ferrari is. Ondanks de hoogte en de vier deuren. Ferrari ha mert er intussen op dat het géén SUV is, maar een heel nieuw concept. De auto verschilt qua carrosserie inderdaad veel van modellen waarmee hij gaat concurreren, zoals de Lam borghini Urus en de Aston Martin DBX. Motorgeweld Met krap 1,60 meter hoogte is deze SUV re latief laag, en de neus is relatief lang om de mo- tor achter de vooras kwijt te kunnen. Dat is voor een goede gewichts verdeling. Verder heeft Ferrari niet zomaar voor een motor geko zen. Waar Lamborghini voor zijn Urus een brave V8 haalde bij Audi, zet Ferrari de 6,5 liter grote V12, een twaalfcilinder dus, uit de 812 Superfast in de Purosan gue. Zonder turbo’s, maar met bizar veel toerengeweld. Het eindresultaat is een unieke combi- De ommekeer Als je Ferrari vraagt waarom het zijn be lofte om geen SUV-achtige auto te maken breekt, wordt er niet gerept over verkoop cijfers en winst. Volgens het bedrijf zit het hem in de vordering van de techniek. „In het verleden was het niet mogelijk om een auto in dit segment te laten rijden zoals een Ferrari moet rijden. Maar nu kan dat wel.” Men doelt dan vooral op de nieuwe actieve wielophan- ging die speciaal voor de Purosangue is ontwik- keld en zijn gelijke niet j kent in de autowereld. Door kleine sterke elektromotoren kan de demping per wiel wor- den versneld of ver- traagd, waardoor de auto niet alleen bijzonder com fortabel is voor iets met zulke dynamische ambities, maar er ook nauwelijks sprake is van overhellen. VRIJDAG 17 MAART 2023 GO ROY KLEIJWEGT Daar hoeft u zich geen zor gen over te maken. Het is in Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Van de RDW ontving ik een melding van een terugroep actie. Het gaat om een de fect in de reminrichting van mijn Opel Crossland X. Hierdoor kan het oliefilter verstopt raken met deeltjes van de distributieriem, waardoor de rembekrachti- ging kan uitvallen. Mogelijk gevaar: een verkeersonge val met letselschade. De dealer meldde mij dat Opel nog niet weet hoe het defect moet worden aan gepakt. Maar ik hoefde mij geen zorgen te maken en zou later nog wel een be richt krijgen. Kan ik aan sprakelijk gesteld worden voor de schade bij een on geval waarbij mijn auto be trokken is, nu ik bekend ben met dit mogeiijke de fect? —Ad Martens Wij wonen aan een drukke, hoog liggende weg en vra gen ons af waarom er geen verplichting is om stille banden te monteren. Auto’s worden steeds zwaarder en hebben dus ook steeds bredere banden nodig om het gewicht te kunnen dra gen. Realiseren wij ons wel dat deze banden veel meer kabaal maken? —Ad van de Wiel Nieuwe banden voor perso nenauto’s en vrachtwagens moeten sinds 2016 voldoen aan aangescherpte normen voor geluid, volgens een Eu ropese richtlijn. Maar uit een rapport van het RIVM uit Nederland nog steeds niet wettelijk verplicht om gehoor te geven aan terugroepac ties. In andere landen, zoals Duitsland en Finland, is dat wel het geval. Er wordt wel sinds 2019 over een derge lijke verplichting gesproken in politiek Den Haag, omdat de verkeersveiligheid en het milieu met dergelijke terug roepacties gediend zijn. En er is sinds 2020 zelfs al aan aanpassing van de wet gewerkt door het ministerie van Infrastructuur en Water staat. Maar concreet is dit nog steeds niet. En als het al verplicht wordt, dan moet de autobezitter eerst herhaal delijk op de terugroepactie gewezen zijn. U hebt na de eerste oproep onmiddellijk actie onderno men richting de dealer. Meer kun je als consument niet doen. Voor een eventuele schadeclaim hoeft u echt niet bang te zijn. De Purosangue is geen sportauto laag bij de grond, maar een heel hieuw concept van Ferrari. FOTO’S FERRARI Achterin heb je een ruime zit. On der: de bestuurder krijgt alle info in het scherm voor zich. 2021 blijk dat auto’s niet minder ge luid zijn gaan ma ken sinds het gebruik van stillere banden. Banden hebben een beperkte invloed op de ge luidsoverlast door het auto verkeer. Ook de rijwind, ver oorzaakt door de luchtweer stand van voertuigen, speelt een rol. En niet te vergeten het motorgeluid van brand- stofauto’s. Stiller asfalt kan trouwens ook helpen de geluidsover last te verminderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 18