AUTO
Hoe een volbloed de Italiaanse sportstal verrijkt
Ferrari beloofde jarenlang nooit met een SUV
te komen. Maar nu presenteert het merk toch
de hoge, vierzits Purosangue. En wat op een
onmogelijke missie leek, blijkt toch haalbaar:
de auto rijdt als een echte sportauto.
18
VRAAG ANTWOORD
Waarom worden stillere
banden niet verplicht?
Ben ik aansprakelijk
bij een terugroepactie?
Het geluid van
detwaalfcilinder
motor is
overweldigend:
diep, vol soul
en emotie
TIPS VOOR
ALLEDAG
natie van carrosserie en aandrijflijn. En al
klinkt de auto net iets minder schel dan
in de lage sportwagens van Ferrari, het
geluid is overweldigend: diep, vol soul en
emotie. Gekoppeld aan de nieuwe acht-
trapsautomaat die op de achteras ligt, ram
je met de grote flippers (hendeltjes bij het
stuur) door de verzetten alsof het een
lage sportwagen is. Met 725 pk (533 kW) is
de auto snel genoeg: 3,3 tellen tot 100
km/u en in 10,7 zitje op de 200 km/u.
Best rijdende SUV
Het systeem werkt zo goed dat de anti-
rolstangen verdwenen: de dempers hou
den de auto vlak genoeg. Dit in combina
tie met vierwielsturing en vierwielaan-
oto’s doen een auto wel vaker te
kort, maar om een goede in druk
van de Purosangue te krijgen,
moetje hem echt in levenden
lijve zien. Dat blijkt wel uit de re
actie van de vele wintersporters tijdens
de persintroductie in de Dolomieten. De
skiërs verrekken bijkans hun nek om te
zien waar dat motorkabaal vandaan komt.
Na verbazing en bewondering, volgt al
tijd de lach. Nu zijn we in Italië, waar re
acties op iets met een Ferrari-logo altijd
positief zijn, maar ook voor de Italianen
blijkt dit toch echt iets nieuws.
Purosangue is Italiaans voor volbloed.
De naam is om te benadrukken dat dit
wel degelijk een échte Ferrari is. Ondanks
de hoogte en de vier deuren. Ferrari ha
mert er intussen op dat het géén SUV is,
maar een heel nieuw concept. De auto
verschilt qua carrosserie inderdaad veel
van modellen waarmee hij gaat
concurreren, zoals de Lam
borghini Urus en de Aston
Martin DBX.
Motorgeweld
Met krap 1,60 meter
hoogte is deze SUV re
latief laag, en de neus is
relatief lang om de mo-
tor achter de vooras
kwijt te kunnen. Dat is
voor een goede gewichts
verdeling. Verder heeft Ferrari
niet zomaar voor een motor geko
zen. Waar Lamborghini voor zijn Urus
een brave V8 haalde bij Audi, zet Ferrari
de 6,5 liter grote V12, een twaalfcilinder
dus, uit de 812 Superfast in de Purosan
gue. Zonder turbo’s, maar met bizar veel
toerengeweld.
Het eindresultaat is een unieke combi-
De ommekeer
Als je Ferrari vraagt waarom het zijn be
lofte om geen SUV-achtige auto te maken
breekt, wordt er niet gerept over verkoop
cijfers en winst. Volgens het bedrijf zit
het hem in de vordering van de techniek.
„In het verleden was het niet mogelijk
om een auto in dit segment te laten rijden
zoals een Ferrari moet rijden. Maar nu
kan dat wel.”
Men doelt dan vooral op de
nieuwe actieve wielophan-
ging die speciaal voor de
Purosangue is ontwik-
keld en zijn gelijke niet
j kent in de autowereld.
Door kleine sterke
elektromotoren kan de
demping per wiel wor-
den versneld of ver-
traagd, waardoor de auto
niet alleen bijzonder com
fortabel is voor iets met zulke
dynamische ambities, maar er ook
nauwelijks sprake is van overhellen.
VRIJDAG 17 MAART 2023
GO
ROY KLEIJWEGT
Daar hoeft u zich geen zor
gen over te maken. Het is in
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Van de RDW ontving ik een
melding van een terugroep
actie. Het gaat om een de
fect in de reminrichting van
mijn Opel Crossland X.
Hierdoor kan het oliefilter
verstopt raken met deeltjes
van de distributieriem,
waardoor de rembekrachti-
ging kan uitvallen. Mogelijk
gevaar: een verkeersonge
val met letselschade.
De dealer meldde mij dat
Opel nog niet weet hoe het
defect moet worden aan
gepakt. Maar ik hoefde mij
geen zorgen te maken en
zou later nog wel een be
richt krijgen. Kan ik aan
sprakelijk gesteld worden
voor de schade bij een on
geval waarbij mijn auto be
trokken is, nu ik bekend
ben met dit mogeiijke de
fect?
—Ad Martens
Wij wonen aan een drukke,
hoog liggende weg en vra
gen ons af waarom er geen
verplichting is om stille
banden te monteren. Auto’s
worden steeds zwaarder
en hebben dus ook steeds
bredere banden nodig om
het gewicht te kunnen dra
gen. Realiseren wij ons wel
dat deze banden veel meer
kabaal maken?
—Ad van de Wiel
Nieuwe banden voor perso
nenauto’s en vrachtwagens
moeten sinds 2016 voldoen
aan aangescherpte normen
voor geluid, volgens een Eu
ropese richtlijn. Maar uit een
rapport van het RIVM uit
Nederland nog steeds niet
wettelijk verplicht om gehoor
te geven aan terugroepac
ties. In andere landen, zoals
Duitsland en Finland, is dat
wel het geval. Er wordt wel
sinds 2019 over een derge
lijke verplichting gesproken
in politiek Den Haag, omdat
de verkeersveiligheid en het
milieu met dergelijke terug
roepacties gediend zijn.
En er is sinds 2020 zelfs al
aan aanpassing van de wet
gewerkt door het ministerie
van Infrastructuur en Water
staat. Maar concreet is dit
nog steeds niet. En als het al
verplicht wordt, dan moet de
autobezitter eerst herhaal
delijk op de terugroepactie
gewezen zijn.
U hebt na de eerste oproep
onmiddellijk actie onderno
men richting de dealer. Meer
kun je als consument niet
doen. Voor een eventuele
schadeclaim hoeft u echt
niet bang te zijn.
De Purosangue
is geen sportauto
laag bij de grond,
maar een heel
hieuw concept
van Ferrari.
FOTO’S FERRARI
Achterin heb je
een ruime zit. On
der: de bestuurder
krijgt alle info in het
scherm voor zich.
2021 blijk dat
auto’s niet
minder ge
luid zijn
gaan ma
ken sinds
het gebruik
van stillere
banden.
Banden hebben een
beperkte invloed op de ge
luidsoverlast door het auto
verkeer. Ook de rijwind, ver
oorzaakt door de luchtweer
stand van voertuigen, speelt
een rol. En niet te vergeten
het motorgeluid van brand-
stofauto’s.
Stiller asfalt kan trouwens
ook helpen de geluidsover
last te verminderen.