A
iW
19,95
Ondanks maatregelen is overlast door trillingen zelfs toegenomen
WEEKDEALS
Nu in de
shop
49,95
I
w
r .y -/
Q Bestel t/m 19 maart extra voordelig op pzc.nl/weekdeals
De gemeente zegt
nu zelf geen
maatregelen meer te
zullen uitvoeren. De
bal wordt bij ProRail
en het ministerie
gelegd
Als onderdeel van het totale spoor-
projectin Goes zijn enkele jaren ge
leden ook twee specifieke maatre
gelen genomen die de trillingsover-
last van goederentreinen moesten
beperken. Zo is nabij de overweg bij
Ockenburg een kruiswissel vervan
gen door een zogeheten overloop-
wissel en werden op de overgang
bij de Buys Ballotstraat de beton
nen platen vervangen door rubbe
ren exemplaren, wat voor minder
trillingen zorgt. „Deze twee aan
passingen hebben geholpen”, zegt
gemeentelijk projectleider Victor
de Vries. Toch heerst er op het
stadskantoor geen jubelstemming.
Onderzoek door een onafhanke
lijk bureau, waartoe Goes opdracht
heeft gegeven, heeft namelijk uit
gewezen dat de trillingsoverlast de
afgelopen jaren niet is afgenomen,
maar juist is toegenomen. Om het
concreet te maken: in 2014 zaten
106 woningen die in Goes langs het
spoor liggen boven de zogeheten
streefwaarde (je zou dat de accepta
bele waarde voor wat betreft trillin
gen kunnen noemen), nu zijn dat er
155. Een flinke stijging dus.
2 uur skipas voor SnowWorld
SNOW
WORLD
trillingen veroorzaakt. „Je kunt
denken aan bijvoorbeeld een kleine
oneffenheid in de rails”, zegt De
Vries. In het eindrapport van het
genoemde onderzoek wordt overi
gens vastgesteld dat de algehele
staat van het spoor in Goes is ver
slechterd.
Al met al is de trillinghinder dus
toegenomen, waar werd gehoopt
dat hij zou afnemen. Dat is een
domper voor omwonenden en de
gemeente. De Vries benadrukt ech
ter dat de twee eerder genoemde
specifieke maatregelen die zijn uit
gevoerd, en waaraan de gemeente
ook heeft meebetaald, niet zinloos
zijn geweest. „Als we dat niet had
den gedaan, was het aantal wonin
gen dat boven de streefwaarde zit,
nu nóg hoger geweest.”
€-3^5tT
Met het laten uitvoeren van het
onderzoek is het spoorproject in
Goes afgerond. Dat project be
helsde ook maatregelen om ge
luidsoverlast van treinen te ver
minderen en de doorstroming van
het verkeer te verbeteren (denk aan
de aanleg van de spooronderdoor-
gang). Op die punten beschouwt de
gemeente het project wel als ge
slaagd. De resultaten voor wat be
treft de trillingen zijn een tegenval
ler.
Uitschuifbare waterborstel
lelweg door een spoorstaaf te ver
vangen.
Een klein jaar geleden vertelden
aanwonenden van het spoor in
Goes, maar ook Krabbendijke, in de
PZC welke overlast ze ervaren van
de goederentreinen. „De kopjes
staat te rammelen in de servies-
kast”, zei Rinco van Gorsel uit
Krabbendijke. Sommige inwoners
hebben scheuren in hun muren. „Ik
twijfel er geen seconde aan”, zei Ja-
milla van Weelden uit Goes. „De
scheuren in mijn woning worden
veroorzaakt door die treinen!” De
rechter bepaalde een klein j aar gele
den dat ProRail een inwoner van
Goes schadevergoeding moet beta
len voor de overlast door trillingen.
Daartegen is ProRail in hoger be
roep gegaan.
Kleine oneffenheid
Tijdens het onderzoek is vastge
steld dat er twee zogeheten ‘hot
spots’ zijn bijgekomen. Dat zijn
nieuwe bronnen van trillingen. Die
liggen ter hoogte van de Kloeting-
seweg (bij een wissel naar het derde
spoor) en bij de Parallelweg. Op die
laatste plek is waarschijnlijk sprake
van een zogeheten spoordefect dat
De trillingshinder door
goederentreinen in Goes is de
afgelopen jaren toegenomen
in plaats van afgenomen. Dat
blijkt uit onderzoek. En dat
ondanks alle maatregelen die
zijn genomen. „Dit is heel
teleurstellend”, zegt
wethouder Stan Meulblok. De
gemeente roept ProRail op tot
actie.
Spoorstaaf
De gemeente zegt nu zelf geen
maatregelen meer te zullen uitvoe
ren. De bal wordt bij ProRail en het
ministerie gelegd. Goes roept beide
partijen middels een brief op om
hun verantwoordelijkheid te pak
ken. In brede zin, door aandacht te
hebben voor de algehele staat van
het spoor en trillingshinder die
goederentreinen veroorzaken.
Maar ook specifiek voor Goes, door
de twee nieuw geconstateerde
knelpunten aan te pakken. Nabij de
Kloetingseweg zou dat kunnen
door de bovenbouwconstructie bij
de wissel te vervangen, bij de Paral-
y
y - v Ai
El
WOENSDAG 15 MAART 2023
f
k
SCAN SHOP
Keuze uit twee uur vrij skiën of snowboarden
Tickets zijn geldig t/m 30 september 2023
In Amsterdam, Landgraaf, Rucphen-Breda,
Terneuzen of Zoetermeer
Maak moeilijk bereikbare plekken makkelijk schoon
Maximale lengte: 4,6 meter
Ideaal voor buitenshuis
RUIM
46%
KORTING
RUIM
44%
KORTING
Rob Paardekam
Goes
De spoorlijn in Goes, hier ter hoogte van de parallelweg, fotojohan van der heupen
Domper langs het spoor
f