A iW 19,95 Ondanks maatregelen is overlast door trillingen zelfs toegenomen WEEKDEALS Nu in de shop 49,95 I w r .y -/ Q Bestel t/m 19 maart extra voordelig op pzc.nl/weekdeals De gemeente zegt nu zelf geen maatregelen meer te zullen uitvoeren. De bal wordt bij ProRail en het ministerie gelegd Als onderdeel van het totale spoor- projectin Goes zijn enkele jaren ge leden ook twee specifieke maatre gelen genomen die de trillingsover- last van goederentreinen moesten beperken. Zo is nabij de overweg bij Ockenburg een kruiswissel vervan gen door een zogeheten overloop- wissel en werden op de overgang bij de Buys Ballotstraat de beton nen platen vervangen door rubbe ren exemplaren, wat voor minder trillingen zorgt. „Deze twee aan passingen hebben geholpen”, zegt gemeentelijk projectleider Victor de Vries. Toch heerst er op het stadskantoor geen jubelstemming. Onderzoek door een onafhanke lijk bureau, waartoe Goes opdracht heeft gegeven, heeft namelijk uit gewezen dat de trillingsoverlast de afgelopen jaren niet is afgenomen, maar juist is toegenomen. Om het concreet te maken: in 2014 zaten 106 woningen die in Goes langs het spoor liggen boven de zogeheten streefwaarde (je zou dat de accepta bele waarde voor wat betreft trillin gen kunnen noemen), nu zijn dat er 155. Een flinke stijging dus. 2 uur skipas voor SnowWorld SNOW WORLD trillingen veroorzaakt. „Je kunt denken aan bijvoorbeeld een kleine oneffenheid in de rails”, zegt De Vries. In het eindrapport van het genoemde onderzoek wordt overi gens vastgesteld dat de algehele staat van het spoor in Goes is ver slechterd. Al met al is de trillinghinder dus toegenomen, waar werd gehoopt dat hij zou afnemen. Dat is een domper voor omwonenden en de gemeente. De Vries benadrukt ech ter dat de twee eerder genoemde specifieke maatregelen die zijn uit gevoerd, en waaraan de gemeente ook heeft meebetaald, niet zinloos zijn geweest. „Als we dat niet had den gedaan, was het aantal wonin gen dat boven de streefwaarde zit, nu nóg hoger geweest.” €-3^5tT Met het laten uitvoeren van het onderzoek is het spoorproject in Goes afgerond. Dat project be helsde ook maatregelen om ge luidsoverlast van treinen te ver minderen en de doorstroming van het verkeer te verbeteren (denk aan de aanleg van de spooronderdoor- gang). Op die punten beschouwt de gemeente het project wel als ge slaagd. De resultaten voor wat be treft de trillingen zijn een tegenval ler. Uitschuifbare waterborstel lelweg door een spoorstaaf te ver vangen. Een klein jaar geleden vertelden aanwonenden van het spoor in Goes, maar ook Krabbendijke, in de PZC welke overlast ze ervaren van de goederentreinen. „De kopjes staat te rammelen in de servies- kast”, zei Rinco van Gorsel uit Krabbendijke. Sommige inwoners hebben scheuren in hun muren. „Ik twijfel er geen seconde aan”, zei Ja- milla van Weelden uit Goes. „De scheuren in mijn woning worden veroorzaakt door die treinen!” De rechter bepaalde een klein j aar gele den dat ProRail een inwoner van Goes schadevergoeding moet beta len voor de overlast door trillingen. Daartegen is ProRail in hoger be roep gegaan. Kleine oneffenheid Tijdens het onderzoek is vastge steld dat er twee zogeheten ‘hot spots’ zijn bijgekomen. Dat zijn nieuwe bronnen van trillingen. Die liggen ter hoogte van de Kloeting- seweg (bij een wissel naar het derde spoor) en bij de Parallelweg. Op die laatste plek is waarschijnlijk sprake van een zogeheten spoordefect dat De trillingshinder door goederentreinen in Goes is de afgelopen jaren toegenomen in plaats van afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek. En dat ondanks alle maatregelen die zijn genomen. „Dit is heel teleurstellend”, zegt wethouder Stan Meulblok. De gemeente roept ProRail op tot actie. Spoorstaaf De gemeente zegt nu zelf geen maatregelen meer te zullen uitvoe ren. De bal wordt bij ProRail en het ministerie gelegd. Goes roept beide partijen middels een brief op om hun verantwoordelijkheid te pak ken. In brede zin, door aandacht te hebben voor de algehele staat van het spoor en trillingshinder die goederentreinen veroorzaken. Maar ook specifiek voor Goes, door de twee nieuw geconstateerde knelpunten aan te pakken. Nabij de Kloetingseweg zou dat kunnen door de bovenbouwconstructie bij de wissel te vervangen, bij de Paral- y y - v Ai El WOENSDAG 15 MAART 2023 f k SCAN SHOP Keuze uit twee uur vrij skiën of snowboarden Tickets zijn geldig t/m 30 september 2023 In Amsterdam, Landgraaf, Rucphen-Breda, Terneuzen of Zoetermeer Maak moeilijk bereikbare plekken makkelijk schoon Maximale lengte: 4,6 meter Ideaal voor buitenshuis RUIM 46% KORTING RUIM 44% KORTING Rob Paardekam Goes De spoorlijn in Goes, hier ter hoogte van de parallelweg, fotojohan van der heupen Domper langs het spoor f

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 46