Adrie Joosse (100) was onderduiker
u
Pleidooi voor fietstunnel bij verfoeide rotonde in Goes
8
Veel fietsers zouden er
gelukkig mee zijn: een
fietstunneltje bij de‘gehate’
rotonde bij het stadskantoor in
Goes. De deur voor de aanleg
van zo'n tunneltje lijkt nu op
een kier te staan.
Misschien moeten we
vaststellen dat niet
alles is op te lossen
Joosse was jaren gemeenteambte
naar, maar hij begon als 14-jarige in
de fruitteelt, in 1937. Hij was gebo
ren in ’s-Heer Arendskerke. Tijdens
de Tweede Wereldoorlog kreeg hij
een oproep van de Duitsers voor de
‘Arbeidseinsatz’. Hij zou in Duitse
fabrieken moeten werken, voelde
daar niets voor en dook onder. Hij
zat twee jaar ondergedoken, het
was een zware, spannende tijd.
In 1946 trouwde hij met Francien
Dorst, zij kwam uit Bruinisse. Ze
gingen in ’s-Heer Arendskerke wo
nen. Ze waren ruim 60 jaar ge
trouwd toen zij overleed in 2007.
Adrie en Francien kregen twee
zoons, Wim en Rinus, vijf klein
kinderen en twee achterkleinkin
deren.
minder auto’s rechtsaf zullen slaan
en over het fietspad heen moeten.
De wethouder stelde voor eerst de
effecten af te wachten.
wordt volgens hem in de toekomst
veel drukker qua verkeer, omdat de
gemeente er veel huizen wil bou
wen.
Drukker
De Goffau is echter van mening dat
de situatie hoe dan ook ongewenst
blijft. Het gebied rond het station
Aanleunwoning
Tot 1,5 jaar geleden woonde Joosse
nog zelfstandig in een aanleunwo
ning in Goes. Tegenwoordig ver
blijft hij in Zorgcentrum Ter Weel
in Goes. Hij houdt van rust, is er het
liefst op zijn kamer en leest er elke
dag de krant, voor Zeeuws en inter
nationaal nieuws.
Ring
Hij stelt dat de situatie er boven
dien alleen maar onoverzichtelijker
op wordt als de rotonde straks een
derde aftakking krijgt, op het
nieuwe stuk ringbaan. Al met al
lijkt de aanleg van een fietstunnel-
tje hem de beste oplossing. Daar
voor kan volgens hem, indien no
dig, een stukje van de grond wor
den gebruikt waarop nu nog de
oude school aan de Lijnbaan staat.
Tijdens de genoemde raadsver
gadering liet D66 zich bij monde
van Martin Wissekerke positief uit
zal zijn en ook veel geld zal kosten”,
zegt hij.
De Goffau wierp onlangs tijdens
een voorbereidende raadsvergade
ring al een balletje op. Hij deed dat
toen de aanleg van een nieuw stuk
ringbaan, dat aansluit op de ro
tonde bij het stadskantoor, werd
besproken. Wethouder Joan Veld
huizen reageerde niet laaiend en
thousiast. Volgens haar is het plan
voor een tunneltje niet realistisch,
gezien de ruimtelijke impact die
het zal hebben. Bovendien denkt ze
dat de rotonde bij het stadskantoor
veiliger wordt als het nieuwe stuk
ringbaan er straks ligt. Automobi
listen die uit de spooronderdoor-
gang komen, kunnen dan tenslotte
ook rechtdoor rijden, waardoor
Ogen tekort
Automobilisten die de rotondes
willen op- of afrijden komen vaak
ogen te kort. De fietsers komen er
van twee kanten en in sommige ge
vallen ook nog min of meer van
achteren. Als je als automobilist alle
kanten waarvan fietsers kunnen
komen goed in ogenschouw hebt
genomen, kan er vanaf het punt dat
je als eerste bekeek alweer een fiet
ser (op bijvoorbeeld een e-bike) ko
men aangesneld. Inwoners vertel
den eerder in de PZC dat ze de ro
tondes gevaarlijk vinden en soms
zelfs helemaal mijden. Dat de ge
meente inmiddels een paar kleine
aanpassingen heeft doorgevoerd,
heeft de mening van veel mensen
niet doen veranderen.
Binnen de gemeenteraad gaan nu
stemmen op om bij de rotonde bij
het stadskantoor een fietstunnel
aan te leggen. CDA-raadslid Joost
de Goffau zal donderdag tijdens de
raadsvergadering een motie indie
nen waarin wordt bepleit te onder
zoeken wat de mogelijkheden voor
zo'n tunneltje zijn. „Al snap ik dat
de aanleg ervan niet gemakkelijk
Al sinds de opening van de spoor-
onderdoorgang in Goes, inmiddels
al weer zo’n drie jaar geleden, kla
gen inwoners steen en been over de
drie rotondes (twee nieuwe en één
aangepaste) aan weerszijden ervan.
Met name de rotondes Kompas
plein (bij het stadskantoor) en
Poelplein (bij flat De Bongerd) wor
den als zeer onveilig ervaren. Dat
dit geen flauwekul is, bewijzen de
tientallen aanrijdingen tussen fiet
sers en automobilisten die er al
hebben plaatsgevonden. Daarbij
zijn ook mensen gewond geraakt.
Ordonnans
Joosse werkte na de oorlog nog een
tijdje in de fruitteelt. Tijdens de
Watersnoodramp werd hij ordon
nans voor de gemeente ’s-Heer
Arendskerke. Als regelneef op de
motor voerde hij allerlei klussen uit
voor de gemeente. De gemeente
vroeg hem na de ramp of hij ge
meentebode wilde worden en
Joosse nam die baan aan.
Hij woonde met zijn gezin jaren
in ’s-Heer Arendskerke en ‘ver
huisde’ door de gemeentelijke her
indeling naar Goes in 1970. Hij
werd hoofd-huishoudelijke dienst
bij de gemeente Goes en vervulde
die functie tot aan zijn pensioen.
over het pleidooi van De Goffau.
„Een fietstunnel is bij deze rotonde
echt nodig, want de veiligheid van
de fietsers is in het geding.”
Andere fracties reageerden iets
terughoudender, al was de teneur
dat het nooit kwaad kan om de mo
gelijkheden voor een tunneltje
eens te bekijken. „Maar we moeten
wel op de centjes letten”, aldus
Floor van Lamoen (Partij voor
Goes). Johnny Lukasse (SGP/CU):
„Als het te veel geld kost, moeten
we nuchter zijn en vaststellen dat
niet alles is op te lossen.” Komende
donderdag zal blijken of een meer
derheid van de raad het pleidooi om
de mogelijkheden voor een
fietstunneltje te onderzoeken
steunt.
vS.
i«ls
‘Veiligheid is in het geding
De rotonde Kompasplein bij het stadskantoor in Goes, foto johan van derheijden
GOES
- Arie Westeneng
Adrie Joosse is gisteren 100 jaar
geworden. De Bevelander was
onderduiker tijdens de oorlog en
hij maakte de Watersnoodramp
van 1953 bewust mee.
- Johnny Lukasse,
raadslid SGP/CU
Adrie Joosse in gesprek met burgemeester Margo Mulder. De
voormalige gemeentebode glimlacht breed als hij haar ziet, com
pleet met ambtsketen. En noemt dat hij nog voor Goese burge
meesters Huber en Blanken heeft mogen werken.FOTOMARCELLEDAViDSE
Rob Paardekam
Goes
ZATERDAG 11 MAART 2023 PM
iLlAn
W