Laat kinderen vooral hun waarom-vragen blijven stellen’ i I 5 o 22 o: AffiZZA 39 V2 r kwam zomaar een beeld van een pluisje bij mij op. Een onooglijk klein dingetje, maar wel met een geschiedenis. Dat is het startpunt van het boek gewor den. Zo gaat dat meestal bij mij. Er dringt zich iets op en dan begin ik te schrijven, zonder plan of schema. Ik weet nooit waar het eindigt; door het te doen, groeit het en krijg ik gedachten in mijn hoofd die ik daarvoor niet had. Voor mijn volwassenenroman Hier had ik een beeld van een oude man die nauwelijks op zijn benen kon staan. Ik dacht: ‘Wat doe die man daar op dat bed’. Hij is uiteindelijk de stamvader van de drie gene raties die in het boek voorkomen. Dat bedoel ik, zei de zalm is een filosofisch kettingverhaal van ontmoetingen tussen dingen en dieren en een enkel mens, waar steeds op een andere manier iets van het thema waardering door heen schemert. De zalm komt op voor de eigenwaarde van zalmen maar als hij een zandkorrel tje tegenkomt, ziet hij die als een dingetje in een groep. Dat doen mensen ook vaak. Dat heb ik ervaren nadat ik als kind vanuit Nederland naar België verhuisde en vaak i werd aangesproken met: I ‘jullie Nederlanders’. Het pluisje in het boek f ontmoet een kampioens- beker die vooral bezig is met de beste zijn. Dat gevoel te moeten excelleren is de afgelopen twintig jaar enorm toegenomen. Vooral door het neoliberalisme, waardoor concurrentie veel te belangrijk is geworden. Het gaat uit van de gedachte dat slagen of falen door jezelf komt, zonder de omstandigheden daar in mee te nemen. Het levert zoveel presta- tiedruk op, ook onder bijvoorbeeld scholieren. Terwijl iedereen voor zichzelf zou moeten bedenken: is dit goed genoeg, of kan ik het anders of beter doen? Natuurlijk zijn we allemaal gevoelig voor waardering, maar dat is iets anders dan dat voort durende vergelijken en de beste moeten zijn. Dit zijn elementen die in het boek een rol spelen, maar niet zo serieus als ik het nu vertel, hoor. Uiteindelijk gaat het om de verbeel ding, een vermogen dat ik heel belangrijk vind. Dat kinderen bij wijze van spreken een takje vinden, en daar van alles in zien dat ze in hun spel betrekken. Ik ben weleens bang dat er voor kinderen al zoveel is ingevuld, door alle series, films en games. Wordt je verbeelding dan nog wel voldoende geprikkeld? Een van de dingen die kinderen heel goed kunnen en zeker niet moeten afleren, is het stellen van de waarom-vragen. Die lijken naïef, maar zijn heel basaal. Ik denk dat ik dat ook in me heb. Nu ik al zolang schrijf, vertellen mensen me steeds vaker dat mijn boeken in hun kindertijd belangrijk voor ze waren. Hopelijk vonden ze er iets in terug van springerig kunnen denken. Dat je niet altijd binnen de gebaande paden blijft. Niet dat het nu een maal zo is en dus is het zo, maar kunnen bedenken waarom het zo is, en of het niet anders kan.’ -> Dat bedoel ik, zei de zalm verschijnt bij Querido€ 13,50 JOKE VAN LEEUWEN (70) prikkelt de verbeelding met een verhaal waarin een zalm een zandkorrel ontmoet, en een pluisje een kampioensbeker. z g LU LU CO z MIJN BOEK LU

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 119