Tientallen leerlingen Ostrea vertoeven dag en een nacht op school
6
Angst over verkeersoplossing groeit in Lewedorp en Arnemuiden
VI
1
Bestaande wegen
verbeteren is niet voldoende
om de verkeersproblemen in
Lewedorp en Arnemuiden op
te lossen. Die waarschuwing
uiten de dorpen aan de
gemeentebesturen van
Borsele, Goes en
Middelburg.
De dorpsraad Lewedorp en de Be-
wonersgroep Arnemuiden houden
vast aan hun eis voor een ‘robuuste
ontsluiting via de A58’ van het ge
bied ten zuiden van het Veerse
Meer. Dat schrijven zij in een brief
aan de drie gemeenten. „Wij vre
zen dat die definitieve oplossing
steeds meer wordt losgelaten” zegt
Ad Lijmbach, voorzitter van de
dorpsraad Lewedorp. Hij krijgt bij
val van voorzitter Jack van Bruggen
van de Bewonersgroep Arnemui
den. „Maar het kan niet zo zijn dat
een aanpak voor de korte termijn in
de plaats komt van die robuuste op
lossing.”
Van Bruggen: „Nee, dat zien we
niet als een risico. Verkeerswet
houder Smit van Middelburg heeft
in een gesprek met ons benadrukt
dat het allebei nodig is: de huidige
situatie moet hoe dan ook worden
aangepast en de plannen voor de
lange termijn dienen onvermin
derd door te gaan. Over die lange
termijn vragen we alleen een prin-
cipe-uitspraak dat die er komt. We
vragen bewust niet welke oplos
sing het wordt, daar branden we
onze vingers niet aan.”
Lijmbach: „We willen wel nü het
Lijmbach: „Sinds het najaar van
2022 wordt gesproken over een ba
sisvariant voor het aanpassen van
de bestaande wegen door en rond
onze dorpen. Onze angst is dat als
die maatregelen goed werken, dat
ze dan de lange-termijnoplossing
niet meer nodig vinden.”
Van Bruggen: „De gemeenten zeg
gen namelijk ook dat die defini
tieve oplossing wel vijftien jaar op
zich kan laten wachten. Wij wil
len de zekerheid hebben dat die er
wel komt, én dat het geen vijftien
jaar gaat duren. We willen dat ze
tempo maken.”
Lijmbach: „Omdat er nu onder
zoek wordt gedaan naar de haal
baarheid van de verbetering van
bestaande wegen. Dat rapport had
er vorige week zullen zijn, maar
het is met twee maanden ver
traagd.”
Van Bruggen: „Het is een belang
rijk rapport. Want wij willen ook
niet dat verbetering van de hui
dige situatie een aanzuigende
werking gaat hebben. Meer ver
keer door onze dorpen, dat willen
we nou juist niet.”
Lijmbach: „Bovendien kost die ro
buuste oplossing zo’n 30 miljoen
euro. Bij dat prijskaartje staart ie
dereen naar het plafond, of naar de
gemeente Middelburg. Als wij nu
meegaan in die voorlopige oplos
sing zonder zekerheid te krijgen
over de toekomst, gaan we mee in
dat proces. Het gaat de verkeerde
kant op. Die robuuste oplossing is
een absolute noodzaak.”
signaal geven dat ze de lange ter
mijn niet mogen vergeten. Onge
acht welke oplossing dat wordt.”
landen met de 24 uurs-uitdaging.
Ze moesten wel minimaal 50 euro
sponsorgeld inzamelen om mee te
mogen doen. Na de gewone lessen
kunnen ze lessen volgen in free-
runnen in school, rappen en beats
maken, lasergamen, boksen, ka
raoke zingen en vuur maken. Dat
voor de leerlingen die de 24 uurs
lessenmarathon volgen. Er is ook
een speciaal team dat de hele nacht
gaat gamen, zonder slapen.
Docente bewegingsonderwijs
Amanda Nonnekes coördineert
met drie andere docenten de Les
marathon op het Ostrea dit jaar. Ze
legt de spelregels nog even uit.
„Geen slaap, geen energie drankjes,
geen smartphone en de hele nacht
lessen volgen en challenges doen in
teamverband.”
Het is Nonnekes’ vijfde marathon
die ze meemaakt. „Door corona kon
de marathon twee jaar niet door
gaan, nu hadden we er weer erg veel
zin.” De scholieren die dit jaar mee
doen begonnen gistermorgen om
07.00 uur. Vanmorgen rond de
zelfde tijd zat de marathon er dus
op. Elf docenten begeleidden hen
tijdens de marathon.
In 1999, bij het 50-jarig jubileum
van het St. Willibrordcollege was
de eerste 24 uurs marathon. Het St.
Willibrordcollege fuseerde in 2007
met het Buys Ballot College tot het Rosalie Mog, Esmée Koops, Elise van Dongen en Madelon
OstreaLyceum. Coomans (vlnr) versieren hun teamshirts. De plankjes dienen als
- Arie Westeneng surrogaat 'smartphone', fotoariewesteneng
Het antwoord kan ook zijn dat de
gemeenten inderdaad willen af
zien van die robuuste oplossing.
Van Bruggen: „Als dat zo is, dan
moeten ze dat eerlijk zeggen. Dan
weten wij waar we aan toe zijn.”
Lijmbach: „Dan hebben we ook
duidelijkheid. Nu is een sfeer ont
staan waarin het onduidelijk is
wat ze voor de toekomst willen.
Als we nu niets van ons laten ho
ren, zwemmen we een fuik in
waar we niet meer uit kunnen.”
„Blauw, blauw, blauw! We lusten
ze rauw!”, een team van scholieren
dat meedoet met de ‘24 challenge’
heeft een eigen yell. Team Blauw
heeft zelfs teamshirts geregeld die
ze in de aula nog even versieren
vóór het avond- en nachtpro-
gramma begint.
De leerlingen uit de bovenbouw
van het Ostrea Lyceum willen geld
ophalen voor Voedselbank de Beve-
*r &V
WRl - -H- -- Al V
VRIJDAG 10 MAART 2023
El
Het gaat de verkeerde kant op’
GOES
Je moet er maar zin in hebben,
‘s Ochtends om 07.00 uur al
naar school en een dag later pas
weer naar buiten. Toch doen 55
leerlingen op het Ostrea Lyceum
graag mee aan een Lesmara
thon.
Jullie vragen om zekerheid over
de lange termijn voordat de ge
meenten doorgaan met de voorlo
pige oplossingen. Is dat geen ri
sico? Jullie dorpen hebben die
snelle oplossingen toch ook no
dig?
Maurits Sep
Lewedorp
De gemeenten hebben altijd ge
zegd dat het allebei nodig is: de
huidige problemen nu al aanpak
ken én een goede oplossing vin
den voor de groei van vooral het
toeristische verkeer op de lange
termijn. Waarom zijn jullie bang
dat ze dat niet meer willen?
Waarom komen jullie op dit
moment met deze waarschu
wing?
A Ad Lijmbach, voorzitter van de dorpsraad Lewedorp (links), en Jack van Bruggen, voorzitter van de Bewonersgroep Arnemuiden, staan
op het viaduct over de A58, precies tussen de twee dorpen in. Het viaduct speelt een rol in de mogelijkheden voor een nieuwe ontsluiting
van het gebied ten zuiden van het Veerse Meer (rechts achter de spoorlijn) vanaf de A58. foto dirkjan gjeltema