Koffers
gevraagd!
IJ
D
intratuin
Koudekerke
ZONDAG
FENIX
T/M11 JUNI
Dorpsraad wil alternatief
voor rondje langs zeedijk
Angst over verkeersoplossing groeit in Arnemuiden en Lewedorp
6
5
Intratuin Koudekerke Galgeweg 5, www.intratuinkoudekerke.nl
(excl. 1ste Paasdag en 1ste Pinksterdag)
Meld je aan: fenix.nl/koffers
Zondag 19 maart
University College Roosevelt, Middelburg,
10-16 uur
Bestaande wegen verbeteren
is niet voldoende om de
verkeersproblemen in
Arnemuiden en Lewedorp op
te lossen. Die waarschuwing
uiten de dorpen aan de
gemeentebesturen van
Borsele, Middelburg en Goes.
De dorpsraad Lewedorp en de Be-
wonersgroep Arnemuiden houden
vast aan hun eis voor een ‘robuuste
ontsluiting via de A58’ van het ge
bied ten zuiden van het Veerse
Meer. Dat schrijven zij in een brief
aan de drie gemeenten. „Wij vre
zen dat die definitieve oplossing
steeds meer wordt losgelaten”, zegt
Ad Lijmbach, voorzitter van de
dorpsraad Lewedorp. Llij krijgt bij
val van voorzitter Jack van Bruggen
van de Bewonersgroep Arnemui
den. „Maar het kan niet zo zijn dat
een aanpak voor de korte termijn in
de plaats komt van die robuuste op
lossing.”
Volgens secretaris van de dorps
raad Jack Schinkel bleek daar dat
veel Souburgers ontstemd zijn
over het permanent afsluiten van
de fiets- en wandelroute. In het
bestemmingsplan van de ge
meente Vlissingen, dat tot en met
woensdag ter inzage lag, wordt de
Visodeweg afgesloten voor de
komst van de extra beveiligde
rechtbank en gevangenis die Vlis
singen beloofd is ter compensatie
voor het afketsen van de mari-
nierskazerne.
Los van of het justitieel complex
nu wel of niet gewenst is op die
plek, vindt de dorpsraad dat er een
goede alternatieve route moet ko
men voor wandelaars en fietsers.
De dorpsraad vindt de land-
Lijmbach: „Sinds het najaar van
2022 wordt gesproken over een ba
sisvariant voor het aanpassen van
de bestaande wegen door en rond
onze dorpen. Onze angst is dat als
die maatregelen goed werken, dat
ze dan de lange-termijnoplossing
niet meer nodig vinden.”
Van Bruggen: „De gemeenten zeg
gen namelijk ook dat die defini
tieve oplossing wel vijftien jaar op
zich kan laten wachten. Wij wil
len de zekerheid hebben dat die er
wel komt, én dat het geen vijftien
jaar gaat duren. We willen dat ze
tempo maken.”
Lijmbach: „Bovendien kost die ro-
Van Bruggen: „Nee, dat zien we
niet als een risico. Verkeerswet
houder Smit van Middelburg heeft
in een gesprek met ons benadrukt
dat het allebei nodig is: de huidige
situatie moet hoe dan ook worden
aangepast en de plannen voor de
lange termijn dienen onvermin
derd door te gaan. Over die lange
termijn vragen we alleen een prin-
cipe-uitspraak dat die er komt. We
vragen bewust niet welke oplos
sing het wordt, daar branden we
onze vingers niet aan.”
Lijmbach: „We willen wel nü het
signaal geven dat ze de lange ter-
buuste oplossing zo’n 30 miljoen
euro. Bij dat prijskaartje staart ie
dereen naar het plafond, of naar de
gemeente Middelburg. Als wij nu
meegaan in die voorlopige oplos
sing zonder zekerheid te krijgen
over de toekomst, gaan we mee in
dat proces. Het gaat de verkeerde
kant op. Die robuuste oplossing is
een absolute noodzaak.”
Van Bruggen: „Als dat zo is, dan
moeten ze dat eerlijk zeggen. Dan
weten wij waar we aan toe zijn.”
Lijmbach: „Dan hebben we ook
duidelijkheid. Nu is een sfeer ont
staan waarin het onduidelijk is
wat ze voor de toekomst willen.
Als we nu niets van ons laten ho
ren, zwemmen we een fuik in
waar we niet meer uit kunnen.”
Lijmbach: „Omdat er op dit mo
ment onderzoek wordt gedaan
naar de haalbaarheid van de verbe
tering van bestaande wegen. Dat
rapport had er vorige week zullen
zijn, maar het is met twee maan
den vertraagd.”
Van Bruggen: „Het is een belang
rijk rapport. Want wij willen ook
niet dat verbetering van de hui
dige situatie een aanzuigende
werking gaat hebben. Meer ver
keer door onze dorpen, dat willen
we nou juist niet.”
mijn niet mogen vergeten. Onge
acht welke oplossing dat wordt.”
Campings
De nieuw opgerichte dorpsraad
Souburg laat voor het eerst van
zich horen sinds de oprichting
door een zienswijze op het plan in
te dienen. De gemeente wil het
gebied rondom de het justitieel
complex inrichten als ‘stadsland
goed’ waar rui mte is om te recreë
ren, bijvoorbeeld door campings
aan te leggen. Dat betekent dat
ook op de plek van ‘De Belt’ waar
na 43 jaar een naturistencamping
moest verhuizen voor de komst
van de marinierskazerne, weer
gekampeerd mag worden.
bouwontsluitingsweg die in het
plan is voorzien tussen de Haven
weg en de Deinsvlietweg, geen
goed alternatief. Liever wil ze dat
het een erftoegangsweg wordt die
doorgetrokken wordt tot aan de
Havenweg. ‘Hiermee maakt u het
mogelijk voor fietsers en wande
laars om op een veilige en interes
sante manier het rondje Zeedijk te
blijven maken’.
Het gaat de verkeerde kant op
RITTHEM
- Wendy de Jong
Heb jij een koffer met een bijzonder reisverhaal?
FENIX, een nieuw museum in Rotterdam is op zoek naar
heel veel koffers. Kom langs en doneer je koffer.
Dorpsraad Souburg is het niet
eens met de afsluiting van de
Visodeweg, een route die door
veel Souburgers gebruikt
wordt om een rondje te wande
len of te fietsen langs de zee
dijk in Ritthem. Die conclusie
trekt de dorpsraad na een eer
ste bijeenkomst op 28 februari.
De gemeenten hebben altijd ge
zegd dat het allebei nodig is: de
huidige problemen nu al aanpak
ken én een goede oplossing vin
den voor de groei van vooral het
toeristische verkeer op de lange
termijn. Waarom zijn jullie bang
dat ze dat niet meer willen?
•4 Impressie van
het Justitieel
Complex dat
wordt aange
legd op het ter
rein dat was be
stemd voor de
Marinierska-
zerne bij Rit-
them. fotostudio
MWVAN DONGEN
Jullie vragen om zekerheid over
de lange termijn voordat de ge
meenten doorgaan met de voor
lopige oplossingen. Is dat geen
risico? Jullie dorpen hebben die
snelle oplossingen toch ook no
dig?
Het antwoord kan ook zijn dat
de gemeenten inderdaad willen
afzien van die robuuste oplos
sing. Wat dan?
Waarom komen jullie nu met
deze waarschuwing?
Maurits Sep
Arnemuiden
Ad Lijmbach, voorzitter van de dorpsraad Lewedorp (links), en
Jack van Bruggen, voorzitter van de Bewonersgroep Arnemuiden
op het viaduct over de A58. foto dirkjan gjelteMa.
OPEN
WA VRIJDAG 10 MAART 2023
I
I i