CNV: ‘Mannen
moeten minder
uren gaan werken’
0)
u
Reactie ING op stakingsdreiging:
‘In januari energiebonus gegeven’
16
DUITS VERZET ZAAIT ONRUST
ra
VERBRANDINGSMOTOR
Het late Duitse verzet tegen het verbannen van de
brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid
in Brussel en ook in de autobranche zelf. „Het verbod
per 2035 was al minder ambitieus dan aanvankelijk
de bedoeling was.”
Stuur laat
ineens los
2,2 miljoen
aangiften
Vakbonden FNV Finance, CNV Vakmensen
en De Unie hebben het bestuur van ING
Bank een ultimatum gestuurd, dat maandag
om I2.oo uur afloopt. Houdt de banktop vast
aan het huidige loonbod, dan volgt direct de
volgende dag ‘de allereerste werkonderbre
king in de geschiedenis van de bank’, aldus de
bonden.
In een schriftelijke mededeling meldt ING:
Voor ons staat voorop dat wij goed voor onze
Duitse regering en de Europese Commissie?
Er is sinds vorige week intensief contact
op verschillende niveaus met Duitsland,
zegt een Europese ambtenaar, die er niet blij
mee is dat Duitsland ‘dit coalitieprobleem
op het bordje van de Commissie probeert te
schuiven’ (regeringspartij De Groenen blijft
hartstochtelijk vóór het gesloten akkoord).
collega’s willen zorgen. Om die reden hebben
we bijvoorbeeld, ondanks dat de cao nog niet
is afgesloten, al besloten om de hoge energie
prijzen te compenseren. We betaalden in
januari 2000 euro bruto aan collega’s met een
maandsalaris van maximaal 5824,79 euro
bruto. Iedereen die meer verdient, ontving
een uitkering van 500 euro bruto.’
Over het ultimatum schrijft ING: ‘We vin
den het ontzettend jammer dat we, ondanks
de verregaande inspanningen van alle be
trokkenen, er met elkaar (nog) niet in ge
slaagd zijn om een nieuwe cao af te sluiten.
We hopen in de nabije toekomst verder te
praten, want het blijft onze prioriteit om een
nieuwe cao af te sluiten.’
Inlegvelletje
De Commissie zou met een ‘inlegvelletje’
kunnen komen. „Maar de Commissie kan
de tekst niet fundamenteel wijzigen. Dat is
een heronderhandeling. En daar zou het Eu
ropees Parlement terecht nooit mee ak
koord gaan. En andere landen evenmin.”
Het was met name het Parlement dat echt
geen rol zag voor synthetische brandstoffen,
Een studie van adviesbureau
McKinsey liet jaren geleden al
zien: er zouden geen perso
neelstekorten in de zorg en het
onderwijs bestaan als parttime
werkende vrouwen een uur per
week extra werken. Zeker in
sectoren met veel vrouwen in
kleine deeltijdbanen kan het
een oplossing zijn.
Reden dat het kabinet deze
vrouwen aanspoort om vooral
meer uren te gaan werken. Vak
bond CNV juicht het toe, maar
vindt dat er dan ook een oproep
moet komen aan mannelijke
fulltimers om minder te gaan
werken.
CNV-voorzitter Piet Fortuin:
„Je ziet dat vrouwen vaak in
kleine deeltijdbanen werken en
mannen fulltime. Als het kabi
net met een oplossing komt om
de personeelskrapte terug te
dringen, laat het dan een mo
dern antwoord zijn. Wat ons
betreft is dat antwoord een
30-urige werkweek voor zowel
mannen als vrouwen. Het
maakt vrouwen economisch
zelfstandig en mannen kunnen
dan een deel van de zorgtaken
op zich nemen. Zo creëren we
een betere balans.”
Naar een 30-urige werkweek
heeft een grote groep werken
den wel oren, blijkt uit onder
zoek dat CNV door Maurice de
Hond liet uitvoeren onder drie
duizend werkenden. Daarin
zegt 58 procent voorstander te
zijn van een kortere werkweek.
De meerderheid (54 procent)
verwacht dat een 30-urige
werkweek over tien jaar de
norm is. Bijna de helft geeft aan
dat vijf dagen werken niet meer
van deze tijd is.
De oplossing is een
30-urige werkweek
voor zowel mannen
als vrouwen
ondskanselier Scholz steunde
maandag de eis van regerings-
partij FDP dat nieuwe perso-
nenauto’s op synthetische
brandstoffen ook na 2035 toe
gestaan blijven. Hij zei te wachten op voor
stellen uit Brussel. In Brussel zeggen bron
nen juist te wachten op een eensluidend
Duits standpunt.
De Duitse regering stelde zich in oktober
nog eensgezind achter het akkoord dat de
EU-landen en het Europees Parlement slo
ten: vanaf 2035 mogen alleen nog personen
auto’s worden verkocht die geen schadelijke
broeikasgassen uitstoten. Afgelopen dins
dag zou dat formeel worden bekrachtigd,
dat is nu uitgesteld. Ook Italië, dat kort na
het sluiten van het akkoord een nieuwe
regering kreeg, bepleit nu een langer leven
voor de brandstofmotor.
Politici in Brussel vrezen precedentwer
king. „Als Duitsland op het allerlaatste mo
ment op een ingenomen standpunt terug
komt, kunnen andere landen dat ook doen”,
zegt een bron die anoniem wil blijven van
wege de gevoeligheid van de gesprekken die
nu plaatshebben. „Wat betekent dit voor de
bestuurbaarheid van de EU?” Een tweede
zorg is de positie van het Europees Parle
ment. Heeft dat nog iets te zeggen? Of wordt
er nu onderling iets geregeld tussen de
Lager ziekteverzuim
De ondervraagden verwachten
zo creatiever, productiever en
efficiënter te kunnen werken.
Ook denken ze dat een kortere
arbeidsweek zorgt voor een be
tere balans tussen werk en
privé, het aantal burn-outs ver
mindert en bijdraagt aan een
lager ziekteverzuim.
Het is niet de eerste keer dat
CNV pleit voor een kortere
werkweek. Volgens Fortuin is
het een ‘onontkoombaar feno
meen’. „Het is niet de vraag óf
we het invoeren, maar vooral
wanneer.” Verschillende be
drijven hanteren inmiddels al
een kortere arbeidsweek. Zoals
verzekeraar Achmea, die de
standaardweek heeft terugge
bracht van 36 naar 34 uur en het
loon voor werknemers het
zelfde heeft gehouden.
De AWVN vindt de oproep
van het kabinet aan deeltijd-
werkende vrouwen ‘uitste
kend’. De werkgeversvereni
ging lanceerde het idee zelf al
eerder. „Maar dan moeten
werkgevers die extra uren wel
faciliteren en zal de overheid
ervoor moeten zorgen dat meer
werken loont”, voegt woord
voerder Jannes van der Velde
eraan toe.
Over de 30-urige werkweek
is de AWVN niet enthousiast.
„Dat lost de krapte op de ar
beidsmarkt niet op. En werkge
vers en werknemers moeten
■k op individueel niveau af-
spraken kunnen maken
M over het aantal uren.”
Kunnen we
BELASTING
straks toch in
benzineauto’s
blijven rijden?
TESLA
AMSTERDAM
- Piet Fortuin, CNV
In de kinderopvang werken veel vrouwen in deeltijdbanen.
FOTODCI MEDIA
De oproep van het kabinet
aan vrouwen in deeltijdba
nen om meer uren te maken,
kan op steun rekenen van
CNV. Maar de vakbond vindt
dat er ook een oproep aan
mannen in fulltime banen
moet komen.
De Amerikaan
se verkeers-
toezichthouder
NHTSA begint
een onderzoek
naar 120.000
Tesla’s van het
type Model Y,
nadat het stuur
van twee van
deze voertuigen
tijdens het rij
den is losge
raakt. Vorig jaar
was de Model Y
wereldwijd de
best verkochte
elektrische
auto.
Een week na de
start van de
aangifteperiode
hebben al 2,2
miljoen burgers
en onderne
mers hun belas
tingaangifte ge
daan. Dat zijn er
252.000 meer
dan vorig jaar
op hetzelfde
tijdstip, meldt
de Belasting
dienst. Het sys
teem raakte de
eerste dagen
regelmatig over
belast.
ING heeft alle medewerkers onlangs ge
compenseerd voor de hoge energiereke
ning, meldt de bank in reactie op een sta-
kingsdreiging. Ze kregen, afhankelijk van
hun salaris, een tegemoetkoming die kon
oplopen tot 2000 euro bruto.
Productie van de elektrische Porsche
Taycan in een fabriek in Stuttgart.
FOTO GETTY
- Edwin van der Aa
Natasja de Groot
Utrecht
Hans Nijenhuis
Brussel
1 r
DONDERDAG 9 MAART 2023 GO