CNV: ‘Mannen moeten minder uren gaan werken’ 0) u Reactie ING op stakingsdreiging: ‘In januari energiebonus gegeven’ 16 DUITS VERZET ZAAIT ONRUST ra VERBRANDINGSMOTOR Het late Duitse verzet tegen het verbannen van de brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid in Brussel en ook in de autobranche zelf. „Het verbod per 2035 was al minder ambitieus dan aanvankelijk de bedoeling was.” Stuur laat ineens los 2,2 miljoen aangiften Vakbonden FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie hebben het bestuur van ING Bank een ultimatum gestuurd, dat maandag om I2.oo uur afloopt. Houdt de banktop vast aan het huidige loonbod, dan volgt direct de volgende dag ‘de allereerste werkonderbre king in de geschiedenis van de bank’, aldus de bonden. In een schriftelijke mededeling meldt ING: Voor ons staat voorop dat wij goed voor onze Duitse regering en de Europese Commissie? Er is sinds vorige week intensief contact op verschillende niveaus met Duitsland, zegt een Europese ambtenaar, die er niet blij mee is dat Duitsland ‘dit coalitieprobleem op het bordje van de Commissie probeert te schuiven’ (regeringspartij De Groenen blijft hartstochtelijk vóór het gesloten akkoord). collega’s willen zorgen. Om die reden hebben we bijvoorbeeld, ondanks dat de cao nog niet is afgesloten, al besloten om de hoge energie prijzen te compenseren. We betaalden in januari 2000 euro bruto aan collega’s met een maandsalaris van maximaal 5824,79 euro bruto. Iedereen die meer verdient, ontving een uitkering van 500 euro bruto.’ Over het ultimatum schrijft ING: ‘We vin den het ontzettend jammer dat we, ondanks de verregaande inspanningen van alle be trokkenen, er met elkaar (nog) niet in ge slaagd zijn om een nieuwe cao af te sluiten. We hopen in de nabije toekomst verder te praten, want het blijft onze prioriteit om een nieuwe cao af te sluiten.’ Inlegvelletje De Commissie zou met een ‘inlegvelletje’ kunnen komen. „Maar de Commissie kan de tekst niet fundamenteel wijzigen. Dat is een heronderhandeling. En daar zou het Eu ropees Parlement terecht nooit mee ak koord gaan. En andere landen evenmin.” Het was met name het Parlement dat echt geen rol zag voor synthetische brandstoffen, Een studie van adviesbureau McKinsey liet jaren geleden al zien: er zouden geen perso neelstekorten in de zorg en het onderwijs bestaan als parttime werkende vrouwen een uur per week extra werken. Zeker in sectoren met veel vrouwen in kleine deeltijdbanen kan het een oplossing zijn. Reden dat het kabinet deze vrouwen aanspoort om vooral meer uren te gaan werken. Vak bond CNV juicht het toe, maar vindt dat er dan ook een oproep moet komen aan mannelijke fulltimers om minder te gaan werken. CNV-voorzitter Piet Fortuin: „Je ziet dat vrouwen vaak in kleine deeltijdbanen werken en mannen fulltime. Als het kabi net met een oplossing komt om de personeelskrapte terug te dringen, laat het dan een mo dern antwoord zijn. Wat ons betreft is dat antwoord een 30-urige werkweek voor zowel mannen als vrouwen. Het maakt vrouwen economisch zelfstandig en mannen kunnen dan een deel van de zorgtaken op zich nemen. Zo creëren we een betere balans.” Naar een 30-urige werkweek heeft een grote groep werken den wel oren, blijkt uit onder zoek dat CNV door Maurice de Hond liet uitvoeren onder drie duizend werkenden. Daarin zegt 58 procent voorstander te zijn van een kortere werkweek. De meerderheid (54 procent) verwacht dat een 30-urige werkweek over tien jaar de norm is. Bijna de helft geeft aan dat vijf dagen werken niet meer van deze tijd is. De oplossing is een 30-urige werkweek voor zowel mannen als vrouwen ondskanselier Scholz steunde maandag de eis van regerings- partij FDP dat nieuwe perso- nenauto’s op synthetische brandstoffen ook na 2035 toe gestaan blijven. Hij zei te wachten op voor stellen uit Brussel. In Brussel zeggen bron nen juist te wachten op een eensluidend Duits standpunt. De Duitse regering stelde zich in oktober nog eensgezind achter het akkoord dat de EU-landen en het Europees Parlement slo ten: vanaf 2035 mogen alleen nog personen auto’s worden verkocht die geen schadelijke broeikasgassen uitstoten. Afgelopen dins dag zou dat formeel worden bekrachtigd, dat is nu uitgesteld. Ook Italië, dat kort na het sluiten van het akkoord een nieuwe regering kreeg, bepleit nu een langer leven voor de brandstofmotor. Politici in Brussel vrezen precedentwer king. „Als Duitsland op het allerlaatste mo ment op een ingenomen standpunt terug komt, kunnen andere landen dat ook doen”, zegt een bron die anoniem wil blijven van wege de gevoeligheid van de gesprekken die nu plaatshebben. „Wat betekent dit voor de bestuurbaarheid van de EU?” Een tweede zorg is de positie van het Europees Parle ment. Heeft dat nog iets te zeggen? Of wordt er nu onderling iets geregeld tussen de Lager ziekteverzuim De ondervraagden verwachten zo creatiever, productiever en efficiënter te kunnen werken. Ook denken ze dat een kortere arbeidsweek zorgt voor een be tere balans tussen werk en privé, het aantal burn-outs ver mindert en bijdraagt aan een lager ziekteverzuim. Het is niet de eerste keer dat CNV pleit voor een kortere werkweek. Volgens Fortuin is het een ‘onontkoombaar feno meen’. „Het is niet de vraag óf we het invoeren, maar vooral wanneer.” Verschillende be drijven hanteren inmiddels al een kortere arbeidsweek. Zoals verzekeraar Achmea, die de standaardweek heeft terugge bracht van 36 naar 34 uur en het loon voor werknemers het zelfde heeft gehouden. De AWVN vindt de oproep van het kabinet aan deeltijd- werkende vrouwen ‘uitste kend’. De werkgeversvereni ging lanceerde het idee zelf al eerder. „Maar dan moeten werkgevers die extra uren wel faciliteren en zal de overheid ervoor moeten zorgen dat meer werken loont”, voegt woord voerder Jannes van der Velde eraan toe. Over de 30-urige werkweek is de AWVN niet enthousiast. „Dat lost de krapte op de ar beidsmarkt niet op. En werkge vers en werknemers moeten ■k op individueel niveau af- spraken kunnen maken M over het aantal uren.” Kunnen we BELASTING straks toch in benzineauto’s blijven rijden? TESLA AMSTERDAM - Piet Fortuin, CNV In de kinderopvang werken veel vrouwen in deeltijdbanen. FOTODCI MEDIA De oproep van het kabinet aan vrouwen in deeltijdba nen om meer uren te maken, kan op steun rekenen van CNV. Maar de vakbond vindt dat er ook een oproep aan mannen in fulltime banen moet komen. De Amerikaan se verkeers- toezichthouder NHTSA begint een onderzoek naar 120.000 Tesla’s van het type Model Y, nadat het stuur van twee van deze voertuigen tijdens het rij den is losge raakt. Vorig jaar was de Model Y wereldwijd de best verkochte elektrische auto. Een week na de start van de aangifteperiode hebben al 2,2 miljoen burgers en onderne mers hun belas tingaangifte ge daan. Dat zijn er 252.000 meer dan vorig jaar op hetzelfde tijdstip, meldt de Belasting dienst. Het sys teem raakte de eerste dagen regelmatig over belast. ING heeft alle medewerkers onlangs ge compenseerd voor de hoge energiereke ning, meldt de bank in reactie op een sta- kingsdreiging. Ze kregen, afhankelijk van hun salaris, een tegemoetkoming die kon oplopen tot 2000 euro bruto. Productie van de elektrische Porsche Taycan in een fabriek in Stuttgart. FOTO GETTY - Edwin van der Aa Natasja de Groot Utrecht Hans Nijenhuis Brussel 1 r DONDERDAG 9 MAART 2023 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 16