BQTO BANJA ‘Ik wil niet zeggen dat succes hebben traumatisch was, maar ik heb eraan moeten wennen dat ik werd herkend Raoul Thimo de Jong Lize Spit VI Italiaans geworden ben. Ik wil dat ook anderen meegeven. Mensen zeggen vaak: ik heb geen Surinaamse roots dus ik kan niets met Suriname. Maar als ik me een beetje Italiaans kan voelen, dan kunnen anderen ook een band opbouwen met Suriname, als ze dat willen.’ Denkt lang na. ‘Ja, absoluut. Hij komt uit Nederland en er is ook nog eens een groot leeftijdsverschil: hij wordt zestig dit jaar, ik vijfendertig. Hij heeft al een heel leven geleid zonder mij, hij was vijfentwintig toen ik in de jaren tachtig het licht zag. Tijd is zoiets raars, hele maal als je voortdurend geconfronteerd wordt met het feit dat iemand zoveel voorsprong heeft. Dat besef zit in mijn leven ingebakken, in de vorm van een naderend afscheid. Rob heeft mij een keer dagboekaantekeningen gestuurd, die hij bijgehouden heeft sinds de jaren tachtig. Ik kon ze nog niet lezen, ik werd er te ver drietig van. Ik dacht: dit is de tijd die je zonder mij hebt dooigebracht en die ik straks zonder jou ga doorbrengen. Wij zijn als twee klontertjes in een megaheelal die elkaar even raken, even met elkaar zijn - joepie! - en dan weer verder zweven. Daar ben ik veel mee bezig, ook omdat ik nu afscheid moet nemen van mijn moeder. Maar los daarvan zijn mensen ook leeftijdsloos. Vroeger had ik een omlijnd idee van wat een veertiger of vijftiger was: iemand die minder verwonderlijk is, met meer stram heid, zowel fysiek als geestelijk. Ik vind het wel prettig om op deze leeftijd te ontdekken dat mensen diep van binnen een leeftijdsloze kern blijven houden. Die zal er altijd zijn. Rob en ik kunnen in kleermakerszit op de bank schateren om een flauwe grap en denken: wij zijn allebei nog steeds vijftien jaar.’ Raoul: ‘Dat herken ik. Als ik met mijn vriend samen ben, zonder andere mensen, dan zie ik de jongetjes die wij ooit waren. Zoals gisteren, toen we samen werkten aan die trui met franjes die ik tijdens de photoshoots droeg. Dat samen spelen is wel heel erg de kern van wie we zijn.’ Lize: ‘Jullie zijn ook een koppel zonder kinderen. Ik zie bij veel bevriende stellen dat ze dat spel verliezen op het moment dat ze kinderen krijgen. Dan gaan ze de volwassen rol spelen, of ze zijn te moe om het zich nog aan te trekken. Ik ben er nog niet over uit of ik kinderen wil, maar ik ben niet bang dat ik dan dat speelse zal verliezen.’ Raoul: ‘Klopt, maar ik zie meer de dingen die ons hetzelfde maken. We zijn allebei schrijver, dat delen we.’ Kijkt naar Lize. ‘Ik voel me verbonden met jou, al voordat de Boekenweekactiviteiten begonnen. En we zijn allebei goed in foto- shoots.’ Lacht. ‘En we hebben allebei veel haar.’ Lize: ‘Je moet ook niet te veel op elkaar lijken. We zijn meer com plementair. En jij bent iemand voor wie ik graag lief wil zijn. Ik voel heel veel vertrouwen.’ Raoul: ‘Ik zie ook wel dat jij meer geordend bent, en meer gestruc tureerd. Bij mij is alles een grote chaos, een soort achtbaan, waahh!’ Lize: ‘Ik heb verhalen gehoord over Boekenweekkoppels die niet door dezelfde deur konden. Maar toen ik hoorde dat Raoul het essay ging maken, wist ik meteen: dit is fantastisch. Anders hadden we nu twee heel lange weken voor de boeg.’ RAOUL DEJONG 18 Lize, heeft jouw man, schrijver Rob van Essen, jou ook zo’n nieuw universum gegeven? Zien jullie meer overeenkomsten? In eerste instantie lijken jullie best verschillend. GEBOREN 12 maart 1984 in Rotterdam STUDEERDE een jaar literatuurwetenschappen BOEKEN debu teerde in 2004 met Stinknegers, daarna verschen nog zes boeken PRIJSontving de Scherpenzeelprijs voor zijn debuut. Zijn laatste boek, Jaguarman, werd onder andere genomineerd voor de Libris Litera tuurprijs en de European Union Prize for Literature. In 2022 werd hem de Anna Blaman Prijs voor zijn hele oeuvre toegekend RELATIE metGianluca Frantonio SCHREEF het Boekenweekessay Boto Banja ff: MT HHEW GEM05UHM 31P. D1MSSNDE KHMJHM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 98