M
I
T,/
shw
«MS
Recreatiefietsers niet blij met nieuwe afsluiting paden in de Waterwinbossen
Digitale parkeervergunning bewoners
0'1^
Het is een van de onderdelen van
het nieuwe parkeerbeleid van de
gemeente Sluis. Het begin is een
paar jaar geleden gemaakt, al ging
dat met horten en stoten. De ge
meente schafte andere, tweede
hands parkeerautomaten aan, maar
door onleesbare schermen en sto
ringen waren die een tijd onbruik-
e afsluiting van het
pad (ongeveer drie
honderd meter) moet
desondanks geen ver
rassing zijn, vinden
men behoorlijk wat bijzondere
diersoorten voor, zoals de be
schermde zwarte specht, de wes-
pendief, veldkrekel en de mops
vleermuis. De bossen hebben de
grootste eekhoornpopulatie van
Ze hebben er al
langer gebruik van
kunnen maken en wij
hebben dat gedoogd
Recreatief gebruik
Van Goethem heeft de steun van
de Stichting Toegankelijk Bos,
waarin naast fietsers ook (duur)lo
pers zitten. Zij ijveren al langer
voor meer mogelijkheden voor re
creatief gebruik van de Waterwin
bossen. Een petitie om meer
ruimte te krijgen voor fietsers en
ruiters leverde een tijd geleden zo
wat 1200 handtekeningen op, maar
voorzitter Frank Smits vindt dat er
(met name voor fietsers) nog maar
weinig mee gedaan is. „De Water
winbossen zijn zo groot, het moet
dan toch mogelijk zijn om daar
voor meer gebruikerspaden aan te
leggen? We zouden hier graag
kan beter spreken van een ‘gek
werk’ dan van een hekwerk. Het is
een verwerpelijke publiekson-
vriendelijke actie.”
Volgens Klootwijk mogen de re-
creatiefietsers nog blij zijn. „Ei
genlijk was het de bedoeling het
laatste pad in 2020 al af te zetten,
maar dat was er nog steeds niet
van gekomen. Ze hebben er dus
een paar jaar langer gebruik van
kunnen maken dan eigenlijk de
bedoeling was en wij hebben dat
gedoogd. Tot nu.” Klootwijk be
looft dat er nu niet nóg meer pa
den voor fietsers afgesloten gaan
worden. „Het blijft bij deze twee
paden.”
eens over willen praten met wet
houder Jean-Paul Hageman.”
De Waterwinbossen (de Clingse
Bossen, de Wildelanden bij Hei
kant en de Schommeling bij Sint
Jansteen) behoren tot de drukst
bezochte gebieden van Het
Zeeuwse Landschap. Vooral in co-
ronatijd zochten heel veel mensen
de bossen op. Recreatief gebruik
en de rust voor dieren beten elkaar
toen nogal. Om de rust weer wat
meer terug te brengen, werd voor
de Waterwinbossen een gebrui-
kersplan gemaakt. Onderdeel was
het laten verdwijnen van paden in
stukken bos waar er extra rust
moet zijn voor de dieren. Er ko-
baar. Het oplossen van dat pro
bleem was zo duur, de automaten
waren uiteindelijk 203.000 euro
duurder dan begroot, dat de zo ge
wenste scanauto geschrapt werd.
De gemeenteraad was erg kritisch
over de gang van zaken.
Op kenteken
Toch heeft diezelfde raad onlangs
een nieuwe stap gezet naar een mo
derner parkeerbeleid. De vergun
ningen voor bewoners van Sluis en
Cadzand-Bad worden vanaf vol
gend jaar op kenteken geregis
treerd. Dat betekent ook dat zij hun
vergunning digitaal moeten aan
vragen. Ook gaat de gemeente be
kijken wie in de toekomst waar en
Zeeuws-Vlaanderen. Volgens Mar
cel Klootwijk van Het Zeeuwse
Landschap lagen er sowieso al te
veel paden in de bossen. „Het ge-
bruikersplan is opgesteld samen
met sportclubs en dorpsraden. We
waren het toen eens met elkaar.”
Ook zegt hij dat ‘snelle recreatie’
flora en fauna in de Waterwinbos
sen nog altijd meer verstoort dan
wandelaars dat doen. „We kregen
de laatste tijd weer meer klachten
van wandelaars die van de sokken
werden gereden door fietsers.”
Voor Van Goethem is het echter
duidelijk: „Het Zeeuwse Land
schap wil kennelijk zo weinig mo
gelijk recreanten in het bos. Men
ze bij Het Zeeuwse Landschap. De
beheerder kondigde drie jaar gele
den al aan dat er, omwille van de
rust, delen van de Waterwinbos
sen afgezet zouden worden. In
2020 is er al een paadje afgezet, een
week of zes geleden is een nieuw
hek ge plaats waardoor een ander
pad voor fietsers ontoegankelijk is
gemaakt.
Recreatiefietser Benny van
Goethem (74) uit Sint Jansteen er
gert zich ontzettend aan de hek
ken. „Wij fietsers verstoren het ge
bied echt niet méér dan een groep
wandelaars of kinderen die beu-
kennootjes zoeken. Deze hekken
plaatsen, is niets dan fietsers pes
ten. Weg met die hekken!”
wanneer mag parkeren en voor
welk tarief In de begroting is opge
nomen dat een dagkaart 12,50 euro
gaat kosten in Sluis, een stijging van
2 euro.
De gemeente voert dit jaar nog
een extra onderzoek uit. Sluis ana
lyseert de parkeercapaciteit, par
keerdruk, hoe lang automobilisten
parkeren en waarom. Het onder
zoek gebeurt in het hoog- en laag-
seizoen. In november moet het
nieuwe parkeerbeleid klaar zijn.
Vooral inwoners van Sluis zitten
op nieuwe regels te wachten. Zij
klagen al jaren over foutparkeerders
die in bermen en op grasvelden
staan.
Een nieuw houten hek
en paaltjes met draad
beletten wederom
recreatiefietsers het
spoor in de Clingse
Bossen. Daar zijn ze
bepaald niet blij mee.
Het afsluiten van weer een fietspad in de Waterwinbossen is tegen het zere been van recreatiefietsers (zoals Benny van Goethem,
tweede van rechts) en Frank Smits, voorzitter van de Stichting Toegankelijk Bos (vierde van rechts), foto sheila van doorsselaer
SW
Wi J
I
- -MO
UK?
ffl® L
VL
ZATERDAG 4 MAART 2023
SLUIS
Een parkeerautomaat in Sluis, foto frank peters
Je kunt het je in een tijd waarin
alles digitaal gaat nauwelijks
voorstellen, maar in Sluis en
Cadzand-Bad worden parkeer-
vergunningen nog op papier uit
gegeven. Daar komt verandering
in. Inwoners vragen vanaf 1 janu
ari 2024 hun parkeervergunning
digitaal aan.
- Marcel Klootwijk,
Het Zeeuwse Landschap
Sheila van Doorsselaer
Clinge
D
- Bob Maes
‘Het voelt als fietsers pesten
iy.’
IA 's-/'