M I T,/ shw «MS Recreatiefietsers niet blij met nieuwe afsluiting paden in de Waterwinbossen Digitale parkeervergunning bewoners 0'1^ Het is een van de onderdelen van het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente Sluis. Het begin is een paar jaar geleden gemaakt, al ging dat met horten en stoten. De ge meente schafte andere, tweede hands parkeerautomaten aan, maar door onleesbare schermen en sto ringen waren die een tijd onbruik- e afsluiting van het pad (ongeveer drie honderd meter) moet desondanks geen ver rassing zijn, vinden men behoorlijk wat bijzondere diersoorten voor, zoals de be schermde zwarte specht, de wes- pendief, veldkrekel en de mops vleermuis. De bossen hebben de grootste eekhoornpopulatie van Ze hebben er al langer gebruik van kunnen maken en wij hebben dat gedoogd Recreatief gebruik Van Goethem heeft de steun van de Stichting Toegankelijk Bos, waarin naast fietsers ook (duur)lo pers zitten. Zij ijveren al langer voor meer mogelijkheden voor re creatief gebruik van de Waterwin bossen. Een petitie om meer ruimte te krijgen voor fietsers en ruiters leverde een tijd geleden zo wat 1200 handtekeningen op, maar voorzitter Frank Smits vindt dat er (met name voor fietsers) nog maar weinig mee gedaan is. „De Water winbossen zijn zo groot, het moet dan toch mogelijk zijn om daar voor meer gebruikerspaden aan te leggen? We zouden hier graag kan beter spreken van een ‘gek werk’ dan van een hekwerk. Het is een verwerpelijke publiekson- vriendelijke actie.” Volgens Klootwijk mogen de re- creatiefietsers nog blij zijn. „Ei genlijk was het de bedoeling het laatste pad in 2020 al af te zetten, maar dat was er nog steeds niet van gekomen. Ze hebben er dus een paar jaar langer gebruik van kunnen maken dan eigenlijk de bedoeling was en wij hebben dat gedoogd. Tot nu.” Klootwijk be looft dat er nu niet nóg meer pa den voor fietsers afgesloten gaan worden. „Het blijft bij deze twee paden.” eens over willen praten met wet houder Jean-Paul Hageman.” De Waterwinbossen (de Clingse Bossen, de Wildelanden bij Hei kant en de Schommeling bij Sint Jansteen) behoren tot de drukst bezochte gebieden van Het Zeeuwse Landschap. Vooral in co- ronatijd zochten heel veel mensen de bossen op. Recreatief gebruik en de rust voor dieren beten elkaar toen nogal. Om de rust weer wat meer terug te brengen, werd voor de Waterwinbossen een gebrui- kersplan gemaakt. Onderdeel was het laten verdwijnen van paden in stukken bos waar er extra rust moet zijn voor de dieren. Er ko- baar. Het oplossen van dat pro bleem was zo duur, de automaten waren uiteindelijk 203.000 euro duurder dan begroot, dat de zo ge wenste scanauto geschrapt werd. De gemeenteraad was erg kritisch over de gang van zaken. Op kenteken Toch heeft diezelfde raad onlangs een nieuwe stap gezet naar een mo derner parkeerbeleid. De vergun ningen voor bewoners van Sluis en Cadzand-Bad worden vanaf vol gend jaar op kenteken geregis treerd. Dat betekent ook dat zij hun vergunning digitaal moeten aan vragen. Ook gaat de gemeente be kijken wie in de toekomst waar en Zeeuws-Vlaanderen. Volgens Mar cel Klootwijk van Het Zeeuwse Landschap lagen er sowieso al te veel paden in de bossen. „Het ge- bruikersplan is opgesteld samen met sportclubs en dorpsraden. We waren het toen eens met elkaar.” Ook zegt hij dat ‘snelle recreatie’ flora en fauna in de Waterwinbos sen nog altijd meer verstoort dan wandelaars dat doen. „We kregen de laatste tijd weer meer klachten van wandelaars die van de sokken werden gereden door fietsers.” Voor Van Goethem is het echter duidelijk: „Het Zeeuwse Land schap wil kennelijk zo weinig mo gelijk recreanten in het bos. Men ze bij Het Zeeuwse Landschap. De beheerder kondigde drie jaar gele den al aan dat er, omwille van de rust, delen van de Waterwinbos sen afgezet zouden worden. In 2020 is er al een paadje afgezet, een week of zes geleden is een nieuw hek ge plaats waardoor een ander pad voor fietsers ontoegankelijk is gemaakt. Recreatiefietser Benny van Goethem (74) uit Sint Jansteen er gert zich ontzettend aan de hek ken. „Wij fietsers verstoren het ge bied echt niet méér dan een groep wandelaars of kinderen die beu- kennootjes zoeken. Deze hekken plaatsen, is niets dan fietsers pes ten. Weg met die hekken!” wanneer mag parkeren en voor welk tarief In de begroting is opge nomen dat een dagkaart 12,50 euro gaat kosten in Sluis, een stijging van 2 euro. De gemeente voert dit jaar nog een extra onderzoek uit. Sluis ana lyseert de parkeercapaciteit, par keerdruk, hoe lang automobilisten parkeren en waarom. Het onder zoek gebeurt in het hoog- en laag- seizoen. In november moet het nieuwe parkeerbeleid klaar zijn. Vooral inwoners van Sluis zitten op nieuwe regels te wachten. Zij klagen al jaren over foutparkeerders die in bermen en op grasvelden staan. Een nieuw houten hek en paaltjes met draad beletten wederom recreatiefietsers het spoor in de Clingse Bossen. Daar zijn ze bepaald niet blij mee. Het afsluiten van weer een fietspad in de Waterwinbossen is tegen het zere been van recreatiefietsers (zoals Benny van Goethem, tweede van rechts) en Frank Smits, voorzitter van de Stichting Toegankelijk Bos (vierde van rechts), foto sheila van doorsselaer SW Wi J I - -MO UK? ffl® L VL ZATERDAG 4 MAART 2023 SLUIS Een parkeerautomaat in Sluis, foto frank peters Je kunt het je in een tijd waarin alles digitaal gaat nauwelijks voorstellen, maar in Sluis en Cadzand-Bad worden parkeer- vergunningen nog op papier uit gegeven. Daar komt verandering in. Inwoners vragen vanaf 1 janu ari 2024 hun parkeervergunning digitaal aan. - Marcel Klootwijk, Het Zeeuwse Landschap Sheila van Doorsselaer Clinge D - Bob Maes ‘Het voelt als fietsers pesten iy.’ IA 's-/'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 129