BI J IJ veede Kamer ‘Het is wéér systeemfalen, net als bij toeslagenaffaire’ 5 Debat 3: De rekening In de kern gaat het altijd om geld, daarom kan de bewoner niet centraal staan De conclusies van de parlementaire enquête commissie naar de gaswinning in Groningen zijn snoeihard. Volgens experts zijn de uitkomsten vergelijkbaar met die van de toeslagenaffaire, waarna het kabinet opstapte. bevingen zou zijn. Ik denk dat imagoschade de grootste factor is. Ondernemers van buiten komen niet snel naar de regio. Bovendien is er zelfvertrouwen weggehaald bij mensen. Ga je investeren als de toekomst zo onzeker is? Ook schadeprocedures kosten veel energie, die eigenlijk in de onder neming moet.” Los van de directe schade moet ook een onderliggend probleem worden aangepakt, vindt de com missie. Groningen moet een ster kere positie krijgen ten opzichte van andere regio’s. Er moet meer geld, aandacht en menskracht naar de provincie. René Paas, commis saris van de Koning: „Vaak moeten we hier vooral vechten om dingen niet kwijt te raken.” Niet dat er helemaal geen geld naar Groningen gaat. Voor het Nationaal Programma Groningen (NPG) maakte het Rijk ruim 1 mil jard euro vrij. „Een grote zak geld”, zegt Koster. „Maar het valt in het niet bij wat naar de Randstad gaat. Ook volgens het Sociaal Handvest, vorig jaar ondertekend door het kabinet en tal van Groningse orga nisaties, is het zeer de vraag of het NPG echt verschil gaat maken.” Met andere woorden: er moet veel geld bij. Vandaag presenteert de regio in Den Haag een onge- twij feld goudomrand pakket van ‘maatregelen en investeringen’ die nodig zijn voor ‘de vereiste genoegdoening voor Groningen’. In het rapport van de enquête commissie ontbreekt één cruciale paragaaf. Waar komt het geld voor de ‘ereschuld’ vandaan en om hoeveel gaat het? Als het aan de commissie ligt lappen de overheid en oliebedrijven Shell en Exxon Mobil, verenigd in de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). Die hebben ‘een morele verplichting’ om veel meer te doen. Dat de operatie zo moeizaam verloopt, komt grotendeels omdat de NAM zo min mogelijk wil beta len. Eerst deed het de schade-af- handeling zelf, maar de manier waarop leidde tot woede. Nu doet de overheid het, en krijgt de NAM alleen de rekening. Die heeft er een juridisch geschil van gemaakt. De NAM meent dat er te veel in rekening wordt gebracht. Ook zouden veel huizen ‘onterecht’ op de nominatie staan voor versterking. Postmes: „Van die bedrijven is geen heil te verwachten. Het geld moet komen van het ministerie van Financiën. Er is nu ruim acht miljard euro vrijgemaakt voor schade en versterking. Ik denk dat het minstens het dubbele wordt.” Koster ziet het zonniger in. „Vertrouwen is het sleutelwoord. Selecteer een aantal aannemers die de klus uitvoeren, en maak goede afspraken. Controleer niet elke schade tot drie cijfers achter de komma, maar doe af en toe een steekproef. Dan ben je heel veel minder geld kwijt aan procedures, en kom je misschien wel lager uit dan die acht miljard. Voor betrok kenen is het bovendien veel fijner. We onderschatten nog weleens wat vertrouwen doet met een mens, en met de economie.” Denk aan treinverbindingen, ken niscampussen, woningbouw. Volgens hoogleraar staatsrecht aan de Radboud Universiteit Paul Bovend’Eert zijn overeen komsten tussen de conclusies van de parlementaire enquêtecom missies aardgaswinning en de kindertoeslagenaffaire ‘fors’. De overheid kwam ‘te laat in actie’, de belangen van Groningers en toeslagenouders zijn ‘structureel genegeerd’. „De toeslagenaffaire was systeemfalen en dat is het nu wéér.” Volgens hem moet het kabinet ervoor waken dat het zich verschuilt achter die term. „Ook al hebben de ambtenaren en bedrijven gefaald, de ministers zij n verantwoordelijk.” Na de enquête over de toesla gen oordeelde minister-president Mark Rutte óók heel stellig, net als afgelopen vrijdag. „We zijn eensgezind: als het hele systeem heeft gefaald, kan alleen geza menlijk verantwoordelijkheid worden gedragen. De politieke verantwoordelijkheid ligt uitein delijk bij het zittende kabinet en nergens anders”, zei de premier, iets meer dan twee jaar geleden. „En dat heeft tot de conclusie geleid dat ik zojuist de koning het ontslag heb aangeboden van het hele kabinet.” Nu zijn er volgens commissie voorzitter Tom van der Lee ook op alle niveaus door het hele politiek-bestuurlijk-juridische systeem heen fouten gemaakt. Die hebben ertoe geleid dat dui zenden mensen ‘groot onrecht is aangedaan’. Gaswinning was voor de staat en oliemaatschappijen ‘zo succesvol en lucratief dat er amper oog was voor nadelige effecten’. Toch verwachten experts niet dat dit kabinet zal opstappen. Zo zegt Douwe Jan Elzinga, emeritus hoogleraar staatsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen: „Wat ik verwacht is dat ze gaan zeggen dat het op zichzelf aan leiding zou kunnen zijn om op te stappen, maar dat er nu andere overwegingen zijn die het kabi net er tóch toe hebben laten besluiten om te blijven.” Volgens hem zijn er allemaal ‘springende dossiers’. „Zoals de stikstofcrisis, de oorlog in Oekraïne en het energieprobleem, waarbij het niet wordt begrepen als je nu zou opstappen.” neemt, zegt de hoogleraar. Maar het falen in Groningen is niet zozeer één bewindspersoon of één kabinet aan te wrijven. Een hoofdschuldige ontbreekt. Al vanaf 1959, nadat het eerste gas bij Kolham werd ontdekt, groeide de boel scheef. De bijna onbeheersbaar geworden schade- en hersteloperatie is wel vooral iets van de laatste tien jaar, nadat de bevingen in kracht toenamen. Die in Huizinge in 2012 was een keerpunt. Dat zorgt ervoor dat ook Mark Rutte, die al die tijd premier was, reden zou hebben om eenzelfde conclusie te trek ken als in 2021. Rutte zelf noemde de conclu sies ‘hard en pijnlijk’. Het is vol gens hem ‘begrijpelijk dat de Groningers boos en verdrietig zijn en zich in de steek gelaten voelen’. „De gaswinning begon zestig j aar geleden mooi maar het is voor de Groningers geëindigd in een nachtmerrie. We moeten als kabinet goed kijken wat we ermee kunnen doen.” Vooralsnog houdt Rutte alle vragen over de politieke consequenties af. „Om het werk van de commissie eer aan te doen, moet ik niet nu al re ageren op enkele onderdelen van het rapport. Het moet nu over de Groningers gaan en niet over ons of over mij.” Makkelijk gebaar Volgens Bovend’Eert was het aanbieden van het ontslag in 2021 meer symbolisch. „Toen kon je makkelijk zo’n edelmoedig ge baar maken, de verkiezingen kwamen eraan.” Nu zit het kabi net in een heel andere fase. „Het heeft nog drie jaar te gaan.” Met zo veel bestuurlijk falen zou het niet gek zijn dat iemand politieke verantwoordelijkheid Ambtenaren en bedrijven faalden, maar ministers zijn verantwoordelijk - Tom Postmes, hoogleraar R STATE N-GE N ER Binnenkort komt de com missie naar de Tweede Ka mer om verantwoording af te leggen over het rapport. Eind april komt het kabinet naar verwachting met een reactie. Dan komt er hoe dan ook een debat met staats secretaris van Mijnbouw Hans Vijlbrief. Waarschijnlijk zal ook premier Rutte daarbij zijn, mogelijk het hele kabi net, omdat de problematiek rond de gaswinning en de hersteloperatie meerdere bewindslieden raakt. Het is daarna aan de Kamer om te beslissen of zij nog vertrou wen hebben in de bewinds personen. Ook bepaalt de Kamer of en zo ja welke aanbevelingen van de com- missie-Van der Lee worden overgenomen. - Paul Bovend’Eert, hoogleraar Marcia Nieuwenhuis Den Haag Ook Mark Rutte getuigde voor de parlementaire enquêtecommissie. De premier wil niet ingaan op de politieke consequenties van het rapport, fotophlnuhuis GO MAANDAG 27 FEBRUARI 2023 HULYAKAT ANNE KUIK PETER KWINT STIENEKE VAN DER GRAAF

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 5