Zelden is de impact
van kwaadaardige
software zo heftig
uitgewerkt als hier
Mia Nicolai en Dion Cooper geven een
voorproefje van hun songfestivalnummer
16
Red Rose
CABARETIER TROTS OP EERSTE SOLOVOORSTELLING
Angela kijkt geen tv
THEATER
Alles begint met een app die de middelbare scho
liere Rochelle na lang aarzelen downloadt. Red
Rose heet de applicatie die van alles lijkt te beloven.
Het is een soort geest uit de fles. Doe drie wensen
en alles komt goed.
Rochelle kan wel wat hulp gebruiken. Haar moe
der pleegde recentelijk zelfmoord. Zij moet in haar
schaarse vrije tijd voor haar zusjes zorgen. Omdat
vader geen vast inkomen heeft, staat zij vaak in de
rij bij de voedselbank. Met haar hoody diep over
haar hoofd getrokken.
Geen wonder dat Rochelle haar ziel min of meer
verkoopt aan de duivel. Red Rose is een app uit de
hel. Binnen de kortste keren wordt haar leven ge
regeerd door deze opdringerige app die haar chan
teert, kleineert en zelfs schokt met beelden van
haar overleden moeder.
De achtdelige serie graaft wat dieper in de ge
voelswereld van Rochelle en haar leeftijdsgenoten
dan vergelijkbare films en series uit Hollywood
plegen te doen. De relatie tussen de tieners en hun
ouders, vooral de moeders, is een terugkerend
thema. Moeders die zelf met nieuwe vriendjes op
de proppen komen, terwijl hun dochters die vrij
heid niet wordt gegund.
Op papier lijkt het uitgangspunt van Red Rose
niet bijster origineel. Digitale horror is vaker ge
bruikt in seriedrama, maar zelden is de impact van
kwaadaardige software zo heftig uitgewerkt als in
deze reeks. De tweeling Paul en Michael Clarkson
gebruikt de omgeving van het Noord-Engelse
Bolton, waar beiden opgroeiden, als decor voor
hun verhaal. Maar de psychologie die achter hun
bedenksel schuilt - inspelend op de onzekerheden
van tieners - is de ware attractie van Red Rose.
Les Mis nu al
in de prijzen
‘Het fundament van onze song’,
schrijft het duo op Instagram.
Vervolgens is in een video te ho
ren dat Nicolai en Cooper een
aantal zinnen voorlezen, waar
onder: „Wat maakt ons mense
lijk? We weten allemaal dat het
leven zwaar kan zijn. Het kan
onmogelijk, leeg en alleen voe
len. Maar we zijn niet alleen. We
zijn meer hetzelfde dan dat we
verschillen.” De tekst, in het En
gels voorgelezen, is niet de song
tekst van het lied, benadrukt het
duo. Nederland strijdt in de
eerste halve finale op
9 mei voor een ticket
voor de finale op
13 mei. -O®
De Britse regering E
heeft laten weten
drieduizend kaartjes v -
voor het songfestival te
geven aan Oekraïense vluch
telingen die in het Verenigd
Koninkrijk wonen. De liedjes-
competitie is dit jaar in
een operatie en acht van de achttien
try-outs moest hij annuleren.
Twee voorstellingen verliepen ook
nog eens ongemakkelijk. In Weert
kreeg hij de lachers niet op zijn hand
(‘dat heb je soms, de ene keer gaat het
dak eraf, de andere keer heb je een
mismatch met het publiek’). En in
Duiven vertrokken een paar honderd
man, nadat Kamps in de huid van een
non-binaire God kroop, die zojuist
het Derde Testament had afgerond.
De theaterdirecteur in Duiven, Chris
van de Ven, stapte naar voren en pro-
Boef weer
bovenaan
Bij een try-out van de eerste cabaretsolo van Wart Kamps liepen
een paar honderd bezoekers weg, maar tijdens de première
zaterdagavond werd er veel gelachen. „Dit is geen middelvinger
of genoegdoening. Humor is zó subjectief.”
Liverpool, omdat Oekraïne, de
winnnaar van vorig jaar, van
wege de oorlog niet in staat is
het evenement te houden.
„Duizenden kaartjes wor-
t den aangeboden aan de-
k genen die door oorlog
L zijn ontheemd, zodat
ze betrokken worden
bij een show die hun
vaderland, hun cul
tuur en hun muziek
eert”, aldus de Britse
minister van Cultuur. „Zoals
altijd steunen wij het Oekra
ïense volk.”
o awkward hoefde
het nou ook weer
niet te worden.
Cabaretier Wart
Kamps die een voor-
stellinS over sociaal
ongemak maakte,
getiteld Awkwart (met de ‘t’ van
Wart) had een ongemakkelijke aan
loop. Tijdens een try-out eind januari
gleed hij in de coulissen uit over zijn
pruik en brak zijn pols. Gevolg: pijn,
Hanneke van Houwelingen
EUROVISIE SONGFESTIVAL
Z,
Na uit de hand
gelopen try-out
krijgt Wart Kamps
alsnog staande
ovatie
Wat beogen de makers, die zich The Clarkson
Twins noemen, met de Britse horrorserie Red
Rose? Een waarschuwing tegen onze versla
ving aan de smartphone? Of domweg weer de
zoveelste poging om tieners de stuipen op het
lijf te jagen?
- Ab Zagt
Rochelle (Isis Hainsworth, links) en beste
vriendin Wren (Amelia Clarkson).
Een duivelse app brengt tieners behoorlijk in
de problemen, foto'sbbc/elevenfilm
MUSICAL
De cast van Les
Misérables heeft
de Diamanten
Ticket Award
in ontvangst
genomen voor
de verkoop van
125.000 kaarten.
Dat gebeurde
nog voor de pre
mière: de musi
cal is pas vanaf
5 maart te zien.
Songfestivalduo Mia Nicolai
en Dion Cooper deelde alvast
een ‘voorproefje’ van hun num
mer voor het Eurovisie Song
festival. Hun inzending wordt
woensdag bekendgemaakt.
MUZIEK
Ook het vijfde
album van Boef
scoort in de
charts. Zijn plaat
Luxeprobleem is
binnengekomen
op de eerste
plek van de
Album Top 100.
De rapper voert
de lijst voor de
vierde keer aan.
Dat deed hij eer
der met albums
uit 2020, 2018
en 2017.
Horrorserie
Hoofdrollen: Amelia Clarkson, Isis Hainsworth,
Natalie Blair
Makers: The Clarkson Twins
- Denise de Koning
MAANDAG 27 FEBRUARI 2023 GO