Zelden is de impact van kwaadaardige software zo heftig uitgewerkt als hier Mia Nicolai en Dion Cooper geven een voorproefje van hun songfestivalnummer 16 Red Rose CABARETIER TROTS OP EERSTE SOLOVOORSTELLING Angela kijkt geen tv THEATER Alles begint met een app die de middelbare scho liere Rochelle na lang aarzelen downloadt. Red Rose heet de applicatie die van alles lijkt te beloven. Het is een soort geest uit de fles. Doe drie wensen en alles komt goed. Rochelle kan wel wat hulp gebruiken. Haar moe der pleegde recentelijk zelfmoord. Zij moet in haar schaarse vrije tijd voor haar zusjes zorgen. Omdat vader geen vast inkomen heeft, staat zij vaak in de rij bij de voedselbank. Met haar hoody diep over haar hoofd getrokken. Geen wonder dat Rochelle haar ziel min of meer verkoopt aan de duivel. Red Rose is een app uit de hel. Binnen de kortste keren wordt haar leven ge regeerd door deze opdringerige app die haar chan teert, kleineert en zelfs schokt met beelden van haar overleden moeder. De achtdelige serie graaft wat dieper in de ge voelswereld van Rochelle en haar leeftijdsgenoten dan vergelijkbare films en series uit Hollywood plegen te doen. De relatie tussen de tieners en hun ouders, vooral de moeders, is een terugkerend thema. Moeders die zelf met nieuwe vriendjes op de proppen komen, terwijl hun dochters die vrij heid niet wordt gegund. Op papier lijkt het uitgangspunt van Red Rose niet bijster origineel. Digitale horror is vaker ge bruikt in seriedrama, maar zelden is de impact van kwaadaardige software zo heftig uitgewerkt als in deze reeks. De tweeling Paul en Michael Clarkson gebruikt de omgeving van het Noord-Engelse Bolton, waar beiden opgroeiden, als decor voor hun verhaal. Maar de psychologie die achter hun bedenksel schuilt - inspelend op de onzekerheden van tieners - is de ware attractie van Red Rose. Les Mis nu al in de prijzen ‘Het fundament van onze song’, schrijft het duo op Instagram. Vervolgens is in een video te ho ren dat Nicolai en Cooper een aantal zinnen voorlezen, waar onder: „Wat maakt ons mense lijk? We weten allemaal dat het leven zwaar kan zijn. Het kan onmogelijk, leeg en alleen voe len. Maar we zijn niet alleen. We zijn meer hetzelfde dan dat we verschillen.” De tekst, in het En gels voorgelezen, is niet de song tekst van het lied, benadrukt het duo. Nederland strijdt in de eerste halve finale op 9 mei voor een ticket voor de finale op 13 mei. -O® De Britse regering E heeft laten weten drieduizend kaartjes v - voor het songfestival te geven aan Oekraïense vluch telingen die in het Verenigd Koninkrijk wonen. De liedjes- competitie is dit jaar in een operatie en acht van de achttien try-outs moest hij annuleren. Twee voorstellingen verliepen ook nog eens ongemakkelijk. In Weert kreeg hij de lachers niet op zijn hand (‘dat heb je soms, de ene keer gaat het dak eraf, de andere keer heb je een mismatch met het publiek’). En in Duiven vertrokken een paar honderd man, nadat Kamps in de huid van een non-binaire God kroop, die zojuist het Derde Testament had afgerond. De theaterdirecteur in Duiven, Chris van de Ven, stapte naar voren en pro- Boef weer bovenaan Bij een try-out van de eerste cabaretsolo van Wart Kamps liepen een paar honderd bezoekers weg, maar tijdens de première zaterdagavond werd er veel gelachen. „Dit is geen middelvinger of genoegdoening. Humor is zó subjectief.” Liverpool, omdat Oekraïne, de winnnaar van vorig jaar, van wege de oorlog niet in staat is het evenement te houden. „Duizenden kaartjes wor- t den aangeboden aan de- k genen die door oorlog L zijn ontheemd, zodat ze betrokken worden bij een show die hun vaderland, hun cul tuur en hun muziek eert”, aldus de Britse minister van Cultuur. „Zoals altijd steunen wij het Oekra ïense volk.” o awkward hoefde het nou ook weer niet te worden. Cabaretier Wart Kamps die een voor- stellinS over sociaal ongemak maakte, getiteld Awkwart (met de ‘t’ van Wart) had een ongemakkelijke aan loop. Tijdens een try-out eind januari gleed hij in de coulissen uit over zijn pruik en brak zijn pols. Gevolg: pijn, Hanneke van Houwelingen EUROVISIE SONGFESTIVAL Z, Na uit de hand gelopen try-out krijgt Wart Kamps alsnog staande ovatie Wat beogen de makers, die zich The Clarkson Twins noemen, met de Britse horrorserie Red Rose? Een waarschuwing tegen onze versla ving aan de smartphone? Of domweg weer de zoveelste poging om tieners de stuipen op het lijf te jagen? - Ab Zagt Rochelle (Isis Hainsworth, links) en beste vriendin Wren (Amelia Clarkson). Een duivelse app brengt tieners behoorlijk in de problemen, foto'sbbc/elevenfilm MUSICAL De cast van Les Misérables heeft de Diamanten Ticket Award in ontvangst genomen voor de verkoop van 125.000 kaarten. Dat gebeurde nog voor de pre mière: de musi cal is pas vanaf 5 maart te zien. Songfestivalduo Mia Nicolai en Dion Cooper deelde alvast een ‘voorproefje’ van hun num mer voor het Eurovisie Song festival. Hun inzending wordt woensdag bekendgemaakt. MUZIEK Ook het vijfde album van Boef scoort in de charts. Zijn plaat Luxeprobleem is binnengekomen op de eerste plek van de Album Top 100. De rapper voert de lijst voor de vierde keer aan. Dat deed hij eer der met albums uit 2020, 2018 en 2017. Horrorserie Hoofdrollen: Amelia Clarkson, Isis Hainsworth, Natalie Blair Makers: The Clarkson Twins - Denise de Koning MAANDAG 27 FEBRUARI 2023 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 16