op benzinemotoren
Shop je
gelukkig
H
Italië vreest verbod
1/
f} -
Auto-industrie niet voorbereid op elektrisch
15
,1 I
t
Thijs Launspach
AAN HET WERK
Alsof ze je
mentale
gezondheid
ter harte
nemen-ze
willen je geld
Kunstmest
goedkoper
onderdeel van het Stellantis-con-
cern, laat is met het elektrificeren
Meta lijft
Within in
Van belang is dat
productie en
werkgelegenheid
in Italië blijven
bij. Alles bij elkaar een sector van
bijna 600.000 werknemers.
Reden voor Urso om te kijken of
de subsidies voor de aanschaf van
0 0 g
Subsidies
Volgens de Italiaanse zakenkrant II
Sole 24 Ore is de beslissing de dood
steek voor de Europese auto-indus-
trie in het algemeen en die van de
Italiaanse in het bijzonder. „We
zullen de technologie moeten im
porteren uit China” zegt journalist
Paolo Bricco in een commentaar.
„China heeft de zeldzame grond
stoffen, zoals de Golfstaten de olie
hebben.”
Minister van Economische Ont
wikkeling Adolfo Urso is wat min
der stellig, maar voorziet wel grote
Het Europees Parlement stemde onlangs in met een totaalverbod op
verbrandingsmotoren met ingang van 2035. De Italiaanse regering
voorziet grote problemen voor de eigen auto-industrie.
„zonder de EU-regels te overtreden,
uiteraard.” Veel van die subsidies
vloeien nu naar het Amerikaanse
Tesla, het Duitse Volkswagen en
verschillende Chinese merken.
J J eb jij je dag vandaag niet? Koop
HiM dan een van onze repen, want je
verdient het.’ Ik zag de reclame
campagne staan op de zijkant van een tram.
Het was een advertentie van een groot cho-
colademerk. Zij prijzen tegenwoordig ken
nelijk niet meer hun repen aan omdat ze
lekker zijn, maar omdat ze een ’oplossing’
zouden moeten bieden voor een klotedag.
Los je dipje op met snoep. Je begrijpt: de rest
van de dag was ik chagrijnig, en dat was met
geen chocoladereep te verhelpen.
Heb je een baaldag? Dan kun je beter gaan
wandelen in het bos, praten met een vriend,
knuffelen met je huisdier, een dutje doen,
een kop thee voor jezelf zetten, dansen op
je lievelingsmuziek, naar een vakantiefoto
kijken, lekker over je problemen mopperen,
nadenken over een leuk moment in het ver
leden, mediteren, sporten, je gedachten op
schrijven of iets aardigs doen
voor een ander. Of: wachten
tot het gevoel vanzelf weer
overgaat, dat gebeurt name
lijk meestal. Deze dingen
werken qua zelfzorg stuk
voor stuk veel beter dan naar
de winkel rennen voor een
stuk chocola - en ze zijn nog
goedkoper ook!
Het is namelijk niet de eerste keer dat het
me opvalt. Het is een trend: producten in de
markt zetten als mentale ‘zelfzorg’. Zo ver-
markte het speelgoedbedrijf achter die be
roemde, felgekleurde plastic bouwblokjes
hun product al als ‘mindfulness’ (alsof je
daar speelgoed voor moet kopen). En recent
adverteerde een reisbureau haar reizen naar
Scandinavië als therapie tegen stress. Randje
burn-out? Koop dan snel een ticket! Alle
maal omdat het zogenaamd goed zou zijn
‘voor je mentale gezondheid’.
Waarom maak ik me daar druk om? Om
dat deze bedrijven dóén alsof ze jouw men
tale gezondheid ter harte nemen, maar on
dertussen vooral uit zijn op je geld. Ook om
dat ze daarmee steeds opnieuw een misver
stand de wereld in helpen: voel je je even
wat minder, dan is dat een probleem. Een
probleem dat je
moet oplossen door
iets te kopen dat je
nog niet hebt - een
reep, een luxe dou-
chegel, een vakantie,
een spa-treatment,
een boek, een coa
ching of een cursus.
Maar helaas: je
kunt jezelf niet ge
lukkig shoppen, wat
de reclames ook mo
gen zeggen. Trap er
dus niet in, in die
mooie praatjes. Verdriet, stress, frustratie,
onzekerheid: dat je je af en toe zo voelt, dat is
geen ‘probleem’. Deze gevoelens horen erbij,
dat is gewoon menselijk. Ze hoeven niet te
worden weggeconsumeerd. En zeker niet
met dit soort schijnoplossingen!
‘Gekkenwerk’, is het commentaar
van de Italiaanse minister van In
frastructuur Matteo Salvini op de
beslissing vorige week van het Eu
ropees Parlement om de verkoop
van auto’s met verbrandingsmoto
ren vanaf 2035 compleet te verbie
den. Volgens de minister is het een
verzwakking van de Europese au
to-industrie ten faveure van de
Chinese. De Italiaanse regerings
partijen stemden dan ook tegen het
voorstel dat de Europese Commis
sie al vorig najaar deed.
Dat voorstel deed bij de Italiaanse
auto-industrie de haren recht over
eind staan. Met name luxemerken
als Ferrari en Lamborghini hebben
er grote moeite mee. De beleving
van hun supersportwagens zit hem
vooral in machtige V8 of V12 moto
ren, vinden ze. De Europese Com
missie bleek gevoelig voor hun
lobby; merken als Ferrari en Lam
borghini mogen tot 2035 verbran
dingsmotoren blijven maken, ter
wijl grote concerns al voor 2030
moeten stoppen met het produce
ren van benzinemotoren.
E-Fiat
Elektrisch rijden is niet heel erg po
pulair in Italië, slechts 3,7 procent
van de in 2022 verkochte auto’s
heeft een stekker, in Nederland was
dat 23 procent. Eén van de redenen
problemen. „Van belang is dat pro- is dat Fiat, Italië’s grootste autopro-
ductie en werkgelegenheid in Italië ducent en sinds twee jaar, samen
blijven.” In Italië werken bijna met onder meer Citroën en Peugeot
270.000 mensen in de auto-indus
trie, van toeleveringsbedrijven tot
de vier Fiat-fabrieken, totaal goed van het wagenpark. Op dit moment
voor ruim 5 procent van het bruto is er slechts één compleet elektri-
nationaal product. En daar komen sche Fiat te koop, de 500e, en be
de 250.000 werknemers van garage- staan er light-hybrideversies van
bedrijven en benzinepompen nog onder andere diezelfde Fiat 500, de
Fiat Panda, de Lancia Ypsilon en de
Alfa Romeo Tonale.
De vertraging komt deels door de
twijfels die wijlen oud-president-
elektrische auto’s naar Italiaanse directeur Sergio Marchionne had.
merken geloodst kunnen worden, Elektrische auto’s zijn niet de toe
komst, zei hij in 2017. Die visie zette
een rem op de ontwikkeling en in
vestering van elektrische auto’s
binnen het Fiat-concern, de vier
elektrische Fiat-modellen die voor
de komende jaren op de rol staan,
komen er dankzij de samenwer
king met de Franse tak van het Stel-
lantis-concern.
Stellantis zet vol in op EV’s. Het
bedrijf wil al zijn auto’s voor 2030
op batterijen laten rijden, Fiat zelfs
al vanaf 2027. Dit ondanks felle kri
tiek die ceo Tavares heeft op het Eu
ropese beleid. Hij is voorstander
van het verlagen van de CO2-uit-
stoot, maar vindt dat de EU te wei
nig rekening houdt met de techno
logische soevereiniteit en strategi
sche autonomie van Europa.
V.
jpo --
MENLO PARK
NEW YORK
Fiat 500e. FOTOEPA
Thijs Launspach is
psycholoog en stress
expert. Hij schreef onder
meer Je bent al genoeg -
Mentaal gezond in een
gestoorde wereld (2022),
Werk kan ook uit (2020)
en Fokking druk (2018).
De Amerikaan
se toezichthou
der FTC laat de
overname
Within door Fa-
cebook-moe-
derbedrijf Meta
Platforms nu
echt doorgaan.
De waakhond
had die over
name gepro
beerd tegen te
houden. Within
maakt een fit-
ness-app die
met virtual rea
lity werkt.
De prijzen voor
kunstmest zijn
de afgelopen
week hard ge
daald en liggen
lager dan voor
het begin van
de oorlog in
Oekraïne. Sinds
januari is de
prijs met 40
procent ge
daald. Volgens
analisten kun
nen de prijzen
nog verder zak
ken.
- Adolfo Urso, minister van
Economische Ontwikkeling
De Fiat-fabriek bij Napels. Fiat produceert zegge en schrijve één elektrisch model, de e-500. fotogetty
Angelo van Schaik
Rome
sp i
GO MAANDAG 27 FEBRUARI 2023
•47