op benzinemotoren Shop je gelukkig H Italië vreest verbod 1/ f} - Auto-industrie niet voorbereid op elektrisch 15 ,1 I t Thijs Launspach AAN HET WERK Alsof ze je mentale gezondheid ter harte nemen-ze willen je geld Kunstmest goedkoper onderdeel van het Stellantis-con- cern, laat is met het elektrificeren Meta lijft Within in Van belang is dat productie en werkgelegenheid in Italië blijven bij. Alles bij elkaar een sector van bijna 600.000 werknemers. Reden voor Urso om te kijken of de subsidies voor de aanschaf van 0 0 g Subsidies Volgens de Italiaanse zakenkrant II Sole 24 Ore is de beslissing de dood steek voor de Europese auto-indus- trie in het algemeen en die van de Italiaanse in het bijzonder. „We zullen de technologie moeten im porteren uit China” zegt journalist Paolo Bricco in een commentaar. „China heeft de zeldzame grond stoffen, zoals de Golfstaten de olie hebben.” Minister van Economische Ont wikkeling Adolfo Urso is wat min der stellig, maar voorziet wel grote Het Europees Parlement stemde onlangs in met een totaalverbod op verbrandingsmotoren met ingang van 2035. De Italiaanse regering voorziet grote problemen voor de eigen auto-industrie. „zonder de EU-regels te overtreden, uiteraard.” Veel van die subsidies vloeien nu naar het Amerikaanse Tesla, het Duitse Volkswagen en verschillende Chinese merken. J J eb jij je dag vandaag niet? Koop HiM dan een van onze repen, want je verdient het.’ Ik zag de reclame campagne staan op de zijkant van een tram. Het was een advertentie van een groot cho- colademerk. Zij prijzen tegenwoordig ken nelijk niet meer hun repen aan omdat ze lekker zijn, maar omdat ze een ’oplossing’ zouden moeten bieden voor een klotedag. Los je dipje op met snoep. Je begrijpt: de rest van de dag was ik chagrijnig, en dat was met geen chocoladereep te verhelpen. Heb je een baaldag? Dan kun je beter gaan wandelen in het bos, praten met een vriend, knuffelen met je huisdier, een dutje doen, een kop thee voor jezelf zetten, dansen op je lievelingsmuziek, naar een vakantiefoto kijken, lekker over je problemen mopperen, nadenken over een leuk moment in het ver leden, mediteren, sporten, je gedachten op schrijven of iets aardigs doen voor een ander. Of: wachten tot het gevoel vanzelf weer overgaat, dat gebeurt name lijk meestal. Deze dingen werken qua zelfzorg stuk voor stuk veel beter dan naar de winkel rennen voor een stuk chocola - en ze zijn nog goedkoper ook! Het is namelijk niet de eerste keer dat het me opvalt. Het is een trend: producten in de markt zetten als mentale ‘zelfzorg’. Zo ver- markte het speelgoedbedrijf achter die be roemde, felgekleurde plastic bouwblokjes hun product al als ‘mindfulness’ (alsof je daar speelgoed voor moet kopen). En recent adverteerde een reisbureau haar reizen naar Scandinavië als therapie tegen stress. Randje burn-out? Koop dan snel een ticket! Alle maal omdat het zogenaamd goed zou zijn ‘voor je mentale gezondheid’. Waarom maak ik me daar druk om? Om dat deze bedrijven dóén alsof ze jouw men tale gezondheid ter harte nemen, maar on dertussen vooral uit zijn op je geld. Ook om dat ze daarmee steeds opnieuw een misver stand de wereld in helpen: voel je je even wat minder, dan is dat een probleem. Een probleem dat je moet oplossen door iets te kopen dat je nog niet hebt - een reep, een luxe dou- chegel, een vakantie, een spa-treatment, een boek, een coa ching of een cursus. Maar helaas: je kunt jezelf niet ge lukkig shoppen, wat de reclames ook mo gen zeggen. Trap er dus niet in, in die mooie praatjes. Verdriet, stress, frustratie, onzekerheid: dat je je af en toe zo voelt, dat is geen ‘probleem’. Deze gevoelens horen erbij, dat is gewoon menselijk. Ze hoeven niet te worden weggeconsumeerd. En zeker niet met dit soort schijnoplossingen! ‘Gekkenwerk’, is het commentaar van de Italiaanse minister van In frastructuur Matteo Salvini op de beslissing vorige week van het Eu ropees Parlement om de verkoop van auto’s met verbrandingsmoto ren vanaf 2035 compleet te verbie den. Volgens de minister is het een verzwakking van de Europese au to-industrie ten faveure van de Chinese. De Italiaanse regerings partijen stemden dan ook tegen het voorstel dat de Europese Commis sie al vorig najaar deed. Dat voorstel deed bij de Italiaanse auto-industrie de haren recht over eind staan. Met name luxemerken als Ferrari en Lamborghini hebben er grote moeite mee. De beleving van hun supersportwagens zit hem vooral in machtige V8 of V12 moto ren, vinden ze. De Europese Com missie bleek gevoelig voor hun lobby; merken als Ferrari en Lam borghini mogen tot 2035 verbran dingsmotoren blijven maken, ter wijl grote concerns al voor 2030 moeten stoppen met het produce ren van benzinemotoren. E-Fiat Elektrisch rijden is niet heel erg po pulair in Italië, slechts 3,7 procent van de in 2022 verkochte auto’s heeft een stekker, in Nederland was dat 23 procent. Eén van de redenen problemen. „Van belang is dat pro- is dat Fiat, Italië’s grootste autopro- ductie en werkgelegenheid in Italië ducent en sinds twee jaar, samen blijven.” In Italië werken bijna met onder meer Citroën en Peugeot 270.000 mensen in de auto-indus trie, van toeleveringsbedrijven tot de vier Fiat-fabrieken, totaal goed van het wagenpark. Op dit moment voor ruim 5 procent van het bruto is er slechts één compleet elektri- nationaal product. En daar komen sche Fiat te koop, de 500e, en be de 250.000 werknemers van garage- staan er light-hybrideversies van bedrijven en benzinepompen nog onder andere diezelfde Fiat 500, de Fiat Panda, de Lancia Ypsilon en de Alfa Romeo Tonale. De vertraging komt deels door de twijfels die wijlen oud-president- elektrische auto’s naar Italiaanse directeur Sergio Marchionne had. merken geloodst kunnen worden, Elektrische auto’s zijn niet de toe komst, zei hij in 2017. Die visie zette een rem op de ontwikkeling en in vestering van elektrische auto’s binnen het Fiat-concern, de vier elektrische Fiat-modellen die voor de komende jaren op de rol staan, komen er dankzij de samenwer king met de Franse tak van het Stel- lantis-concern. Stellantis zet vol in op EV’s. Het bedrijf wil al zijn auto’s voor 2030 op batterijen laten rijden, Fiat zelfs al vanaf 2027. Dit ondanks felle kri tiek die ceo Tavares heeft op het Eu ropese beleid. Hij is voorstander van het verlagen van de CO2-uit- stoot, maar vindt dat de EU te wei nig rekening houdt met de techno logische soevereiniteit en strategi sche autonomie van Europa. V. jpo -- MENLO PARK NEW YORK Fiat 500e. FOTOEPA Thijs Launspach is psycholoog en stress expert. Hij schreef onder meer Je bent al genoeg - Mentaal gezond in een gestoorde wereld (2022), Werk kan ook uit (2020) en Fokking druk (2018). De Amerikaan se toezichthou der FTC laat de overname Within door Fa- cebook-moe- derbedrijf Meta Platforms nu echt doorgaan. De waakhond had die over name gepro beerd tegen te houden. Within maakt een fit- ness-app die met virtual rea lity werkt. De prijzen voor kunstmest zijn de afgelopen week hard ge daald en liggen lager dan voor het begin van de oorlog in Oekraïne. Sinds januari is de prijs met 40 procent ge daald. Volgens analisten kun nen de prijzen nog verder zak ken. - Adolfo Urso, minister van Economische Ontwikkeling De Fiat-fabriek bij Napels. Fiat produceert zegge en schrijve één elektrisch model, de e-500. fotogetty Angelo van Schaik Rome sp i GO MAANDAG 27 FEBRUARI 2023 •47

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 15