WIM HOFMAN Hete bliksem 14 Uitgever Malmberg maakt teksten ook inclusiever: ‘Continu proces’ Behalve de kinderboeken van Roald Dahl liggen ook lesboeken voor het onderwijs al jaren onder de loep van kritische lezers. Uitgeverij Malmberg werkt er uit volle overtuiging aan mee. „De tijden veranderen snel.” nder invloed van zo geheten ‘sensitivity readers’ gaat de En gelse uitgever van Roald Dahl discrimi- Wordt er in die teksten niet te veel geredeneerd vanuit een ‘witte sa menleving’? Worden vrouwen niet op een te stereotiepe manier neergezet? Komen er ook mensen genoemd. Als het in schalen op tafel kwam, zag het er meestal slapjes uit. Velen van ons vonden hete bliksem niet echt iets om over naar huis te schrijven. Dikwijls kregen we er een schijf bloedworst bij. Ook niet iedereen vond bloedworst lekker, Witte samenleving Het is precies ook de reden waarom Malmberg in 2019 een ‘meldpunt voor gevoelige onder werpen’ instelde. De uitgeverij be schikt inmiddels ook over een ei gen groep sensitivity readers. Die kijkt met een kritische blik naar reeds bestaande schoolboeken of Vooroordelen Lauwen spreekt over ‘een continu proces van bewustwording’. „We willen ook niet zomaar dingen weghalen. Liever kiezen we ervoor om zaken in een bredere context te zetten of om juist dingen toe te tje suiker) een stoofvlees en een deklaag van aardap pelpuree. Echt een wintergerecht. Klagers niet altijd gelijk Een woord als ‘blank’ zal niet meer opduiken in nieuwe uitgaves van Malmberg. „Het wekt te veel associaties op met het slavernij verleden.” In samenspraak met organisa ties als Women Inc en Wilde Ha ren werkt de uitgeverij ook aan een lijst van alternatieve woorden die wel door de beugel kunnen. En klachten die bij het eigen meld punt binnenkomen, kunnen lei den tot aanpassingen van teksten, zegt Lauwen. „Een klager heeft niet per definitie gelijk, maar vaak is er wel een terechte grondslag voor zo’n kritische opmerking. In digitale uitgaven passen we dan de tekst meteen aan, bij boeken zor gen we voor een aanpassing in een eventuele herdruk. Maar er gaat al tijd intern beraad aan vooraf, ook met de makers.” met een handicap voor in de boe ken? Komt het platteland ook aan bod? Gaat het ook over gezinnen die nu eens niét bestaan uit een papa, een mama en twee kindjes? „Ieder kind moet zich kunnen herkennen in het lesmateriaal dat wij aanbieden”, zo schetst Lauwen het uitgangspunt waarmee Malm berg nu al enkele jaren de eigen producten onder de loep legt. Dat betekent dat de schoolboeken een inclusief wereldbeeld moeten voorschotelen. En nee, Lauwen ziet dat niet als een knieval voor de woke-beweging. „Natuurlijk is er een groep die zich afvraagt of dit allemaal wel nodig is. Die kri tiek krijgen we ook, we kunnen het niet gauw goed doen. Maar de tijden veranderen snel, we varen onze eigen koers. Wat vandaag nog kan, kan morgen niet meer. En we kijken altijd naar het belang van de leerling.” voegen. Het helpt ook om samen met de auteurs van de boeken te rug te kijken. Hoe komt het bij voorbeeld dat we in boeken vrou wen vaak in een passieve houding opvoeren en mannen een actieve rol krijgen? Zo word je je ook be wust van je eigen vooroordelen. De samenleving verandert ra zendsnel, wij willen daar zorgvul dig mee omgaan.” ken omdat ze zich niet herkennen in beelden en teksten.” Genderneutraal Maar een uitgever moet ook niet te ver voor de muziek willen uitlo pen, erkent Lauwen. Het lesmate riaal moet herkenbaar blijven voor de docenten die ermee werken. „Je moet oppassen dat je taalgebruik niet té vooruitstrevend wordt.” Ze verwijst naar de discussie over het gebruik van genderneutrale voor naamwoorden. Iemand die non-binair is en niet als man of vrouw wil worden gedefinieerd, wordt dan aangeduid als ‘hen’. Bij Malmberg is dat nog niet de standaard. Lauwen: „Er zijn kwes ties waar we nog niet helemaal uit zijn.” Op het eigen onlineplatform ‘Onderwijs van morgen’ reikt Malmberg leraren suggesties aan hoe ze het in de klas toch over zulke controversiële onderwerpen kunnen hebben. „Zulke discussies kunnen ook iets opleveren. Ons lesmateriaal is ook slechts een hulpmiddel voor leerkrachten en docenten. We moeten onze rol ook niet te groot maken.” ang geleden zat ik op een school waar we niet alleen in de klas zaten en uit allerlei boe ken en schriften iets moesten leren, woordjes, topgrafie, stamtijden, de werking van de pomp, wat is zwaar tekracht? Hoe luidt de stelling van Pythagoras? Maar we kregen ook ver- vooral niet als de schijven te hard ge schillende taken toebedeeld zoals: de speelplaats vegen, vloeren vegen met nat zaagsel, bladeren harken, on kruid schoffelen, hout hakken, boompjes planten, ramen met oude kranten lappen. In de kranten stond oud nieuws over de eerste snelweg in Nederland, van Amsterdam naar Utrecht en over de zware verliezen van de Franse troepen in Indochina. We mochten ook wel eens in de boomgaard appels plukken en ze later ook schillen. Dat laatste gebeurde vooral in de winter, als de appels slecht begonnen te wor den. Sommige appels waren zacht en gerimpeld, andere hadden rotte plekken, of waren helemaal bruin geworden en kregen soms witte stip pen. nerende woorden en passages uit diens kinderboeken verwijderen. Dat leidt tot consternatie, want staat zo’n ingreep niet gelijk aan censuur? Marie-Louise Lauwen, commu nicatiemanager bij de in Den Bosch gevestigde uitgeverij Malm berg, wil zich niet mengen in het debat. „Het is een andere discus sie. Bij Roald Dahl gaat het om fic tie, bij ons om lesmethodes.” Maar Malmberg, een van’s lands groot ste uitgevers van lesmateriaal, heeft wel met hetzelfde vraagstuk te maken als de Britse uitgever van nog uit te geven lesmateriaal. Roald Dahl, zegt Lauwen. „Het is ongelooflijk belangrijk dat je denkt aan inclusiviteit en diversi teit. De wereld verandert continu en je wilt niet dat kinderen afha- bakken waren en op stukken houts kool leken. In een Engels kookboek vond ik on langs een gerecht dat als typisch Hol lands werd aangemerkt: hete bliksem. Je moest wat verschillende appelen schillen, de klokhuizen en stelen weg halen en ze samen met aardappelen koken. Daarna moest je alles door el kaar stampen. Er stond bij dat het ge recht enkel maar te eten was na het nuttigen van een aantal glazen jene ver. De Engelsen die het kookboek hadden samengesteld, hadden waar schijnlijk iets tegen Hollanders. Bij het lezen van het recept moest ik na tuurlijk meteen aan mijn oude school denken en aan het schillen van appels. Dat hete bliksem lekker kan zijn heb ik onlangs gemerkt in Middel- We werkten in de koele appelkel- burg. De ovenschotel was gevuld met der. Het slechte en rotte van de appels een laag appelmoes van goede appels, sneden we er met onze zakmessen af goudreinetten geloof ik (met een bé- en de goede stukken gooiden we in tje suiker) een laagje gefruite uien, een teil water. De stukken appel wer den uiteindelijk verwerkt in een aard- appelgerecht dat hete bliksem werd De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Ook schoolboek onder loep ,atie in je eigen woorden iets opzoeken op internet nooit Hoe goed ben jij in informeren? Zet een kruisje bij de raket. vaak René van der Lee Den Bosch O nooit >ken o’ °P intetr‘et antwoord °P ■r? Hoe? eigen 'woorden. Wal maak jij mee? Zet een kruisje op de lijn. ,ntere$sar”e weetjes (eien I- - nooit O een vraag stellen aan iGniand d- veel van weet er9*n* .K,eseendU-W hetbelangr'M I Dit kun je Met een I begrijp1/ Enkele voorbeelden van nieuwe illustraties in de schoolboeken van Malmberg. fotomalmberg WEEK I LES 1 VRIJDAG 24 FEBRUARI 2023 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 42