Vestingcross krijgt een topdatum S Aft In Zeeland nog veel bussen op stakingsdag 2 Vergroening havens is niet zonder gevaar De overstap van de Zeeuwse industrie op groene energie en grondstoffen is niet zonder gevaar. Er moeten strengere veiligheidsnormen komen, met name voor opslag en transport van het giftige en explosieve ammoniak. op- PZC.NL De landelijke regels zijn verouderd en niet toegespitst op de hoeveelheden die we verwachten Ontruiming wegens gaslek Lagere straf voor bezit kinderporno DCMR Milieudienst Rijnmond, die toezicht houdt op de grote indus triële bedrijven in Zeeland, hijst de stormbal. Ze vreest dat als Den Haag geen nieuwe richtlijnen maakt, het risico op grote ongeluk ken fors stijgt. Daan Molenaar, di recteur vergunningverlening bij DCMR, legt in dagblad NRC de vinger op de zere plek: de normen voor grootschalige opslag en trans port van ammoniak zijn verouderd, terwijl er enorme plannen voor wa terstof en ammoniak op stapel staan. Ammoniak gaat een grote rol spe len in de omslag van fossiele naar duurzame energie en grondstoffen. Met name in de havengebieden van North Sea Port en Rotterdam zal er voor de industrie meer ammoniak worden vervoerd en opgeslagen. Ammoniak heeft namelijk een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan, meer dan in batterijen bijvoorbeeld. Als water stof en stikstof met elkaar reageren, ontstaat vloeibare ammoniak, dat makkelijk kan worden opgeslagen en worden vervoerd. Daarmee is het ook een goede manier om wa terstof op te slaan. Het maakt am moniak een aantrekkelijke keus in de energietransitie. De UCI bracht gisteren de kalender van het komende winterseizoen naar buiten. Daarop prijken veer tien World Cups. De Vestingcross is de elfde in de reeks. Dat-ie nu voor het eerst in het kerstreces wordt verreden, mag gezien worden als een opwaardering. Op de 30ste de cember is de komst van de grote na men haast verzekerd én is er waar van windparken op zee. Daarnaast wil Orsted bij kunstmestfabrikant Yara in Sluiskil een kleinere elek- trolyser neerzetten om groene am moniak te produceren. Yara hoeft dan geen waterstof die met aardgas is gemaakt meer te ge bruiken. Yara is een van de twee chemiebedrijven in het land die veel ammoniak opslaan. De provin cie heeft de milieuvergunning van Yara een tijdje terug aangescherpt. „Dat was afdoende. Het was niet noodzakelijk om aan de landelijke richtlijn te sleutelen”, zegt gedepu teerde Dick van der Velde. Orsted zegt trouwens geen groot schalige ammoniakproductie en -opslag te plannen: „Grootschalige opslag van waterstof zal niet in de havens plaatsvinden, maar in on deraardse zoutlagen of oude gasvel den. Bovendien wordt waterstof nu al op industriële schaal gebruikt in raffinaderijen en chemische fabrie ken. Dat is niks nieuws. Uiteraard is veiligheid daarbij enorm belang rijk.” Maar toch zullen de hoeveelhe den in de Zeeuwse havens toene- schijnlijk nog meer publieke be langstelling. men. Vopak in Vlissingen bijvoor beeld lanceerde eerder een plan om Ipg-tanks om te bouwen voor de opslag van ammoniak. Daarnaast heeft het bedrijf VoltHz plannen voor twee kleinere elektrolysefa- en Flanders Classics dat zij ons deze datum gunnen!’ De wedstrijd in Hulst is inmid dels zeven keer verreden. De laatste editie was op 27 november, relatief vroeg in het seizoen. Mathieu van der Poel reed toen uitgerekend in Hulst zijn eerste veldrit, maar voor Wout van Aert kwam de Vesting- cross te vroeg. Mits ze fit zijn, zul len ze de 30ste december zeker aan wezig zijn. De opwaardering past ook in de opbouw naar het WK, dat begin 2026 in Pluist is. De Vestingcross krijgt een steeds prominentere plek in het internationale veldrijden. 0rsted Zo wil de Deense groene energie- reus Orsted in Vlissingen-Oost een enorme waterstoffabriek: 200-300 megawatt in 2026/2027 die in 2030 wordt opgeschroefd naar 1 gigawatt. De fabriek zal draaien op energie Dank voor inzet Gedeputeerde Jo-Annes de Bat en wethouder Jean Paul Hageman, die in 2017 de cross naar Hulst haalde, stellen in een gezamenlijke verkla ring dat ze deze mooie datum zien ‘als dank voor onze inzet tijdens de lastige coronaperiode’. Toen was er bij twee edities geen publiek wel kom. ‘Toen gingen hier gezamen lijk de schouders eronder. Zo kon den we - daar waar anderen afhaak ten - in die jaren de wedstrijd toch organiseren. Datwas niet gemakke lijk, want er waren geen inkomsten van het publiek. Dank aan de UCI Dat was gistermor gen te zien bij het bussenplein bij het NS-station in Goes. De bus uit Terneu- zen arriveert keurig op tijd om 08.58 uur. Een meisje en een jongen stappen uit. „Ja, fijn dat de bus reed. Maar we moe ten snel door anders missen we onze trein.” En weg ren nen ze. Drukste lijnen Ook de lijn Zierik- zee-Goes is spring levend. De bus chauffeur laat weten dat ze formeel niks mag zeggen over de staking. Terwijl ze wegbeent, lispelt ze. „Maar zes chauf feurs van de stalling Goes rijden vandaag gewoon hoor.” Ze worden vooral inge zet op de drukste lij- Inschrijvingen Uit een recente pei ling onder leden van CNV Vakmensen blijkt dat 97 procent van de chauffeurs de bus stil wil zetten. In Zeeland lijkt dat deze dag niet het ge val. Hooguit een op de drie chauffeurs staakt, tenminste als het gaat om de och tendploegen, bere kent Connexxion. Volgens een woord voerder van CNV Vakmensen neemt het aantal online in schrijvingen van stakende chauffeurs inmiddels wel toe. Morgen volgt op nieuw een stakings dag. nen. Gezien de komst van het aantal werkwillige bus chauffeurs lijkt de eerste stakingsdag van CNV Vakmen sen en FNV Streek vervoer relatief wei nig reizigers in de wielen te rijden. „Deze morgen is 70 procent van onze chauffeurs aan de slag gegaan. Dat is inclusief het aantal ingehuurde chauf feurs. Daar zijn we blij mee”, zegt de woordvoerder van Connexxion. DONDERDAG 23 FEBRUARI 2023 PC Meer risico met - DCMR Milieudienst Rijnmond HULST Oneens - Roeland van Vliet Nieuwe stelling: Elke voortvluchtige crimineel moet opgespoord worden WAT VINDT U? Doe ook mee aan de poll op pzc.nl Ondanks een aan- gekondigde sta king lag het bus vervoer in Zeeland gisteren niet plat. „Bijna driekwart van de chauffeurs blijkt bereid om te rijden”, zegt een woordvoerder van streekvervoerder Connexxion. De bus uit Zierikzee komt aan op het bussenplein bij het NS-station in Goes. FOTO FRANK BALKENENDE Gisteren: Vaste gasten zijn beter voor Zeeland dan losse toeristen (1858 r.) CADZAND Aan Boulevard de Wielingen in Cadzand zijn gisteravond ap partementen en horecagelegen heden ontruimd vanwege een gasiekkage. Er werd gas geme ten in het riool, in het deel van de straat dat van wege werk zaamheden is opengebroken. De politie zette de omgeving af. Een adviseur ge vaarlijke stoffen en een monteur van Stedin kwa men ter plaatse. Er werd een meetploeg en een extra een heid van de brandweer op geroepen om te assisteren bij de ontruiming. Men sen werden op gevangen in de sporthal. MIDDELBURG De 50-jarige Vlissinger M. van W„ die werd ver dacht van het bezit en ver spreiden van kin derporno is gis teren in Middel burg veroordeeld tot een voor waardelijke ge vangenisstraf van een half jaar en een taakstraf van 150 uur. Het Openbaar Minis terie (OM) had 180 dagen cel waarvan 179 voorwaardelijk en 240 uur taak straf geëist. De rechtbank achtte het verspreiden met bewezen. Ook de persoon lijke omstandig heden van Van W. speelden mee, plus het feit dat hij hulp had gezocht en be handeling had ondergaan. De Vestingcross in Hulst heeft door de UCI een datum toege wezen die perfect is: zaterdag 30 december. Dat is in de week waarin jaarlijks het veldrijden op z’n hoogtepunt is en alle wereld toppers zich voorbereiden op het wereldkampioenschap. Ammoniakfabriek Refor- ming-D van kunstmestprodu- cent Yara in Sluiskil-Oost. FOTO YARA Wh ffi Eens Frank Balkenende Goes Frank Balkenende Vlissingen/Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 34