Vestingcross krijgt een topdatum
S
Aft
In Zeeland nog
veel bussen op
stakingsdag
2
Vergroening havens is niet zonder gevaar
De overstap van de Zeeuwse industrie
op groene energie en grondstoffen is
niet zonder gevaar. Er moeten
strengere veiligheidsnormen komen,
met name voor opslag en transport van
het giftige en explosieve ammoniak.
op-
PZC.NL
De landelijke regels
zijn verouderd en niet
toegespitst op de
hoeveelheden die we
verwachten
Ontruiming
wegens
gaslek
Lagere straf
voor bezit
kinderporno
DCMR Milieudienst Rijnmond, die
toezicht houdt op de grote indus
triële bedrijven in Zeeland, hijst de
stormbal. Ze vreest dat als Den
Haag geen nieuwe richtlijnen
maakt, het risico op grote ongeluk
ken fors stijgt. Daan Molenaar, di
recteur vergunningverlening bij
DCMR, legt in dagblad NRC de
vinger op de zere plek: de normen
voor grootschalige opslag en trans
port van ammoniak zijn verouderd,
terwijl er enorme plannen voor wa
terstof en ammoniak op stapel
staan.
Ammoniak gaat een grote rol spe
len in de omslag van fossiele naar
duurzame energie en grondstoffen.
Met name in de havengebieden van
North Sea Port en Rotterdam zal er
voor de industrie meer ammoniak
worden vervoerd en opgeslagen.
Ammoniak heeft namelijk een
hoge energiedichtheid: je kunt er
veel energie in opslaan, meer dan in
batterijen bijvoorbeeld. Als water
stof en stikstof met elkaar reageren,
ontstaat vloeibare ammoniak, dat
makkelijk kan worden opgeslagen
en worden vervoerd. Daarmee is
het ook een goede manier om wa
terstof op te slaan. Het maakt am
moniak een aantrekkelijke keus in
de energietransitie.
De UCI bracht gisteren de kalender
van het komende winterseizoen
naar buiten. Daarop prijken veer
tien World Cups. De Vestingcross is
de elfde in de reeks. Dat-ie nu voor
het eerst in het kerstreces wordt
verreden, mag gezien worden als
een opwaardering. Op de 30ste de
cember is de komst van de grote na
men haast verzekerd én is er waar
van windparken op zee. Daarnaast
wil Orsted bij kunstmestfabrikant
Yara in Sluiskil een kleinere elek-
trolyser neerzetten om groene am
moniak te produceren.
Yara hoeft dan geen waterstof die
met aardgas is gemaakt meer te ge
bruiken. Yara is een van de twee
chemiebedrijven in het land die
veel ammoniak opslaan. De provin
cie heeft de milieuvergunning van
Yara een tijdje terug aangescherpt.
„Dat was afdoende. Het was niet
noodzakelijk om aan de landelijke
richtlijn te sleutelen”, zegt gedepu
teerde Dick van der Velde.
Orsted zegt trouwens geen groot
schalige ammoniakproductie en
-opslag te plannen: „Grootschalige
opslag van waterstof zal niet in de
havens plaatsvinden, maar in on
deraardse zoutlagen of oude gasvel
den. Bovendien wordt waterstof nu
al op industriële schaal gebruikt in
raffinaderijen en chemische fabrie
ken. Dat is niks nieuws. Uiteraard is
veiligheid daarbij enorm belang
rijk.”
Maar toch zullen de hoeveelhe
den in de Zeeuwse havens toene-
schijnlijk nog meer publieke be
langstelling.
men. Vopak in Vlissingen bijvoor
beeld lanceerde eerder een plan om
Ipg-tanks om te bouwen voor de
opslag van ammoniak. Daarnaast
heeft het bedrijf VoltHz plannen
voor twee kleinere elektrolysefa-
en Flanders Classics dat zij ons deze
datum gunnen!’
De wedstrijd in Hulst is inmid
dels zeven keer verreden. De laatste
editie was op 27 november, relatief
vroeg in het seizoen. Mathieu van
der Poel reed toen uitgerekend in
Hulst zijn eerste veldrit, maar voor
Wout van Aert kwam de Vesting-
cross te vroeg. Mits ze fit zijn, zul
len ze de 30ste december zeker aan
wezig zijn.
De opwaardering past ook in de
opbouw naar het WK, dat begin
2026 in Pluist is. De Vestingcross
krijgt een steeds prominentere plek
in het internationale veldrijden.
0rsted
Zo wil de Deense groene energie-
reus Orsted in Vlissingen-Oost een
enorme waterstoffabriek: 200-300
megawatt in 2026/2027 die in 2030
wordt opgeschroefd naar 1 gigawatt.
De fabriek zal draaien op energie
Dank voor inzet
Gedeputeerde Jo-Annes de Bat en
wethouder Jean Paul Hageman, die
in 2017 de cross naar Hulst haalde,
stellen in een gezamenlijke verkla
ring dat ze deze mooie datum zien
‘als dank voor onze inzet tijdens de
lastige coronaperiode’. Toen was er
bij twee edities geen publiek wel
kom. ‘Toen gingen hier gezamen
lijk de schouders eronder. Zo kon
den we - daar waar anderen afhaak
ten - in die jaren de wedstrijd toch
organiseren. Datwas niet gemakke
lijk, want er waren geen inkomsten
van het publiek. Dank aan de UCI
Dat was gistermor
gen te zien bij het
bussenplein bij het
NS-station in Goes.
De bus uit Terneu-
zen arriveert keurig
op tijd om 08.58 uur.
Een meisje en een
jongen stappen uit.
„Ja, fijn dat de bus
reed. Maar we moe
ten snel door anders
missen we onze
trein.” En weg ren
nen ze.
Drukste lijnen
Ook de lijn Zierik-
zee-Goes is spring
levend. De bus
chauffeur laat weten
dat ze formeel niks
mag zeggen over de
staking. Terwijl ze
wegbeent, lispelt ze.
„Maar zes chauf
feurs van de stalling
Goes rijden vandaag
gewoon hoor.” Ze
worden vooral inge
zet op de drukste lij-
Inschrijvingen
Uit een recente pei
ling onder leden van
CNV Vakmensen
blijkt dat 97 procent
van de chauffeurs de
bus stil wil zetten.
In Zeeland lijkt dat
deze dag niet het ge
val. Hooguit een op
de drie chauffeurs
staakt, tenminste als
het gaat om de och
tendploegen, bere
kent Connexxion.
Volgens een woord
voerder van CNV
Vakmensen neemt
het aantal online in
schrijvingen van
stakende chauffeurs
inmiddels wel toe.
Morgen volgt op
nieuw een stakings
dag.
nen.
Gezien de
komst van het aantal
werkwillige bus
chauffeurs lijkt de
eerste stakingsdag
van CNV Vakmen
sen en FNV Streek
vervoer relatief wei
nig reizigers in de
wielen te rijden.
„Deze morgen is 70
procent van onze
chauffeurs aan de
slag gegaan. Dat is
inclusief het aantal
ingehuurde chauf
feurs. Daar zijn we
blij mee”, zegt de
woordvoerder van
Connexxion.
DONDERDAG 23 FEBRUARI 2023
PC
Meer risico met
- DCMR Milieudienst Rijnmond
HULST
Oneens
- Roeland van Vliet
Nieuwe stelling: Elke voortvluchtige
crimineel moet opgespoord worden
WAT VINDT U?
Doe ook mee aan de poll op pzc.nl
Ondanks een aan-
gekondigde sta
king lag het bus
vervoer in Zeeland
gisteren niet plat.
„Bijna driekwart
van de chauffeurs
blijkt bereid om te
rijden”, zegt een
woordvoerder van
streekvervoerder
Connexxion.
De bus uit Zierikzee komt aan op het
bussenplein bij het NS-station in Goes.
FOTO FRANK BALKENENDE
Gisteren: Vaste gasten zijn beter voor
Zeeland dan losse toeristen (1858 r.)
CADZAND
Aan Boulevard
de Wielingen in
Cadzand zijn
gisteravond ap
partementen en
horecagelegen
heden ontruimd
vanwege een
gasiekkage. Er
werd gas geme
ten in het riool, in
het deel van de
straat dat van
wege werk
zaamheden is
opengebroken.
De politie zette
de omgeving af.
Een adviseur ge
vaarlijke stoffen
en een monteur
van Stedin kwa
men ter plaatse.
Er werd een
meetploeg en
een extra een
heid van de
brandweer op
geroepen om te
assisteren bij de
ontruiming. Men
sen werden op
gevangen in de
sporthal.
MIDDELBURG
De 50-jarige
Vlissinger M. van
W„ die werd ver
dacht van het
bezit en ver
spreiden van kin
derporno is gis
teren in Middel
burg veroordeeld
tot een voor
waardelijke ge
vangenisstraf
van een half jaar
en een taakstraf
van 150 uur. Het
Openbaar Minis
terie (OM) had
180 dagen cel
waarvan 179
voorwaardelijk
en 240 uur taak
straf geëist. De
rechtbank achtte
het verspreiden
met bewezen.
Ook de persoon
lijke omstandig
heden van Van
W. speelden
mee, plus het feit
dat hij hulp had
gezocht en be
handeling had
ondergaan.
De Vestingcross in Hulst heeft
door de UCI een datum toege
wezen die perfect is: zaterdag
30 december. Dat is in de week
waarin jaarlijks het veldrijden op
z’n hoogtepunt is en alle wereld
toppers zich voorbereiden op
het wereldkampioenschap.
Ammoniakfabriek Refor-
ming-D van kunstmestprodu-
cent Yara in Sluiskil-Oost.
FOTO YARA
Wh ffi
Eens
Frank Balkenende
Goes
Frank Balkenende
Vlissingen/Terneuzen