‘We hadden de neiging gekke scènes in Turks fruit te gooien om te verdoezelen dat er weinig verhaal is’ - Mi <3 VI samenvatting: Olga (in de film gespeeld door Monique van de Ven) is ongesteld, maar laat een potje seks met haar liefde Eric (Rutger Hauer) niet aan zich voorbij gaan. Dan maar ‘van achteren’. Van de manier waarop Wolkers dit alles opschreef, krijg je nog steeds rode oortjes. Dat ook de film Turks jruit de reputatie geniet uit zijn voegen te barsten van de erotiek, is volgens Verhoeven onterecht. ‘Kijk hem nog maar eens. Ze komen er nauwelijks aan toe hét te doen, ze worden voortdurend onder broken. Dat komt omdat scenarist Gerard Soeteman vond dat we al dat gepomp zoveel mogelijk moesten vermijden. Dat advies heb ik bij het filmen gebruikt. Gerard schreef ook Floris (Verhoevens tv-hit uit 1969, eveneens met Rutger Hauer, red.) en Wat Zien Ik!?. Dat waren successen, dus ik vertrouwde hem.’ Maar een nieuwe Turks fruit? ‘Ik zou zeggen, stop daar veel meer seks in. Dan blijf je ook dichter bij Jans boek. Want wat daar allemaal in staat, is nog véél brutaler. Eric die zijn pik eerst in de slaolie hangt, voordat hij ’m in haar poeperd steekt... dat is toch hartstikke geestig nietwaar?’ en nieuwe versie van Turks fruit? Daar fanta- seer ik weleens over,’ biecht Paul Verhoeven op. In de woonkamer van zijn riante villa nabij Hollywood bladert hij voorzichtig door een sterk vergeeld exemplaar van Jan Wolkers’ klassieker uit 1969. Voorzichtig, want de lijm die de pagina’s ooit op zijn plek hield, heeft zijn beste tijd wel gehad. In het boek wemelt het van de onderstreepte zinnen, kringen, pijlen en andere aantekeningen met potlood. De regisseur liet zelfs de kaft niet met rust. Jan Olie, Urks Fut, luidt de titel na het ooit, dik vijftig jaar geleden, in een verveelde bui zwart inkleuren van wat blokletters. Dit vodje diende ooitals fundament voor zijn door liefst 3,3 miljoen Nederlanders bezochte bioscoop film. ‘Ik ging er vanochtend nog eens doorheen en dacht voort durend: waarom hebben we dit en dat niet gebruikt? Hier, wacht... pagina 88.’ Verhoeven leest met ondeugende pretoogjes een passage voor die dusdanig expliciet is dat het onverstandig is die hier letterlijk af te drukken. Een gekuiste verhoeven heeft op zijn leeftijd nog altijd een haast guitige kwajongensblik. Een blik die je kan verwachten bij de maker van provocerende Nederlandse ‘schandaalwerken’ als Turks fruit en Spetters, maar ook van gedurfde Hollywoodproducties als Robocop, Total Recall, Starship Troopers en Showgirls, en recenter Franse titels als de ‘lesbische nonnenfilm’ Benedetta. Die blik is ook zichtbaar als hij de gietijzeren toegangspoort van zijn vrijstaande huis in de Palisades - het Beverly Hills aan de westzijde van Los Angeles, op tien minuten rijden van het beroemde Venice Beach - bij hoge uitzondering opent voor een verslaggever. Het aangezicht, compleet met zwem bad, het geluid van bladblazers en wuivende palmbomen onder de winterzon (een graad of 23); alles schreeuwt hier Hollywood. ‘Gekocht dankzij Basic Instinct’ klinkt het trots, verwijzend naar zijn kaskraker met Sharon Stone uit 1992 die 50 miljoen dollar kostte en een slordige 350 miljoen opbracht. Het interieur oogt dan juist weer opvallend bescheiden, voor Holly- wood-begrippen Hollands nuchter. Met in het midden van de lichte woonkamer de vleugel die zijn echtgenote Martine gebruikt bij de vioolles die zij geeft, en aan de muur kunst van zowel de klassieke (een Mesdag) als de moderne 14

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 94