Met Air Up en Waterdrop proefje van alles, maar is het ook gezond? 2X Water drinken is hip. Daarom verschijnen er steeds meer smaakmakers om het glaasje leidingwater op te fleuren. 23 Air Up: smaak via je neus Zoetzuur Gewenningsgevaar Fruitblokjes oed nieuws: we drinken minder suikerhoudende dranken, zoals frisdrank en vruchtensappen, dan een kleine tien jaar gele den. Het aantal gram suikerhouden de dranken per dag daalde van 382 gram in 2016 naar 240 gram nu. Dat is ongeveer een klein glas per dag min der. Daarvoor in de plaats drinken we meer thee en water. Dat blijkt uit de nieuwste voedselconsumptiepeiling van het RIVM. Het Voedingscentrum is blij met die ontwikkeling. Het instituut ha mert al jarenlang op meer water drin ken, in de vorm van kraanwater, thee en koffie, in totaal zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Kraanwater drinken heeft veel pluspunten: het bevat geen calo rieën, het tast je tanden niet aan, het is goedkoop, goed voor het milieu en overal te krijgen. Prijzig is de Air Up wel: een starters- pakket (een fles met drie pods) kost 34,95 euro. Verder wordt het afgera den de fles in de vaatwasser te doen, in verband met krassen. Schoonma ken moet dus met de hand en dat is niet zo makkelijk met een zwarte, si liconen dop en een rietje. Sophie Luderer, diëtist bij Puur Gezond, is bekend met de populari teit van Air Up. „Op zich is er weinig mis mee. Alleen wen je jezelf aan geen gewoon water meer te drinken. Dat valt me altijd weer op: mensen lusten geen gewoon kraanwater meer. Dus wat als de pods op zijn? De kans bestaat dat jongeren sneller naar een blikje fris grijpen.” Iris Groenenberg, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscen trum, bevestigt het gewenningsri- sico. „Het zou kunnen dat kinderen die nu de zoete geur uit de Air Up- fles ruiken, eerder geneigd zijn om drankjes met suiker te vragen. Daar staat wel tegenover dat kinderen die eerder al zoete drankjes dronken, nu kraanwater drinken. En dat is beter voor hun gezondheid.” Ook het Oostenrijkse bedrijfWater- drop speelt met hun microdrinks in op de behoefte aan water met een smaakje. Door water te onttrekken aan fruit- en plantenextracten, die te laten drogen en te laten condenseren tot een poeder, ontstaat een fruit- aroma. Dat wordt verwerkt in cubes, blokjes die oplossen in een glas of fles water. Net als een bruistablet. Vi tamines en mineralen blijven behou den, zo zegt de producent. De smaakcollectie is zeer uitge breid en heeft trendy namen met exotische plantenextracten, zoals Zen (sterrefruit, witte thee en ci troengras) en Love (granaatappel, go- jabes en schisandra) Het bedrijf heeft 23 winkels verspreid over Europa en de Verenigde Staten. In de collectie zitten ook energietabletten met na tuurlijke cafeïne, theetabletten plus hervulbare recyclebare drinkflessen voorzien van een loeistrak design. Ook is er een speciale kinderlijn. WATER MET EEN SMAAKJE Hoewel er geen kunstmatige zoet- of smaakstoffen aan de tabletten wor den toegevoegd, vermeldt het etiket wel een zuurteregelaar en bevatten ze het ingrediënt stevioglycosiden, afkomstig van de steviaplant. In de smaak Clean zit ook sucralose, een kunstmatige zoetstof. Luderer: „Wa terdrop ziet er fancy uit en wordt in de markt gezet als een natuurlijk pro duct, maar ik zie geen verschil met watertjes met een smaakje. Die vita minetoevoeging is vooral marketing technisch handig.” „Producten waar voedingszuren of suikers aan toegevoegd zijn, rekenen wij tot frisdranken”, merkt ook Groenenberg op. „Deze staan buiten de Schijf van Vijf. Het drinken van dranken met calorieën kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht en de zuren kunnen tanderosie veroor zaken.” Toch kijkt ze ook naar de andere kant. „Als je eerst gewend was aan frisdrank en je kiest nu voor bruista- bletten zonder suiker, dan is het al een stap in de juiste richting wat be treft calorieën. De volgende stap kan zijn meer water drinken.” Kraanwater bevat geen calorieën, tast je tanden niet aan, is goedkoop en goed voor het milieu Slimme ondernemers spelen in op de toegenomen waterbehoefte. Hele maal de bom is nu de Air Up, een wa terfles voorzien van drinkdop met rietje. Je vult de fles met water, waar na je een speciale geurpod op de dop plaatst. In die pod zit een sponsje met een natuurlijk aroma dat bij het drin ken rechtstreeks je neus in gaat. Met de geur dichtbij je neus lijkt het alsof je water naar cola, sinaasappel, me loen of koffie smaakt. Door de pod omhoog te trekken wordt de geur ge activeerd, druk je de pod naar bene den dan proefje alleen water. De Air Up werd in 2019 ge- introduceerd en is zeer populair, met name onder scholieren en jongeren. De fles is gemaakt van staal of Tritan (een BPA- vrije kunststof) en heeft een geïnte- greerd rietje. De flexibele drinkdop is van voedselveilige siliconen. Inmiddels kun je kiezen uit 32 ver schillende smaken en dat aantal neemt alleen nog maar verder toe. Eén geurpod is goed voor zo’n 5 liter water, waarmee je je fles bijna acht keer kunt vullen. De pods zijn recy clebaar en kun je, eenmaal geopend, tot een maand in de ijskast bewaren zodat de geur behouden blijft. z. Als het maar niet naar water smaakt CATHELIJNE BEIJN EN ELLEKE VAN DUIN L FOTO GETTY IMAGES K 1 BLEtS8SvNT 1.5 Het Voedings centrum adviseert om dagelijks 1,5 tot 2 liter water te drinken. Een Air Up fles kost €34,95 voor een starterspakket, een zakje met drie pods begint bij €5,95. 9 □o 00 waterdrop Een Waterdrop proefpakket van 6 smaken, goed voor 18 drankjes, kost €14,90. GO ZATERDAG 18 FEBRUARI 2023

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 71