k 1 jW, O --- AffiZZA 25 VI de verkoop te bevorderen. ‘Dat wordt tegenwoordig niet langer getolereerd, maar toen deed men daar nog heel ontspannen over,’ stelt Roelof Bouwman. Maar, vervolgt hij, er zit aan die adver tenties ook nog een andere kant die heel actueel en herkenbaar is. ‘Je ziet bijvoorbeeld de eerste personal computers: enorm klunzige apparaten, maar ze kwamen toen wel in ons leven en zijn daarna nooit meer weg gegaan. Net als de merkkleding die toen oprukte. Ja, eigenlijk gold dat voor reclame in het algemeen: op de betaaldvoetbalshirts, de zijkanten van bussen en trams, de commerciële radiozenders met een vergunning...’ De kiem voor radicale verandering werd aan het begin van de jaren 80 gelegd. Ons land verkeerde econo misch in uitzonderlijk zwaar weer, met enorm hoge werkeloosheids cijfers en een finaal ingestorte huizenmarkt - de hypotheekrente steeg tot wel veertien procent. Daarbovenop greep aids om zich heen. ‘Die crisissfeer blies de softe jlc. 1 A e waren een 1 1 a tevreden volkje, a a zo tegen het eind \a \a van de jaren 70. V V Een beetje ver waand zelfs. Onze welvaart had - met dank aan het Groningse aard gasveld - een reusachtige groei doorgemaakt, de verzorgingsstaat begon al redelijk vorm te krijgen en de progressieve geest van de sixties wilde maar niet terug in de fles. Alles draaide om individuele vrijheid en gelijke kansen voor iedereen. Het predicaat ‘Neder land gidsland’ vonden we dan ook volledig op z’n plaats. Je zou bijna geloven dat heel de natie daadwerkelijk uit relaxte, verdraag zame en sociaal bewogen burgers bestond. Hoe dat levensgevoel na 1979 - het jaar van de tweede olie crisis en een wereldwijde recessie - volledig omsloeg, wordt aan schouwelijk in het boek Forever 80’s. Auteurs Roelof Bouwman en Minke de Vogel, beiden journalist, proberen het decennium te typeren aan de hand van advertenties uit die tijd. Eerder maakten ze een soortgelijk boek over de jaren 70. ‘Toen ontdekten we hoeveel je met advertenties als historische bron kunt doen,’ voert Bouwman het woord, ‘en dat ze een heel eigen verhaal vertellen over die tijd.’ De advertenties laten feitelijk twee verschillende werelden zien. Enerzijds kijken we met een nos talgische blik naar de eighties die overduidelijk voorbij zijn: reclames voor videorecorders, cd-spelers, schoudervullingen, Buckler-bier en Calvé-pindakaas, met Petje Pietamientje. Advertenties die shag- en sigarettenmerken aan prijzen doen zelfs wat onwerkelijk aan. Hetzelfde geldt inmiddels voor de manier waarop vrouwelijk schoon, in meer of mindere staat van ontkleding, werd ingezet om mentaliteit van de sixties en seventies helemaal weg: jonge mensen gingen harder hun best doen, het materialisme nam toe, je mocht ook laten zien dat je succes had. Er was sprake van een totale mentaliteitsverandering. Dat zag je bijvoorbeeld aan het fenomeen yup, toch wel het symbool van die nieuwe zakelijk heid - die kwam ook terug in de reclame.’ In veel opzichten werken het toegenomen materialisme en individualisme en alles wat daarbij hoort nu nog door, willen Bouwman en De Vogel ons met hun boek duidelijk maken. ‘Dat noemen we het dubbele gezicht van dit decennium: het is voorbij, maar eigenlijk ook nog niet. In de jaren 80 werd de 21ste eeuw geboren, het was de kraamkamer van onze huidige tijd.’ -> Forever 80 ’s va n va n Roelof Bouwman en Minke de Vogel verschijnt op 21 februari bij Nieuw Amsterdam, €29,99 UPTO DAT Hoe modern de telefoons met H druktoetsen ook oogden in die H tij d, a Is j e ni et thu is was, konden H mensen je niet bereiken. H l~— s - FOREVER wn k .'j De Unifoon, niet z’n strakgelijnde vormgeving en ver- wachten mag De Unrfoon is nog maar een van de vele toestel- zonken hoorn, staat prima in veel interieurs. len van de PTT. De kleuren zijn rood, beige of ivoor. En van één ding Ga eens langs bij de PTT Telefoonwmkel. U kunt gratis 004 bel- kunt u verzekerd zijn: de kwaliteit is zoals u van de PTT ver- len voor het dichtstbijzijnde adres ptt telecommunicatie EEN BETROUWBARE TELEFOON KOMT VAN DE PTT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 105