fp Tl MEZZA. 17 VI tingen aan de kaak gesteld waar over ik nooit had nagedacht. Wat betekende het eigenlijk, dat ik me volgens ‘de wereld’ op een bepaalde manier diende te gedra gen als vrouw? Me gedragen? Opdonderen! Ik bepaal zelf wel of ik met mijn benen wijd wil zitten. Nee, ik heb geen echt nare ervaringen, maar had wel altijd het gevoel dat ik een mannelijke regisseur de indruk moest geven dat ik beschikbaar was als vrouw, ook al had ik al jaren een relatie. Ik heb me vaak onveilig gevoeld, maar dacht: ik zal het me wel inbeelden. Moest ik op mijn twintigste op een set met alleen maar mannen een seksscène spelen. ‘Het is nog te vroeg, ik ben hier te nuchter voor,’ zei ik. Daarop gaf de productie me twee shotjes wodka. Het hielp, maar blij met de scène ben ik nooit geworden. Afgelopen zomer draaide ik de film Happy Ending, over het vrouwelijk orgasme - of liever: over het faken daarvan. Binnenkort komt hij uit op Netflix. Dat was een voorbeeld van hoe het óók kan. Er was een intimiteits- coach en voor het eerst kon ik een verhaal vertellen over seks zonder dat ik geseksua- liseerd werd, in een volledig veilige werk omgeving waarin ik achter alles stond wat ik gedaan heb.’ ‘In eerste instantie vond ik dat gewoon leuk. Als actrice voeg ik me altijd naar het verhaal dat de schrijver of regisseur wil vertellen. Nu had ik de visie, en voegden mensen zich naar mij.’ ‘Ook! Maar geef me die maar. Want vanuit begrip help ik jonge actrices graag verder en wil ik ze beschermen. Macht moet liggen bij IN NEDERLAND is Gaite Jansen een gevestigde naam in de acteer- wereld. Naast het auditeren wordt ze regelmatig gevraagd voor rollen. ‘Maar in Amerika auditeer ik me nog te pletter. Daar begin ik pas. Uiteindelijk bevindt de top van de acteerwereld zich daar. Mijn vak geeft me passie en leven, daarin wil ik niet beperkt worden. Neder land is te klein als het aankomt op acteren.’ ‘Ik denk dat mijn ouders zich lang geleden al gerealiseerd hebben dat ik mijn eigen koers zou varen. Dat hebben ze omarmd. Mijn halfbroer en zijn gezin wonen nog in Rotter dam, hij is voor hen de stabiele factor.’ ‘Nog niet! Toen ik klein was, ver telde ze me over hoe ze het tiende kind was in een gezin van twaalf kinderen. Geld was er niet. Via school kreeg ze een tramticket om naar het Rijksmuseum te gaan. Daar stond een poppenhuis, waar ze de hele dag in gedachten mee speelde. Dat vond ik zo krachtig! Ze vertelde me ook altijd dat ze vroeger leeuwentemmer was. Ze heeft een beest in zich zoals ik dat heb, dat voel ik en bewonder ik. Ik lijk voor een groot deel op haar, fysiek en in mijn somberte.’ Voel je je beroemd? ‘Lange tijd wilde ik in de luwte blijven. Liet mij maar gewoon spelen. Dat verandert langzaam. Voorheen wist ik nauwelijks wie ik zelfwas, dus hoe kon iemand mij dan portretteren? Maar ik ben genoeg gegroeid om nu te weten dat als ik in de publiciteit kom, ik dat ben, in mijn geëvolueerde versie.’ mensen die hem kunnen dragen en daar bewust en veilig mee omgaan.’ I Is dat de reden dat je vorig jaar voor het eerst een korte film regisseerde, Beast, die je bovendien zelf schreef? Over machtsposities gesproken. Hoe is dat voor je familie, datje nu deels in de VS woont? Je wijdt wel een gedicht aan je moeder, weet ze dat?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 97