‘Op de filmset heb ik me vaak onveilig gevoeld, maar ik dacht: ik zal het me wel inbeelden’ Gaite Sara Kim Jansen V2 begon. Lezen van poëzie van anderen helpt me daar ook bij. Mary Oliver, Yrsa Daley-Ward. Zij schrijven kernachtig en behapbaar.’ Lacht: ‘Als ik me al down voel, wil ik wel begrijpen wat er staat, anders ga ik me ook nog dom voelen. De gedichten van deze vrouwen troosten me: als zij herkennen wat ik voel, zal het wel normaal zijn. Wat in mijn beleving betekent dat het ook weer overgaat.’ Vind je die troost niet in acteren? ‘Films en series zijn altijd het verhaal van iemand anders, en laten minder ruimte aan de vrije interpretatie dan poëzie. Maar uiteindelijk vertel ik met beide een verhaal, en beide disciplines betekenen heel veel voelen. Een gigantische uitlaatklep voor mij, die ook nog tot iets moois leidt. ‘Dat wisselt. Als ik in New York ben, denk en schrijf ik in het Engels, wanneer ik in mijn appartement in Amsterdam ben, is dat meestal Nederlands. Daarom is deze vorm voor mij de enige die klopt. Dit is de binnenkant van mijn hart en hoofd. De Engelse versies zijn vaak simpeler qua taal dan de Nederlandse, omdat ik in het Engels niet over dezelfde woordenschat beschik. Gek genoeg maakt dat de Engelse versies eerlijker. In het Nederlands heb ik de valkuil om met mijn woordkeus om zaken heen te fietsen, omdat ik er eigenlijk niet aan wil toegeven. In het Engels heb ik die taalkundige versiering niet, alleen maar de kern. Deze vorm gunt me geen enkele ruimte om te liegen.’ ‘Zéker therapie! In Amerika. De inzichten die ik me voorheen zelf verschafte, zonder hulp, waren blijkbaar niet vruchtbaar. Anders voelde ik me niet steeds zo ongelukkig en was ik niet zo streng voor mezelf. Ik heb ook rare shit geprobeerd, zeker in het afgelopen jaar. Zo bezocht ik een sjamaan die een beetje om me heen liep te trommelen om me energetisch te helpen dingen los te laten. Kom maar door, dacht ik, wie weet kom ik eruit als een ander mens.’ gewoon een beroep!’ Haar ouders steunden haar, maar vonden het wel belangrijk dat ze de havo afmaakte. Jansen leerde graag, maar spendeerde de uren natuur kunde liever aan acteren. Op haar zestiende, tijdens de havo op de Vrije School, kreeg ze haar eerste rol in de tv-serie Spangas, onder andere gevolgd door een hoofdrol in de speelfilm Lover of Loser, naar een boek van Carry Slee, en de film 170 Hz, waarmee ze een Gouden Kalf-nominatie binnen haalde voor Beste Actrice. ‘Het leek me tof om de hele dag te leren over een vak dat ik wél wilde beoefenen. Maar bovenal wilde ik vrienden maken. Op de havo had ik die wel, maar ‘mijn volk’ vond ik er niet en tijdens het filmen werkte ik alleen met volwassenen. Hoe snel mijn carrière ook een vlucht nam, in mijn persoonlijke ontwikkeling - vriendinnen maken, verliefd worden - was ik een laatbloeier. Ik vond het belangrijk om professioneel op de rem te trappen, om die kant van mezelf ook te ontwikkelen. En ik leerde lezen op de toneelschool. Vondel, Shakespeare. Die leerden me over structuren in verhalen, die ik in mijn eentje nooit zou hebben opgepakt.’ Maar niemand leerde je er over machtsverhoudingen, iets wat later, met MeToo, een grote rol zou spelen in de acteerwereld. ‘In de tijd dat ik op de toneel school zat werd er nog niet zo bewust nagedacht over machts posities, ook niet tussen docenten en studenten. MeToo bracht bij mij iets intrinsieks teweeg, waarover ik ook schrijf in Ode aan de Onstilbare. Plotseling werden machtsverhoudingen en opvat- dat GAITE JANSEN actrice wilde worden, stond van jongs af aan als een paal boven water. ‘Ik wilde ook bouwvakker, popster en ruiter worden, maar als acteur kon ik ze allemaal zijn. Bovenal wilde ik nooit stoppen met spelen. Acteren is doen alsof, net als de rollenspellen die ik speelde als kind. Vet leuk, maar op een volwassen manier. En dat bleek 16 Peaky. Blinders GEBOREN op 25 december 1991 in Rotterdam WOONT in New York en Amsterdam IS actrice en dichter STUDEERDE aan de Toneelacademie Maas tricht ACTEERDE bij Jeugdtheater Hofplein (van haar zesde tot haar zestiende) en bij Toneelgroep Amsterdam SPEELDE in talloze films (o.a. Sonny Boy, 170 Hz, Supernova, Hoe duur was de suiker, Happy Ending) en series (Spangas, Peaky Blinders, In therapie, Line of Duty, Hollands Hoop, Jett en Leopard Skin, die vanaf april te zien is bij FOX). REGISSEERDE in 2022 haar eigen, korte film Beast SCHREEF dichtbundels Learning How To Speak (2020) en Ode aan de Onstilbare (2023) Daar ben ik enorm dankbaar voor.’ Ode aan de Onstilbare verschijnt in het Engels en Nederlands in één. In welke taal schrijf je oorspronkelijk? Je hebt een behoorlijk zelfinzicht. Verschaf je je dat helemaal zelf, of volg je daar therapie voor? En toch beslootje op je acht tiende naar de Toneelacademie in Maastricht te gaan. Wat had je daar nog te leren?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 96