‘Er zijn opeens mensen die mi jn teksten tatoeëerden en me daar een bericht over stuurden’ X x to- I fH VI ‘De hele ophef rond MeToo. Die schudde me wakker: ik was mezelf kleiner aan het houden dan ik ben, schikte me naar mijn vaak pleasende rol als jonge, vrouwelijke actrice en ik had niet eens door dat ik het deed. Hoezo kon ik niet schrijven naast het acteren? Dat mechanisme afleren is een proces óódeng.’ Gaite Jansen lacht bij het woord, terwijl ze zich opkrult in de bank van een Amsterdams hotel. Vanuit haar parttime woonplaats New York is ze een paar maanden over in Nederland, voor opnamen van een speelfilm en de verschijning van haar dichtbundel Ode aan de Onstilbare. ‘In films speel ik het idee van iemand anders, maar deze bundel is helemaal van mij. Dat maakt het nogal kwetsbaar.’ Na een eindeloze lijst rollen in Nederlandse films (onder andere Sonny Boy, Hoe duur was de suiker, Supernova) en series (Spangas, In therapie, Hollands Hoop), brak Gaite Jansen in 2016 door in het buitenland met haar rol als duchess Tatiana Petrovana in het derde seizoen van de Britse hitserie Peaky Blinders. In 2020, midden in coronatijd, verscheen haar eerste dichtbundel: Learning How to Speak. ‘Toch voelt Ode aan de Onstilbare als mijn eerste,’ zegt ze. Learning How to Speak was de eerste pannenkoek. Imperfect, niet helemaal rond, maar prima met veel poedersuiker. Ik bracht hem uit in eigen beheer, omdat ik gewoon eens wilde kijken hoe het was om een boek te maken.’ Niemand die het zou lezen, dacht Jansen naïef. Maar via Instagram verkocht het onverwacht goed. De eerste oplage van duizend ging op. ‘Waren er opeens mensen die mijn teksten tatoeëerden en me daar een bericht over stuurden. There’s nothing like stories of wild flowers, op een schouder. Help! Maar ook fucking cool. Blijkbaar vonden mensen mijn teksten mooi.’ 14 ROND POËZIE hangt nog altijd een zweem van stoffigheid en pretenties, denkt Gaite Jansen. ‘Gek toch? Want ik vind gedichten vet, ze kunnen je met een paar woorden raken.’ Ze schrijft ze al zolang ze zich kan heugen. Op haar zevende gaven de vader van haar halfbroer en zijn vrouw haar een bundeltje met haar eigen werk cadeau. ‘Ik was geen wonderkind. Het waren vooral gedichten over de dood. Ik verloor in die tijd een aantal familieleden, en zag de volwassenen om me heen steeds verdrietig. Fascinerend: dat deed de dood dus, mensen verdrietig maken. Door middel van dichten probeerde ik dat te behappen.’ Waarom dan toch pas die eerste bundel toen je 29 was? ‘Schoenmaker blijf bij je leest, vond ik. Een principe dat ik vooral mezelf oplegde, ik kan streng zijn voor mezelf. De maatschappij bestem pelt de droom om actrice te worden al snel als een dom idee, want wat zijn de kansen op succes? Toen die vanaf mijn zestiende toch reëel bleek, wilde ik dat succes zoveel mogelijk beschermen door mijn focus volledig op acteren te leggen. Ik denk dat ik eerst volwassen moest worden om me te realiseren dat schrijven en acteren prima naast elkaar kunnen bestaan.’ Wat was het moment waarop je je dat realiseerde? 5 o cc LU tu I— O ZE 5 S 2? Q tl 5 LU Z Z O ZE LU (5 A TO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 94