NDERNEMER PODCASTS ERNEMERS Sophia verovert de markt met design deurmatten fel Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel W sR? ri 'LX staat voor luxury' deondernemer.nl Influencers lopen weg met de LX Matten van Sophia Tienstra en deurmat sexy? Nee. Maar zijn het unieke designontwerpen, worden ze ambachtelijk gepro duceerd en zijn ze eveneens van hoge kwaliteit,, dan wordt het een ander verhaal. „Toen ik binnen Amster dam verhuisde en op de begane grond kwam te wonen, had ik een deurmat nodig”, ver klaart Sophia het ontstaan LX Matten. „Er was alleen nergens iets leuks te krijgen. Met behang kun je zelf nog een print ontwerpen en dat bracht mij op het idee voor LX Matten. Wat nou als ik zelf de perfecte designmat ontwikkel en verkoop?” Een zoektocht naar kwalitatief goed materiaal, een producent, een illustrator, goede designs en de meest geschikte kleuren begint. Het kost de Amsterdamse wat tijd, maar uiteindelijk slaagt ze erin het merk LX Matten eind 2021 te lanceren. „LX staat voor luxury”, verduidelijkt de trotse oprichter. in de Amsterdamse horeca, waar ze een netwerk opbouwt, van BN’ers. Als ze later bij The Voice of Holland komt te werken en coaches Nick Simon ongevraagd socialmedia-advies geeft, ontstaat daaruit haar eerste bedrijf: 101 Media Strategies. Sophia floreert binnen de media, komt in 2018 onverwachts op het idee van de deurmatten, maar start driejaar later pas echt met haar bedrijf. „Die opstartfase heeft best lang geduurd. In Lisa Bekelaar vond ik gelukkig een illustrator die mijn stijl perfect kon vertalen waardoor ik in oktober ’21 live ging met LX Matten. Spannend, omdat ik al veel geld had uit gegeven aan illustraties, de website en samples. Wat als het niet aanslaat?” Het zijn bekende vrouwen als oud- hockeyster Naomi van As en influencer Flagship store in Amsterdam In ruim een jaar tijd heeft Sophia grote stappen gezet met LX Matten. Zo heeft ze een flagship store in Amsterdam waar de opvallende deurmatten in gouden lijsten aan de muur hangen. Ze verkoopt zo’n vijftien tot twintig matten per dag, van Finland tot Spanje. Ook heeft ze meerdere ideeën voor nieuwe producten, zoals trap lopers, buiten- en automatten en wil ze in de toekomst het liefst volledig circulaire matten maken van hergebruikt, materiaal. (seizoen 2) DeJonge Ondernemer Netwerk van BN'ers Tijdens haar studie Communicatieweten schappen had Sophia meerdere baantjes lifcHgr O 5 Monica Geuze aan wie zij de eerste matten verkoopt. Connecties uit de mediawereld. En wanneer Sophia’s vriendin Romy Boomsma content over LX Matten op haar social media deelt, ontploft haar webshop. „De tranen rolden over mijn wangen. Dit was de bevestiging dat ik na al die jaren van hard werken een stabiele basis kon gaan leggen.” ^2 Inkopen op gevoel Sophia Tienstra werd uitgelachen toen ze vertelde dat ze unieke droog- en schoonloop- matten ging verkopen. Ondertussen is ze ruim een jaar onderweg, draait ze prachtige verkoopcijfers en lopen influencers weg met haar bedrijf LX Matten. z,.-: volg ons op EEannE Pauline Snel (rechts) met haar moeder in de winkel. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naardeondernemer.nl Luister deze podcasts in jouw favoriete podcast app, of via deondernemer.nl De Zo Genaamde podcast Droomstart Het ondernemersverhaal van Pauline begint op school, zo vertelt de tiener in deze afleve ring van de podcast De Jonge Ondernemer. Ze had weinig interesse in wiskunde of geschiede nisles, maar des te meer in kleding. Na een stage in een kledingwinkel ontdekte Pauline direct dat ze niet alleen modebewust was, maar ook ontzettend goed met klanten kon omgaan. Maar het enige probleem: de tiener wilde liever haar eigen kleding opvouwen in plaats van de collectie van een winkel die niet van haar is. „Dat was het eerste moment dat ik dacht: hier ga ik iets mee doen. Gelijk hoog gegrepen, maar ik was zeker. Een winkel. Punt. Dat gaat het worden.” Hoe Pauline aan haar pand in hartje Dordrecht kwam en hoe haar eerste maanden verliepen hoor je in De Jonge Ondernemer. Scan de QR- code en luister de podcast. Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al de succesvolle damesmodewinkel Eliiy. Vanuit haar pand in hartje Dordrecht en via de webshop gaan de zaken als een speer. Hoe doet ze dat en waar loop je als 17-jarige tegenaan? Selfmade in Holland droorV*'1. start De Jonge Ondernemer Kijk voor meer informatie op LXMatten.com Laatje meeslepen door de ambities van startende ondernemers en krijg nieuwe inzichten van top ondernemers. Lessen die jij direct kan inzetten om zelf het verschil te gaan maken. In 2021 ging Eliiy eerst online van start, met kleding gericht op meiden van Pauline haar eigen leeftijd. Daarbij kreeg ze flink wat hulp. Van wie en op welke manier hoor je in de podcast. „Inkopen doe ik echt op gevoel. Is het gevoel direct goed? Dan gaat het mee. Is er twijfel? Dat wordt het hem niet met een bepaald kledingstuk." Pauline weet dat de kledingmarkt vol is. Je moet opvallen met je onderneming, wil je het lang volhouden en de juiste omzet en winst behalen. „Het is keihard werken! Maar als je actief blijft, merken steeds meer mensen dat op. Je blijft niet ongezien. Die belangrijke les leerde ik."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 17