34 VI pletter: in dat faillissement zat een tekort van zo’n vier miljoen. Hans Pérukel, met al z’n praatjes, had misschien ergens nog goede bedoe lingen, maar hij kon totaal niet met geld omgaan. Toen realiseerde ik me dat je goed voor jezelf moet zorgen, omdat iedereen dat nou eenmaal in eerste instantie doet. Maar ik haat hem niet. Van wrok en negatieve gedachtes heb je zelf het meeste last. Het leven is een leerproces: vallen en opstaan en gewoon opnieuw beginnen.’ volledig relaxt en steeds weer in een andere jurk m’n liedjes te zingen, terwijl de hectiek achter de schermen ronduit hysterisch was. Na die avond was iedereen een week kapot. Bij mij ging zelfs helemaal het licht uit. Die burn-out kwam als de bekende mokerslag. Eigenlijk zou ik in januari 2001 met Cor Bakker aan De diva en de divan beginnen, maar dat programma hebben we toen een jaar uitgesteld. Met hier en daar een schnabbel, en het hoogstnodige wat gedaan moest worden, kon ik het net aan. Het kostte bakken met geld, want ik had inmiddels een eigen bedrijf met - toen nog - een kantoor en tien man personeel. Maar zo had ik eindelijk wel tijd voor mijn kindjes, zeker voor mijn kleine Eliane, die in ’99 werd geboren. Als moeder voelde ik me heel schuldig en ongelukkig dat ik zo weinig tijd voor ze had gehad, maar dat hebben we goed recht kunnen breien.’ visievak: als het niet meteen goed is, hakt iedereen erop los. Het is zo liefdeloos. Ik ben blij dat ik in het veilige domein van het theater vertoef. In mijn jeugd heb ik niet gespeeld, want die zat vol met angst en verdriet en pijn en vernedering. En nu zeg ik elke keer als ik naar mijn werk moet: ik ga spelen. Hoe fijn is dat?’ DE INTIEMSTE THEATERTOUR 'Het was een gevecht om het te maken’ Met La Bloemen, een alom geprezen productie vol zang en dans uit 1993, toerde ze destijds uitgebreid langs de Nederlandse podia. ‘Het was een gevecht om te maken, tot aan de dag voor de première sleutelden we eraan en veranderden we dingen; ik wist op een gegeven moment echt niet meer hoe ik heette of wat ik deed. Maar achteraf bezien was het zó leuk, met die jonge honden van de band en de achtergrond zangers en -dansers on the road. In diezelfde periode kwam de tourneefilm In bed with Madonna uit, waarin je kon zien hoe het er achter de schermen tussen haar en haar dansers aan toe gaat. Bij ons was het allemaal niet zo megalomaan en groot, maar wel met precies hetzelfde gevoel.’ HET MONSTERPROJECT 'Die burn-out kwam als een mokerslag’ Begeleid door het Metropole Orkest luidde ze op oudejaarsdag 1999, live vanaf de Dam, de eeuw uit met het Millennium Concert. ‘Het was ontzettend eervol, al had ik het tandjesdruk en was ik ook nog eens net bevallen. Op de Dam met tachtigduizend mensen, live uit gezonden - de zenuwen gierden door mijn lijf, al zag ik daar later op YouTube niets van terug. Ik stond DE HAAT-LIEFDEVERHOUDING MET TV 'Een onmogelijk medium als je theatermaker bent’ Eigen programma’s als Zeg ’t maar, Bloemen voor, De Nachtshow en Een wapen van Bloemen ten spijt, blijkt tv-maken niet altijd een feest. ‘Het is een ontzettend gaaf medium, je kan er echt mee toveren en dat heb ik ook af en toe mogen doen. Maar het is een onmogelijk medium als je theatermaker bent. Je hebt tijd nodig. La Bloemen speelde ik 220 keer, dus dat werd gaandeweg geperfectioneerd. Bij televisie moet je een natuurtalent zijn, zoals Paul de Leeuw, die houdt van improviseren. Ik heb veel meer voorbereiding nodig. Voor dat rolletje in een comedy als De kip en het ei was ik hartstikke geschikt. Wat mijn eigen tv-shows betreft: sommige dingen waren echt goed, maar ik vond het berezwaar. Die stress en die verantwoordelijkheid van een wekelijks programma wil ik nooit meer meemaken. Afschuwelijk. Ik benijd helemaal niemand in het tele- DE KENMERKENDE LIEDJES ‘Troost brengen is belangrijk’ Nina Hagens Unbeschreiblich weiblich en Zuid-Afrika van Jeroen van Merwijk bleken haar op het lijf geschreven. ‘En niet te vergeten: Geen kind meer, dat ik kreeg opgestuurd van tekstschrijver Jan Boerstoel. Je bent al lang geen kind meer al blijf je ook haar kind... Marnix heeft daar ontzettend mooie muziek op gemaakt. Het is al zeker vijfentwintig jaar lang een lied dat troost brengt aan mensen die hun moeder verliezen, waarin ze zich herkennen en waarbij ze kunnen huilen. Want troost brengen is natuurlijk net zo belangrijk als plezier geven.’ HET ALLESONTHULLENDE BOEK 'Ik moest het trauma in de bek kijken’ Over het misbruik door haar stiefvader had ze zich al vaak geuit, maar pas in 2019 werd Karins Mijn ware verhaal in boekvorm uitgebracht. ‘Als jou als kind wordt verteld: je bent niks waard, je bent alleen goed om te neuken,’ dan duurt het lang voordat je dat kwijtraakt. Het schrijven heeft daar enorm bij geholpen. En ook het moment waarop ik het schreef, dat ik ’t mezelf toestond om dat verdriet te voelen, de afhankelijkheid. Ik realiseerde me: zo’n trauma slaat inderdaad iets in je hele

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 114