i r MEZZA33 VI Ze schreef boeken over haar incestverleden, haar zwangerschappen, haar overgewicht en haar burn-out, boekte successen in de theaters en op televisie, en maakt furore met haakboeken. In /Wet v/ag en wimpers blikt Karin Bloemen (62) terug op haar veertig jaar omspannende carrière. ‘Jongemensen helpen te shinen - ik blijf het doen tot ik m’n kissie in zijg. tel je voor,’ zegt ze weleens tegen Marnix, haar man, ‘dat we elkaar nooit hadden ontmoet en ik vanuit mijn jeugd met Gerard doling het vak was ingerold.’ Misschien was de carrière van Karin Bloemen - ze raakte op jonge leeftijd bevriend met doling, die ook in Sc hagen opgroeide - dan heel anders verlopen. Marnix Busstra kwam pas in haar leven toen zij er, zowel persoonlijk als artistiek, al tien tropenjaren op had zitten met rollen in diverse musicals, radioshows, cabaret voorstellingen, commerciële schnabbels, een comedyserie en presentatieklussen op tv. Het was echter ook het decennium waarin haar management failliet ging en een brand in huis het leven kostte aan Karins oudste zus en twee van haar kinderen. Door de komst van Marnix, aan vankelijk als gitarist in de band, kreeg ze meer grip op haar carrière: hij schrijft nu de muziek, regisseert haar theaterprogramma’s en is medeverantwoordelijk voor hun beider nering, La Bloemen genaamd. In 1994 trouwde het paar, in Las Vegas. ‘Hij heeft me op mijn pad gehouden,’ zegt ze over de vader van hun twee dochters, die het ouderlijk huis in Broek in Water land intussen zijn uitgevlogen. ‘Het gave van onze samenwerking is dat we allebei vrij zijn in denken, in keuzes, en dat we geen geheime agenda’s hebben. We maken de laatste twintig jaar alles samen, met heel veel plezier. Marnix is mijn artistieke geweten en voor mijn carrière enorm belangrijk. Daarnaast doet hij nog z’n eigen dingen, onlangs heeft hij een plaat opgenomen met een bouzouki (een achtsnarig Grieks snaarinstrument, red.): zo mooi, zo smaakvol - dan ben ik apetrots op hem.’ Aanvankelijk zonder en later mét Marnix bouwde ze aan een veelzijdig, soms moeizaam, maar overwegend glansrijk artiestenbestaan. Karin Bloemen viert haar veertigjarig jubileum in het vak met een biografie, Met vlag en wimpers, en een reeks concerten onder begeleiding van het Metropole Orkest. Reden om terug te blikken op enkele sleutelmomenten. ‘De zaal hield niet op met klappen’ Ze zat nog op de kleinkunstacademie toen ze in 1983 een bijrol kreeg in de musical De zoon van Louis Davids. ‘Nadat ik tijdens de première mijn solo had gezongen, hield de zaal niet op met klappen. Ik stond heel braaf te wachten tot het klaar was. En ik weet nog de blik van Johan Ooms, de hoofdrolspeler, met iets van: goed hè schat, dit is voor jou. De grote man die me dat gunde, daar kan ik nu nog om huilen. Vanuit dat principe ben ik later ook jonge mensen als Richard Groenendijk en Sara Kroos gaan begeleiden en heb ik ook overal lesgegeven, op de Academie voor kleinkunst, op het conservatorium, op de rockschool. Jonge mensen helpen te stralen, te shinen en hun moment te pakken - ik blijf het doen tot ik m’n kissie in zijg. Al mijn leerlingen van weleer doen het nog steeds waanzinnig goed: Lucretia van der Vloot, Lone van Roosendaal, Thomas Acda, Paul de Munnik, Plien en Bianca, Carice van Houten, Alex Klaasen... Ik ben op allemaal even trots.’ In de zomer van 1990 werd haar management, Pérukel Klaus, failliet verklaard, Karin zonder een rooie cent achterlatend. ‘Door schade en schande, en zeker door dat fail lissement, heb ik geleerd dat je mensen niet op hun blauwe ogen kunt vertrouwen. Ik schrok me te z z 2 5 LU cc I De tv-wereld is zo liefdeloos HET ALLEREERSTE SUCCES DE ONBETROUWBARE MANAGER ‘Maar ik haat hem niet LU LU I cn o o _J LU co co R e co or LU 5 Uj <5 LU z o LU LU I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 113