om meerspullen mee te nemen
In de voetsporen
van een icoon
8,4
fa
19
Test
L-732-KZ
w
Toch zal dit nooit een sportauto worden. Hoeft
ook niet, deze DS heeft andere kwaliteiten. Het
veercomfort is formidabel, mede dankzij een ca
mera die voortdurend het wegdek scant en de
schokdempers voorbereidt op eventuele oneffen
heden. Handig is ook de standaard vierwielaan-
drijving. En het valt op dat het zelfs op de snelweg
met de benzinemotor aan heerlijk stil blijft in het
interieur.
Op de trekhaak
Een alternatief voor dakkoffers zijn de
‘trekhaakbakken’, bagagebakken die je
op de trekhaak achter de auto vervoert.
Ze zijn vooral voor elektrische auto’s
interessant, omdat de lager geplaatste
‘koffers’ minder luchtweerstand veroor
zaken tijdens het rijden. Dat is ook goed
voor benzine-auto’s: volgens de Duitse
ADAC, zusterorganisatie van de ANWB,
Een bak aan
de trekhaak
veroorzaakt
minder lucht
weerstand, dat is
interessant voor
het verbruik
en 6oo liter gaat. In een
van de ruimste, de Farad
N7 (vanaf ca. €485), gaat
zelfs 680 liter aan bagage.
„Verder zijn opvouwbare
exemplaren gevoeliger voor
doorlekken en minder gestroomlijnd.
Dus ik ben er nog niet helemaal van
overtuigd dat dit een betere keuze is.”
Al die extra bergruimte is natuurlijk
reuze handig, maar bedenk wel dat je niet
eindeloos kilo’s op je auto kunt tillen. De
meeste modellen hebben een maximaal
toegestane daklast van ongeveer 75 kilo.
De exacte belasting van jouw auto vind je
in het instructieboekje of de online hand
leiding. Het is verstandig daar niet over
heen te gaan. Bovendien kan het gewoon
gevaarlijk zijn om zware spullen hoog op
je auto te vervoeren, omdat dat het rij- en
bochtengedrag om zeep helpt.
Chano Waterman ziet dat veel mensen
op internet een goedkoop alternatief
op de kop tikken. „Vaak ben je dan een
paar honderd euro minder kwijt, maar
valt de bouw- en materiaalkwaliteit
enorm tegen. Je wilt ook dat een dak
koffer stevig op je auto blijft liggen bij
een noodstop. Dus neem mijn advies ter
harte: kies altijd voor de kwaliteit van
gerenommeerde merken. Goedkoop is
in dit geval duurkoop.”
scheelt het al gauw zo’n 2 liter brandstof
per 100 kilometer.
Vaak zijn deze constructies voorzien
van een kantelmechanisme, net als bij
veel fietsendragers, zodat je tijdens een
plaspauze of tankbeurt nog wel bij je
bagageruimte kunt. Maar let op: in veel
gevallen moet je er ook nog een losse
drager bij bestellen.
Voorwaarde voor zo’n trekhaakbak
is natuurlijk dat je auto een trekhaak
heeft én daar voldoende gewicht op mag
hebben. Dus ook bij deze bakken moet
je goed opletten wat de fabrikant van de
auto adviseert. Bij een Volkswagen ID.3
geldt bijvoorbeeld een maximumgewicht
van 75 kilo. Verder bieden deze laag
gemonteerde bakken meestal minder
laadinhoud dan de gemiddelde dakkoffer.
In een recente test riep de ANWB de
Thule Backspace XT uit tot winnaar:
in deze bak (€589) kun je 290 liter aan
spullen kwijt.
Voor het vervoeren van lange voor
werpen zoals ski’s of surfplanken zijn de
trekhaakoplossingen minder geschikt.
Lange latten van 1,80 meter passen veelal
niet in de breedte. Wel zie je dat steeds
meer autofabrikanten en toeleveranciers
specifieke skidragers kunnen leveren
die je op de trekhaak monteert. Die zijn
uiteraard minder breed inzetbaar dan een
bagagebak, maar blijken relatief voordelig
in aanschaf. Een vaak gekocht model,
de A022P (ca. €300) van de
Franse fabrikant Mottez,
biedt plek aan zes paar
ski’s achter de auto.
Aanhanger
Tot slot kun je er
i natuurlijk altijd nog
voor kiezen om een
al dan niet afsluitbare
bagagekar te huren voor
je reis. Dan weet je zeker
dat al je bagage mee kan
op vakantie. Vrijwel overal in
Nederland vind je aanbieders van
kleine aanhangers die er over het alge
meen schappelijke prijzen voor rekenen.
Via de onafhankelijke vergelijkingssite
Huren.nl zie je bijvoorbeeld verschil
lende bagagewagens met een inhoud van
maar liefst 1000 liter vanaf zo’n 23 euro
per dag. Een geremde variant begint bij
zo’n 30 euro per dag. Omdat een geremde
aanhanger een eigen remsysteem heeft,
mag hij zwaarder wegen, tot wel 3500 kilo
(inclusief bagage). Voor een ongeremde
aanhanger blijft het gewicht beperkt tot
750 kilo.
Let op: het wil niet zeggen dat je dat
maximumgewicht achter elke auto met
trekhaak mag hangen. Per auto verschilt
dat, zoals ook het rijbewijs uiteindelijk
bepaalt met hoeveel aanhangergewicht
je mag rijden. In elk geval mag iedereen
met het B-rijbewijs een aanhanger trek
ken van maximaal 750 kilo, mits dat
gewicht ook volgens het instructieboekje
van de auto is toegestaan.
Een aanhanger biedt niet alleen veel
meer bagageruimte, vaak heeft dit soort
rijdende bagagebak ook een harde kap
die op slot kan én een rek waaraan je
eventueel langere voorwerpen of fietsen
kunt vastzetten. Houd er wel rekening
mee dat je ook meer brandstof of elek
triciteit zult gebruiken en je te maken
kan krijgen met snelheidslimieten.
Bovendien zul je thuis en op je bestem
ming een extra - en mogelijk betaalde -
plek moeten vinden om zo’n aanhanger
te stallen.
Het infotainment zou
soms wat sneller en lo
gischer moeten werken.
Ronduit onhandig is
dat sommige bedie
ningsknoppen, zoals
die tussen de voorstoe
len, symbolen hebben
die weinig contrast ver
tonen. Het gevolg is dat
het al gauw moeilijk
zichtbaar is voor welke
functie zo’n knop dient.
Deze DS is momen
teel uitsluitend als
plug-inhybride te koop.
De 14,2 kWh batterij
maakt het mogelijk om
in theorie 57 kilometer
lang elektrisch te rij
den. Maar bij koud weer op de snelweg is het met
ruim 30 kilometer gedaan. Concurrenten komen
tegenwoordig al veel verder.
De krachtige en soepele aandrijflijn leidt tot een
topsnelheid van 235 km/u en een acceleratie vanuit
stilstand naar 100 km/u in 5,6 seconden: best pit
tig. Je kunt ook met flinke snelheid door een bocht
en de besturing werkt precies.
Aan de buitenkant
vertoont de DS 7 de
bekende lijnen zoals je
die bij zo’n beetje alle
SUV’s ziet. Maar vooral
in de lichteenheden zie
je al hoe gedetailleerd
de designers ook hier te
werk zijn gegaan om er
iets bijzonders van te
maken. In het interieur
slaan ze helemaal hun
slag. Dat ziet er bijzon
der origineel en chic
uit. De DS 7 is verder
ook een ruime auto en
je zit er erg lekker in.
Op de achterbank gaat
het er royaal aan toe en
de bagageruimte biedt
een forse 555 liter in
houd.
DS 7 E-Tense 4x4 (360 pk/265 kW), vanaf €69.090
o
Met een trekhaak onder
de auto heb je meer opties:
de ouderwetse aanhanger
waar heel veel in kan (boven)
en de trekhaakbak (onder).
FOTO'S AMPNET, THULE
-Niek Schenk
Comfort staat ook bij deze DS voorop. Het
originele interieur straalt klasse uit.
Zeer comfortabel.
Krachtige aandrijf-
lijn. Ruim genoeg.
Schokdempersys-
teem. Vierwielaan-
drijving.
Beperkte elektri
sche reikwijdte.
Infotainment kan be
ter. Sommige knop
pen zijn onhandig.
Kijk op de site bij
/auto voor extra testnotities
:j)
Ook deze plug-inhy-
bride biedt weer een
aantrekkelijk com
promis tussen een
volledig elektrische
en een benzineauto.
Maar bovenal onder
scheidt de DS 7 zich
met eigenzinnig en
sierlijk design, een
soepele en krachtige
aandrijflijn en heerlijk
comfort.
Het gaat DS waarschijnlijk nooit meer lukken om
eenzelfde icoon op de weg te zetten als de klas
sieke DS uit 1955. Maar als het gaat om karakter,
comfort en luxe komt de DS 7 wel heel dichtbij.
GO VRIJDAG 10 FEBRUARI 2023
si
iL