om meerspullen mee te nemen In de voetsporen van een icoon 8,4 fa 19 Test L-732-KZ w Toch zal dit nooit een sportauto worden. Hoeft ook niet, deze DS heeft andere kwaliteiten. Het veercomfort is formidabel, mede dankzij een ca mera die voortdurend het wegdek scant en de schokdempers voorbereidt op eventuele oneffen heden. Handig is ook de standaard vierwielaan- drijving. En het valt op dat het zelfs op de snelweg met de benzinemotor aan heerlijk stil blijft in het interieur. Op de trekhaak Een alternatief voor dakkoffers zijn de ‘trekhaakbakken’, bagagebakken die je op de trekhaak achter de auto vervoert. Ze zijn vooral voor elektrische auto’s interessant, omdat de lager geplaatste ‘koffers’ minder luchtweerstand veroor zaken tijdens het rijden. Dat is ook goed voor benzine-auto’s: volgens de Duitse ADAC, zusterorganisatie van de ANWB, Een bak aan de trekhaak veroorzaakt minder lucht weerstand, dat is interessant voor het verbruik en 6oo liter gaat. In een van de ruimste, de Farad N7 (vanaf ca. €485), gaat zelfs 680 liter aan bagage. „Verder zijn opvouwbare exemplaren gevoeliger voor doorlekken en minder gestroomlijnd. Dus ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat dit een betere keuze is.” Al die extra bergruimte is natuurlijk reuze handig, maar bedenk wel dat je niet eindeloos kilo’s op je auto kunt tillen. De meeste modellen hebben een maximaal toegestane daklast van ongeveer 75 kilo. De exacte belasting van jouw auto vind je in het instructieboekje of de online hand leiding. Het is verstandig daar niet over heen te gaan. Bovendien kan het gewoon gevaarlijk zijn om zware spullen hoog op je auto te vervoeren, omdat dat het rij- en bochtengedrag om zeep helpt. Chano Waterman ziet dat veel mensen op internet een goedkoop alternatief op de kop tikken. „Vaak ben je dan een paar honderd euro minder kwijt, maar valt de bouw- en materiaalkwaliteit enorm tegen. Je wilt ook dat een dak koffer stevig op je auto blijft liggen bij een noodstop. Dus neem mijn advies ter harte: kies altijd voor de kwaliteit van gerenommeerde merken. Goedkoop is in dit geval duurkoop.” scheelt het al gauw zo’n 2 liter brandstof per 100 kilometer. Vaak zijn deze constructies voorzien van een kantelmechanisme, net als bij veel fietsendragers, zodat je tijdens een plaspauze of tankbeurt nog wel bij je bagageruimte kunt. Maar let op: in veel gevallen moet je er ook nog een losse drager bij bestellen. Voorwaarde voor zo’n trekhaakbak is natuurlijk dat je auto een trekhaak heeft én daar voldoende gewicht op mag hebben. Dus ook bij deze bakken moet je goed opletten wat de fabrikant van de auto adviseert. Bij een Volkswagen ID.3 geldt bijvoorbeeld een maximumgewicht van 75 kilo. Verder bieden deze laag gemonteerde bakken meestal minder laadinhoud dan de gemiddelde dakkoffer. In een recente test riep de ANWB de Thule Backspace XT uit tot winnaar: in deze bak (€589) kun je 290 liter aan spullen kwijt. Voor het vervoeren van lange voor werpen zoals ski’s of surfplanken zijn de trekhaakoplossingen minder geschikt. Lange latten van 1,80 meter passen veelal niet in de breedte. Wel zie je dat steeds meer autofabrikanten en toeleveranciers specifieke skidragers kunnen leveren die je op de trekhaak monteert. Die zijn uiteraard minder breed inzetbaar dan een bagagebak, maar blijken relatief voordelig in aanschaf. Een vaak gekocht model, de A022P (ca. €300) van de Franse fabrikant Mottez, biedt plek aan zes paar ski’s achter de auto. Aanhanger Tot slot kun je er i natuurlijk altijd nog voor kiezen om een al dan niet afsluitbare bagagekar te huren voor je reis. Dan weet je zeker dat al je bagage mee kan op vakantie. Vrijwel overal in Nederland vind je aanbieders van kleine aanhangers die er over het alge meen schappelijke prijzen voor rekenen. Via de onafhankelijke vergelijkingssite Huren.nl zie je bijvoorbeeld verschil lende bagagewagens met een inhoud van maar liefst 1000 liter vanaf zo’n 23 euro per dag. Een geremde variant begint bij zo’n 30 euro per dag. Omdat een geremde aanhanger een eigen remsysteem heeft, mag hij zwaarder wegen, tot wel 3500 kilo (inclusief bagage). Voor een ongeremde aanhanger blijft het gewicht beperkt tot 750 kilo. Let op: het wil niet zeggen dat je dat maximumgewicht achter elke auto met trekhaak mag hangen. Per auto verschilt dat, zoals ook het rijbewijs uiteindelijk bepaalt met hoeveel aanhangergewicht je mag rijden. In elk geval mag iedereen met het B-rijbewijs een aanhanger trek ken van maximaal 750 kilo, mits dat gewicht ook volgens het instructieboekje van de auto is toegestaan. Een aanhanger biedt niet alleen veel meer bagageruimte, vaak heeft dit soort rijdende bagagebak ook een harde kap die op slot kan én een rek waaraan je eventueel langere voorwerpen of fietsen kunt vastzetten. Houd er wel rekening mee dat je ook meer brandstof of elek triciteit zult gebruiken en je te maken kan krijgen met snelheidslimieten. Bovendien zul je thuis en op je bestem ming een extra - en mogelijk betaalde - plek moeten vinden om zo’n aanhanger te stallen. Het infotainment zou soms wat sneller en lo gischer moeten werken. Ronduit onhandig is dat sommige bedie ningsknoppen, zoals die tussen de voorstoe len, symbolen hebben die weinig contrast ver tonen. Het gevolg is dat het al gauw moeilijk zichtbaar is voor welke functie zo’n knop dient. Deze DS is momen teel uitsluitend als plug-inhybride te koop. De 14,2 kWh batterij maakt het mogelijk om in theorie 57 kilometer lang elektrisch te rij den. Maar bij koud weer op de snelweg is het met ruim 30 kilometer gedaan. Concurrenten komen tegenwoordig al veel verder. De krachtige en soepele aandrijflijn leidt tot een topsnelheid van 235 km/u en een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,6 seconden: best pit tig. Je kunt ook met flinke snelheid door een bocht en de besturing werkt precies. Aan de buitenkant vertoont de DS 7 de bekende lijnen zoals je die bij zo’n beetje alle SUV’s ziet. Maar vooral in de lichteenheden zie je al hoe gedetailleerd de designers ook hier te werk zijn gegaan om er iets bijzonders van te maken. In het interieur slaan ze helemaal hun slag. Dat ziet er bijzon der origineel en chic uit. De DS 7 is verder ook een ruime auto en je zit er erg lekker in. Op de achterbank gaat het er royaal aan toe en de bagageruimte biedt een forse 555 liter in houd. DS 7 E-Tense 4x4 (360 pk/265 kW), vanaf €69.090 o Met een trekhaak onder de auto heb je meer opties: de ouderwetse aanhanger waar heel veel in kan (boven) en de trekhaakbak (onder). FOTO'S AMPNET, THULE -Niek Schenk Comfort staat ook bij deze DS voorop. Het originele interieur straalt klasse uit. Zeer comfortabel. Krachtige aandrijf- lijn. Ruim genoeg. Schokdempersys- teem. Vierwielaan- drijving. Beperkte elektri sche reikwijdte. Infotainment kan be ter. Sommige knop pen zijn onhandig. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities :j) Ook deze plug-inhy- bride biedt weer een aantrekkelijk com promis tussen een volledig elektrische en een benzineauto. Maar bovenal onder scheidt de DS 7 zich met eigenzinnig en sierlijk design, een soepele en krachtige aandrijflijn en heerlijk comfort. Het gaat DS waarschijnlijk nooit meer lukken om eenzelfde icoon op de weg te zetten als de klas sieke DS uit 1955. Maar als het gaat om karakter, comfort en luxe komt de DS 7 wel heel dichtbij. GO VRIJDAG 10 FEBRUARI 2023 si iL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 19