3 MINISTER HARBERS: DE MENSEN EN DE MIDDELEN ONTBRAKEN OM DIJKEN TE VERSTERKEN 1 FEBRUAR11953 p urenlange storm met windkracht 10 en zeewater dat werd opgestuwd tot uit zonderlijke hoogtes Na de Tweede Wereldoorlog had volgens hem ‘wederopbouw voor rang’. „Ons land bewoonbaar en begaanbaar maken, dat vroeg alle aandacht. En ondanks het besef dat de kustverdediging op de schop moest - ondanks de harten kreten van Johan van Veen - bleef dat werk liggen”, gaf Harbers woensdag toe. Met Johan van Veen doelt de mi nister op de uit Groningen afkom stige waterstaatsingenieur die al vanaf jaren 30 - zo’n 25 jaar voor de Watersnoodramp - artikelen pu bliceerde waarin hij erop wees dat de dijken langs de Hollandse en Zeeuwse kust te laag waren. In 1939 werd de Groninger secretaris van een Stormvloedcommissie en werkte hij aan een plan om de Zuid-Hollandse eilanden met een dijk aan elkaar te verbinden. Hal verwege de oorlog publiceerde hij een plan om de hele kustlijn van Zeeuws-Vlaanderen tot aan Vlie land te sluiten. Intern zijn aan hem volgens het ministerie wél excuses gemaakt. Enkele weken na de Waters noodramp werd Van Veen voorzit ter van de Deltacommissie, die de bouw van de Deltawerken voorbe reidde. De start daarvan heeft hij meegemaakt. De in 1893 geboren Groninger - ‘een eigenwijs en te gendraads mannetje dat zijn hele leven wist dat hij slimmer was dan anderen’, zo beschrijft online ge schiedenismagazine Historiek hem - overleed in 1959. van 4,55 meter boven het normale peil, zoals op 1 februari 1953, waren de dijken niet berekend. Die bra ken op ruim honderdvijftig plaat sen. De ramp kostte aan 1836 men sen het leven. In de speech die hij afgelopen woensdag gaf bij de herdenking van de Watersnoodramp erkende minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dat ‘we al in de ja ren 20 en 30 van de vorige eeuw wisten dat veel dijken in ons land te laag en te zwak waren’. Zijn excuses aan de slachtoffers daarmee op zijn plaats? Dat is niet nodig, vindt Habers. Hij beklem toont dat je voor het antwoord op de vraag of het kabinet excuses overweegt, terug moet naar de tijd waarin die ramp plaatsvond. „Het land had vijf jaar Tweede Wereldoorlog achter de rug. Wal cheren is onder water gezet.” De schade daarvan was volgens hem ‘amper hersteld’. „Iedereen, het hele land lag in puin. Er waren wo ningentekorten. Wegen, bruggen, alles moest hersteld worden. Zelfs als men had gedacht: hier moeten we mee aan de slag, dan ontbraken simpelweg de mensen, middelen en het geld”, betoogt Harbers. „Dit zit diep in onze genen. Zo’n ramp als 1953 willen we nooit meer. We moeten er zoveel moge lijk aan doen om dat te voorko men. Nu al zie je dat. We moeten 1500 kilometer dijken onder han den nemen. Daar wordt op een aantal plaatsen in Nederland nu al aan gewerkt. Alle waterschappen hebben voor 1 januari geïnventari seerd: hoe staat het met mijn dij ken? Waar moeten we meteen aan de slag? Zo kunnen we dat hele programma tot 2050 vormgeven. Zodat we precies weten: daar is het op sterkte en daar kan het nog tien of twintig jaar wachten.” „Dat een zware storm een ramp van zo’n grootte kon veroorzaken, kwam onder meer door de slechte staat van de dijken”, erkent Rijks waterstaat. In Zuidwest-Neder- land waren veel dijken te laag en te zwak. De waterschappen hadden in de jaren daarvoor weinig aan onderhoud gedaan. Ook was er te weinig geld gestoken in de dijken. Volgens Rijkswaterstaat was ‘wel wat’ uitgegeven aan waterveilig- heid, maar kreeg dit onderwerp na 1945 ‘minder voorrang door het herstellen van de oorlogsschade’. „Dit is een van de weinige onder werpen waarbij we ook verder kij ken dan 2050. Zo zijn we nu bezig met groot onderzoek naar wat de zee gaat doen. Gaat die stijgen? En hoeveel? We denken de komende jaren al door over: wat vraagt dat dan van Nederland na 2050 of mis schien wel na 2100, want dit zijn zaken van lange adem. De Delta werken hebben ook van eerste idee tot realisatie zo’n zeventig jaar geduurd. Dus je moet heel ver vooruitkijken.” Nu zijn er nog mensen die de ramp hebben meegemaakt. Is er iets wat u aan hen wilt vertellen? „Hun herinneringen gaan echt door merg en been. We moeten ervoor zorgen dat die verhalen al tijd beschikbaar blijven. Om die reden is er het Watersnoodmu- seum, dat ook het nationaal herin- neringscentrum is. Daar blijven we financieel aan bijdragen.” Al decennia voor de Watersnoodramp werd gewaarschuwd dat de Nederlandse dijken onvoldoende sterk waren, erkent minister Harbers. Toch denkt het kabinet niet aan excuses aan de slachtoffers. we nu genoeg om Nederland te beschermen tegen het water? „We doen er alles aan en we heb ben natuurlijk een historisch groot antwoord gegeven na de Waters noodramp met het Deltaplan en al die Deltawerken in Zeeland”, zegt Harbers. „Dat is inmiddels overge gaan in het Deltaprogramma. Daarin kijken we elk jaar naar wat de stand nu is en ook verder voor uit. We zijn nu bezig om tot 2050 ervoor te zorgen dat alle dijken weer verder op hoogte zijn voor wat er op ons afkomt door wellicht de klimaatverandering.” l A VW M Volgens het internationale kli- Op meer dan 150 plaatsen in Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant braken de dijken. Deze week was de herdenking van de Watersnoodramp. Doen Minister Mark Harbers van Infra structuur en Waterstaat legde 1 febru ari een krans tijdens de herdenking van de Wa tersnood ramp, zeven tig jaar gele den. FOTO ANP Waterstaat- ingenieur Johan van Veen waar schuwde al 25 jaar voor de ramp dat de dijken te laag waren. Hij kreeg wel excuses, foto BOOM UITGEVERS Marcia Nieuwenhuis Den Haag O Blijft dit proces doorgaan? maatpanel (IPCC) is de zeespie gel aan het einde van de 21ste eeuw op wereldschaal met 26 tot 82 centimeter gestegen. Kijken we ook verder dan 2050? Excuses Watersnoodramp? Niet nodig, zegt het kabinet GO MAANDAG 6 FEBRUARI 2023 Wt- -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 3