zijn meegegroeid met hun doelgroep’ ‘Harry bewijst: schaamte voor het nerd-zijn is voorbij’ 11 R. F-J-5 reldwijd miljoenen volgers. In Ame rika geldt pretpark Harry Potter World als grote publiekstrekker. Winkelketen H&M heeft een lijn met T-shirts, hoodies en broeken met de beeltenissen van Harry en zijn mede spelers Goderic Gryffindor, Helga Hufflepuff, Rowena Ravenclaw of Sa lazar Slytherin. Er zijn Harry-recep- tenboeken, waarmee je in een omme zien een kakkerlak-krunchie of hek- senketelcake bakt. 4 Trollensnot In de Londense Harry-cocktailbar la ven belangstellenden zich gretig aan het ‘trollensnot’. En in Brussel kun nen liefhebbers na zonsondergang een wandeling maken door het Ver boden Bos uit de Potter-boeken en -films. De iconische personages ko men er tot leven met behulp van licht, geluid, projecties en decors. Harry is in een kwarteeuw tijd, kortom, uitgegroeid tot een vleesge worden marketinginstrument. „Harry kietelt de fantasie van jong en oud na al die jaren nog steeds”, signaleert Tienhooven. „Dat is niet alleen razend knap, het past ook bij de tijd, die in film- en boekenland niet heeft stilgestaan. Antihelden zo als Harry zijn getransformeerd tot su perhelden. Wat ooit nerdu was, is nu mainstream. De schaamte voor het nerd-zijn is echt voorbij. Als Harry één ding bewijst, is dat het wel. Nerds rule the world” Thuis in Zuid-Limburg kunnen Tara en Jeffrey het alleen maar be amen. Kort na het overlijden van hun kat Newt, vernoemd naar het bekende Potter-personage Newton Scamander, begonnen ze op hun zol der de webshop Wizarding World, een site waarop ze spulletjes verko pen die betrekking hebben op hun bebrilde held. Sindsdien zeggen ze dagelijks de aantrekkingskracht te ervaren die Harry losmaakt. Precies zoals ze dit zelf voelen wanneer ze vanaf de bank in hun Harry Potter- pyjama’s naar een van de acht Harry Potter-films kijken. Of wanneer ze, zoals afgelopen zomer op een Itali aans terras, in gesprek raken met an dere Potter-adepten. „Misschien is dat nog wel het al lermooiste aan wie Harry is: dat wat hij teweegbrengt”, besluit Jeffrey. „Hij ziet er niet eens heel bijzonder uit, doet heus niet zo veel gekke din gen. Toch is zijn impact ongeëven aard. Vraag in Heerlen, Amsterdam of in Timboektoe aan wie ze denken bij de omschrijving ‘mannetje met bril’ en het antwoord waait je auto matisch tegemoet: Harry Potter.” ges voor een groot deel het succes.” Dat laatste onderkent Aad Mein derts, directeur van het Literatuur- museum in Den Haag en voorzitter van de Jan Campert-stichting. Hij signaleert dat ‘de Potter-pillen tot op de dag van vandaag worden verslonden’. „En dat kan niet los worden gezien van de sprankelende schrijfstijl van Rowling en het feit dat je als lezer helemaal wordt meege- r sleept in het verhaal”, zegt Mein- derts. „Maar het zit ’m ook in z’n compleetheid. Verraad, verdriet, magie, avontuur; er zijn weinig kin derboeken die alle oerelementen van het leven bevatten. In die zin gaat de vergelijking met de The lord of the rmgs-boeken (door J.R.R. Tolkien geschreven tussen 1937 en 1949) nadrukkelijk op. Potter heeft alles in zich om nóg 25 jaar toonaangevend te zijn. En misschien duurt het succes zelfs nog wel langer. Wie zal het zeggen?” Want dat Potter een succes is, is een understatement. Het personage heeft op sociale media we- Tara en Jeffrey Smeets bij hun Zweinstein-op- schaal. fotoanne- MIEKMOMMERS -t-' ,’A PORTKEY V GAMES t +JOGWARLS GO ZATERDAG 4 FEBRUARI 2023

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 59