Angela Na deze truecrimeserie doe je geen oog meer dicht Aandacht voor de B-kantjes 24 MJ) JAN RIETMAN KEERT TERUG NAAR ZIJN MUZIKALE TOP-3 INTERVIEW KIJKT TV Jan Rietman heeft vanochtend De Week van de jaren 60 afgetrapt op NPO Radio 5. In gesprek met de presentator annex pianist over zijn muziekloopbaan, Los vast, André van Duin en Willy Patat. „De sixties zijn bepalend voor de hele muziekgeschiedenis.” Het was de tijd van alles een eerste keer, van ontdekken De beelden zijn op sommige momenten zelfs bijna te mooi voor het ontluisterende verhaal dat wordt verteld. Vanaf het prille begin gaat in het moordonderzoek zo’n beetje alles mis wat mis kan gaan. Zeventien jaar later komt de politie als nog op het spoor van vier mannen - gemene de ler: niet al te intelligent, een verleden van alcohol en geweld en afkomstig uit de onderkant van de maatschappij - die tot een bekentenis worden ge dwongen. Gemarteld zou je zelfs kunnen zeggen. Ze breken na urenlange verhoren, doodmoe om dat de lichten en de radio in hun cel dag en nacht aan bleven. De originele zwart-witbeelden uit de verhoor kamer zitten in de serie. En het is zoals een rechtspsycholoog in een van de drie afleveringen zegt: je hoeft geen deskundige te zijn om te zien dat de verdachten zo murw zijn, dat ze alles be kennen wat de politie wil horen. Als ze een detail verkeerd hebben, krijgen ze het juiste onmiddel lijk aangereikt van de betrokken rechercheurs. De rechtbank onderkent de gaten in de bewijs last en spreekt de vier vrij. Maar in hoger beroep worden ze tot ieders ontzetting alsnog veroor deeld. Schokkend detail: door een rechter die ook betrokken was bij andere omstreden zaken zoals Lucia de Berk en de Arnhemse villamoord en die nu een hoge functie heeft binnen het Openbaar Ministerie. Het is nogal een tegenstelling met de levens van de vier mannen en hun naasten. Die zijn verwoest door de veroordeling. Hun kinderen wilden hen niet meer zien of werden bij ze weg gehouden. Twee mannen zijn inmiddels gestor ven. Een ander voelt de blikken van mensen bijna twintig jaar na dato nog altijd branden, leidt een teruggetrokken leven en vecht voor eerherstel. Deze serie is een eerste stap. Dus kijken, zou ik zeggen. Het liefst alle drie de afleveringen ach ter elkaar. Maar bij voorkeur niet voor het slapen gaan. Frits Spits is terug Snoepwinkel Jan Rietman komt net uit Gambia met zijn vriendin (‘Als je daar die mensen met die potten op hun hoofd THE BEATLES an Rietman ziet ze nóg aankomen, de stoere man nen van Moan, een Arn hems popbandje. „Ineens reden ze met hun oranje busje in het centrum van Doetin- chem voor onze snoepwinkel. Het stond bommetjevol, maar ze dender den zo naar binnen, dat tuig met dat lange haar. Of Jantje in hun band kwam spelen, was de vraag. Mijn moeder stoof naar voren. Niks daar van, Jantje ging niét met deze vieze riken mee, sneerde ze.” Ruim een halve eeuw later lacht Jan Rietman (70), pianist, presentator en producer, hardop. Hoe oud was hij toen, 18,19? Hij speelde en zong al een tijdje en goed ook. Hij had zelfs al drie zomers op Vlieland gestaan met het jongensbandje Blue Stars. „Maar daar had mijn moeder me ook niet zomaar naartoe laten gaan, hoor. We kregen een oudere man mee. Een soort nestor die ervoor zorgde dat we geen kattenkwaad uithaalden. Zijn naam zal ik nooit meer vergeten, Karei Verheyen. Het waren heerlijke zomers. Ik weet nog goed dat we in 1969 bij Willy Patat live de maanlan ding hebben zitten kijken.” Het was in de jaren 60, de zogehe ten sixties. De muzikant annex pre sentator vindt het op deze ochtend verrukkelijk om zich weer even on der te dompelen in die periode. „De tijd van alles een eerste keer. Van ontdekken. Van een kwartje gooien in een jukebox, de nieuwste plaat van The Beatles halen. Van een brommer kopen waarvoor je je uit de naad had gewerkt. Van achter de meiden aan. Ik ben niet zo van ‘opa vertelt’ en ‘vroeger was alles beter’, maar ik heb de indruk dat het allemaal minder uitgerekend was. Meer go with the flow. Meer saamhorigheid ook in plaats van elkaar vliegen afvangen of dat je beter, slimmer en mooier moet zijn dan een ander. Deze tijd kan wel een vleugje sixties gebruiken.” ommige tv-program ma’s kun je beter niet kijken vlak voor je naar bed gaat. Voor je het weet, ben je zo gegrepen door het onderwerp dat je alle afleveringen er in een ruk doorheen jaagt. Ga je aanvullende informatie zoeken op internet. En lig je de rest van de nacht wakker, te malen over de vraag hoe dit toch kan in Nederland? Voor de zoveelste keer. Althans, zo verging het mij donderdag bij Depompmoord, een truecrimeserie zoals dat te genwoordig in goed Nederlands heet, waarvan de eerste aflevering laat op de avond te zien was op NPO 2. Ik zou het natuurlijk ook een journalistieke re constructie of documentaire kunnen noemen, waarin de makers van De villamoord (2020) zich nu vastbijten in de moord op de 28-jarige Micelle Mooij uit Warnsveld uit 1985 en op overtuigende wijze claimen dat er sprake is van een rechterlijke dwaling. Maar die omschrijving doet de filmi sche manier waarop het verhaal wordt verteld, met stillevens van kringelende sigarettenrook en kartonnen koffiebekertjes en een nadrukkelijk aanwezige voice-over, tekort. RADIO Dennis Jansen - Jan Rietman r Esac FILM 25 jaar Titanic Jack, een rol van Leonardo DiCaprio in Titanic, had de ramp overleefd als hij naast Rose (Kate Winslet) op het wrakhout was gaan liggen. Dat stelt National Geographic in de special Tita nic, 25 jaar later. Tijdens de Week van de jaren 60 zet NPO Radio 5 de hele week de B-kantjes van singles in de schijn werpers. De week wordt op vrij dag 10 februari afgesloten met de Evergreen toplijst van de jaren 60. De radiodj’s serveren gedurende de week hun favoriete singles aan de luisteraars. Ze draaien eerst de populaire A-kant, later gevolgd door het doorgaans minder be kende B-kantje. De top drie van de B-kantjes van Jan Rietman is: Long Long While - The Rolling Stones „Natuurlijk, Paint It, Black kent ie dereen, maar op deze B-kant laten de Stones hun diversiteit zien. Met het ruwe, maar de intensiteit die Jagger kan hebben als hij een ballad zingt.” Frits Spits keert vanochtend te rug op de radio. De 75-jarige om- roepcoryfee zal op NPO Radio 1 weer zijn pro gramma De taalstaat presen teren, na een maand van af wezigheid. Spits werd onlangs gedotterd. EIGHT DAYS A WEEK'" PAiNTIT, BLACK LONG LONG WHILE THE ROLLING STONES Nobody Knows You When You’re Down And Out - Steve Winwood „De A-kant is Georgia on My Mind. Stevie Winwood, dat was wat hoor. Zo’n jochie van 17,18 dat zong als Ray Charles en Stevie Wonder.” Baby’s in Black - The Beatles -k „De A-kant Eight Days a Week Vz groeide uit tot een hit, maar dit plaatje is eigenlijk beter. Zó goed ge zongen.” FB»1 MfttaSflK SOIARE GARDEK BABY'S IN BLACK ‘Deze tijd kan wel een vleugje jaren 60 gebruiken’ ZATERDAG 4 FEBRUARI 2023 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2023 | | pagina 24